Sivu 1/1

wikströmistä vielä.

Lähetetty: 14 Kesä 2010 21:23
Kirjoittaja janttura
Tais startti antaa periks......kele.
Mites tohon sais veivi jolla kiskoo käyntiin...?
ei nyt oo varaa uusia dynastarttia, ajattelin laittaa jonkun halvan vaihtovirtalaturin ja veivata käsin käyntiin.
Tarviiko kyseinen viritelmä mahdollisesti jonkun puolipuristimen, vai jaksaako sitä veiviä pyörittää muuten?

Kiitos.

Niin tosiaan , kyse on siis kaksipyttyisestä.

Onnistuuko veivi käynnistys dynastartilliseen koneeseen vai vaatiiko se mangneeton?

Re: wikströmistä vielä.

Lähetetty: 15 Kesä 2010 11:03
Kirjoittaja MÖsteri
Pikaoppi veivaamiseen löytyy vaikkapa tuosta videosta: http://www.youtube.com/watch?v=8Gz7UMk- ... re=related

W2 ei pitäis olla sen kummempi pyöritellä, vaikka onkin kaksisylinterinen. Mainitsemasi puolipuristushana on yhtä kuin sylinterinkannessa oleva ryyppykuppi. Sen (ne) kun avaat, niin konetta voi pyöritellä kevyesti, ja sitten oikeassa kohdassa höräyttää ryypyt samaiseen kuppiin. Sitten vaan kuppi kiinni ja kone käyntiin määrätietoisella otteella. Veivaaminen ei sinänsä vaadi voimaa, kunhan kone on kunnossa.

Dynastartti ei sinänsä vaikuta tuohon käynnistämiseen. Vanhemmassa wickströmissä on laukaisumagneetto, jolla se lähtee. Viimeisimmissä on "nykyaikainen" sytytysjärjestelmä virranjakajineen ja sytytyspuolineen. Mutta eiköhän sellainenkin anna kipinän, kunhan on kunnossa ja akussa virtaa.

Re: wikströmistä vielä.

Lähetetty: 15 Kesä 2010 17:14
Kirjoittaja janttura
kiittos neuvoista.
Pitäs jostain löytää sellanen kampisysteemi...

Re: wikströmistä vielä.

Lähetetty: 15 Kesä 2010 18:18
Kirjoittaja jerkkuli
Eikö sulla ole vauhtipyörän kopassa reikää veiville ja kampiakselin päässä tappia kammelle?Vai mitä tarkoitat "kampisysteemillä"?

Re: wikströmistä vielä.

Lähetetty: 15 Kesä 2010 19:16
Kirjoittaja janttura
Ei ole koppaa vauhtipyörän suojana. siinä keskellä kyllä näkyy akselin pää ja muistaakseen joku mutteri siinäpäässä, mutta ei kyllä heti tullut mieleen miten sen kammen saisi siihen kiinni...

Re: wikströmistä vielä.

Lähetetty: 15 Kesä 2010 20:04
Kirjoittaja jerkkuli
Siinä mutterin edessä pitäisi olla reikä,jossa n.6mm tappi,josta näkyy molemmin puolin päät,joihin kammen kynnet osuu.Kammella voi siis pyörittää vain toiseen suuntaan.Yksinkertainen systeemi siis.

Re: wikströmistä vielä.

Lähetetty: 15 Kesä 2010 21:01
Kirjoittaja janttura
Tänks
.Pitää tutkailla asiaa tarkemmin kun pääsee taas veneelle.

Mites sit noi vaihtovirtalaturit, niissähän ilmeisesti on lataussäädin sisäänrakennettuna. mutta tarviiko sen ja akun väliin mitään muuta elektroniikkaa?

Re: wikströmistä vielä.

Lähetetty: 21 Heinä 2010 20:52
Kirjoittaja jkatainen
vaihtovirtalaturissa on yleensä suoraan lataussäädin, ei kannata laittaa kuitenkaan kovin isoa laturia, itse asensin 43amppeerisen ja sekin syö melko paljon koneen tehoista rasitettuna. dynastartissasi ei välttämättä ole isoa vikaa, oletko tarkastanut hiilet sekä hiilien jouset (jouset tuppa jumittumaan välillä yläasentoon, jolloin hiilet eivät ota kosketusta).

Re: wikströmistä vielä.

Lähetetty: 21 Heinä 2010 22:17
Kirjoittaja dieselmoottori
Mitä muuten teet yleensäkkään laturilla jos käsin veivaat käyntiin?
Meillä on lataamaton dynastarkki jolla kyllä laitetaan kone vielä käyntiinkin mutta eipä sitä sähköä paljon kulu muuhun mitä nyt joskus valoihin ja hyvin on pärjätty akku joskus lataamalla.