Sivu 1/1

Perävetolaitteen ohjautuvuusongelma.

Lähetetty: 13 Heinä 2010 13:55
Kirjoittaja jarppi
Hommasin tässä taannoin 8m paatin volvo pentan 106hp dieselkoneella ja 270 perävetolaitteella. Aiemmin veneessä oli 15x15 potkuri jonka edellinen omistaja oli saanut aivan solmuun. Sain hommattua tilalle 14x17 potkurin. En tiedä minkälainen vene on ollut ohjautuvuudeltaan aiemmin, mutta nyt se on ainakin todella surkea, varsinkin satamanopeuksissa. Vasemmalle peruuttaessa ei liiku sivullepäin juuri lainkaa. Onko perävetolaitteelliset veneet ominaisuuksiltaan huonoja ohjata vai onko tuossa paatissa jokin asennuksellinen vika tai virhe. Vai voiko potkurin vaihto muuttaa veneen käyttäytymistä. Kovemmassakin nopeudessa ja pienelläkin sivu tai takatuulella saa ruoria veivata kaiken aikaa. Ensin ei tunnu tapahtuvan mitään, vaikka ruoria kääntää, mutta sitten se yhtäkkiä kääntyykin jo liikaa. ps. Minun ensimmäinen prv laitteellinen vene kyseessä. Jopa meriläisetkin olleet helpompia ohjata.

Re: Perävetolaitteen ohjautuvuusongelma.

Lähetetty: 13 Heinä 2010 14:04
Kirjoittaja Pukatti
Niin ilmeisesti se ohjaus on hydraulinen ja silloin tulee mieleen että siellä on ilmaa. Minä sain ilmattua pelkästään täyttämällä säiliötä tarpeen mukaan ja veivasin rattia molempiin laitoihin eestaas useita kertoja.
Toinen vaihtoehto on että jossain on välystä liikaa. Potkurin vaihto ei tuommoista tee ainakaan minun veneessä.
Olisi hyvä jos saisit kuvan ohjauksesta niin että vetolaite on suorassa? Kuvasta vois ehkä nähdä mahdollisen asennusvirheen?

Re: Perävetolaitteen ohjautuvuusongelma.

Lähetetty: 14 Heinä 2010 00:06
Kirjoittaja jarppi
Ei ole hydrauliohjausta. Rupesin vinkistä katselemaan noita kuvia joissa paattia meille tuotiin, niin näyttäis siltä että perä on säädetty silleen, että vene taitaa kyntää aika vahvasti. Kokeilempa säätää tuota kulmaa huomenna, jospa se sillä korjaantuis. Trimmillähän tuo olis selvinny nopeasti, mutta kun ei tuossa vanhuksessa semmosia herkkuja ole.

Re: Perävetolaitteen ohjautuvuusongelma.

Lähetetty: 14 Heinä 2010 09:37
Kirjoittaja Olli M
Liukuva/puoliliukuva tasaperäinen vene venkoilee usein myötätuuleen ajettaessa. Uppoumarunkoinen meriläinenhän kulkee kuin juna kun halkoo takaakin tulevat aallot. Ja tietysti nopeuskin vaikuttaa asiaan.

Re: Perävetolaitteen ohjautuvuusongelma.

Lähetetty: 16 Heinä 2010 10:54
Kirjoittaja ainur
Vaikuttaa välykseltä kaapelissa tai vaijereissa. Myös vetolaitteen ohjausnivel kannattaa tsekata. Veikkaisin kaapelia 270 vetolaitteelle. Vetolaitteen trimmikulmalla,tuon kokoisessa veneessä, ei ole pakittaessa paljon merkitystä. 8 metrinen vene ei muutenkaan käänny kovin herkästi taaksepäin ajettaessa. Keulapotkurilla saa ihmeitä aikaan.... 8]

Re: Perävetolaitteen ohjautuvuusongelma.

Lähetetty: 13 Elo 2010 08:07
Kirjoittaja jarppi
Kiitos Ainur hyvästä vinkistä. Siellähän sitä ohjauksessa väljää oli useammassa paikassa. Perävetolaitteen boorit oli väljät ja kiristysruuvi ei kiristänyt tarpeeksi että olis välyksen saanut pois. Lisäksi ohjauskaapelin kiinnitys oli revennyt rungosta irti, joten vaijerin kuori pääsi heilumaan edes takaisin. Osat vaihdettu ja uudet runkokiinnikkeet tehty ja ohjaus toimii moitteetta. Ohjauskaapelin rasvaus on vielä tehtävä, kun rohisee ruoria käännettäessa. Oisko siihen vielä vinkkejä tarjolla. Malli on semmoinen missä kaapeli lähtee ruorin takaanta suoraan eteenpäin ja perävetolaitteen päässä on semmoinen hudraulisylinterin näköinen paksumpi viritys. Kyseessä ei kuitenkaan ole hydrauliohjaus vaan mekaaninen malli.

Re: Perävetolaitteen ohjautuvuusongelma.

Lähetetty: 13 Elo 2010 11:03
Kirjoittaja raimå
Tulipa mieleeni noista välyksistä että onko joku tietoisesti tuunannut kaikki mahdolliset peräsimen välykset pois ja saanut ohjattavuuteen parannusta? Siis kölihän sitä venettä uppoumarunkoisessa kuljettaa "suoraan", mutta tästä tuli mieleeni että onko peräsimen välyksellä isoa vaikutusta asiaan? Itsellä ainakin on jonkinverran välystä ja en ole siitä pahemmin ressannut. Jos kuitenkin sen poistamisella selkeä muutos kulkuun niin silloinhan tuo kannattaisi jumpata pois!

Re: Perävetolaitteen ohjautuvuusongelma.

