Sivu 1/1

Olympian ongelma

Lähetetty: 05 Heinä 2010 14:43
Kirjoittaja naarajärvi
Meidän puupaatissa on vuodelta 1956 peräisin oleva yksipyttyinen Olympia moottori. Kone käy pienillä kierroksilla enimmillään tunnin ja sitten on tulppa vaihdettava. Jos nostaa kierroksia niin tulppaan tulee piikki paljon nopeammin. Polttoaineena on tavallinen 95-bensa. Kone on purettu ja kasattu muutamaan kertaan eikä mitään erityistä vikaa löydy. Sylinteri on hoonattu, vaihdettu männänrenkaat, kokeiltu laukaisumagneeton tilalla normaalia katkojaa, huohotusreiät on auki. Öljypinta laskettu mahdollisimman alas tulpan karstaantumisen vähentämiseksi. Puristusta on nostettu koska ajetaan bensalla. On kokeiltu mahdollisen kuumia tulppia ja monikärkisiäkin.
Meidän onni on, että paatilla ajetaan pienehköllä järvellä, jossa ei pääse kilometriä kauemmaksi rannasta. Ken tietäis mahdollisen syyn???

Re: Olympian ongelma

Lähetetty: 05 Heinä 2010 20:29
Kirjoittaja ursus2
Itsellä oli olympian kanssa aikoinaan samanlainen ongelma,konehan on tarkoitettu käymaan petroolilla,josta johtuen kaasuttimessa on yksi bensiinikäyttöön ylimääräinen kanava.Tämän kohokammiosta suoraan kurkkuun johtavan kanavan tukkimalla rupeaa seokset olemaan paremmin kohdallaan ja tulppa alkaa kestämään.Alunperinhän kone on vain käynnistetty/sammutettu kalliimmalla bensiinillä,joten liian rikas seos ei ole haitannut käyttöä.Voin pistää kuvia ko.kohdasta jos ei muuten onnistu.(täytyy käydä vaan purkamassa kaasutin ja kuvata..)
:))

Re: Olympian ongelma

Lähetetty: 05 Heinä 2010 21:28
Kirjoittaja dieselmoottori
Wikströmmissä ainakin tulpat alkoivat kestämään huomattavasti paremmin ja tulppien väri muuttui vaaleammaksi kun moottorin sytytys säädettiin paljon aikaisemmaksi mitä moottorin ohjeissa on määrätty. Samalla moottori käy paljon paremmin. Bensiini kestää paljon enemmän ennakkoa kuin petrooli aikoinaan.

Re: Olympian ongelma

Lähetetty: 07 Heinä 2010 12:11
Kirjoittaja Aki
Minulla KT50 -koneessa oli samanlaisia ongelmia. Säätösuuttimen oli joku edellisistä omistajista onnistunut kiertämään aivan pohjille ja sitä kautta kärjen lähes propelliksi. Hion sen teräväksi ja tulppa rupes kestämään parammin.

Toinen "keksi ja kokeile" -menetelmällä tehy parannus oli kun laitoin "lisäilmaventtiilin" imuputkeen "ilmanpuhdistimen" Niksi-Pirkan kontilla eli sukkahousua pingotin kuminauhalla ikäänkuin imuilman määrän rajoittimeksi. Ko. venttiilin säätäminen jousta venyttelemällä ei oikeen antanut toivottua tulosta.

Siis kaasutin antoi aivan liikaa ilmaa "lisäilmaventtiilistä" joten suutin piti olla aivan liian auki jotta seos olisi oikea. Lopputuloksena seos oli liian vahvaa ja ylimääräinen bensa meni mm. sytytystulpan posliiniosan alle höyrynä. Tulppa ei sinänsä hajonnut vaan parin päivän aurinkokuivauksen jälkeen se toimi taas. Näillä kikoilla ja suuttimen säädöillä tulppa on joskus jopa "kermakahvin" värinen, yleensä vaan kahvin ...

Kylmänä suutinta hiukan auki ja ajon aikana kaikenaikaa pienemmälle, jos seos liian laiha niin kaasutin "aivastaa" ja meinaa sammua. Sama aivastus kun bensa loppuu.... :))

Ursus2:n mainitsemaa reikää en ole yrittänyt tukkia, täytyy kokeilla tuo keino myös

Re: Olympian ongelma

Lähetetty: 24 Heinä 2010 22:51
Kirjoittaja hkhk
Kiinnitin huomion Akin mainitsemaan "lisäilmaputkeen". Olen ihmetellyt sen läppää ja jousta. Mitenköhän kireellä jousen pitää olla? Mulla on "uusi" Ykspyttynen Olympia sillä messinkisellä "pallo-kaasuttimella". Mitä olen kokeillut, en ole saanut käymään sitä hitaasti. Aivan kuin se hörppäisi liikaa ilmaa sieltä lisä-ilma-aukon kautta.
Mutta "vikoja" voi olla muitakin. Liian väljä. Kaasuttimen pinnan korkeus väärä...
-Ajelin jotain vm -32 Olympialla aika paljon. Minusta se oli kiva kone kesäisin, avofiskarissa. Olis taas kiva pistää tää "uusi" kone johonkin veneeseen. Vannasputki, akseli ja potkuri roikkuvat vajan seinällä.