Vaihdelaatikko

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 23 Touko 2010 22:52

Olen mieltynyt nykyisen veneeni mekaaniseen vaihdelaatikkoon, jonka yhtenä ominaisuuteni on saada esim. yksi potku tai potkurin pyörähdys eteen tai taakse. Nyt Donnaan on tulossa Velvetin hydraalinen ja sen laatikon ominaisuushan ilmeisestikin on se, että vaihde on joko päällä tai ei ole, siis minkäänlaisia välimuotoja ei ole näistä hydraalisista saatavissa.
Siksi kysyisinkin, valmistetaanko näitä vanahntyyppisiä mekaanisia "narrattavia" laatikoita enää nykyään ollenkaan ja jos valmistetaan, onko nissä tuo narrattavuus säilynyt. Minkähänlaisilla välityksillä niitä mahtaa olla saatavissa, jos valmistetaan.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Re: Vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja bonito » 24 Touko 2010 18:02

Kyllä nykyisiin laatikoihin saadaan liiraus-ominaisuus, laitetta sanotaan luistoventtiiliksi. http://kuvablogi.com/nayta/2613730/" onclick="window.open(this.href);return false; , kuva on edellisestä alumiiniveneestä, siinä näkyy punainen vaijeri, joka päättyy vipuun jolla avataan ja suljetaan öljyn virtaus kytkinlevyihin. Jos vipu laitetaan auki asentoon, akseli ei pyöri vaikka vaihde on päällä, kun vipua siirretään hieman kiinni suuntaan, kytkin alkaa ottamaan hiukan kiinni. Kun laskin siian ajoverkkoja, laitoin kytkimen ottamaan hiukan kiinni ja pilotin ohjaamaan haluttuun suuntaan. Paatti olisi mennyt tyhjäkäynnillä 5,5 solmua, se olisi ollut liian lujaa. Ylös nostossa vaihde oli päällä ja nykäisin vivusta sekunnin verran, niin paatti ryömi hiukan eteenpäin jne kunnes kaikki silmät oli paatissa, sitten laitoin vivusta kytkimen kiinni ja vedin kaukosäädöstä vapaalle. En tiedä saako luistoventtiilin sopimaan Velvettiin, mutta ZF kytkimiin ainakin saa. En tiedä kuinka pieneen kytkimen sen saa, mulla oli ZF IRM 220-A kytkin, joka kestää kolmisensataa hevosta, välityksellä ei ole merkitystä luistoon. Kysy lisää Mepra-tuotteesta tai Vene-Akselistosta.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 24 Touko 2010 21:37

Kiitokset tiedosta Bonito, siis vielä on toivoa.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: Vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja Mile » 25 Touko 2010 08:26

Velvetiinkin niitä saa, nimi on trolling valve - jos etsit ulkomaita myöden. Vaatii sitten öljynlauhduttimen jos sitä käyttää pitempijaksoisesti, mutta hyvä sellainen on Velvetin kanssa joka tapauksessa olla.
Mile

Vastaa Viestiin