Olympia 2-O, 10-14 hv kunnostusprojekti

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
JiiHoo
Viestit: 30
Liittynyt: 08 Heinä 2010 14:11
Paikkakunta: Moottorikaupunki Vaasa

Olympia 2-O, 10-14 hv kunnostusprojekti

Viesti Kirjoittaja JiiHoo » 08 Heinä 2010 14:19

Ajattelin kirjoittaa tännekin, kun taitaa enemmän olla täällä taitajia!

Alkuperäinen viesti löytyy osoitteesta:
http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... c9c9464103" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuli ostettua talteen otsikon mukainen Olympia.
Moottorista oli hieman keskustelua tunnistusketjussa: http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... 3455464b37" onclick="window.open(this.href);return false;

Oletan että moottori on tosiaan otsikon mukainen?!

Kuvia: http://kuvablogi.com/blog/5116/40/" onclick="window.open(this.href);return false;

Olen joskus sanonut, etten höyrymasinistina sekaannu maamoottoreihin tms. mutta koska veri vetää vesille, saa mennä sekin periaate.

Nyt siis kunnostusprojektia alulle hiljakseen. Kone ym. on vielä paikallaan veneessä. Ennakkotiedoista poiketen sain kauppaan mukaan aiemmin varastoon otetut kaasuttimen ja magneeton sekä potkurin ja potkuriakselin. Kenties kampi ja polttoainetankkikin on jossain.

Moottori on ollut tuntemattoman ajan taivasalla ilman sytytystulppia jotenka vesi on päässyt sylintereihin. Öljykorkki on paikoillaan mutta se ei takaa ettei vesi ole alakerrassa.

Aluksi kaadoin sylinteriin ruoka-oljyä (kiireessä käsillä oleva tarvike), josko likoaisi paikat. Puoli litraa kumpaankin sylinteriin, mutta eipä sitä siellä näy olevan vaikka toisenkin mäntä on ylä-asennossa.

Mistä siis kannattaa aloittaa purkaminen ja mitä kannattaa huomioida?

Ferguun olen vesipumpun vaihtanut ja höyrykoneita ruuvannut mutta moottoria en ole ennen avannut tai korjannut.

Työpaikallakin on neuvojia, venemiehiä mutta aattelin nyt kysellä täältäkin. (josko näyttäisi yhtään fiksummalta siellä 8| )

Neuvoja otetaan vastaan.
Höyrymasinisti JiiHoo
http://jiihoo.kuvablogi.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://hoyry.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.

JiiHoo
Viestit: 30
Liittynyt: 08 Heinä 2010 14:11
Paikkakunta: Moottorikaupunki Vaasa

Re: Olympia 2-O, 10-14 hv kunnostusprojekti

Viesti Kirjoittaja JiiHoo » 09 Heinä 2010 08:35

Kävin irroittamassa potkurinakselin siihen soveltuvalla erikoistyökalulla joka näkyy yhdessä kuvassa. Lisäksi valmistelin moottorin nostokuntoon.

Kuvia löytyy kuvablogista:

http://kuvablogi.com/nayta/2674999/" onclick="window.open(this.href);return false;
Höyrymasinisti JiiHoo
http://jiihoo.kuvablogi.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://hoyry.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.

JiiHoo
Viestit: 30
Liittynyt: 08 Heinä 2010 14:11
Paikkakunta: Moottorikaupunki Vaasa

Re: Olympia 2-O, 10-14 hv kunnostusprojekti

Viesti Kirjoittaja JiiHoo » 12 Heinä 2010 12:07

Perjantaina hain moottorin kotiin ja laitoin pukeille. Avasin kannen ja pakosarjan pois. Viikonlopun oli sylinterissä poltto-öljy, kunnes kuulin että Korrekin DOT-4 jarruneste on paljon tehokkaampaa, jota laitoin sinne tänään.

Kansi, pakosarja sekä vesikanavat näytti olevan ihan ok. Ei syöpymiä.

Kun en valmistuslaattaa ole löytänyt, niin mistäs valmistusnumeroa voisi yrittää etsiä?
Höyrymasinisti JiiHoo
http://jiihoo.kuvablogi.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://hoyry.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.

JiiHoo
Viestit: 30
Liittynyt: 08 Heinä 2010 14:11
Paikkakunta: Moottorikaupunki Vaasa

Re: Olympia 2-O, 10-14 hv kunnostusprojekti

Viesti Kirjoittaja JiiHoo » 22 Heinä 2010 08:37

Tässä yhteenvetoa, mitä olen aiheesta kirjoitellut Masinistifoorumille:

Nyt olis magneetto ja kaasutinki kotona. Moottori on käynyt 5v sitten, jonka jälkeen ollut suojatta ja tulpatta rannassa.

