Sivu 1/1
Diiseli ryntää
Lähetetty: 29 Touko 2010 01:32
Kirjoittaja Ambrosio
Mikähän mättää? Kun käynnistän koneen, niin kierrokset nousee omin päin korkeaksi muutaman sekunnin ajaksi ja sitten laskevat normaaleiksi. Savuttaa myös sinistä savua samalla. Koneessa on just hoonattu sylinteri ja kansi huollettu, ja käynnistyy siis tosi hyvin . Olen käyttänyt vasta n. 15 minuuttia rempan jälkeen-voisiko olla öljyä männän päällä tms? kun ryntäily loppuu, niin käy nätisti eikä siis lykkää öljyä pakarista (onneksi). Kun käynnistää toisen kerran ei ryntää
Kone on surullisenkuuluisa BMWD12.
T:P
Re: Diiseli ryntää
Lähetetty: 29 Touko 2010 14:24
Kirjoittaja stresspill
Onko täytetty liikaa öljyä remontin yhteydessä? Ryntäily voisi johtua öljyn palamisesta sylinterissä, dieselikone käy kyllä moottoriöljylläkin. Pieni sininen savutus käynnistyksen yhteydessä on vielä hyväksyttävää. Sullahan on se imusarjahehku siinä, josko se olisi tarpeeton nyt lämpimämmillä keleillä ja remontista saaduilla paremmilla puristuksilla. Eli jos hehkun ja liiallisen moottoriöljyn summa aiheuttaa tuon nopeamman käynnin aluksi? Käynnistätkö koneen kaasuvipu täysillä, vai tyhjäkäyntiasennossa?
Re: Diiseli ryntää
Lähetetty: 29 Touko 2010 14:45
Kirjoittaja Ambrosio
Kaasu täysillä vanhaan tyyliin

Taitaa siis vähempikin riittää. Tuntuu tosiaan, että lähtee melkein laakista ilman hehkuakin. Taisin silloin lutrata varman päälle öljyä sylinterin seinille kasauksen yhteydessä

Taitaa olla syynä oikutteluun.
Kiitos! Meinasin säikähtää että se on siinä -kansi puhki tai jotain!
T: Panu
Re: Diiseli ryntää
Lähetetty: 30 Touko 2010 21:37
Kirjoittaja Ambrosio
Mites kauan sitä sinistä sävua saa sieltä perästä tuprutella-tuntuis että ei vähene vaikka vartin pidin konetta käynnissä. Alkaa huolestuttaa homma. Se koneistaja sanoi että vanhat renkaat on vielä ok enkä siis vaihtanut niitä- voiko se olla vikatikki vai pitääkö ne sisäänajaa jotta savutus lakkaa. Venttiilivarsista voi toki myos vuotaa...
T:P
Re: Diiseli ryntää
Lähetetty: 31 Touko 2010 09:43
Kirjoittaja stresspill
Laitanko uudet normikokorenkaat postiin :D Olisin kyllä itse renkaat vaihtanut hoonauksen yhteydessä, kustannukset kuitenkin sen verta pienet, sylinterin mittaus olisi varmaan ollut myös paikallaan kuluneisuuden toteamiseksi. Voisiko nyt hoonauksen ansiosta öljyä jäädä sylinterin seinämiin, ja savutus johtuu siitä, eivätkä vanhat renkaat enää kerää liikoja pois. Kyllä tuo 15 min tarkoittaa että sitä öljyä palaa muutenkin kuin vain käynnistyksen yhteydessä. Sininen hetki on normaalia, savutus ei. Tsekkasitko sen öljynpinnan, ettei vaan ole liikaa?
Venttiilinvarret saa olla kyllä huomattavan kuluneet, että sitä kautta syntyy suurempaa savutusta. Mahdollista kyllä, mutta en usko siihen.
Re: Diiseli ryntää
Lähetetty: 31 Touko 2010 12:55
Kirjoittaja Ambrosio
Kyllä se koneistaja sovitteli niitä renkaita hoonattuun sylinteriin ja oli sitä mieltä että menee...se käski ensin tsekata suuttimen ettei se kuse alleen-voi kuulemma aiheuttaa myös vastaavaa ilmiötä. Ne renkaat saattaa kyllä kiinnostaa -paljonko haluat niistä? Vai meneekö oravannahkakauppana pakosarjasta

(vitsi)
T: Panu
Re: Diiseli ryntää
Lähetetty: 08 Kesä 2010 01:03
Kirjoittaja Ambrosio
On mysteeri edelleen tuo Bemarin käytös. Diiselimiehet on sitä mieltä, että ei voi johtua männänrenkaista. Tarkistutin suuttimen - kuulemma erinomainen, Tarkistutin syöttöpumpun-sama juttu

Silti kun yön jälkeen käynnistää, niin sama homma-ensin ryntää hallitsemattomasti ja sitten käy nätisti, mutta savuttaa

Vähänkin lämmenneenä ei ryntää

Vaimo on sitä mieltä että johtuu siitä kun pääsi tankki tyhjenemään keväällä ja on vetässyt paskat tankin pohjalta, mutta ei kai se tommoista saa aikaan-vai saako? Lievästi sanoen potuttaa homma, kun tuli rempattua konetta ja nyt sitten on tommoinen savukone harmina.

