Sivu 1/2

Wikströmin kytkin/vaihde

Lähetetty: 27 Touko 2010 22:14
Kirjoittaja janttura
Elikkä, ongelmana on eteenpäin vaihde mikä ei tunnu "loksahtavan" paikalleen ja vaihdetta pitää painaa eteenpäin että akseli pyörii, muuten valuu vapaalle.

Oliskohan paikallaan kytkimen kiristys? ???

Re: Wikströmin kytkin/vaihde

Lähetetty: 27 Touko 2010 22:40
Kirjoittaja jkatainen
siinä vaihdekepin alapuolella pitäisi olla koneen kyljessä säätömutteri, käsittääkseni sillä mutterilla saadaan säädettyä vaihteen herkkyyttä (ei ole vielä kyseiseen mutteriin tarvinnut itse koskea).

Re: Wikströmin kytkin/vaihde

Lähetetty: 27 Touko 2010 23:22
Kirjoittaja janttura
Joo, sitä ehdinki jo räveltää, mutta en saanu sitä vaihdetta päälle.
No, huomenna tuoreilla hermoilla uusi yritys...
Lakkas pahkeinen käymästä, varmaan vettä tai roskia kaasarissa, no mielummin nyt kun vesillelaskussa.

Re: Wikströmin kytkin/vaihde

Lähetetty: 27 Touko 2010 23:42
Kirjoittaja jkatainen
samaa hommaa täälläkin viikonlopuksi vielä tiedossa, koko talvi mennyt mukavasti koneen parissa ja vieläkin löytyi pientä hienosäätöä wikkestä, mutta onhan koneen hyvä puoli siinä että se on helppo purkaa ja kasata kaikin osin..

Re: Wikströmin kytkin/vaihde

Lähetetty: 28 Touko 2010 08:31
Kirjoittaja bonito
Tuolla on käsitelty kytkimen kiristystä http://www.puuvene.net/index.php?/compo ... temid,108/" onclick="window.open(this.href);return false; .

Re: Wikströmin kytkin/vaihde

Lähetetty: 28 Touko 2010 13:35
Kirjoittaja wikumies
avaa kytkimen päältä luukku ja pyöritä kehää kunnes tulee ruuvi näkyviin avaa ruuvi ja lukituspelti varo että ei tipu pohjalle kiristä pakkaa myötäpäivään yksi väli ja lukitse ruuvi ellei vielä toimi niin toinen väli

Re: Wikströmin kytkin/vaihde

Lähetetty: 31 Touko 2010 21:20
Kirjoittaja janttura
ISO Kiitos neuvoista,
Nyt toimii. oli kytkintä kiriristetty liikaa. Kiitos vielä kerran.

Re: Wikströmin kytkin/vaihde

Lähetetty: 04 Kesä 2010 11:15
Kirjoittaja janttura
No nyt se p*****e myrkynl ykkäs..
puoltuntii toimi ihan hyvin mut sit hävis vaihteet ja alakerta kävi pirun kuumana, pari tippaa öljyykin ilmesty pilssii....

Olenko nyt menny kiristämään vai löysäämään kytkintä liikaa????????

Re: Wikströmin kytkin/vaihde

Lähetetty: 24 Maalis 2016 13:43
Kirjoittaja aparaatti
ei tuo linkki ketjussa ollut linkki enää toiminut eikä siis näe miten asiaa käsitelty.

Muistelisin joskus aikaisemminkin kyselleeni mutten ainakaan muista vastausta.
Eli Kuuluuko W2 moottrissa olla sellainen vapaa että pysyy itsestään paikallaan?
Eteenpäin vaihde naksahtaa paikalleen hienosti, pakki eikä vapaa ei pysy paikallaan itsestään vaan täytyy kädellä pitää. Pakkia joutuu jopa painamaan taaksepäin.
Muistelisin että pari kessää sitten kun säätelin kytkin hihnaa (vai mikä se siellä onkaan), en saanut sitä sellaisen väliin että olisi naksahtanut sekä ettenpäin vaihde että peruutusvaihde. Näistä valitsin sitten sattuneesta syystä tuon eteenpäin menovaihteen paikallaan pysymisen?