Käynnistyskampi puuttuu.. samoin polttoainetankki, magneeton sovitekappale koneeseen, tulpat ja tulpanjohdot
Lahjoituksia/tarjouksia otetaan vastaan!


Uusia kuvia: http://kuvablogi.com/blog/5116/40/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nimimerkki: w_cubjr Masinistifoorumilla kirjoitti:
Moottorin malli on varmaan 2-O-48, tai jotain sen suuntaista? Tuo pelkkä 2-O kuulostaa äkkiseltään oudolta. Voin toki olla väärässä.
No on se jotain sen suuntaista. Tuo 2o48 on tehty, yllättäin, vuodesta 1948 eteenpäin. Vastaava koko ennen on ollut 2oL. Näitä on tehty paikallismoottorikäyttöön kuutta eri mallia, veneistä en tiedä.
Saisko JiiHoolta sylinterin halkaisijan ja iskun pituuden? 2 pyttyistä Olympiaa löytyy ainakin 75mm, 100mm, 95mm, 112mm, 125mm sylinterin halkaisijoilla.
Viimeksi muokannut JiiHoo, 22 Heinä 2010 08:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Höyrymasinisti JiiHoo
http://jiihoo.kuvablogi.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://hoyry.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.

JiiHoo
Viestit: 30
Liittynyt: 08 Heinä 2010 14:11
Paikkakunta: Moottorikaupunki Vaasa

Re: Olympia 2-O, 10-14 hv kunnostusprojekti

Viesti Kirjoittaja JiiHoo » 22 Heinä 2010 08:38

Ei muuten ollu iso homma se sylinterin liotus. Jarruneste teki tehtävänsä!
Jo eilen eli Keskiviikkona (14.7.2010) , (3pv poltto-öljy, 2pv jarruneste) otin vasaran ja puupalikan, jolla aattelin tehostaa vaikutusta, kun merkkasin puupalaan viivat ja varovasti koputtelin sitä. Ja kyllähän se alkoi liikkumaan! Eli irti lähtivät!

Nyt pitäis keksiä, kuinka ne ottaa irti...

ps. Tuli ostettua Umpipää Wickström 9-10hv Maamoottori, v.1921...
Höyrymasinisti JiiHoo
http://jiihoo.kuvablogi.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://hoyry.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.

JiiHoo
Viestit: 30
Liittynyt: 08 Heinä 2010 14:11
Paikkakunta: Moottorikaupunki Vaasa

Re: Olympia 2-O, 10-14 hv kunnostusprojekti

Viesti Kirjoittaja JiiHoo » 22 Heinä 2010 08:39

w_cubjr kirjoitti:
Moottorin malli on varmaan 2-O-48, tai jotain sen suuntaista? Tuo pelkkä 2-O kuulostaa äkkiseltään oudolta. Voin toki olla väärässä.
No on se jotain sen suuntaista. Tuo 2o48 on tehty, yllättäin, vuodesta 1948 eteenpäin. Vastaava koko ennen on ollut 2oL. Näitä on tehty paikallismoottorikäyttöön kuutta eri mallia, veneistä en tiedä.
Saisko JiiHoolta sylinterin halkaisijan ja iskun pituuden? 2 pyttyistä Olympiaa löytyy ainakin 75mm, 100mm, 95mm, 112mm, 125mm sylinterin halkaisijoilla.
Sylinterin halkaisija 100mm ja iskun pituus 126mm

Näyttää siltä, että kone ei välttämättä ollut ollenkaan jumissa ennen purkaamista. Tai no oli mulla viimeyön vielä sylinterissä Jarru- ja kytkinpuhdistusainetta ja tilkka öljyä jotka varmaan oli niin ohutta että meni sen jarrunesteen ja dieselin sijaan tehokkaammin läpi.

Vasaralla koputellen männät liikkuivat heikosti, vähän kerrallaan. Mutta ottaessani vauhtipyörän luukun auki ja rautatangolla kammen kolosta väännellen lähti kone liikkeelle elikkä kuin ei jumissa olisi ollutkaan?!?!? 8-|

Kaikki tämä siksi, etten ollut saanut käynnistyskampea kaupan mukana enkä ollut ottanut vauhtipyörän koteloa auki.

Noh, oppia ikä kaikki.. Sylinterit on varmaan kuitenkin hoonauksen tarpeessa ja männänrenkaita pitää putsata..
Höyrymasinisti JiiHoo
http://jiihoo.kuvablogi.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://hoyry.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.

merimakkara
Viestit: 162
Liittynyt: 22 Kesä 2005 16:45
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Olympia 2-O, 10-14 hv kunnostusprojekti

Viesti Kirjoittaja merimakkara » 16 Elo 2010 09:31

Jumiin menneissä koneissa pitäisi aina muistaa irroittaa kiertokangen alapäät. Jos ei sitä tee ja lähtee mäntiä paukuttaan liikkelle, niin kaulojen laakerit yleensä naarmuuntuvat. Tarkista vielä nuo kaulat ja laakerit nyt kun kone on kerran auki.

