Kuinka monelta löytyy veneestä laponestoventtiili

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
venho

Kuinka monelta löytyy veneestä laponestoventtiili

Viesti Kirjoittaja venho » 22 Kesä 2010 18:44

Minulla on moottorin asennus loppusuoralla ja vielä pitäisi laittaa loput letku. Olen päätynyt siihen, että laitan laponestoventtiilin kun moottori niin alhaalla suhteessa vesilinjaan.

Onko jollekkin palstalaiselle tapahtunut jotain harmillista joskus jos ei ole ollut kyseistä venttiiliä?
Tai onko kuulopuheita sattumuksista.

Missäkohtaa venttiili on teillä jos sellanen on?

Kaikki pumput ei päästä vettä läpi, ainakaan jos on siipiratas ehyt.

Ainakin yksi tapaus tuli mieleeni jossa veneilijä kertoi, että oli tuottanut harmia kun venttiiliä ei ollut.

Northling
Viesti:

Re: Kuinka monelta löytyy veneestä laponestoventtiili

Viesti Kirjoittaja Northling » 22 Kesä 2010 19:21

Moro

Kun kokeilee "Etsi" toimintoa löytyy vaikka tällainen juuri hiljattain käyty keskustelu:
viewtopic.php?f=5&t=9386&p=58348&hilit= ... ili#p58348" onclick="window.open(this.href);return false;

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

venho

Viesti Kirjoittaja venho » 23 Kesä 2010 21:15

Olihan siellä jotaki porinaa.
Tuo linkaamasi juttu kyllä vähän jai kummastuttamaan...oliko siinä tosissaan joku laittamassa laponestoventtiiliä pakoputkeen?
No sama sille kun oikeastaan semmosta ajattelin, että kuinka monelle on sattunut jokin haveri jos ei ole ollut sitä venttiiliä.
Se tapaus mistä kerroin niin en tiedä miten siihen tilanteeseen sitte joutui kun ei mielestäni ollut ns.uusi itse tehty vene josta se olisi "unohtunut".

Laituriparlamentti jakautuu kahtia tämmän asian suhteen, että tartteko sitä ylipäätänsä vai ei. Ymmärrän kyllä että se on tapauskohtaista riippuen siitä millä korkeudella jäähdytysjärjestelmä, suhteessa vedenpintaa on.

Taitaa olla silti harvinaisia vahingot tämän jutun tiimoilta, mutta jospa se on ymmärretty laittaa sinne mihin se on tarpeen;)

CC

Viesti Kirjoittaja CC » 23 Kesä 2010 21:37

Ei ole veneessä, mutta saaren saunasta löytyy. Siellä se on ihan tarpeen.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

ainur

Viesti Kirjoittaja ainur » 23 Kesä 2010 22:58

Esim. tämä http://www.huuto.net/kohteet/vesilukko--vetus/141724190" onclick="window.open(this.href);return false;
Ps. En ole tuotteen myyjä... :)
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Northling
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Northling » 23 Kesä 2010 23:02

Moro

Nii no se linkkaamani keskustelu tais tosiaan olla enempi siitä pakoputken takaisinvalumisenestomutkasta, mutta tais siinä olla jotai siitä laponesto venttiiilistäkin. Mutta kannattaa käyttää tuota "etsi"-toimintoa, sillä löytyy nimittäin.

Niin kyllä sitä laponesto venttiiliä pidetään välttämättömänä, jos taivaankappaleet, merivesipumpun siipi, koneen pakoventtiilit yms. on sopivasti linjassa pakoputki ja kone on täynnä vettä!

Mullahan siitä on se minulle sopiva idioottivarma versio. Sellainen jossa ei ole mitää läppää, venttiiliä, muutenkaan mekaniikkaa tai liikkuvia osia, vaan siinä on siitä ylämutkasta pieni letku kyljestä läpi ja vesi "pissaa" siitä kun on painetta ja kun paine loppuu imee se siitä ilman ja estää lappoilmiön.

Onhan niitä sattunut kaverilla meni uusi volvo paskaksi kun pesä oli vettä täynnä... sitä ei tiedetä tuliko se pakoputkesta vai imupuolelta lappona, mutta sisäänajamaton kone meni vaihtoon.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

venho

Viesti Kirjoittaja venho » 24 Kesä 2010 18:06

Northling kirjoitti:Moro

Mullahan siitä on se minulle sopiva idioottivarma versio. Sellainen jossa ei ole mitää läppää, venttiiliä, muutenkaan mekaniikkaa tai liikkuvia osia, vaan siinä on siitä ylämutkasta pieni letku kyljestä läpi ja vesi "pissaa" siitä kun on painetta ja kun paine loppuu imee se siitä ilman ja estää lappoilmiön.