Mulla vene poijussa parkissa ja perästä kiinni ja olisi yksinään lähdettäessä kiva kun sais käymään vapaalle niin ettei potkuri pyöri.
Parikertaa saanut köyden potkurin ympärille ja se on sitte sukellushommia tiedossa

Re: Wikströmin kytkin/vaihde

Lähetetty: 25 Maalis 2016 21:32
Kirjoittaja seppo
Lyhyt vastaus: Kuuluu. Onnekseni mulla ei oo kokemusta kuin toimivasta vaihteesta. Toivottavasti on joku mua fiksumpi vastaaja ja saat kytkimen kuntoon!

Re: Wikströmin kytkin/vaihde

Lähetetty: 26 Maalis 2016 11:15
Kirjoittaja MÖsteri
Moi,

Kytkimessä kuuluisi olla selkeästi pakki - vapaa - eteen. Tosin, vapaalla akseli voi pikkuhiljaa pyöriäkin. Mutta sen pitäisi olla sellainen, että vapaalla ollessa potkuriakselista voi epäröimättä ottaa kädellä kiinni (tai edes kengänpohjalla...). Eli ettei ole voimaa päällä. Pakki ja vaihde pitää myös pysyä pitämättä päällä.

Omasta W1:stä olen kerran löysentänyt pakkipantaa, kun vetoa ei saanut eteen oikein millään. Tangossa sai roikkua kaksin käsin, että meni "silmään". Periaatteessa jos kaikki on kunnossa, niin sen ei niin kireä tarvitse olla, raja on siinä, ettei kytkin luista eteenpäin ajaessa täydellä kaasulla. Siitä tiukempi vain hankaloittaa käyttöä.

Muttamutta, miten säätöä tehdään? Kytkimen päällä olevan luukun takana on pakkipannan säätö. Siinä on lukitusmutteri, jota löysäämällä (vaiko kokonaan irroittamalla??) pääsee sitä itse pantaa kiertämään kiinni tai auki suhteessa siihen muuhun akseliin. Sitten taas lukitus paikalleen. JA kuten moneen kertaaan on sanottu, sitä lukitusruuvia ei kannatta tipauttaa kytkinkoppaan... :)

Yllä mainittiin kytkimen sivulla ulkopuolella oleva ruuvi. En muista mikä se on, mutta se voi tosiaan liittyä tähän säätöön myös, tosin pelkän tiukkuuden säätöön siihen ei kosketa.

Re: Wikströmin kytkin/vaihde

Lähetetty: 26 Maalis 2016 11:18
Kirjoittaja MÖsteri
Jaajuu, vapaalla pyöriminen on tosiaan sikäli riesa, että esimerkiksi verkoilla olleessa löysä verkko kiertyy potkuriin, vaikka kytkimen ehtisi irroittaa... Samoin köysi. Tuttu juttu :)

Re: Wikströmin kytkin/vaihde

Lähetetty: 26 Maalis 2016 12:20
Kirjoittaja karelin
Se ulkopuolinen ruuvi on pakin säätöön. Itse (w3) en ole ainakaan pakille selvää pykälää saanut säädettyä, mutta niin kyllä että pysyy pakki päällä tangossa roikkumatta. Vapaa sama homma, ei pykälää ja hissukseen saattaa potkuri pyöriä, mutta veto ei ole päällä. Jos tarvii ehdottomasti saada akseli pyörimättömäksi, täytyy raottaa konekoppaa, että näkee akselin liikkeen ja sitten hakea vaihdetangolle sopiva kohta.

Kokeilemalla löytynee parhaat säädöt. Tee pikkuhiljaa muutoksia ja katso miten toimii. Kytkimen lukitusruuvia ja sen aluslevyä ei tarvi kokonaan irrottaa. Löysääminen riittää mutta silti tarkkana ettei ne irtoa ja putoa kytkinkopan pohjalle.

Re: Wikströmin kytkin/vaihde

Lähetetty: 26 Maalis 2016 13:00
Kirjoittaja aparaatti
Kiitos vastauksista. Täytyy yrittää kesällä vähän säädellä sitten vielä.
Ja kattoo tosiaan saisko tehtyä tuolle vapaalle jonkun jutun että pysyy silmässä. Voi tosiaan auttaa sekin jo että kiristelee vähän noiden "nivelten" muttereita

Re: Wikströmin kytkin/vaihde

Lähetetty: 26 Maalis 2016 14:54
Kirjoittaja seppo
Mosterin viestiä lukiessa aloin miettimään ja nyt muistan, akseli saattaa tosiaan meidänkin veneessä vähän pyöriä vapaalla ollessaan. Mutta on se selkeästi vapaalla kuitenkin.