JiiHoo
Viestit: 30
Liittynyt: 08 Heinä 2010 14:11
Paikkakunta: Moottorikaupunki Vaasa

Re: Olympia 2-O, 10-14 hv kunnostusprojekti

Viesti Kirjoittaja JiiHoo » 16 Elo 2010 09:35

Laitan tänne talteen muutaman viestiketjun, joita oon kirjoittanu Masinistifoorumille, löytyy siis täältäkin jos joku tekee samaa..
JiiHoo kirjoitti: Yhtä jos toista on tullu tehtyä.. mm. kannen kokeilin hiekkapuhaltaa, ja löytyihän siitäkin hitsaussauma :D samoin kuin sylinterilohkostakin jos jonkimmoista korjausta jäätymisen jäljiltä. Varaosamoottori olis kuitenkin tiedossa ja kaupatkin lähes sovittuna 8)
JiiHoo kirjoitti:Juu.. Soittelin tuolle Mr. Korpivainiolle ja sain neuvoksi maalata AT-Ruosteenestomaali punainen aerosolilla. Hain sitä Minimanista ja putsailen illalla ja maalailen.

Ja joo, paineilmaa en itsekään tajunnut.
Höyrymasinisti JiiHoo
http://jiihoo.kuvablogi.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://hoyry.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.

JiiHoo
Viestit: 30
Liittynyt: 08 Heinä 2010 14:11
Paikkakunta: Moottorikaupunki Vaasa

Re: Olympia 2-O, 10-14 hv kunnostusprojekti

Viesti Kirjoittaja JiiHoo » 16 Elo 2010 09:38

Jep jep. Nyt on tullu puhalleltua ja maalailtua paljon osia!

Uskomaton se tunne kun saa omista osista tehtyä samanlaisia kuin tehtaassa tehdyt. Hieno ja tasainen maalipinta! 8) 8)

Nyt olis kotia haettu samanlainen moottori varaosiksi. KIITOKSET NIMIMERKILLE "tuffarn" !!
Otan siitä paremman sylinterilohkon omaan koneeseen. Näissä näyttää molemmissa olevan sylinteriputket, joita sitten taidan yhdistää ottamalla omasta aikasemmasta huono-lohkoisesta hyvät putket irti ja laitan tähän hyvälohkoiseen.

Taitaa tuottaa hieman työtä mutta 40tn korjaamoprässi on käytössä. Ennen voimaa kuitenkin haluan että annatte vinkkejä, kuinka ne sylinteriputket otetaan irti ja kuinka laitetaan paikoilleen?

Moottori on muuten lähes täydellinen nyt saadun varaosatäydennyksen lisäksi. Käynnistyskampi enää puuttuu (tai sitten jotain muuta mitä en oo vielä huomannu)
merimakkara kirjoitti:Jumiin menneissä koneissa pitäisi aina muistaa irroittaa kiertokangen alapäät. Jos ei sitä tee ja lähtee mäntiä paukuttaan liikkelle, niin kaulojen laakerit yleensä naarmuuntuvat. Tarkista vielä nuo kaulat ja laakerit nyt kun kone on kerran auki.
Laakerit näytti ihan hyviltä. Ei ongelmia niiden suhteen kunhan voitelu pelaa jatkossakin.
Höyrymasinisti JiiHoo
http://jiihoo.kuvablogi.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://hoyry.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.

JiiHoo
Viestit: 30
Liittynyt: 08 Heinä 2010 14:11
Paikkakunta: Moottorikaupunki Vaasa

Re: Olympia 2-O, 10-14 hv kunnostusprojekti

Viesti Kirjoittaja JiiHoo » 17 Elo 2010 08:24

Masinistifoorumin Rippe kirjoitti: Itse en lähtisi vaihtelemaan putkia lohkosta toiseen. Tässä on kysymys eri asiasta kuin traktorin sylinteriputkien vaihto. Todennäköisesti Olympian putket ovat kiinni lämpösovitteella ja koneistettu mittoihinsa vasta asennuksen jälkeen. Niitä ei ole tehty vaihdettaviksi. Eikä ole lainkaan varmaa, että toisen lohkon putket kävisivät toiseen lohkoon.

Moottoriin on laitettu putket valuteknisistä syistä. On ollut helpompi ja edullisempi valaa lohkoon vesitilat ja sovittaa sitten sylinteriosa irtoputkesta kuin valaa koko paketti kerralla.

