Pienet keskimoottoriveneet
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10
Sähköpikkufisu
Olen samaa mielipuolta kuin konsernijohtaja Marx ex V-M, muttei tuo sähköfisukaan hassummalta tunnu, voisihan se olla akkukopan päällä se
julmettu aurinkokenno, mutta ei se sähkömoottori minussa niitä 60 -luvun
tunteita herätä. Ajaahan sitä yhdelläkin akulla sähköprutkulla jo aika pitkään, niin miksipä ei?
Donna 28
julmettu aurinkokenno, mutta ei se sähkömoottori minussa niitä 60 -luvun
tunteita herätä. Ajaahan sitä yhdelläkin akulla sähköprutkulla jo aika pitkään, niin miksipä ei?
Donna 28
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Ei ole sähköfiskarissa sitä lättäpään tunnelmaa niin kuin ei ole dieselissäkään mihin sitä on tottunut. Jotenkin on oudoksuttanut kun huollontarve on pudonnut tutkaveneen myötä minimiin ja "saanut" vain vilkaista öljyt ja nesteet Valmetista pariin kolmeen kertana kesän aikana ;-(
Mutta olen tässä minäkin siirtymässä sähkötekniikkaan vesillä, sillä tehtäväkseni näillä näkymin tulee pienehkö sarja uretaanikusilaituisia Sneak Boat-veneitä joista yksi jää omaan käyttöön ja varustetaan jonkinlaisella muunnetulla sähköperämoottoriasennuksella.
Mutta olen tässä minäkin siirtymässä sähkötekniikkaan vesillä, sillä tehtäväkseni näillä näkymin tulee pienehkö sarja uretaanikusilaituisia Sneak Boat-veneitä joista yksi jää omaan käyttöön ja varustetaan jonkinlaisella muunnetulla sähköperämoottoriasennuksella.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- jor
- Viestit: 500
- Liittynyt: 25 Loka 2007 14:42
- Paikkakunta: Oulu
Vai sähköllä kulkevia veneitä? Mitä ne vielä keksii... tuulella kulkevan veneen?
Vaan hieman pikkufiskareihin liittyen... hauskoja kansallisia eroja näissä
pikkupaateissa on. Norjan satamissa vilisee luokkaa 6metrisiä "avofiskareita",
joihin on pykätty pienen puuceen kokoinen ja näköinen ohjaushytti. Suomessa
vastaavasti vanerista väsätty koko veneen levyinen ja
puolen veneen mittainen peräkajuutta. Kansallisia eroja venearkkitehtuurissa
Vaan hieman pikkufiskareihin liittyen... hauskoja kansallisia eroja näissä
pikkupaateissa on. Norjan satamissa vilisee luokkaa 6metrisiä "avofiskareita",
joihin on pykätty pienen puuceen kokoinen ja näköinen ohjaushytti. Suomessa
vastaavasti vanerista väsätty koko veneen levyinen ja
puolen veneen mittainen peräkajuutta. Kansallisia eroja venearkkitehtuurissa

jukka
-
- Viestit: 328
- Liittynyt: 19 Syys 2005 09:15
- Paikkakunta: Lpr
Re: Laskelma sähköfiskarista
Jos haluaa laskelmia hiukan korjata, niin kyllä kevyt fiskari runkonopeutta liikkuu noilla tehoilla. Todennäköisesti tehoa ei edes noin paljoa tarvita vaan joku puolet tehosta liikuttelisi jo paattia oikein mukavasti. Vertaa että ripeä soutaja pystyy jonkin aikaa pitämään 100 wattia tehoa.riskila kirjoitti:Sähköfiskari
- Pituus 5m leveys 1,8m
- Teho jatkuva 1 kW
- Virta moottorin hyötysuhteella 83% I= 1000 W / 12 V / 0,83 = 100 A
- Akut 8 * 60 Ah = 480 Ah ( Biltemasta á 60 Eur = 480 Eur )
- Akuston paino 8 * 20 kg = 160 kg
- Nopeus 3 solmua arvio
- Toiminta-aika 480 Ah / 100 A = 4,8 h ~ 4 h
- Toimintamatka 3 * 4 = 12 mpk
- Verkkolaturi 25 A
- Latausaika 480 Ah / 25 A 19,2 h ~ 20 h
Tuuli on tietysti tehontarvetta lisäävä tekijä ja silloin tuulipinta-ala muodostuu merkittäväksi.
