Volvon vinokone

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
hb-77

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 27 Helmi 2011 14:12

Donna 28 kirjoitti:Hb 77 . Oliko nyt kuitenkin niin, että esittämäsi marinepartsin kaaviokuva ei ole vinokoneeseen sopiva ???
Donna 28
tuo marineparts osa sopii B19,B21,B23

mutta vanha B18/20 kaaveli mikä mulla on varastossa niin ei sovi.
ei oo riemulla rajaa kun Homelitellä ajaa.
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata

Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!

pellamo

Viesti Kirjoittaja pellamo » 27 Helmi 2011 16:42

Hyvä Donna! Kyllä siitä vielä hyvä tulee kun "palikat" löytyy :)
Onneksi sä ilmeisestikin hoksaat :) merkin perimmäisen tarkoituksen :)
Eli se niistä uusavuttomuusjutuista.....Itse aloin tänään hahmotella konepetiä ja vannasputken reikää pikku-runabouttiin...... kyllä paloi tupakkia sekä tuli mieleen että oiskohan stokkalla myydä
valmiina 42mm:n reikiä jotka olis oikeessa asteluvussa 8-|
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Veli-Matti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 27 Helmi 2011 19:34

Donna onki halakinaine jätkä... ;-)

Saa niitä 42mm reikiä ostamallakin ja vielä ihan siinä kulmassa kuin halua sekä suorina että myös kieroina - mutta ei kannata ostaa jos osaa tehdä semmoisen ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 27 Helmi 2011 19:35

Minä alan olla jo aika sekaisin näistä osista, ehkä se johtuu siitä, että koulutus on enemmän kaupallista ja toisaalta kaivosrakentamista suosivaa. Harppaus on pitkä näihin konehommiin, vaikkakin on niitäkin seurannut sivusta, korostan sivusta, koko ikänsä.
Donna 28 8-| :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 29 Huhti 2011 22:03

Näin tuossa kuvia B 20 koneesta, siis sitä väitettiin B 20 koneeksi. Siinä oli sellainen outo piirre, sen sylinteriryhmä oli vinossa 8o , tuli mieleen, ettei se kone ehkä ollutkaan B 20, vaan vinokone. Selviääkö koneeen lohkon numerosarjasta, onko kone B 20 vai vinokone ??? . Tämä kone oli siitä mielenkiintoinen muutenkin, sillä siinä oli merikytkin. Siispä Volvo -miehet huomio, onko B20 koneessa sylinteriryhmä pystysuorassa vai vinossa. Kiinnostuin taas näistä Volvoista. Niin ja vielä Hyvää Vappua vain, jos en muista sitä jossain muualla
toivottaa :-) 8}
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

pellamo

Viesti Kirjoittaja pellamo » 29 Huhti 2011 22:24

Äkikseltään tuosta tulisi mieleen että kyseessä on vinokone,,,,tai sitten suorakone joka on vinossa kuvassa.
Toisaalta kuva itse voi olla suora ja kone vinossa jolloin kyseessä lienee aito b20 joka vain kuvassa muistuttaa vinoa konetta.
Paha sanoa ku ei nää ees suoraa kuvaa vinoilematta hyvästä koneesta ;-)
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Simon

Viesti Kirjoittaja Simon » 29 Huhti 2011 22:46

En kyllä mitään kuvia, paitsi mielikuvia havainnut, mutta mielestäni B 20 kone on aina pystyselkäisenä suorassa seissyt ja nokka menosuuntaan oli sitten autossa tai veneessä :)

Ja hyvää vappua Donnalle sekä koko porukalle :))

tuffarn

Viesti Kirjoittaja tuffarn » 29 Huhti 2011 23:06

Iltaa. Tässä on Volvo Penta BB115b ( Kilvessä ).Lohkossa lukee B20.
http://www.geting.se/viewimage/image/300936-001.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.geting.se/viewimage/image/300937-002.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.geting.se/viewimage/image/300940-003.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

drago

Viesti Kirjoittaja drago » 01 Touko 2011 01:39

Eiköhän ne ole helpoin erottaa nokka-akselista, B14-20 (B30) nokka sylinteriryhmässä ratasvedolla, vino koneet B17,19,21,23 (B200, 230) nokka-akseli kannessa hihnavedolla, samoin kun kansi alumiinia vaatien aina makeavesijäähdytyksen.

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 02 Touko 2011 22:54

Tuffarnin kuva paljasti sen, että kone josta sain muutaman kuvan ei ainakaan ole B 20 kone, tosin se vaikutti jotenkin erilaiselta kuin V-M:n kaverin kaupittelema vino kone, mutta ehkäpä sekin juttu selviää lähi viikkoina.

Elwood

Viesti Kirjoittaja Elwood » 03 Touko 2011 07:10

Pistäs kuvat näkyviin niin autan tunnistamisessa, toisaalta jos myyjä viitsisi katsoa mitä lohkossa lukee niin sekin auttaa tunnistamisessa. Volvolla on lohkon valussa tyyppi numerot, siis jos siinä lukee B23 niin kyseessä on B23:n perustuva versio ja lisäksi penta koneissa on vielä messinkinen tyyppikilpi josta selviää lohkon alkuperäinen versio.