Onhan niitä sattunut kaverilla meni uusi volvo paskaksi kun pesä oli vettä täynnä... sitä ei tiedetä tuliko se pakoputkesta vai imupuolelta lappona, mutta sisäänajamaton kone meni vaihtoon.

Nortti
Juu.
Tuolla "idioottivarma" systeemillä minäkin olen sen ajatellut tehdä. Minulla on semmoista kumiletkua, missä on sisähalkaisija jottain pari kolme milliä ja on hyvää juuri tähän kun on paksuseinämäistä ja ei mene littuun sitten millään.
Ajattelin laittaa sen kumiletkun toisen pään "paukkupönttöön" jonka olen itse rosterista tehny. Siihen on helppo hitsata tai vaikka vääntää pieni jenga johon sitte ruuvaa sopivan
yhteen.

Mutta tämmöstä tämä veneen rakentajan arki :)

Notreal

Viesti Kirjoittaja Notreal » 24 Kesä 2010 18:27

venho kirjoitti:

Nortti
Juu.
Tuolla "idioottivarma" systeemillä minäkin olen sen ajatellut tehdä. Minulla on semmoista kumiletkua, missä on sisähalkaisija jottain pari kolme milliä ja on hyvää juuri tähän kun on paksuseinämäistä ja ei mene littuun sitten millään.
Ajattelin laittaa sen kumiletkun toisen pään "paukkupönttöön" jonka olen itse rosterista tehny. Siihen on helppo hitsata tai vaikka vääntää pieni jenga johon sitte ruuvaa sopivan
yhteen.

Mutta tämmöstä tämä veneen rakentajan arki :)
Se ei kyllä ole sitten mikään venttiili.... 8|
Silä nimikkeellä pitää olla ainakin yksi liikkuva osa.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Northling
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Northling » 27 Kesä 2010 15:43

venho kirjoitti:Juu.
yhteen. Mutta tämmöstä tämä veneen rakentajan arki :)
Moro

Jos kummiski laittasit kyljestä läpi, nimittäin sillä tavoin voit olla aina varma että se pissapoika ei ole tukossa, kun näkee että pissa suihkuaa niin tietää että se toimii. Jos se on liitettynä johonkin "pönttöön", mistäs sitten tiedät että se varmasti toimii ja jos pakoputkea tarkoitat niin eikös sinnekin voi kertyä vettä? Mitä jos se sieltä imasee ne vetet sylinteriin???

Notreal: on siinä yksi liikkuva osa: vesi ;)

Nortti

venho

Viesti Kirjoittaja venho » 29 Kesä 2010 20:16

Northling kirjoitti:
venho kirjoitti:Juu.
yhteen. Mutta tämmöstä tämä veneen rakentajan arki :)
Moro

Jos kummiski laittasit kyljestä läpi, nimittäin sillä tavoin voit olla aina varma että se pissapoika ei ole tukossa, kun näkee että pissa suihkuaa niin tietää että se toimii. Jos se on liitettynä johonkin "pönttöön", mistäs sitten tiedät että se varmasti toimii ja jos pakoputkea tarkoitat niin eikös sinnekin voi kertyä vettä? Mitä jos se sieltä imasee ne vetet sylinteriin???

Notreal: on siinä yksi liikkuva osa: vesi ;)

Nortti
Minulle tulee märkäpakoputki niin siellä on sitte vettä jo ennestään ja oikeastaan tuo pieni liraushan tulisi sinne jokatapauksessa jos ei tekisi sitä laponkatkasua näin.
Mutta se on tietysti totta että jos sen ohkasen letkun ohjaa pönttöön niin ei näe koneen käydessä tuleeko vettä, mutta täytyy pohtia tuota juttua.

Northling
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Northling » 29 Kesä 2010 21:32

Moro

No... tässä tullaan sitten siihen toiseen ongelmaan. Onko sulla takasinvalumisenestomutka pakoputkessa ylöspäin ennen veden syöttöä?
Worst case scenario: pissapoika ja koneen jäähdytys vesi täyttää pakoputken ääriään myöten ajaessasi kotisatamaan pikkukierroksilla etkä kehtaa pöristellä kunnon ryntäytyksellä vesiä putkesta satamassa ennen sammuttamista, koska naapuriveneessä nukutaan... No sitten kun pakoputki on täynnä, venttiilit sopivasti auki ja vielä kuukin on sopivasti kallellaan, vetää lappoputki tai mutkaton pakari pöntöstä vedet sylinteriin. Aamulla sitten iloisesti starttaa koneen ja PAM! kiertokampi poikki, bloki halki ja venttiilit S-mutkalla???

