Sivu 1/1

Akselilaipan kiristys

Lähetetty: 12 Elo 2010 08:27
Kirjoittaja seppo.t
Nyt törmäsin uuteen ongelmaan kun vene ei liikkunutkaan kun panin vaihteen päälle! Kaveri tutkiskeli asiaa ja huomasi että akselilaipan neljä 17mm pulttia olivat löystyneet.Kiristimme ne ja jatkoimme matkaa. Nyt sama on tapahtunut pari kertaa uudelleen! Eihän niitä viitsi jatkuvasti kiristellä? auttaisiko esim joku lukitusliima muttereihin tai joku muu konsti?

Re: Akselilaipan kiristys

Lähetetty: 12 Elo 2010 21:17
Kirjoittaja Notreal
Lukkomutterit.
Kuva

Re: Akselilaipan kiristys

Lähetetty: 12 Elo 2010 23:15
Kirjoittaja Ambrosio
Toi lukkomutteri on hyvä. Jos et haluu uusia osta Locktite ruuvilukitetta. Niitä on eri järeyksiä ja pelaa kyllä hyvin tommoisissa. Järein tarvii lämpöä että aukeaa ja kevyenpi aukeaa käsipelillä.

Re: Akselilaipan kiristys

Lähetetty: 12 Elo 2010 23:44
Kirjoittaja Simon
Nämä edelliset ohjeet on erittäin hyviä, mutta miksi ??? ne pultit aukeavat onkin toinen asia.
Onko akselin linjaus voimanlähteen laippaan oikea, onko laipoissa sovite, vai onko vain pulttien varassa,
nämä ensimmäiseksi tuli mieleen, kun normaalisti nuo aika hyvin pysyvät paikoillaan :P

Re: Akselilaipan kiristys

Lähetetty: 12 Elo 2010 23:53
Kirjoittaja raimå
Laita sinkitystä ni ruostuu sopivasti kiinni eikä aukea:)

Re: Akselilaipan kiristys

Lähetetty: 14 Elo 2010 19:50
Kirjoittaja matti
Simonin kanssa samaa mieltä; olisi sytä tutkia mikä aiheuttaa sen, että ne puristussovitteen kiristyspultit löystyvät.
Todennäköisintä, että koneen linjaus on pielessä(kumityynyt painuneet ajan myötä)(törmännyt vastaavaan, silloin oli löystynyt kytkimen laippa ja vuoti öljyt ulos akselibooria pitkin.), kytkimen laipasta pultit löysälle ja rakotulkilla mittaamaan heiton suuruutta. Heittoa sais olla enintään viiden satasen verran.
Toinen epätodennäköinen mahdollisuus; pultit niin pehmeää kamaa, että venyvät, tulee olla 8.8 tai lujempaa.

Matti

Re: Akselilaipan kiristys

Lähetetty: 21 Elo 2010 15:58
Kirjoittaja seppo.t
Matti taitaa olla oikeassa,sillä nyt vaihteen öljyt ovat pilssissä! Pystyykö tuon rihtauksen tekemään itse? Eli pultit löysälle ja kumityynyjen pulteistako sitä koneen asentoa muutetaan mistäpä muualta? Täytynee ottaa joku kokeneempi mukaan! Säädetäänkö sitä vain akselin puoleisesta päästä vai kaikista tassuista? Heittohan saa olla vain tuo 0.05mm.Onko jossain rihtausohjetta?

Re: Akselilaipan kiristys

Lähetetty: 22 Elo 2010 07:50
Kirjoittaja matti
Rihtaus; jos on kiinteä boksi=kiinni vannasputkessa kierteellä, niin ensin laipan pultit kokonaan pois-akseli taaksepäin sen verran, että irtoaa olakkeeltaan-n.2-3mm jolloin näkee missä koneen tulisi olla- siis laipat on saatava yhteen taivuttamatta akselia mihinkään suuntaan-huom jos pitkä vapaa akseli, niin tulee huomioida sen mahd taipuma- kannatella painonsa verran. Kun kone on siirretty "noin paikoilleen" korkeus/sivusuunnassa,akseli olakkeelleen ja kaikkia kumityynyjen pultteja säätämällä linjaus kohdilleen.
Rakotulkki väliin klo 12, 3, 6, 9 ja vertaamalla mittaeroa nostetaan/lasketaan/sivusiirretään koneen päitä että saavutetaan tasamitta laipan välissä.
Joustava boksi- boksi kiinni vannasputkessa kumiletkun avulla- kokonaan irroitusta ei välttämättä tarvi tehdä.
Jos on epäilys, että akseli on väärä, niin kiertämällä akselia ympäri neljään eri kelloaikaan -jos mittaero pysyy samana= OK, mutta jos mittaero kiertää akselin mukana, niin akseli on väärä tai laippa on vinossa.

Matti