Sivu 1/1

MD1 ja RB kytkin

Lähetetty: 09 Touko 2010 20:36
Kirjoittaja vastaisku
Tervehdys tietäjät!
Onko MD1 koneen RB kytkimessä mitään säätöä? Pakilla kuohuu perässä kunnolla, mutta eteenpäin lähtiessä ei juuri virettä synny.
Luin aikaisempia juttuja aiheesta ja siellä eteenpäinajokartio oli esillä ja semmoista ei sitten mistään saa uutta! Ruotsalaisilla sivuilla pidettiin oikeaa öljyn määrää koneessa erittäin tärkeänä ja sitä että öljy on W20/30 viskositeetiltaan. Mulla taitaa olla dieselmoottoreihin suositeltua moniasteöljyä.
Olisiko kenelläkään jäänyt ylimääräiseksi MD1 sopivaa kytkintä, luistamatonta ja muutenkin ehjää, voitas kauppoja hieroa.
Se on kuitenkin mukava puksuttaja, ettei raaskis luopuakkaan.

Re: MD1 ja RB kytkin

Lähetetty: 09 Touko 2010 20:45
Kirjoittaja ijp
Mun käsittääkseni vanhoja kytkinkartioita voi pinnottaa uudelleen. Kysele esim. Veneakselistosta.

Re: MD1 ja RB kytkin

Lähetetty: 09 Touko 2010 23:59
Kirjoittaja Ambrosio
Minulle laitettiin samaan ongelmaan RB:ssä alumiinoksidia korkeapainepuhalluksella siihen kartioon ja hyvä tuli. Suosittelen!
T: P

Re: MD1 ja RB kytkin

Lähetetty: 10 Touko 2010 09:19
Kirjoittaja vastaisku
Missä Ambrosio tämmöinen alumiinioksidipuhallus tapahtui. Kiinnostaa.

Re: MD1 ja RB kytkin

Lähetetty: 10 Touko 2010 10:31
Kirjoittaja Ambrosio
Tampereella. En muista firman nimeä, mutta eiköhän googlesta löydy muitakin.

Re: MD1 ja RB kytkin

Lähetetty: 10 Touko 2010 10:42
Kirjoittaja Ambrosio
Tossa googlettelin asia ja vaikuttaa, että alumiinioksidia käytetään myös niinkuin hiekkapuhallukseen. Tämä Tampereen firma pisti niin kovalla paineella, että aine ikäänkuin hitsautui kiinni samantien. En tiedä tarkemmin hommaa, mutta kannattaa kysellä firmoista.
T: P

Re: MD1 ja RB kytkin

Lähetetty: 10 Touko 2010 14:22
Kirjoittaja pellamo
Tarkistapa että sulla pääsee potkuriakseli esteettä liikkumaan edestakaisin pituussuunnassa....Se vaikuttaa heti rb:n toimintaan ja paljon!
Tuntuu vain ettei rb:n kartiota saa md 1:llä kulutettua loppuun ilman "onnettomuuksia"

Re: MD1 ja RB kytkin

Lähetetty: 10 Touko 2010 16:16
Kirjoittaja ijp
Ambrosio kirjoitti:Tossa googlettelin asia ja vaikuttaa, että alumiinioksidia käytetään myös niinkuin hiekkapuhallukseen. Tämä Tampereen firma pisti niin kovalla paineella, että aine ikäänkuin hitsautui kiinni samantien. En tiedä tarkemmin hommaa, mutta kannattaa kysellä firmoista.
Oliko kyse siis metalliruiskutuksesta (=pintaan ruiskutetaan sulaa metallia) ?

Re: MD1 ja RB kytkin

Lähetetty: 10 Touko 2010 19:18
Kirjoittaja vastaisku
Soitin aamusella Veneakselistoon ja oksidifirmoihin, ei ollut tämmöisestä kokemusta kellään. Puhalsivat vaan.
Just tulin veneeltä ja käytin potkurin irti, oli siimaa aika lailla potkurin ja laakerin välissä, mutta akseli pääsi liikkumaan kyllä. Käsillä ei saanut potkuria pyörimään kun oli vaihde päällä. Kun vaihdetta ottaa pois päältä tuntuu kuin tarttuisi jokin kohta kiinni ja kolahtaen menee vapaalle. Kun nuo jäät hellittää kotirannasta, pitää käyttää vedessä ja kokeilla.

Re: MD1 ja RB kytkin

Lähetetty: 10 Touko 2010 20:23
Kirjoittaja pellamo
Se riittää jo kaiketi syyksi jos oli tavaraa potkurin ja perälaakerin välissä....
Potkurin työntövoiman pitää kohdistua esteettä sinne kartiolle -> pito syntyy siitä.
Toivotaan että alkaa pelittään !!!
Se lonksuu ja kolahtelee kun kone ei pyöri.....normaalia

Re: MD1 ja RB kytkin

Lähetetty: 10 Touko 2010 21:31
Kirjoittaja vastaisku
Enpä sitten pura kytkintä vielä, jospa se alkais siimasopan poiston jälkeen normaalisti pelaamaan.
Kiitoksia tietäjille.

Re: MD1 ja RB kytkin

Lähetetty: 11 Touko 2010 00:16
Kirjoittaja Ambrosio
Jep-eiköhän vika ollut siinä! :))

Se oksidihomma oli kyllä jauheruiskutusta, mutta tosiaan niin kovalla paineella että jää kiinni. Ne pisti vain noin 1/10 mm ja se riitti. Kone on kyllä jo myyty, joten en tiedä miten on jatkossa pelannut.
T:P

Re: MD1 ja RB kytkin

Lähetetty: 22 Touko 2010 10:56
Kirjoittaja vastaisku
Kaksi tuumaa lisää potkurin nousuun auttoi jo kovasti 14/12 potkuri on nyt. Vielä kierrokset karkaa koviksi täydellä kaasulla. Kasvatanko halkaisijaa ( mahtuupi) vai nousua lisää.
Eihän tuolla tule ajettua täydellä kaasulla muuten kuin kokeillessa, alle puolen kaasun kun pitää, matka taittuu ja pystyy ajaessa juttelemaan niin ettei puoli perämerta kuule.