Akselilaipan kiristys

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
seppo.t
Viestit: 34
Liittynyt: 28.08.2008 18:00
Paikkakunta: Kerava

Akselilaipan kiristys

Viesti Kirjoittaja seppo.t » 12.08.2010 8:27

Nyt törmäsin uuteen ongelmaan kun vene ei liikkunutkaan kun panin vaihteen päälle! Kaveri tutkiskeli asiaa ja huomasi että akselilaipan neljä 17mm pulttia olivat löystyneet.Kiristimme ne ja jatkoimme matkaa. Nyt sama on tapahtunut pari kertaa uudelleen! Eihän niitä viitsi jatkuvasti kiristellä? auttaisiko esim joku lukitusliima muttereihin tai joku muu konsti?

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Akselilaipan kiristys

Viesti Kirjoittaja Notreal » 12.08.2010 21:17

Lukkomutterit.
Kuva
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18.04.2005 14:11

Re: Akselilaipan kiristys

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 12.08.2010 23:15

Toi lukkomutteri on hyvä. Jos et haluu uusia osta Locktite ruuvilukitetta. Niitä on eri järeyksiä ja pelaa kyllä hyvin tommoisissa. Järein tarvii lämpöä että aukeaa ja kevyenpi aukeaa käsipelillä.

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Akselilaipan kiristys

Viesti Kirjoittaja Simon » 12.08.2010 23:44

Nämä edelliset ohjeet on erittäin hyviä, mutta miksi ??? ne pultit aukeavat onkin toinen asia.
Onko akselin linjaus voimanlähteen laippaan oikea, onko laipoissa sovite, vai onko vain pulttien varassa,
nämä ensimmäiseksi tuli mieleen, kun normaalisti nuo aika hyvin pysyvät paikoillaan :P

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Akselilaipan kiristys

Viesti Kirjoittaja raimå » 12.08.2010 23:53

Laita sinkitystä ni ruostuu sopivasti kiinni eikä aukea:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Akselilaipan kiristys

Viesti Kirjoittaja matti » 14.08.2010 19:50

Simonin kanssa samaa mieltä; olisi sytä tutkia mikä aiheuttaa sen, että ne puristussovitteen kiristyspultit löystyvät.
Todennäköisintä, että koneen linjaus on pielessä(kumityynyt painuneet ajan myötä)(törmännyt vastaavaan, silloin oli löystynyt kytkimen laippa ja vuoti öljyt ulos akselibooria pitkin.), kytkimen laipasta pultit löysälle ja rakotulkilla mittaamaan heiton suuruutta. Heittoa sais olla enintään viiden satasen verran.
Toinen epätodennäköinen mahdollisuus; pultit niin pehmeää kamaa, että venyvät, tulee olla 8.8 tai lujempaa.

Matti

seppo.t
Viestit: 34
Liittynyt: 28.08.2008 18:00
Paikkakunta: Kerava

Re: Akselilaipan kiristys

Viesti Kirjoittaja seppo.t » 21.08.2010 15:58

Matti taitaa olla oikeassa,sillä nyt vaihteen öljyt ovat pilssissä! Pystyykö tuon rihtauksen tekemään itse? Eli pultit löysälle ja kumityynyjen pulteistako sitä koneen asentoa muutetaan mistäpä muualta? Täytynee ottaa joku kokeneempi mukaan! Säädetäänkö sitä vain akselin puoleisesta päästä vai kaikista tassuista? Heittohan saa olla vain tuo 0.05mm.Onko jossain rihtausohjetta?

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Akselilaipan kiristys

Viesti Kirjoittaja matti » 22.08.2010 7:50

Rihtaus; jos on kiinteä boksi=kiinni vannasputkessa kierteellä, niin ensin laipan pultit kokonaan pois-akseli taaksepäin sen verran, että irtoaa olakkeeltaan-n.2-3mm jolloin näkee missä koneen tulisi olla- siis laipat on saatava yhteen taivuttamatta akselia mihinkään suuntaan-huom jos pitkä vapaa akseli, niin tulee huomioida sen mahd taipuma- kannatella painonsa verran. Kun kone on siirretty "noin paikoilleen" korkeus/sivusuunnassa,akseli olakkeelleen ja kaikkia kumityynyjen pultteja säätämällä linjaus kohdilleen.
Rakotulkki väliin klo 12, 3, 6, 9 ja vertaamalla mittaeroa nostetaan/lasketaan/sivusiirretään koneen päitä että saavutetaan tasamitta laipan välissä.
Joustava boksi- boksi kiinni vannasputkessa kumiletkun avulla- kokonaan irroitusta ei välttämättä tarvi tehdä.
Jos on epäilys, että akseli on väärä, niin kiertämällä akselia ympäri neljään eri kelloaikaan -jos mittaero pysyy samana= OK, mutta jos mittaero kiertää akselin mukana, niin akseli on väärä tai laippa on vinossa.

Matti

Vastaa Viestiin