Normiakkuja ei kannata tyhjäksi päästää, yleensä ei edes puoleen varaukseen.
Latauksessa nuo akut ottaisivat alkuun mieluusti enemmin virtaa, lopussa vähemmän.
- jor
- Viestit: 500
- Liittynyt: 25 Loka 2007 14:42
- Paikkakunta: Oulu
Re: Laskelma sähköfiskarista
Toni_V kirjoitti: - Pituus 5m leveys 1,8m
- Teho jatkuva 1 kW
Näin. Ei tartte edes kovin kummoinen vastatuuli olla kun usein melko "vahvallariskila kirjoitti: Tuuli on tietysti tehontarvetta lisäävä tekijä ja silloin tuulipinta-ala muodostuu merkittäväksi.
ketkalla" oleva avofiskari hyytyy pikkumoottorilla melkein paikalleen ja sivutuulessa
sortuman korjaamiseen menee huomattava osa tehosta. Tämä on myös
turvallisuustekijä, koska tehoreservin (tai oikeastaan energiareservin) kuskaaminen
sähkömoottorille on melko urakka painavien akkujen takia. Varmaan sitten pitäisi
olla varavoimana joko purje (joka ei kölittömässä korkeakeulaisessa/peräisessä)
veneessä paljon auta kuin myötäleesä) tai joku 2-3kW generaattori, jolla saa
sähkömoottoriin pungettua sen verran virtaa että päästää turvallisesti kotirantaan.
Sekin kannattaa huomioida, että nykyoloissa löpön/bensan loppuminen merellä
on huomattavasti pienempi ongelma kuin akkujen tyhjentyminen. Jos ei omaa
varakannua ole mukana, kanssaveneiljältä voinee sen verran ostaa että rantaan
selviää hankkimaan lisää.
Tokihan akkuteknologia kehittyy, mutta auringon pinta-alayksikköä kohden
säteilemä energiamäärä ei isommin eli puhtaasti aurinkosähkön nettotuotolla ei kovin
kummoista paattia liikuteta. Ellei sitten veneen maalausta osata jossain vaiheessa
hyödyntää kennona. Polttokenno voi siihen asti olla way-to-go
jukka
- Mikko Lehtikanto
- Viestit: 171
- Liittynyt: 24 Heinä 2007 11:33
- Paikkakunta: Joensuu
Pohjois-Atlantti taitaa tuolla rajoittaa hytin koon tuohon huussin kokoluokkaan kun Suomessa uskalletaan painopistettä ja tuulipinta-alaa lisätä reilummin. On kansan tyylitajussakin varmasti eroa.jor kirjoitti:
Vaan hieman pikkufiskareihin liittyen... hauskoja kansallisia eroja näissä
pikkupaateissa on. Norjan satamissa vilisee luokkaa 6metrisiä "avofiskareita",
joihin on pykätty pienen puuceen kokoinen ja näköinen ohjaushytti. Suomessa
vastaavasti vanerista väsätty koko veneen levyinen ja
puolen veneen mittainen peräkajuutta. Kansallisia eroja venearkkitehtuurissa :-)
-
- Viestit: 328
- Liittynyt: 19 Syys 2005 09:15
- Paikkakunta: Lpr
Re: Laskelma sähköfiskarista
Äkkiseltään oletus 2m2 otsapinta-alaa antaisi seuraavan tehontarpeen pelkästään tuulen vastuksesta:riskila kirjoitti:Näin. Ei tartte edes kovin kummoinen vastatuuli olla kun usein melko "vahvalla
ketkalla" oleva avofiskari hyytyy pikkumoottorilla melkein paikalleen
5m/s = 0,1 hp
10m/s = 0,8hp
15m/s = 2,8 hp
20m/s = 6,7 hp
Auringon teho on täällä huipuissaan n. 1200 W/m2. Eli uppoumarunkoista tuollaisella teholla liikuttelee ihan mukavasti.Tokihan akkuteknologia kehittyy, mutta auringon pinta-alayksikköä kohden
säteilemä energiamäärä ei isommin eli puhtaasti aurinkosähkön nettotuotolla ei kovin
kummoista paattia liikuteta. Ellei sitten veneen maalausta osata jossain vaiheessa
hyödyntää kennona. Polttokenno voi siihen asti olla way-to-go
Polttokennon yhteydessä pitää muistaa että se on tapa siirtää energiaa kokonaishyötysuhteen ollessa kehno. Monesti onkin sanottu että polttokennot ratkaisevat sellaisen ongelmat mitä ei ole nykyisellään olemassakaan.
