Uusi äänenvaimennin Bernardiin?
Lähetetty: 10 Kesä 2010 13:08
Mulla on Mantassa ( http://www.sihistin.fi/fi/Puuveneet/Manta.html" onclick="window.open(this.href);return false; ) vanha Bernardin kone, josta on nyt mädäntyneet sekä ilmanputsari että pakoputki loppuun. Tuossa kuva noin kymmenen vuoden takaa, kone ei ole enää ihan yhtä nätti.

Tuo lautasmallin pakoputki on pirunmoinen papatin, ja nyt kun se kului loppuun niin tuota voisi vähän koittaa päivittää. Konekopan takia pönttö ei saisi ulottua kovin paljon pidemmälle, alaspäin sitä on vara kasvattaa.
Itsellä on ollut mielessä seuraavia vaihtoehtoja:
1) tehokkaampi vaikkapa moottoripyörän äänenvaimennin jollain kiemuralla koneen vieressä
2) Itse hitsattu äänenvaimennin
3) Pakoputken vetäminen alakautta kyljestä läpi kuumana
4) Pakoputken vetäminen alakautta kyljestä läpi vesijäähdytettynä.
Jos nyt miettii noita vaihtoehtoja niin niissä on hyviä ja huonoja puolia:
1-2: tekipä mitä vaan, niin melu on silti kovaa ja pakokaasut pyörii veneen sisällä aina. Ykkönen olisi helppo (teoriassa) jos jostain löytyy sopiva pönttö, mutta jos ei löydy, niin hankalaksihan se tietysti menee. Mutta esittäkää ideoita että miten ton voisi toteuttaa.
3-4: Kun vene on säilynyt noinkin alkuperäisenä, niin en tykkäisi tehdä kovin suurisuuntaisia operaatioita. Toisaalta tuo parantaisi käyttömukavuutta todella paljon. Kuiva putki on helppo mutta vähän palonarka, märän putken ajattelin tehdä vain kaappariventtiilillä veneen pohjassa. Molempien huono puoli on se että kun konetta irroittelee keväin syksyin, niin on taas yksi ylimääräinen kiemura irroitettavaksi.
Olisiko aiheeseen heittää ideoita tai kokemuksia? Kuinka paljon Benu mahtaa kestää vastapainetta, minkä verran siihen sietää laittaa rööriä perään ennen kuin koko värkki ottaa ja hyytyy? Putken alkupää on joka tapauksessa kuuma. Perinteisestihän niitä on suojattu jollain asbestinarupunoksilla, mutta semmoista ainetta ei mahda enää oikein saada.
Pekka

Tuo lautasmallin pakoputki on pirunmoinen papatin, ja nyt kun se kului loppuun niin tuota voisi vähän koittaa päivittää. Konekopan takia pönttö ei saisi ulottua kovin paljon pidemmälle, alaspäin sitä on vara kasvattaa.
Itsellä on ollut mielessä seuraavia vaihtoehtoja:
1) tehokkaampi vaikkapa moottoripyörän äänenvaimennin jollain kiemuralla koneen vieressä
2) Itse hitsattu äänenvaimennin
3) Pakoputken vetäminen alakautta kyljestä läpi kuumana
4) Pakoputken vetäminen alakautta kyljestä läpi vesijäähdytettynä.
Jos nyt miettii noita vaihtoehtoja niin niissä on hyviä ja huonoja puolia:
1-2: tekipä mitä vaan, niin melu on silti kovaa ja pakokaasut pyörii veneen sisällä aina. Ykkönen olisi helppo (teoriassa) jos jostain löytyy sopiva pönttö, mutta jos ei löydy, niin hankalaksihan se tietysti menee. Mutta esittäkää ideoita että miten ton voisi toteuttaa.
3-4: Kun vene on säilynyt noinkin alkuperäisenä, niin en tykkäisi tehdä kovin suurisuuntaisia operaatioita. Toisaalta tuo parantaisi käyttömukavuutta todella paljon. Kuiva putki on helppo mutta vähän palonarka, märän putken ajattelin tehdä vain kaappariventtiilillä veneen pohjassa. Molempien huono puoli on se että kun konetta irroittelee keväin syksyin, niin on taas yksi ylimääräinen kiemura irroitettavaksi.
Olisiko aiheeseen heittää ideoita tai kokemuksia? Kuinka paljon Benu mahtaa kestää vastapainetta, minkä verran siihen sietää laittaa rööriä perään ennen kuin koko värkki ottaa ja hyytyy? Putken alkupää on joka tapauksessa kuuma. Perinteisestihän niitä on suojattu jollain asbestinarupunoksilla, mutta semmoista ainetta ei mahda enää oikein saada.
Pekka