Onko jollain kokemusta moisesta?
T:P
Re: Diiseli ryntää
Lähetetty: 08 Kesä 2010 10:47
Kirjoittaja ursus2
Onko noissa imusarjahehku sellainen naftakupillinen malli? Eihän sen venttiilistä pääse vuotamaan imusarjaan naftaa pikkuhiljaa?Tai sitten huohottimesta öljyä?Noitahan voi irroitella seuraavan käytön jälkeen ja tulpata reiät,asentaisi sitten ennen seuraavaa kylmäkäynnistystä.
Jos siinä on rivipumppu,niin hammastankokin saattaa jumitella,tosin se kyllä varmaan jumittaisi lämpöiselläkin koneella.Yksi vikapaikka kerrallaan eliminoiden se vika löytyy.
Tuo paskojen imaisu tukkisi vain suodattimet,vaihdettu varmaankin sen jälkeen?
Sarjassa mystisiä vikoja:Itsekin aikoinaan ihmettelin kun valmet 411 kävi vain kolmella pytyllä,etsin vikaa ja kirosin,sitten rupesin muistelemaan että imuletkun ollessa irrallaan olin laittanut lapasen suojaksi imusarjan aukkoon.Lampulla katselin mutta ei oikein näkynyt kunnolla,ei muuta kuin imusarja irti ja vot,siellähän se lapanen oli 4-pytyn imukanavassa,ei sentään pyttyyn ollut imeytynyt.

8.6 edit.Stanadynen jakajapumppu(GM 6.2d) ryntää jos pääsee horimaan ilmaa,mites tuossa,voisiko pumppu vuotaa hiljalleen ja sen takia rynnätä,tuli mieleen tuosta perkins hommasta.(seuraava vastaus)
Tuolta löytyi d7 korjausmanuaali(liekö osapuilleen samanlainen kuin d12)
http://wavelength30.zxq.net/BMW%20D7%20 ... Manual.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Diiseli ryntää
Lähetetty: 08 Kesä 2010 20:40
Kirjoittaja ainur
Vaimosi voi hyvinkin olla oikeassa. Nimittäin perkinssi rupes viime kesänä ryntäilemään kesken ajon ja ekana aattelin et pumppu sökö. Soitto tutulle dieselmiehelle, joka neuvoi kattomaan ensin saako pumppu ainetta. No tankistahan vika löytyi. Imusiivilä ihan tukossa, eli kone ei saanu löpöä....Tankin putsaus ja uudet suotimet, niin johan taas toimi
Perkussa on hydraulisäätöinen pumppu, joka oireilee tolleen naftan puutteessa. Mut voiskohan tuo käynnistysryntäily johtua, jos esim. venttiilin ohjurit falskaa öljyä pyttyyn koneen seistessä....

Re: Diiseli ryntää
Lähetetty: 09 Kesä 2010 00:24
Kirjoittaja stresspill
Tuli nyt vaan mieleen, että saako kone varmasti riittävästi ilmaa? savutus voisi johtua myös siitä, eli tsekkaa ilmansuodatin taikka koita ajella kokonaan ilman.
Re: Diiseli ryntää
Lähetetty: 09 Kesä 2010 13:48
Kirjoittaja Ambrosio
Saa ilmaa -ja löpöä tuntuu saavan kun valutteli pilssiin heti kun otin letkut irti syöttöpumpusta.Meinaan vaihtaa männänrenkaat jokatapauksessa. Voipi katsella samalla onko öljyä mystisissä paikoissa.
Kiitos vinkeistä!
Re: Diiseli ryntää
Lähetetty: 12 Kesä 2010 20:11
Kirjoittaja Ambrosio
Avasin just koneen ja männän päällä ja suuttimen ympärillä oli selvästi pikeentynyttä öljyä. Pakokanava oli myös MÄRKÄ

Toivon, että kannentiiviste on vuotanut eikä kansi puhki. Eikös se piki ole merkki siitä että männänrenkaat falskaa?-Voiko se myös samalla huohottaa liikaa ja kiskoa venttiilivarsista sitä öljyä alas ja siksi ryntäilee?
¤"¤%#"#:n kone -menee kohta poijunpainoksi!!!!
T:P
Re: Diiseli ryntää
Lähetetty: 14 Kesä 2010 08:32
Kirjoittaja Ambrosio
Männänrenkaissa se vika sitten oli - nyt tikkaa nätisti

-olihan riesa!! Ylin rengas oli myös väärinpäin-se koneistaja neuvoi väärin

-on moottoripyörämiehiä ja vissiin kakstahtikoneissa on toisin ne renkaat. No eikun järvelle

Re: Diiseli ryntää
Lähetetty: 14 Kesä 2010 18:13
Kirjoittaja stresspill
Hyvä että vika selvisi. Nyt vain kovaa ajoa.
Re: Diiseli ryntää
Lähetetty: 14 Kesä 2010 21:28
Kirjoittaja Ambrosio
Jep-kun vielä kestäisi se kansi muuten...