Rusetti puoliplaanariin?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
JLN
Viestit: 266
Liittynyt: 10.08.2004 17:02
Paikkakunta: Porvoo

Rusetti puoliplaanariin?

Viesti Kirjoittaja JLN » 06.11.2004 21:02

Onkohan puuvene.netissä uppouma/ puoliliukuvien potkureihin perehtyneitä lukijoita, koska itselläni vain kokemusta perätuuppareiden ruseteista?

Asiaan...

Fiskarissani on 80hv/2500rpm kone + Velvet 1:1 vaihde, potkuri tällä hetkellä 17 X 10 kolmilapainen.
Kone rupeaa tupruttamaan tummaa savua aivan viime kierroksilla, mikä yleensä johtuu liian raskaasta "kuormasta" tai suuttimien huonosta kunnosta. Itse uskoisin, että tapauksessani pikemminkin ensimmäisestä.

Ex. veneen omistaja sanoi, että lavoista oli otettu puolikuun muotoiset siivut pois, jotta se tulisi "kevyemmäksi", mutta nähdäkseni nuo palaset ovat otettu niin, ettei nousu ole muuttunut, vaan se on edelleen tuo 10", mutta edellinen omistaja sanoi, että veneen veistäjä (Liljeberg) on saattanut jossain vaiheessa "hienosäätää" myös nousua.

Tarkoitukseni olisi hankkia uusi potkuri, jolla olisi mahdollisiman hyvä hyötysuhde (väh. 75%) ja kone jaksaisi kiertää tuon 2500 ilman savuttamista, joten keräilen mielipiteitä ja näkemyksiä. Johtuukohan savutus/raskaus liiasta lapapinta-alasta, halkaisijasta, vai noususta?
Käsittääkseni mahdollisimman suurella lapapinta-alalla saadaan paras hyötysuhde ja nelilapaisuus olisi plussaa ajatellen meluakin, joten tuumailen, olisi minulle 15 tai 16 X 10 nelilapainen hyvä ratkaisu ...

Toki liikkeistäkin saa tietoa valmiilla softilla, mutta.... Soittelin tuossa jo Veneakselistoon (en soita toiste), jossa sanottiin vaan tylysti (softan perusteella), että oikea potkuri on 16X10 kolmilapainen. Tämän jälkeen soitin Tammisaareen Tescon-Marineen, missä palvelu oli jo aivan eri luokkaa.
Viimeksi muokannut JLN, 07.11.2004 12:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-- puolipuuveneilijä --
http://www.flickr.com/photos/jarnol/

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25.11.2003 14:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 07.11.2004 0:28

Väittäisin että savuttaminen johtuu ruiskupumpun säädöistä, suuttimista tai ylleensäkin konepuolen hommista ei potkurista.

palojen ottaminen lavan päistä ei nousuun vaikuta, mutta heikentää potkurin tehoa merkittävästi (lisää luistoa). Reunoista ottaminen saattaa hivenen nousua muuttaa, mutta näissä fiskarin rupelleissa vaikutus on olematon.

Suurella lapapinalla saadaan aikaan parempi pito, mutta hyötysuhde onkin jo kinkkisempi homma, eikä sitä kannata näissä vehkeissä murehtia. Hyötysuhteen selvittäminen on nimittäin älyttömän vaikeaa.


Tossa aikaisemmin tuli näitä fiskarien rupelliasioita tutkailtua ja mullekkin uutena asiana tuli ilmi että luistoa voi olla helposti 50%.

Jos tarkoitat tolla 75% hyötysuhtella potkurin pitoa mun nykytiedon mukaan on se realistinen tavoite tai ainakin lähellä sitä.

Jos tavoitteena on kierrosten nostaminen niin lääke siihen on loivempi
nousu. 15x10 voi auttaa, mutta ei mitenkään vuorenvarmasti sillä eri rupellinvalmistajat stanssailee noita lukuja vähän sinnepäin. Lisäksi vanhan potkurin luisto saattaa olla suurempaa (johtuen lapojen leikkelystä) mikä voi johtaa tilanteeseen jossa kierrokset uudella futarilla tippuu eikä nouse.


Jos kerrot vielä mitä nopeuksia sun paatti kulkee tietyillä rundeilla niin vois jotain ajatuksia noususta ja halkasiasta heittää.

Avatar
JLN
Viestit: 266
Liittynyt: 10.08.2004 17:02
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JLN » 07.11.2004 0:57

Asiaa hieman vaikeuttaa, että kierrosmittarin vaijeri on rikki ja 14kn nopeus myyjän suusta, 15kn sitä edellisen omistajan kertomaa (veneen veistäjä) ja itse en ehtinyt nopeutta syksyllä mitata.

Jos 10":llä ja 1:1 vaihteella luisto olisi 20-30%, niin pikaisella laskulla nopeus n. 16.4- 14.4 solmua. Tavoitteeni 15kn (lukee rekisteriröintitiedoissa) ilman tuota aivan viimeisten kierrosten tummaa savua.

Jos nuo puheet nopeuksista pitävät paikkansa (toki luotettavia tahoja), niin tämän hetkisellä rusetilla hyötysuhde olisi ihan riittävä. Jospa tuo viime kierrosten savu sitten johtuukin suuttimista tms.

Viisainta tietysti olisi malttaa kevääseen veneen laskuun, huoltaa suuttimet, ruuvata uusi kierrosmittarin vaijeri ja mitata gepsillä nopeudet, mutta en millään malttaisi nostaa venettä taas ylös mahd. potkurin vaihtoa varten.

PS: Kindellä kokemuksia teräs-potkurista fiskarissa?
-- puolipuuveneilijä --
http://www.flickr.com/photos/jarnol/

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 07.11.2004 23:35

Savutus ei luonnollisestikkaan vähene eikä lisäänny jos uudella potkurilla max kierrokset pysyvät samoissa. Voisin kuvitella että kone voi savuttaa jos se ei saavuta max kaasulla sille tarkoitettua kierrosaluetta. Edelliseen luonollisesti päästään loivemalla nousulla.

Potkurin luisto tai toisinpäin pito prosentit kuvaavat potkurin kulkemaa matkaa suhteessa siihen matkaan jonka potkuri geometrisen muotonsa mukaan laskennallisesti kulkee yhden kierroksen aikana.

Potkurin hyötysuhde taas kertoo kuinka suuri osa moottorin potkuriakseliin välittämästä voimasta saadaan muutettua eteenpäin työntäväksi voimaksi.

Teräspotkurista ei mulla ole fiskarissa kokemuksia mutta varmuudella voin sanoa että ei materiaalista mitään etua ole.

Teräs mahdollistaa ohuemmat lavat joiden teho ja hyötysuhde paranee, mutta näissä pappojen päkyttimissä asialla ei liene mitään merkitystä.

Jos materiaali on vielä RST:ä on siitä samat korroosio ongelmat kuin esim rst köliraudasta tai muusta vedenalaisesta osasta.

Vastaa Viestiin