Lämmitintä uusimassa

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 25 Loka 2008 20:36

Eikös noita värkätä vapaakierrollekin jolloin sydeemi ei kuluta sähköä yhtään - tosin ei webastoja vaan kaminoita vesikiertolämmitykseen?
Ja taitaahan sen webastonkin saada vapaakiertoiseksi...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Viesti Kirjoittaja CC » 25 Loka 2008 22:07

Meillä on vesiWebasto, Thermo90s muistaakseni. Teho vähintäänkin
riittävä ja lämmönsäätö moottorisuntilla tarkka. Miinuksena virrankulutus,
joka ei ole niin suuri, että haittaisi jos ajelee paljon. Mutta kun tulee oltua
paikoillaan pitkään, niin rupee tuntumaan. Toinen miinus on että ei tehosta
ilman vaihtumista kuten puhalluslämmitin, tahtoo meillä kondensoida etu-
lasiin sängyn päälle vettä sen verran että lorauttaa välillä. Tämä tosin vain
myöhemmin syksyllä kostealla kelillä. Ero ilmalämmittimen ei ole suuri,
kun meillä on sekin, mutta huomaa kun saa kylmää vettä kaulalle yöllä.
Tahtoo sanoa, että kyllä ilmalämmitinkin verhon taakse ikkunaan vettä saa,
mutta just sen verran vähemmän, ettei lähde valumaan.

Samalla sitten saa kuumat vedet tiskiin ja muuhun.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 26 Loka 2008 07:24

Virrankulutus:
Vesi/ thermo 90(9KW)= 37-83W
ilma/air top evo 5500( 5KW)=15-95W

Eihän noissa ilmoitetuissa ole mitään eroa.
Kuten kirjoitin, voi lisätä järjestelmään puhallinkennon tarvittaessa, esim. jossakin mallissa 7w puhallin.
Kylmän kelin veneissä tulisi olla tuplalasit, virkaa ajaa esim. akryylistä tehty tiivis sisätupla tarpeelliseen paikkaan esim kattoluukkuun.

Matti

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 26 Loka 2008 09:48

Aikamoisia nuo wattimäärät mitä kuluttavat varsinkin jos tosiaan on niin kuin CC sanoi että ei ajeta paljon.

Olen muuten just lähdössä auttamaan tuttua 13m teräsveneen telakoinnissa. Vene on tehty -83 ja siinä on alusta asti ollut itse suunniteltu ja rakennettu vesikeskuslämmitys vapaakierrolla. Lämmitys on ollut kuulemma läpi kesän päällä kun on ollut näin paskat ilmat...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Viesti Kirjoittaja CC » 26 Loka 2008 12:19

Ilmalämmittimen haittapuoli on isohko hystereesi termostaatissa jotta
käynnistyksiä ja sammutuksia ei tulisi tuhkatiheään. Mutta ilmalämmitin ei
syö sähköä ollenkaan kun tavoitelämpö on saavutettu. Vesilämmittimessä
sen sijaan jää kiertovesipumppu päälle vaikka lämpöä ei tarvittaisi yhtään.
Se vie yksinään 1,7A tuossa meidän Webassa.

Nyt varastoituna oleva vanha perusArdic vei 5,5A käydessään, mutta tämän
kesän testissä ollut monivammaisesta raadosta korjattu Ardic minimax vie
vain 0,6A täydellä teholla, ja se on jo hyvä pitkään paikallaan ollessa.
Muuten sitä ei voi vielä tällä kokemuksella kehua. Uudemmat perusArdicit
vievät kai noin 4A johtuen paremmasta puhallinmoottorista.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 27 Loka 2008 07:07

Veli-Matti kirjoitti:Aikamoisia nuo wattimäärät mitä kuluttavat varsinkin jos tosiaan on niin kuin CC sanoi että ei ajeta paljon.

