lämmitysjärjestelmät ja niiden vertailu

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 26 Touko 2009 22:52

Nyt on sitten Safire koekäytetty pidemmän kaavan mukaan, kun oli kylmiä öitä tuossa toukokuun 10-13 pv aikoihin. Muistin kuinka Venemessuilla Safiren esittelijä näytti kuinka lisätään höyryä 1600D malliin. Painetaan kolme kertaa näppylää, niin saadaan kolme astetta lämpimämpää, kuin oletuksena oleva +15. Ainoa moka, jonka tein oli se, että painoin kolme kertaa kyseistä näppylää liian nopeasti, näin se pysyi ala asetuksessa. Asiaa olisi auttanut, jos olisin lukenut käyttöohjeet paremmin, siellä sanottiin nimenomaan, että kolme piiitttkkäää painallusta nostaa lämpötilaa 3:lla asteella ja kolme lyhyttä laskee lämpötila ala asentoonsa. Tarkenin kyllä nukkua makuupussissa, mutta hiki ei ollut. Eihän Suomalainen mies lue käyttöohjeita, tuli taas todistettua, että parempi olisi edes vähän vilkaista. Seuraavalla kerralla tarkenin jo paremmin.

Avatar
vanhami
Viestit: 507
Liittynyt: 16 Huhti 2003 14:35
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vanhami » 29 Touko 2009 22:08

Veli-Matti kirjoitti:Kuinka pitkästi pystyy pakoputkea vetämään lähestulkoot vaakasuoraan - takakannelle oli matkaa 2,5-3m ja sinne on ketkan takia 30-45 cm nousua. Onnistuuko?
ei
Veneiden näprääminen on kivaa. Samoin saaressa siggen polttelu takakannella olutpullo kädessä. Veneilystä en niinkään perusta.

http://www.mikavanhala.fi

Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 29 Touko 2009 22:56

No ei sitten!

Noin lyhyt ja kiertelemätön vastaus on uskottava ja hyväksyttävä mukinoitta...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
vanhami
Viestit: 507
Liittynyt: 16 Huhti 2003 14:35
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vanhami » 30 Touko 2009 00:02

Veli-Matti kirjoitti:No ei sitten!

Noin lyhyt ja kiertelemätön vastaus on uskottava ja hyväksyttävä mukinoitta...
Voisin perustella ihan helvetisti, mutta en jaksanut.

Vastapainetta siinä tulee liikaa ja saattaa aiheuttaa toimintahäiriöitä. Se, että tekis sen putken paksummasta kamasta tjsp voisi e h k ä auttaa. Pääosin sen pakoputken on tarkoitus riittää siltäseltään.
Veneiden näprääminen on kivaa. Samoin saaressa siggen polttelu takakannella olutpullo kädessä. Veneilystä en niinkään perusta.

http://www.mikavanhala.fi

Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 30 Touko 2009 06:54

Mitäpä tuosta selittelemään tai perustelemaan sen kummemmin. Jos olisin ollut täysin varma että jatkettu pakari toimii tai ei toimi niin en olisi edes kysynyt mitään. Sinänsä tuolla skantäkin alla olisi tilaa vaikka kasvattaa portattomasti pakarin halkaisijaa vaikka 125mm huiteilla mutta sitten pitäisi olla melko hulvattoman kokoinen hattu takakannella... ;-)


Ja on siellä tilaa vaikka siirtäisi koko lämppärin sinne ja toisi 80mm putkella 64mm vakioputken sijasta sitten lämmöt sisälle. Kait se nyt pikkuwebastokin nyt jotakin hönkii sisälle 7m putken nokasta varsinkin kun se on lähes suora? Johtosarja vaan loppunee kesken....
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 30 Touko 2009 07:26

Kyllä se hönkii sen 7m...
Jos sulla tulee matkalle ulospuhallus suulakkeita, laita sellaisia suljettavia
malleja jotta voit halutessa "pakottaa" puhallustehot keulahyttiin mikä
on varmaan se kylmin paikka pakkasella.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 30 Touko 2009 07:29

Ei siihen lähes suoraan putkeen tule kuin kaksi suulaketta välille, toisen sinne paskahuussiin ja toinen ajohyttiin ja putken pää onkin sitten etuhytissä.
Jos lämppärissä on 10m johtosarja niin se saattaa riittää vaikka veto ei ole läheskään suora...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 30 Touko 2009 07:33

