Sivu 1/1
Itsetyhjentyvä fiskari?
Lähetetty: 04 Marras 2004 09:23
Kirjoittaja JLN
Luin pari artikkelia eri veneiden merenkulkuominaisuuksiin liittyen. Törmasin tuossa yhteydessä meriläiseen itsetyhjentyvään avo-/takaosaan (mielestäni kuulostaa tosi oudolta).
Koska en ole ennen kuullut moisesta, olisi mukava tietää, miten tuollainen voidaan toteuttaa fiskariin?
Lähetetty: 04 Marras 2004 09:33
Kirjoittaja Jape
Pohjaan pistetään läpivienti josta lähtee putki taaksepäin. Ajaessa otetaan tulppa pois ja liikkeen synnyttämä alipaine putkessa tyhjentää veneen. Kurskissa se putki meni ihan ropelin eteen niin siinä oli ihan kunnon imu.
Lähetetty: 04 Marras 2004 11:01
Kirjoittaja JLN
Ok, niin jotenkin tuolleen sen ajattelin olevankin.
Oisko sinulla Jape mahdollisuutta ottaa kuvaa tuosta?
Lähetetty: 04 Marras 2004 13:03
Kirjoittaja Jape
En voi ottaa kuvaa, kun tuli heitettyä se putki menemään remontin yhteydessä kun ajattelin ettei sitä tarvii kun on pilssipumppu. Ois sitä sitten kuitenkin tarvinnut kun "kovaa" ajaessa ja takana istuessa perä painuu ja sinne kertyy vettä niin perä painuu lisää ja vettä tulee lisää ja pilssipumppu on keulassa.
Lähetetty: 04 Marras 2004 18:30
Kirjoittaja Veli-Matti
Mulla oli samanlainen tyhjennyssysteemi aikoinaan perämoottoriveneessä ja täytyy kyllä sanoa että tosi pätevä homma! Yhden kerran vaan sattui niin että kun poikkesin jahtireissulla kavereita moikkaamaan yhdelle karikolle niin kahvittelun aikana vene perhana lähes upposi kun hana unohtui auki :( Sen jälkeen onkin tavaksi jäänyt tyhjänpäiväinen "hanansulkemisrefleksi" rantauduttaessa ;)
Itsetyhjentyvä avovene
Lähetetty: 29 Marras 2004 18:42
Kirjoittaja Vieras
Näimpä Merikarvialla oivan systeemin tähän tarkoitukseen. Potkuriakseliin oli tehty pieni siipipyörä ja sen ympärille pellistä kotelo, ja siitä letku laidasta läpi vesilinjan yläpuolella. Ainakun moottori pyöri ja vaihde oli päällä mahdollinen vesi lensi paatista pois. Jos vettä ei ollut siipipyörä pyöri muuten vaan. Oli niin väljällä sovituksella, ettei koskettanut kotelon reunoihin. Ei vesi ihan itsestään tälläkään poistu, mutta...
markku
Lähetetty: 29 Marras 2004 19:38
Kirjoittaja Veli-Matti
Noita akselille tulevia keskipakopumppuja tehtiin rosterista amiksessa -70 luvun alussa alihankintana muutamia kymmeniä kipaleita. Menivät ilmeisesti jollekkin veneveistäjälle, ei vain ole harmaintakaan muistikuvaa että kenelle. Oulunseudulle ne varmaankin jäivät mutta yhtään ei ole tullut vastaan.
Lähetetty: 14 Syys 2005 17:32
Kirjoittaja JiiB
Nostellaanpa nyt näinkin vanha kysymys esille:ehkä varmin tapa on nostaa avotilan lattia vesilinjan yläpuolelle ja reijät kupeisiin,hyvin on toiminut.
Lähetetty: 14 Syys 2005 22:59
Kirjoittaja Jonta
Lähetetty: 15 Syys 2005 08:10
Kirjoittaja Veli-Matti
Laitanpa sivuilleni kuvanpari Sifo-merkkisestä tyhjennyslaittesta -20 luvulta. Valmistaja on kotimainen ja sydeemi on ihan patentoitu...
Lähetetty: 15 Syys 2005 08:13
Kirjoittaja Veli-Matti
Laitanpa sivuilleni kuvanpari Sifo-merkkisestä tyhjennyslaittesta -20 luvulta. Valmistaja on kotimainen ja sydeemi on ihan patentoitu...
Elikkä tässä:
http://groups.msn.com/Bertta-Lotta/seka ... 45&lc=1035
http://groups.msn.com/Bertta-Lotta/seka ... hotoID=246
Lähetetty: 15 Syys 2005 09:47
Kirjoittaja Tetto
Ja niitä aiemmin mainittuja keskipakopumppuja (vikipumppuja?) löytyy messinkisenäkin, tässä oma löytöni, joka on palvellut jo muutaman kesän veneessä. Ehkei siitä suurta hyötyä ole kun on sähköpilssikin muttei haittaakaan.
http://kotisivu.mtv3.fi/tetto/viki.html
Lähetetty: 16 Syys 2005 08:25
Kirjoittaja Matti Laurila
Moro!
Itselläni on liukuva avovene ja siinä tyhjennykseen riittää tapin reijästä taaksepäin kourutaltalla tehty ura. Kuvittelisin, että jos veneen nopeus ei näin simppelille ratkaisulle riitä, voisi uran "kattaa" vailla messinkipellillä, niin taas toimii.
t.matti
Lähetetty: 15 Joulu 2005 19:18
Kirjoittaja KuunariUnelma
Liukuvassa veneessä riittää kun poraa tapin reiän peräpeiliin eikä kölipuuhun.
Tappi irti kun ollaan liikkeellä ja muistetaan panna kiinni ennen laiturin tuloa tai muuta pysähdystä.
Tällä virityksellä on monesti heitetty vielä yksi kunniakierros laiturista kun tappi unohtui ja pakille heitetty perämoottori pukkasi vettä reiän täydeltä.
Lähetetty: 16 Joulu 2005 17:48
Kirjoittaja hkhk
Aikoinaan puu Vikloissa käytettiin "baileria" vai miten se nimi kirjoitetaan. Siinä painettiin läpällinen kouru ulos myötäsellä ja slöörissä. Hyvin lähtivät vedet menemään. Ylös nostettu sitloota on tietysti hyvä. Mutta suuremmissa veneissä, erityisesti puuveneissä sen tekeminen vaati näpertelyä. Samalla voi tulla tilaongelmiakin.