Olen muuten just lähdössä auttamaan tuttua 13m teräsveneen telakoinnissa. Vene on tehty -83 ja siinä on alusta asti ollut itse suunniteltu ja rakennettu vesikeskuslämmitys vapaakierrolla. Lämmitys on ollut kuulemma läpi kesän päällä kun on ollut näin paskat ilmat...
No joo, on vuosien käyttökokemus kuvaamastasi yhdistelmästä-14m teräsvene jossa reflex, joka on yhdistetty vapaakiertoiseen vesikeskuslämmitykseen, pelkkää plussaa, erittäin toimintavarma.
Mutta, mutta..
Vapaakierto vaatii, että kamina sijoitetaan alas=ketkasta johtuen keskiveneeseen tai siitä taakse.
Mun rojekti kun on niin pieni ja siinä on ns viinilasimallinen runko. Em johtuen pitäisi luopua esim kaasuliedestä, tiskialtaasta tai karttapöydästä, että sais laitettua kaminan riittävän taakse alas. Em kolme ovat melko mukavia veneessä joten pitäisi löytää jokin muu ratkaisu.
Alkup. piirustuksissa diesel-lämmitin on sijoitettu päälaipioon sohvan yläpuolelle "alkoviin" josta ritilät sadevaatekaappiin ja keulaan, MUTU:a kun käyttä, niin em sijoittelu aiheuttaa sen, että tukka on hiessä ja varpaat jäässä. Tosin kun käy punkkaan vaakatasoon, niin ne varpaat on kohti kaminaa ja lämpenevät?

Matti

PS Katsoiko kukaan telkusta ohjelmaa Suomalaisesta retkikunnasta Tulimaassa, siinä keitettiin kahvia avotilassa pressun alla puukaminalla, olikoha koko vene pressukattoinen ?

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 27 Loka 2008 17:03

Nyt tuli sellainen paikka eteen, että on laitettava sellainen lämmitin, joka kuluttaa sähköä, 33v. on käytetty kaminaa, jossa on ollut vesi keskuslämmitys vapaakierrolla. Tuli nimittäin hankittua tehdastekonen klasikuituvene, jossa ei ole paikkaa kamiinalle. Edellisessä oli Refleks 66 M yhdellä patterilla, se oli 1/3 keulapiikistä, patteri keulassa. Paatissa oli mukava, tasainen lämpö, kuin kotona. Sitä edellisessä oli omatekemä Kabola-jäljitelmä, jossa oli 4 patteria vapaakierrolla, mukavaa kun oli patterit, joilla sai vaatteet kuivaksi. Sitä sitä edellisessä oli Refleks 66 MK, myös yhdellä patterilla, että kokemusta on kamiinoista, eikä koskaan mitään ongelmia, kerran vuodessa säätimen puhdistus ja palopesän imurointi, siinä se. Vierastan näitä sähköä kuluttavia ilma puhaltimia, mutta pakko on kai sellainen hankkia. Kyselin taannoin kokemuksia Eberistä, mutta ei näköjään kellään ole sellaista.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 30 Loka 2008 22:54

Nyt oli uusimmassa Venemestarissa se kauan kaivattu lämppärien vertailu, ehkä huomenna pääsee siihen tutustumaan(jos tuulee)

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 30 Loka 2008 23:05

Ja katinkontit se mikään vertailu ollut vaan pelkkä esitteisiin perustuva laite-esittely ;-)

Taisi VM:llä ( ei väliviivaa! ) loppua paukut kesken kun tajusivat homman laajuuden ja kustannukset.

Sen sijaan asennusjuttu oli ihan ok.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

JussiK
Viestit: 318
Liittynyt: 20 Tammi 2006 13:24
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JussiK » 31 Loka 2008 09:11

jaa että kokemuksia eberistä ,, ostin muutama vuosi sitten työkaverilta hänellä käytössä olleen ebersbäsherin ,, oli "täysin toimiva ja hyvä laite"
( myi koska vaihtoi kaminan tilalle, miksiköhän;-))
Ei muuta kuin koekäyttämään ,laite suostui toimimaan, vasta noin, kuuden käynnistys kerran jälkeen, eli lähti päälle normaalisti, puhalsi jopa pari minuuttia haaleaa ilmaa ,eli palamista ainakin vähän tapahtui. sitten seis.
käytin laitetta ammatti asentajalla, viaksi todettiin ,"hehkutulppa" joka korjattiin,

Laite kiinni veneeseen ,ja sama vika jatkui vielä pahempana ,10 krt ,jos viitsi käynnistellä ,niin se saattoi lähteä pelaamaan ,ja jos lähti niin sitten kyllä toimi hyvin ja vaikka kuinka kauan.
Perusvirheet oli kyllä eliminoitu ,kuten polttoaineen tukkeumat , vajaatehoinen akku,hapettumat liitoksissa, jne jne.

Kyllästyin ko kaltaisiin lämmittimiin ihan kunnolla, ja vältän niitä viimeiseen asti.
- paha äänisiä
-kuluttaa liikaa sähköä
-viat ,liian vaikeita itse korjattaviksi ( ainakin minulle)= rikkoutuessaan KALLIS laite.

kokemusta on myös nosturin ajohyttiin sijoutetusta eberistä n. 10v ajalta.
ja se on, viikon toimi kuukauden risana, kaiken aikaa jotain häikkää.