Laita suljettava suulake varsinkin ajohyttiin, sinne se lämpö nousee muutenkin.
Huussiin jos sulle tulee posliini pönttö, laita suulake jonka voit suunnata
pöntön kylkeen. Naiset arvostaa sua huomattavasti enemmän
vessareissun jälkeen kun ovat istahtaneet "lämmitetylle" pytylle.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 30 Touko 2009 08:30

Kolme kärpästä samalla iskulla ;-)

Lämpöputkeahan ei SAISI laittaa siten että sen saa suljettua kokonaan vaan jokin tötterön päistä on aina auki kun lämppäri on päällä. Eli näillä näkymin etuhyttiin ei tule suljettavaa suutinta.
Ja tietysti jossainvaiheessa käy niin että joskus kun kuivaa märkiä jahtikamppeita huussissa niin sinne etuhytin putken nokkaan tulee laitettua (puhdas) sukka, että kaiken lämpimän saa kuivaukseen, joka sitten unohtuu sinne ja lämpöreleet naksuu... ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
vanhami
Viestit: 507
Liittynyt: 16 Huhti 2003 14:35
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vanhami » 31 Touko 2009 22:41

Veli-Matti kirjoitti:sinne ja lämpöreleet naksuu... ;-)
EI naksu, logiikka tiputtaa tehoa portaattomasti niin kauan kunnes sallittu lämpötila lämmönvaihtimessa on saavutettu, mikäli se edellyttää laitteen sammuttamista se tekee sen hallitusti.
Veneiden näprääminen on kivaa. Samoin saaressa siggen polttelu takakannella olutpullo kädessä. Veneilystä en niinkään perusta.

http://www.mikavanhala.fi

Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 31 Touko 2009 22:59

Ai jaa, no ei sitten.
Kuinka pitkä johtosarja Webastossa on?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
jstrang
Viestit: 119
Liittynyt: 27 Tammi 2006 10:36
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Eeberin toiminta

Viesti Kirjoittaja jstrang » 04 Kesä 2009 09:49

Käytetty diesel eeberi ei taho käynnistyä kunnolla.
Lähtee hehkuttamaan, pyörimään, pumppaamaan ja savuttamaan. Käy ehkä 3-5min, hehkuttaa koko ajan ja savuttaa loppuun asti.

Kauanko on normaali hehkutusaika, kun kaikki on kunnossa?


Janne
Janne
Muoviveneen omistaja
Kokkola

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14 Huhti 2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 04 Kesä 2009 10:52

Täältä voisi kysellä.
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Eeberin toiminta

Viesti Kirjoittaja CC » 04 Kesä 2009 11:28

jstrang kirjoitti:Käytetty diesel eeberi ei taho käynnistyä kunnolla.
Lähtee hehkuttamaan, pyörimään, pumppaamaan ja savuttamaan. Käy ehkä 3-5min, hehkuttaa koko ajan ja savuttaa loppuun asti.

Kauanko on normaali hehkutusaika, kun kaikki on kunnossa?
Putsaa palopesästä hehkutulpan lähialue hyvin, jos karstakökkönen on
kasvanut tulpaan kiinni, hehku ei lämpiä leimahduspisteeseen asti. Tietysti
voi putsata muualtakin.

Hehkuajasta en tiedä, mutta taitaa Eberikin tehdä kaksi varsinaista yritystä,
ja luovuttaa, jos liekkivahti ei tunnista paloa toisenkaan jälkeen.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
jstrang
Viestit: 119
Liittynyt: 27 Tammi 2006 10:36
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Eperi D3L

Viesti Kirjoittaja jstrang » 04 Kesä 2009 11:47

Kapu III kirjoitti:Täältä voisi kysellä.
Tuolla näyttäisi olevan uudempiin malleihin ohjeita. Malli on D3L ja siihen olen löytänyt vaan jotkut saksankieliset puutteelliset ohjeet. Esim. ohjausboxissa olevan sulakkeen kokoa ei lue missään. Se sulake on käytännössä puhaltimelle. 5A ei riitä. 6.3A riittää.

Hehkutusaika ilmeisesti on n. 60sek.


Janne
Janne
Muoviveneen omistaja
Kokkola

Vastaa Viestiin