Sivu 1/1
kytkin hurth
Lähetetty: 28 Touko 2010 10:51
Kirjoittaja ms.venla
moro! Oisko kellään tietoa hurth hbw 150 kytkimestä. Kytkin rupeaa rallattamaan täydellä kaasulla ja kun koskee vaihdevipuun, kuuluu samanlainen ääni kuin autossa, kun yrittäisi vaihdetta ilman kytkintä päälle. Kytkin myös kilkattaa lämpöisenä vapaalla ollessaan. Kytkimen A ratio on 2,63:1 ja B on 1,95:1. Olen käyttänyt atf öljyjä ja minulla on erillinen painelaakeri ennen kytkintä. En havainnut erikoisia välyksiä talvella kun kytkin oli irrallaan. Kytkimen malli on sellainen että koneen boori ja akselin lähtö ovat samassa kulmassa toisiinsa nähden. Kiitos jo etukäteen
Re: kytkin hurth
Lähetetty: 28 Touko 2010 13:14
Kirjoittaja bonito
Outoja rallatuksia, yleensä Hurth on luotettava, joskin vähän äänekäs kytkettäessä. Mieleen tuli, jos ottais kaapelin irti ja kokeilis vaihdevipua työntää hiukan jompaan kumpaan suuntaan, eli jos vivun kiristys on antanut perään, kun niissä ei taida olla kiilaa. Jos tarvit räjäytyskuvan, laita email osoite YV:llä.
Re: kytkin hurth
Lähetetty: 28 Touko 2010 13:19
Kirjoittaja ms.venla
Oisko sitten niin että entinen omistaja on työnnättänyt akselilla kytkintä ja mulla taas on erillinen painelaakeri, että siinä olis päittäisvälystä.
Re: kytkin hurth
Lähetetty: 28 Touko 2010 13:51
Kirjoittaja bonito
Voi sekin mahdollista, se on sitten se laakeri, joka on osanumerolla 35, joka on kulunut. Se ottaa vastaan paineet siellä laatikon etuseinässä, mutta mainitsit ettei ollut klappia
Re: kytkin hurth
Lähetetty: 28 Touko 2010 19:59
Kirjoittaja ms.venla
Kytkin on nyt purettu ja ajattelin vaihtaa kaikki neljä kartiorulla laakeria, mutta voiko kytkimen kappaleita kasata tiiviste lakalla, vai toimiiko vain ilman tiivisteitä?
Re: kytkin hurth
Lähetetty: 28 Touko 2010 20:48
Kirjoittaja bonito
Laatikossa ei ole paperitiivisteitä, kyllä minäkin vähän kattelin, että mitä tästäkin tulee, kun käytin puolikkaiden välissä Loctiten oranssin väristä tasotiivistettä, mutta kyllä homma onnistui ja öljyt pysyy sisällä. Pieni lisäys: kyseessä oli kaverin Perkins 4.108:n Hurth. Toissatalvena vaihdoin oman Yanmarin KBW 21 laakerit, lamellit, kytkinlevyt ja hammaslattaat, KBW 21 on Kanzakin Hurth, johon ei sovi Hurtin osat, mutta on periaatteeltaan identtinen. Meinaatko jättää kytkinlevyt ja liukulaatat vaihtamatta?
Re: kytkin hurth
Lähetetty: 28 Touko 2010 21:27
Kirjoittaja ms.venla
Joo ajattelin vaihtaa vaan laakerit, kun muuten kytkin on pelannut ilman ongelmia. Taidan itekkin laittaa oranssit väliin, kun en luota muuten