Lähetetty: 13 Elo 2010 16:32
Kirjoittaja rickenbacker
12m uppoumarunkoisesta kun poistin ohjauksen välykset ei veneen käytöksessä huomannut tuntuvaa eroa, vaikka alunperin klappi oli peräsimen jättöreunasta heilutellen n.50mm. Kaikki värinät ja tärinät ruorista tosin hävisivät.

Re: Perävetolaitteen ohjautuvuusongelma.

Lähetetty: 14 Elo 2010 16:35
Kirjoittaja raimå
Niin se taitaa olla että eipä sillä klapilla kauheita ole väliä, varsinkaan jos veneellä vähänkään enempi elopainoa. On tullut mieleen myös käydä juttelemassa Arifinilla mitä kustantaisi uusi peräsin joka muotoiltu sellaiseksi "pisaraksi" jollaisen olivat toteuttaneet, olisko ollut toukokuun Kipparilehdessä esiteltyyn puuveneeseen. Oma jahti kun on melko kankea liikkeissään ja tuulenvireen käydessä vasemmalta on keulaa todella vaikea saada kääntymään vaikka vierasvenesataman poijupaikalle, ilman että ajautuu vekslatessa linjasta sivuun. Tietysti ainahan se vauhti korjaa virheet heh:)

Re: Perävetolaitteen ohjautuvuusongelma.

Lähetetty: 14 Elo 2010 18:05
Kirjoittaja mikke1974
Mikä tällainen pisara on? Onko siinä "terävä" pää taaksepäin, ja mikä tekee sen paremmaksi kuin "perinteiset"?

Re: Perävetolaitteen ohjautuvuusongelma.

Lähetetty: 14 Elo 2010 20:13
Kirjoittaja matti
jarppi kirjoitti: Ohjauskaapelin rasvaus on vielä tehtävä, kun rohisee ruoria käännettäessa. Oisko siihen vielä vinkkejä tarjolla. Malli on semmoinen missä kaapeli lähtee ruorin takaanta suoraan eteenpäin ja perävetolaitteen päässä on semmoinen hudraulisylinterin näköinen paksumpi viritys. Kyseessä ei kuitenkaan ole hydrauliohjaus vaan mekaaninen malli.
Malli on kait Volvon oma; toimii vaijeria pyörittämällä eikä kuten Morse tms jossa vaijeria vedetään/työnnetään ohjausrummulla. Minusta parempi koska voima ei tule ratille vaan jää siihen sylinteriin jossa sisällä on pitkä ruuvi jota vaijeri pyörittää.
Se rohina voi tulla siitä ruuvista jonka muistini mukaan voi purkaa ja rasvata.
Vaijerin rasvauksen vois hoitaa esim upottamalla sen öljyyn, tietenkin irroitus ensin.
Rohinan syy voi myös olla se, että vaijerista on katkennut säikeitä tai rattirumpu on äänen lähde.
Sinänsä helppo paikallistaa; irroita vaijeri ensin yläpäästään ja pyöritä pelkkää ruorirumpua jos ei ääntä vaijeri kiinni ja alapäästään irti jos ei rohise, niin ruuvi pitää ääntä.

Matti

Re: Perävetolaitteen ohjautuvuusongelma.

Lähetetty: 15 Elo 2010 20:04
Kirjoittaja jarppi
Peräpäästä se rohina kuuluu. Uskoisin sen johtuvan juuri siitä ruuvista. Lähteekös se sieltä ihan pyörittelemällä pois, kun irrottaa sen vaijerin pään sieltä perävetolaitteesta ja meneekö se myös helposti takaisin. Osais vähän arvioida rasvaukseen kuluvaa aikaa, että pitääkö varata koko päivä vai onnistuuko samalla reissulla kun lähtee viikonlopuks vesille.

Re: Perävetolaitteen ohjautuvuusongelma.

Lähetetty: 15 Elo 2010 22:01
Kirjoittaja raimå
mikke1974 kirjoitti:Mikä tällainen pisara on? Onko siinä "terävä" pää taaksepäin, ja mikä tekee sen paremmaksi kuin "perinteiset"?
Oli vain pieni kuva josta ei kovin tarkkaan näkynyt muotoa. Nähdäkseni oli sellainen ylä/alapuolelta katsottaessa pisaran mallinen (ontto kotelo?) ja pisaran paksumpi pää luonnollisesti perää kohden. Muuttaa siis varmaan potkurivirtaa siten että kimpoaa enemmän sivuille ja kääntää helpommin/jyrkemmin sivuille käännyttäessä.

Re: Perävetolaitteen ohjautuvuusongelma.

Lähetetty: 16 Elo 2010 19:59
Kirjoittaja ainur
jarppi kirjoitti:Peräpäästä se rohina kuuluu. Uskoisin sen johtuvan juuri siitä ruuvista. Lähteekös se sieltä ihan pyörittelemällä pois, kun irrottaa sen vaijerin pään sieltä perävetolaitteesta ja meneekö se myös helposti takaisin. Osais vähän arvioida rasvaukseen kuluvaa aikaa, että pitääkö varata koko päivä vai onnistuuko samalla reissulla kun lähtee viikonlopuks vesille.
Ei ole tullut tota vastaan...Mutta purkamallahan se selviää. Kato vielä ennen purkua, ettei olis rasvanippaa... 8}

Re: Perävetolaitteen ohjautuvuusongelma.

Lähetetty: 18 Elo 2010 10:45
Kirjoittaja Viilari
mikke1974 kirjoitti:Mikä tällainen pisara on? Onko siinä "terävä" pää taaksepäin, ja mikä tekee sen paremmaksi kuin "perinteiset"?
http://www.ikarus342000.com/Boardsandrudders.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Tietoa peräsinprofiileista.