Nortti

venho

Viesti Kirjoittaja venho » 30 Kesä 2010 10:26

No... tässä tullaan sitten siihen toiseen ongelmaan. Onko sulla takasinvalumisenestomutka pakoputkessa ylöspäin ennen veden syöttöä?
Worst case scenario: pissapoika ja koneen jäähdytys vesi täyttää pakoputken ääriään myöten ajaessasi kotisatamaan pikkukierroksilla etkä kehtaa pöristellä kunnon ryntäytyksellä vesiä putkesta satamassa ennen sammuttamista, koska naapuriveneessä nukutaan... No sitten kun pakoputki on täynnä, venttiilit sopivasti auki ja vielä kuukin on sopivasti kallellaan, vetää lappoputki tai mutkaton pakari pöntöstä vedet sylinteriin. Aamulla sitten iloisesti starttaa koneen ja PAM! kiertokampi poikki, bloki halki ja venttiilit S-mutkalla???

Nortti
Piirsin paintilla kuvan, missä periaate käy selväksi.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Northling
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Northling » 30 Kesä 2010 10:43

Moro

Onkos tuo moottoripaatti?
Jäähdytysvedentakasinvalumisenestoputki ei ehkä ole moottoripaatissa välttämätön, mutta ei siitä haittaakaan ole. Näyttäisi puuttuvan järjestelmästäsi kokonaan.
Mulla on tällanen:

Kuva

Purjeveneissä tuo on välttämätön, koska veneellä purjehditaan milloin mitenkin kallellaan kone sammuksissa.

Ideahan siinä laponesto"venttiilissä" on se että se saa koneen sammuttua vapaasti ilmaa, jolloin vesipilari katkeaa ja lappoilmiö estyy.
Jos pikkuletkun laittaa tuohon paukkupönttöön niin saako se sitten vapaasti ilmaa jos toisessa päässä on moottori ja toisessa päässä paukkupönttö, jossa on aina vettä ja kuvasi mukaan poistopuolen putki vielä mutkaa pöntön pohjalle.

Nortti
Viimeksi muokannut Northling, 05 Elo 2014 19:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

venho

Viesti Kirjoittaja venho » 30 Kesä 2010 13:32

Onkos tuo moottoripaatti?
Jäähdytysvedentakasinvalumisenestoputki ei ehkä ole moottoripaatissa välttämätön, mutta ei siitä haittaakaan ole. Näyttäisi puuttuvan järjestelmästäsi kokonaan.
Mulla on tällanen:
Kuva
Purjeveneissä tuo on välttämätön, koska veneellä purjehditaan milloin mitenkin kallellaan kone sammuksissa.

Ideahan siinä laponesto"venttiilissä" on se että se saa koneen sammuttua vapaasti ilmaa, jolloin vesipilari katkeaa ja lappoilmiö estyy.
Jos pikkuletkun laittaa tuohon paukkupönttöön niin saako se sitten vapaasti ilmaa jos toisessa päässä on moottori ja toisessa päässä paukkupönttö, jossa on aina vettä ja kuvasi mukaan poistopuolen putki vielä mutkaa pöntön pohjalle.

Nortti
Juuri tuosta syystä luovuin pikkuletkun asentamisesta paukkupönttöön.

Purjevene minulle on tulollaan ja tuo mutka joka estää tai ainakin minimoi jäähdytysveden moottoriin pääsyn, on ollut kyllä harkinnassa. Veneen rakenne estää sen, että pönttöä ei voinut asentaa pakosarjaa alemmaksi, josta taas seuraa, että pöntön ja moottorinväliseen pakoputkeen jää tuo notkelma johon väkisinkin myös vettä jää.
Pelkkä veneen kallistuskulma ei kyllä käytännössä riitä kippaamaan vettä moottoriinpäin, mutta jos veneen heiluntataajuus sattuu sopivasti niin, että se antaa ikäänkuin uudet vauhdit sille vedelle niin silloin vesi voi kyllä löytää itsesnsä "perille" saakka.
Mutkan tekeminen ja asentaminen ei aiheuta muutostöitä minulla, vain hiukan lisä hommaa, mutta ei se tässä koko projektissa enää paljo painaisi.

Northling
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Northling » 03 Heinä 2010 14:36

Moro

Terveisiä täältä Saviletosta. Reissun päällä...
Sellanenkin kauhuskenaario on pyörinyt mielessä, (oli heti pakko laittaa viestiä kun pääsi nettiyhteyteen) että jos paukkupöntössä paine ylittää vesikierronpaineen niin silloin vesikietoon menee ilmaa ja veden tulo katkeaa seurauksaena voi olla koneen keittäminen jne kiinnileikkaaminen.

ALÄ MISSÄÄN NIMESSÄ LAITA LAPONESTOLETKUN POISTOA PAKOJÄRJESTELMÄÄN!

Laita se kyljestä läpi niinkuin kuuluukin.

t:Nortti

Vastaa Viestiin