ja jos kerran on sullakin kokemusta siitä. Kasaus jää ens viikkoon kuitenkin.
Re: kytkin hurth
Lähetetty: 28 Touko 2010 21:30
Kirjoittaja ms.venla
Noita laakereiden ulkokooleja ei varmaan tartte tiivistää runkoa vasten? eikös se paperi tiiviste hoida sen?
Re: kytkin hurth
Lähetetty: 28 Touko 2010 22:05
Kirjoittaja bonito
On muuten työläs purettava, tarvitaan ulosvetäjiä,prässi ja erikokoisia ja pituisia holkkeja. Olen ihmetellyt miksei sitä ole suunniteltu siten, että viimeiset, laakeri ja holkit olisivat isompia, kun ne kaikki nyt ovat saman kokoisia. Joutuu painamaan prässillä koko akselin pituuden kun alkaa kokoamaan. Kuvaa digikameralla joka työvaihe, mulla oli helpompi koota kun katoin läppäristä kuvia miten osat olivat olleet. Purkaessani laitoin kaikki osaniput 2mm naruun solmuun peräkkäin. Vaihteen siirtäjässä on kolme kuulaa ja kolme tappia, jossa on jousi sisässä, älä hukkaa niitä
Re: kytkin hurth
Lähetetty: 28 Touko 2010 22:19
Kirjoittaja ms.venla
Olis helpompi kyllä purkaa, jos olis tehty niinkuin kirjoitit. Täytyy konsultoida tuttua koneistajaa, jos ite en saa laakereita vaihdettua

oon ottanu kuvia varulta. ja simmilevyt oon teipannu siinä järjestyksessä kun purinkin, tässä kuva
Re: kytkin hurth
Lähetetty: 29 Touko 2010 17:00
Kirjoittaja ainur
ms.venla kirjoitti:Oisko sitten niin että entinen omistaja on työnnättänyt akselilla kytkintä ja mulla taas on erillinen painelaakeri, että siinä olis päittäisvälystä.
Ainurissa on sama kytkin ja ilman painelaakeria. Ollut jo vuodesta -84. Hyvin toimii eikä pidä hälyääniä. Ilmeisesti suunniteltu kestämään ilman painelaakeria....

Re: kytkin hurth
Lähetetty: 29 Touko 2010 19:21
Kirjoittaja bonito
Pieni tarkennus: rullalaakeri kestää aksiaalisia kuormia ainakin yhtä paljon kuin perinteinen painelaakeri, kun se on vielä suoraan potkuriakselin jatkeena olevan akselin päässä, vaihteiston seinää vasten, siinä ne potkurin paineet eliminoituu ja siirtyy moottorin kiinnitykseen, kumityynyihin tms. Nykyiset kumityynyt ovat laskettu kestävän sen, että venettä työnnetään kumityynyistä.
Re: kytkin hurth
Lähetetty: 31 Touko 2010 08:36
Kirjoittaja bonito
Nyt kun Hurth on auki, kannattaisi vaihtaa edes nuo liukulaatat (nr 43) 2kpl, niitä saa Atoylta. Jos ne vanhat ovat kuluneet vaikka yht. 0,5 mm, niin uusilla se puolimilliä tiukentaa kytkin levyjä sen verran. Moni jättää ne vaihtamatta, kun vaihtavat kytkinlevyt ja lamellit. Eikä aikaakaan, kun kytkin luistaa taas. Siellä on pienet toleranssit. Kuvassa Yanmarin KBW 21:ssä käytetyn Kanzakin Hurthin kytkin pakka, jossa on 5 kytkinlevyä ja 6 lamellia ,
http://kuvablogi.com/nayta/2622866/" onclick="window.open(this.href);return false; . Muista vaihtaa öljyt joka vuosi, mulla oli ruotsalaiset omistajat jättäneet vaihtamatta, niin kaikki, paitsi pakkihammasratas meni vaihtoon. Pienessä Hurthissa vaihto on erityisen tärkeää, kun ei ole öljyn jäähdytystä ja ATF-öljyä on vain pieni tippa. Käytä Mobil 220 ATF-öljyä, se kytkee pehmeämmin
Re: kytkin hurth
Lähetetty: 02 Kesä 2010 21:43
Kirjoittaja ms.venla
Koneistaja ja venemies jolla käytin kytkintä totesi sen laakerit täysin ehjiksi ja hyväkuntoisiksi, joten löin kytkimen kasaan, mutta todettiin että vika on vaihteen siirtäjässä, mitähän sille keksis, tuntuu kilkattavan sitä enempi mitä on kierroksia.