Alkuperäinen viesti löytyy osoitteesta:
http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... c9c9464103" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuli ostettua talteen otsikon mukainen Olympia.
Moottorista oli hieman keskustelua tunnistusketjussa: http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... 3455464b37" onclick="window.open(this.href);return false;
Oletan että moottori on tosiaan otsikon mukainen?!
Kuvia: http://kuvablogi.com/blog/5116/40/" onclick="window.open(this.href);return false;
Olen joskus sanonut, etten höyrymasinistina sekaannu maamoottoreihin tms. mutta koska veri vetää vesille, saa mennä sekin periaate.
Nyt siis kunnostusprojektia alulle hiljakseen. Kone ym. on vielä paikallaan veneessä. Ennakkotiedoista poiketen sain kauppaan mukaan aiemmin varastoon otetut kaasuttimen ja magneeton sekä potkurin ja potkuriakselin. Kenties kampi ja polttoainetankkikin on jossain.
Moottori on ollut tuntemattoman ajan taivasalla ilman sytytystulppia jotenka vesi on päässyt sylintereihin. Öljykorkki on paikoillaan mutta se ei takaa ettei vesi ole alakerrassa.
Aluksi kaadoin sylinteriin ruoka-oljyä (kiireessä käsillä oleva tarvike), josko likoaisi paikat. Puoli litraa kumpaankin sylinteriin, mutta eipä sitä siellä näy olevan vaikka toisenkin mäntä on ylä-asennossa.
Mistä siis kannattaa aloittaa purkaminen ja mitä kannattaa huomioida?
Ferguun olen vesipumpun vaihtanut ja höyrykoneita ruuvannut mutta moottoria en ole ennen avannut tai korjannut.
Työpaikallakin on neuvojia, venemiehiä mutta aattelin nyt kysellä täältäkin. (josko näyttäisi yhtään fiksummalta siellä

Neuvoja otetaan vastaan.