Aurinkokennot ovat muuten jo hinnoiltaan sellaisessa luokassa että noita täälläkin voisi jo miettiä talojen yhteyteen. Ja miksei myös tuollaisiin uppoumaveneisiin. Veneissä kyllä pahalle kelille olisi hyvä olla jokin generaattori mukana.
- jor
- Viestit: 500
- Liittynyt: 25 Loka 2007 14:42
- Paikkakunta: Oulu
Re: Laskelma sähköfiskarista
Pilvetön taivas, ilmakehän olosuhteet optimaalisia, kennosto tarkalleen oikeinToni_V kirjoitti: Auringon teho on täällä huipuissaan n. 1200 W/m2. Eli uppoumarunkoista tuollaisella teholla liikuttelee ihan mukavasti.
suunnattu, aurinkokeskipäivä. Laskelmissa taidetaan käyttää lämmöksi muutettuna
800W/m2. Auringon valon muuttaminen sähköksi on nykyisellään hyötysuhteeltaan
melko heikkoa eli neliön kennosta saa olla tyytyväinen jos irtoaa 60-70W nettotehoa
todellisessa käytössä. Lisäksi se perhana tahtoo tuulla pilvisellä säällä enemmän.
No niinhän polttomoottorikin on. Mutta jos sitä sähköenergiaa pitää saada tehoreservinPolttokennon yhteydessä pitää muistaa että se on tapa siirtää energiaa kokonaishyötysuhteen ollessa kehno.
käyttöön, niin polttokenno tai agregaatti. Nykyisillä akuilla homma ei toimi...
veneen kun piti olla vielä halpa. Ihan kuin polttokennot tahi genikset halpoja olis

jukka
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10
Pikkufisu
Sähkömoottorikaavailujen myötä on nyt pikkufisusta häviämässä nostalgia. 60 -luvun nostalgia muodostui minulle seuraavista astihavainnoista; yksisylinterisen nelitahtikoneen harva pätpätys (suhteellisen kova ääni), tervan ja pellavaöljyn haju (voimakas tuoksu), johon sekoittui imelä moottoripetroolin ja bensan tuoksu - mahtava kokataili. Veneistä tuli aina kyllän iloisia ja huomaavaisia ihmisiä, jotka
veivät meidät lapset hyvin usein huviajelulle. Veneen ohjaaminen veneen
kyljessä olleesta ohjausrattaasta oli mahtava elämys, sen voi vieläkin tuntea sormenpäissä ja kämmenpohjassa. Entä sitten se tutina, jonka kone antoi pienillä kierroksilla ja tärinä männän laukatessa täysillä. En usko, että tällaisia efektejä mistään sähkömoottorilla käyvistä pikkufisuista voi löytää tai saada. Ainut moottorityyppi, jolla voitaisiin saavuttaa jotain hieman toisenlaisia nostalgisia tunteita on höyrykone,
en tosin tiedä, onko tekniikka niin pitkällä, että injektiohevoshoimat voisivat pikkufisua kuljettaa?
Donna 28
veivät meidät lapset hyvin usein huviajelulle. Veneen ohjaaminen veneen
kyljessä olleesta ohjausrattaasta oli mahtava elämys, sen voi vieläkin tuntea sormenpäissä ja kämmenpohjassa. Entä sitten se tutina, jonka kone antoi pienillä kierroksilla ja tärinä männän laukatessa täysillä. En usko, että tällaisia efektejä mistään sähkömoottorilla käyvistä pikkufisuista voi löytää tai saada. Ainut moottorityyppi, jolla voitaisiin saavuttaa jotain hieman toisenlaisia nostalgisia tunteita on höyrykone,
en tosin tiedä, onko tekniikka niin pitkällä, että injektiohevoshoimat voisivat pikkufisua kuljettaa?
