kytkin hurth

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

kytkin hurth

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 28.05.2010 10:51

moro! Oisko kellään tietoa hurth hbw 150 kytkimestä. Kytkin rupeaa rallattamaan täydellä kaasulla ja kun koskee vaihdevipuun, kuuluu samanlainen ääni kuin autossa, kun yrittäisi vaihdetta ilman kytkintä päälle. Kytkin myös kilkattaa lämpöisenä vapaalla ollessaan. Kytkimen A ratio on 2,63:1 ja B on 1,95:1. Olen käyttänyt atf öljyjä ja minulla on erillinen painelaakeri ennen kytkintä. En havainnut erikoisia välyksiä talvella kun kytkin oli irrallaan. Kytkimen malli on sellainen että koneen boori ja akselin lähtö ovat samassa kulmassa toisiinsa nähden. Kiitos jo etukäteen

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: kytkin hurth

Viesti Kirjoittaja bonito » 28.05.2010 13:14

Outoja rallatuksia, yleensä Hurth on luotettava, joskin vähän äänekäs kytkettäessä. Mieleen tuli, jos ottais kaapelin irti ja kokeilis vaihdevipua työntää hiukan jompaan kumpaan suuntaan, eli jos vivun kiristys on antanut perään, kun niissä ei taida olla kiilaa. Jos tarvit räjäytyskuvan, laita email osoite YV:llä.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: kytkin hurth

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 28.05.2010 13:19

Oisko sitten niin että entinen omistaja on työnnättänyt akselilla kytkintä ja mulla taas on erillinen painelaakeri, että siinä olis päittäisvälystä.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: kytkin hurth

Viesti Kirjoittaja bonito » 28.05.2010 13:51

Voi sekin mahdollista, se on sitten se laakeri, joka on osanumerolla 35, joka on kulunut. Se ottaa vastaan paineet siellä laatikon etuseinässä, mutta mainitsit ettei ollut klappia

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: kytkin hurth

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 28.05.2010 19:59

Kytkin on nyt purettu ja ajattelin vaihtaa kaikki neljä kartiorulla laakeria, mutta voiko kytkimen kappaleita kasata tiiviste lakalla, vai toimiiko vain ilman tiivisteitä?

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: kytkin hurth

Viesti Kirjoittaja bonito » 28.05.2010 20:48

Laatikossa ei ole paperitiivisteitä, kyllä minäkin vähän kattelin, että mitä tästäkin tulee, kun käytin puolikkaiden välissä Loctiten oranssin väristä tasotiivistettä, mutta kyllä homma onnistui ja öljyt pysyy sisällä. Pieni lisäys: kyseessä oli kaverin Perkins 4.108:n Hurth. Toissatalvena vaihdoin oman Yanmarin KBW 21 laakerit, lamellit, kytkinlevyt ja hammaslattaat, KBW 21 on Kanzakin Hurth, johon ei sovi Hurtin osat, mutta on periaatteeltaan identtinen. Meinaatko jättää kytkinlevyt ja liukulaatat vaihtamatta?

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: kytkin hurth

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 28.05.2010 21:27

Joo ajattelin vaihtaa vaan laakerit, kun muuten kytkin on pelannut ilman ongelmia. Taidan itekkin laittaa oranssit väliin, kun en luota muuten :) ja jos kerran on sullakin kokemusta siitä. Kasaus jää ens viikkoon kuitenkin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: kytkin hurth

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 28.05.2010 21:30

Noita laakereiden ulkokooleja ei varmaan tartte tiivistää runkoa vasten? eikös se paperi tiiviste hoida sen?

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: kytkin hurth

Viesti Kirjoittaja bonito » 28.05.2010 22:05

On muuten työläs purettava, tarvitaan ulosvetäjiä,prässi ja erikokoisia ja pituisia holkkeja. Olen ihmetellyt miksei sitä ole suunniteltu siten, että viimeiset, laakeri ja holkit olisivat isompia, kun ne kaikki nyt ovat saman kokoisia. Joutuu painamaan prässillä koko akselin pituuden kun alkaa kokoamaan. Kuvaa digikameralla joka työvaihe, mulla oli helpompi koota kun katoin läppäristä kuvia miten osat olivat olleet. Purkaessani laitoin kaikki osaniput 2mm naruun solmuun peräkkäin. Vaihteen siirtäjässä on kolme kuulaa ja kolme tappia, jossa on jousi sisässä, älä hukkaa niitä

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: kytkin hurth

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 28.05.2010 22:19

Olis helpompi kyllä purkaa, jos olis tehty niinkuin kirjoitit. Täytyy konsultoida tuttua koneistajaa, jos ite en saa laakereita vaihdettua :)) oon ottanu kuvia varulta. ja simmilevyt oon teipannu siinä järjestyksessä kun purinkin, tässä kuva
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29.11.2007 11:12
Paikkakunta: Savonlinna

Re: kytkin hurth

Viesti Kirjoittaja ainur » 29.05.2010 17:00

ms.venla kirjoitti:Oisko sitten niin että entinen omistaja on työnnättänyt akselilla kytkintä ja mulla taas on erillinen painelaakeri, että siinä olis päittäisvälystä.
Ainurissa on sama kytkin ja ilman painelaakeria. Ollut jo vuodesta -84. Hyvin toimii eikä pidä hälyääniä. Ilmeisesti suunniteltu kestämään ilman painelaakeria.... 8}
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: kytkin hurth

Viesti Kirjoittaja bonito » 29.05.2010 19:21

Pieni tarkennus: rullalaakeri kestää aksiaalisia kuormia ainakin yhtä paljon kuin perinteinen painelaakeri, kun se on vielä suoraan potkuriakselin jatkeena olevan akselin päässä, vaihteiston seinää vasten, siinä ne potkurin paineet eliminoituu ja siirtyy moottorin kiinnitykseen, kumityynyihin tms. Nykyiset kumityynyt ovat laskettu kestävän sen, että venettä työnnetään kumityynyistä.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: kytkin hurth

Viesti Kirjoittaja bonito » 31.05.2010 8:36

Nyt kun Hurth on auki, kannattaisi vaihtaa edes nuo liukulaatat (nr 43) 2kpl, niitä saa Atoylta. Jos ne vanhat ovat kuluneet vaikka yht. 0,5 mm, niin uusilla se puolimilliä tiukentaa kytkin levyjä sen verran. Moni jättää ne vaihtamatta, kun vaihtavat kytkinlevyt ja lamellit. Eikä aikaakaan, kun kytkin luistaa taas. Siellä on pienet toleranssit. Kuvassa Yanmarin KBW 21:ssä käytetyn Kanzakin Hurthin kytkin pakka, jossa on 5 kytkinlevyä ja 6 lamellia , http://kuvablogi.com/nayta/2622866/" onclick="window.open(this.href);return false; . Muista vaihtaa öljyt joka vuosi, mulla oli ruotsalaiset omistajat jättäneet vaihtamatta, niin kaikki, paitsi pakkihammasratas meni vaihtoon. Pienessä Hurthissa vaihto on erityisen tärkeää, kun ei ole öljyn jäähdytystä ja ATF-öljyä on vain pieni tippa. Käytä Mobil 220 ATF-öljyä, se kytkee pehmeämmin

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: kytkin hurth

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 02.06.2010 21:43

Koneistaja ja venemies jolla käytin kytkintä totesi sen laakerit täysin ehjiksi ja hyväkuntoisiksi, joten löin kytkimen kasaan, mutta todettiin että vika on vaihteen siirtäjässä, mitähän sille keksis, tuntuu kilkattavan sitä enempi mitä on kierroksia.

Vastaa Viestiin