Miksi toiset putket on paremmat? Onko syöpymää toisissa? Sillä ei ole mitään merkitystä tämän ikäisessä moottorissa, jos sylinterin seinämässä on pieniä huokosia tai syöpymiä. Itse putkiaine on niin hyvää että väljäksi nämä eivät yleensä mene. Hoonaat vaan sylinterit ja kone pelaa taas vaikka maailman loppuun. :wink:
Siinä on semmoinen ongelma, että korjattavan konen alkuperäinen sylinterilohko on jäätynyt pahasti ja korjattu tökerösti. Vesikanavista tuli pari kourallista rautahiutaleita ja jokin väliseinä vesipumpun takana oli niin hapero että sormi meni läpi. Sylinteriputket on vain tosi hyvässä kunnossa.

Varaosakoneen lohko on hyvässä kunnossa, mutta sylinteriputket kovin ruostuneet. Harmi sinänsä jos ei kerran ole vaihdettavissa kuin traktorissa...

Olisko tämä hoonaus kuitenkin "avain onneen" ? Ettei tarvitse porata ja siten etsiä isompaa mäntää/männänrenkaita?

Kuten sanottua, mun ensimmäinen moottoriremontti.....
Höyrymasinisti JiiHoo
http://jiihoo.kuvablogi.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://hoyry.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.

JiiHoo
Viestit: 30
Liittynyt: 08 Heinä 2010 14:11
Paikkakunta: Moottorikaupunki Vaasa

Re: Olympia 2-O, 10-14 hv kunnostusprojekti

Viesti Kirjoittaja JiiHoo » 18 Elo 2010 07:53

Masinistifoorumin Rippe kirjoitti:Olisko tämä hoonaus kuitenkin "avain onneen" ? Ettei tarvitse porata ja siten etsiä isompaa mäntää/männänrenkaita?

Aika pahastikin ruostuneesta sylinteristä saa monesti vielä käyttökelpoisen hoonaamalla.

Itse kunnostelen maa- ja venemoottoreita ja viimeisimmässä maamoottoriprojektissani oli melkolailla ruostunut sylinteri kun vesi oli seisonut sylinterissä ja kanavissa vuosikymmenet. Kumminkin sylinteristä tuli vielä oikein hyvä pelkästään hoonaamalla vaikka näytti todella pahalta. Sylinterin seinämä oli aivan ruskea. Eli vaikka on tasaista pintaruostetta sylinterissä niin kannattaa aluksi hoonata ja katsoa sitten pintaa uudelleen.

Jos johonkin kohti jää pientä syöpymää se ei välttämättä haittaa, varsinkaan jos syöpymät ovat enemmän sylinterin alapäässä.
Höyrymasinisti JiiHoo
http://jiihoo.kuvablogi.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://hoyry.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.

JiiHoo
Viestit: 30
Liittynyt: 08 Heinä 2010 14:11
Paikkakunta: Moottorikaupunki Vaasa

Re: Olympia 2-O, 10-14 hv kunnostusprojekti

Viesti Kirjoittaja JiiHoo » 18 Elo 2010 08:07

Kun oon laittanu pohjamaaliksi AT-Ruosteenestomaali punanen, niin mitä laitetaan pintamaaliksi? Mikä on Olympian väri? Vihreä varmaankin, mutta tumma vai vaalea? Värikoodi olis kiva?
Höyrymasinisti JiiHoo
http://jiihoo.kuvablogi.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://hoyry.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.

JiiHoo
Viestit: 30
Liittynyt: 08 Heinä 2010 14:11
Paikkakunta: Moottorikaupunki Vaasa

Re: Olympia 2-O, 10-14 hv kunnostusprojekti

Viesti Kirjoittaja JiiHoo » 18 Elo 2010 08:30

Näyttää olevan yllättävän hiljainen foorumi, kun yhden vastauksen vain sain.
Höyrymasinisti JiiHoo
http://jiihoo.kuvablogi.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://hoyry.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Olympia 2-O, 10-14 hv kunnostusprojekti

Viesti Kirjoittaja Northling » 18 Elo 2010 11:35

ÖÖÖ?

Niin mikä oli kysymys?

N
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

JiiHoo
Viestit: 30
Liittynyt: 08 Heinä 2010 14:11
Paikkakunta: Moottorikaupunki Vaasa

Re: Olympia 2-O, 10-14 hv kunnostusprojekti

Viesti Kirjoittaja JiiHoo » 18 Elo 2010 12:53

Northling kirjoitti:ÖÖÖ?

Niin mikä oli kysymys?

N
Niin lähinnä vain yhden kommentin projektista, kun melkein jokaisen viestin lopussa on aina jotain kysyttävää, kuten viimeisessä että millainen maali olis hyvä pintamaaliksi ja mikä värikoodi?
Höyrymasinisti JiiHoo
http://jiihoo.kuvablogi.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://hoyry.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.

Vastaa Viestiin