Donna 28
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Tähän topikkiin sopiva; kuinka rahan arvo on kadonnut!
Kävin tuossa illansuussa morjestamassa kalastajaa joka pesi verkkojaan ja mitenkä ollakkaan puhe kääntyi veneen tekoon;
Kalastaja teetti v.70 paikallisella veistäjällä 6,1m avonaisen pikkufiskarin, johon kyllästyksen jälkeen asensi itse uuden 5hv wikken.
Hommas itse laudat joita kuivatteli tuvassa , koska puut olivat sahattu kesällä ja meinasivat väkisinkin sinistyä.
Kun kontrahdin aika tuli, niin veistäjä oli sanonut, että kalliina kyllä pidät mutta siitä pitäisi 750 mk saada!
Hintaan kuului työn lisäksi kaikki materiaali laudoituslautoja lukuunottamatta, vene puuvalmiina.
Kertoja oli sanonut, että kyllä se sopii.
Sanoi lisäksi, että eihän siinä Matilta mennyt kuin se reilu pari viikkoa aikaa.
Työkaveri teetti Summassa puuvalmiin 9m pitkän meriläisen 80-l puolenvälin paikkeilla, tekijää en uskalla nimetä, mutta mielikuva olisi, että oli hänen viimeinen ennen eläkkeelle siirtymistään, hinnan muistan; 83000mk
Matti
Kävin tuossa illansuussa morjestamassa kalastajaa joka pesi verkkojaan ja mitenkä ollakkaan puhe kääntyi veneen tekoon;
Kalastaja teetti v.70 paikallisella veistäjällä 6,1m avonaisen pikkufiskarin, johon kyllästyksen jälkeen asensi itse uuden 5hv wikken.
Hommas itse laudat joita kuivatteli tuvassa , koska puut olivat sahattu kesällä ja meinasivat väkisinkin sinistyä.
Kun kontrahdin aika tuli, niin veistäjä oli sanonut, että kalliina kyllä pidät mutta siitä pitäisi 750 mk saada!
Hintaan kuului työn lisäksi kaikki materiaali laudoituslautoja lukuunottamatta, vene puuvalmiina.
Kertoja oli sanonut, että kyllä se sopii.
Sanoi lisäksi, että eihän siinä Matilta mennyt kuin se reilu pari viikkoa aikaa.
Työkaveri teetti Summassa puuvalmiin 9m pitkän meriläisen 80-l puolenvälin paikkeilla, tekijää en uskalla nimetä, mutta mielikuva olisi, että oli hänen viimeinen ennen eläkkeelle siirtymistään, hinnan muistan; 83000mk
Matti
- Lampila
- Viestit: 150
- Liittynyt: 17 Syys 2008 11:36
- Paikkakunta: Kotka
Täytyy myöntää että meinasin ensin tyrmätä tuon sähköveneen ensi istumalta mutta sitten kuitenkin katsoin tuon linkin läpi ja täytyy sanoa että on se hiton nätti vene! Tossa olis varmaan mahdollisuuksia saada uuden tyyppisiä ihmisiä kiinnostumaan pikkufiskarin mallisesta veneestä. En lähtisi vanhoja veneitä modaamaan mutta tuollanen uustuotanto sähköfiskari vois olla aika siisti peli.
Samaa mieltä tosta rahan arvon katoamisesta - vaimoa kismittää kun aina puhun "vanhasta tonnista" tai vastaavasta jemptistä rahamäärästä. Euroja ja markkoja ei kuulemma voi verrata. Mun mielestä voi ja siinä samalla tulee huomattua kuinka holtittomia hinnat ovat!
Samaa mieltä tosta rahan arvon katoamisesta - vaimoa kismittää kun aina puhun "vanhasta tonnista" tai vastaavasta jemptistä rahamäärästä. Euroja ja markkoja ei kuulemma voi verrata. Mun mielestä voi ja siinä samalla tulee huomattua kuinka holtittomia hinnat ovat!
- Pohjalla on paremmin -