Jape
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 07 Touko 2011 07:25

Poistelin aiheeseen kuulumattomat viestit, joita oli kaksi sivua, niin kaikilla on helpompaa eikä tarvii kiistellä. Jatketaan pohdintaa Volvon vinokoneen ja merikytkimen yhdistämisestä

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 07 Touko 2011 08:21

29.4. viestini perustuu minulle tarjottuun Volvon koneeseen josta minulla on kuvat omassa sähköpostissani. Ihmettelyni koski sitä asiaa, että vaikka kuinka etsin alkutalvesta V-M:n kaverin koneeseen kaavelia ja kytkintä, en sitä löytänyt. Nyt tässä
huhtikuussa tarjotussa koneessa oli ne kaikki, paitsi pakoputken jäähdytystä ja se kone oli vino kone. Mutta kun olen vähemmän uskalias pelaamaan tällä koneella, enkä viitsi
edes yrittää saada niitä kuvia sähköpostistani tälle sivulle, niin en myöskään tuota komeutta voi sen tarkemmin esitellä. Taannoinen ylläpitäjä teki ja laittoi kuvat puolestani, mutta nyt en tiedä keneltä edes kysyisin, kun nokkiin tulee ymmärtämättömyyttäänkin täydellä ymmärryksellä. :) Sen olen oppinut tällä sivustolla, että on parempi olla neuvomatta ketään, mitään, mistään, ellei ole ollut alausta lähtien mukana.
Jaarittelen niitä näitä parlamentin puolella jatkossakin. Tämäkin loppuosa pitäisi olla siellä.

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 13 Marras 2011 15:09

Volvon vinokoneesta vielä, paljonkohan tulee maksamaan marinointiosat vaikkapa vain käytetyt, pakosarjalle ja makeanveden jäähdytykselle. Jotenkin se juttu on vielä osaltani kesken. Jos eräs tunnettu mies ryhtyisi selvittämään kytkimen liittämistä siihen. 8o |+| :-) ->
Kesken siinä mielessä, että koneen tunnit ovat tiedossa ja ne ovat todella vähäiset, sen vuoksi se minua edelleen kiinnostaa. !!! Muistin virkistämiseksi Volvon B230 kone on käytössä sisäperäkoneena AQ131 ja AQ151 Volvo Penta koneissa, riippuen kannen koosta, onko avarammat kanavat vai ei. Kaavelikoteloon tai vastaavaan rakennelmaan, joka ei tiputa öljyä tämä keskustelu viime keväänä tyssäsi, mutta jos nyt vaikka joillakin olisi uutta tietoa ko. asiasta ??? Asialla on nyt osaltani kiire, koska moottori Donnaan laitetaan paikoilleen viimeistään tammikussa 2012.

anteros

Viesti Kirjoittaja anteros » 14 Marras 2011 14:07

Moi, itse ratkaisin vastaavanlaisessa tilanteessa kaavelin puuttumisen siten, että
hajonneen moottorin (perkins) kaaveli sovitettiin 10mm teräs levyn palasilla sopimaan vaihto moottorin vaihteiston kiinnitypulttien reikiin. Levynkappaleet muotoiltiin sisäreunasta siten, ettei osu vauhtipyörään ja startin kiinnityksen kohdalle ei tullut levyä vaan pultikannat ikäänkuin vaarnoiksi johon startti muttereilla kiinni. Levyt pultattiin koneeseen ja sitten kone pystyyn ja ja sovittamaan vetolevyn kanssa perkinsin kaavelikopassa olevia pultinreikiä levynkappaleisiin ihan manuaalisesti keskittämällä välillä kampiakselia pöyrittäen niin että tuli tunne että keskellä on. Sitten pultin reijät merkittiin, porattiin ja kaaveli pultattiin irtomuttereilla kiinni. Tämänlainen sovitus onnistui sen takia, että vanhan perkinsin kaavelin halkaisija oli sopivasti suurempi kuin tilalle laitetun mersun , myös vinossa oleva kone (om601 vm 1986 eli w124:n 200d). Perkinsin vetolevy sovitettiin samaisen mersun jarrulevystä tehtyyn sovituskappaleeseen joka sorvissa ajettiin siten että istuu mersuun kytkinasetelman tilalle. kaavelin ulkopuolelle jääneet teräslevyn kulmat sit laikalla pois. Kustannuspuoli jäi aika alhaalle ( 50 eur ilman mb:tä) ja pääsi kokeilemaan moottoriasennusta vaivattomasti. Mersuunhan tosin saa tehdastekoisiakin kaaveleita , netistä löytyy ja piikkiön venevarustajalta soittaessa löytyi, mutta tällä tavalla tehden ei tarvinnu maksaa kaavelista useita satasia ja sitten todeta että ihan kelvoton kone venekäyttöön.. Tämä oli siis yksi (halpa) tapa ratkaista ongelma ,ehkäpä volvoon voisi samaan tyyliin löytyä ratkaisu. Kylhän sen kaavelin voi sitten myöhemmin vaihtaa sopivampaan kun sellaisen löytää sit ajan kanssa.

Vastaa Viestiin