Nämä em. tapaukset koskee vanhoja ( ikää 5- 15v) jonkin verran käytettyjä laitteita ,ehkä uudet on luotettavampia ,kuka ties ?


http://kuvablogi.com/blog/13437/
Jussi K

RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja RistoA » 31 Loka 2008 11:57

Mulla oli autossa jälkiasennettu Eberi.
Erittäin loistava ja luotettava vehje.

Ainut ongelma oli jokasyksyinen käynnistysongelma. Elikkä ensimmäisen pakkasyön jälkeen laite ei suostunut toimimaan ennenkuin irroitti ja uudelleenkytki taikarasian tai pääsulakkeet. Sama juttu toistui ainakin 4 vuonna samalla tavalla. Muutoin ei mitään ongelmaa. Kaukosäädöt ja kaikki..

Kaverini, joka näitten kanssa enempikin näpräili, sanoi, että ensiasennettuna yleensä pelaa. Jos vaihdetaan toiseen autoon, niin tulee epäluotettavampi, kolmanteen ei kannata edes yrittää. Varmaan laitteen taikarasian henki suuttuu?

Varmaankin näissä pätee vanha sääntö: "Ei kukaan hullu toimivaa moottoria/muuta vehjettä myy"

Risto

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

lämppäri

Viesti Kirjoittaja Northling » 31 Loka 2008 23:58

Moro

Mula on kuusi kesää toiminut Safire moitteettomasti, vie vähän virtaa, on hiljainen ja lämpöä piisaa.
Kerran on ollut huollontarvetta kun hehkutulppa oli palanut. Sen kun vaihtoi niin taas käy ja kukkuu. Mikä oli fiksua, niin se, että hehkutulppa on sama kuin Hiacessa ja niitä löytyy joka varaosaliikkeessä eikä maksa kymppiäkään.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 02 Marras 2008 12:31

Tuli tuossa mieleen että miksei sitä voi laittaa pientä öljykamiinaa lisälämppäriksi joka sitten syksyllä nostetaan paikalleen kun alkaa ne karummat reissut?
Dejah Thoriksen uudessa, tai siis tulevassa, hytissä sille olisi vallan mainosti tilaa konekopan takapuolella eikä olisi pahastikaan haittana.
Tekisi vaan piipun sellaiseksi että sen saa nostattua paikoilleen ja pois mahdollisimman helposti.
Webasto sitten pukkailisi lämpöjään etuhyttiin...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

petrooli
Viestit: 271
Liittynyt: 27 Joulu 2006 20:36

Viesti Kirjoittaja petrooli » 02 Marras 2008 12:47

tuo kuulostaa viksulta idealta, voisi aina webaston tökkiessä mennä ajohyttiin kaminan viereen lämmittelemään :) eivaan kiva peli tuo kamina on nytkin käytiin perjantaina uistelemassa ni kävin tuikkaa kaminan tulille jo torstai iltana niin oli mukavan kuiva ja lämmin vene oottamassa. mutta mun täytyy varmaan yrittää räpeltää talven mittaan keulapiikkiin yksi patteri kun lämpö ei sinne halua mennä. ja V-M jos kaminan laitat niin mikset sit samalla laittais keulapiikkin kanssa yhtä patteria?

kokoeilin pari vuottasitten semmoista siirrettävää petroolipöhinälämmitintä veneessä ja se toimi melkohyvin kun ei kauhiasti keikuttanut muuten poksautti vehkeen sammuksiin ja hirveä käry veneessä. mulla oli veneessä tietty häkävaroitin ja ei se ainakaan huutanut muulloin kun jos tuossa ed. mainitussa tilanteessa. ja tuommoiseenhan voisi helposti värkätä jonninsortin hormin että ei tulis sitä vähääkään käryä sisälle, vehje oli siitäkin näppärä että saarimökissä se aina tuikattiin porin matin eteen niin huone oli lämmin ja ei tarvinnut huolehtia puiden lisäämisestä. ( siis ei tarvinnu porinmattia lämmittää. eli pimeessä hakea märkiäpuita ja heräillä yöllä ensin kuumaan ja sitten kylmään kun matti oli viilennyt). Ne on kehittynyt nuokin laitteett aladdinin ja valorin ajoista polttaavat tosi puhtaasti ja käryttä ja tehoa piisaa kuin pienessä kylässä.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 02 Marras 2008 16:44

Jos sen meinaa laittaa "lisälämppäriksi" loppusyksyä varten niin ei siihen silloin kovin kiinteitä asennuksia kannata tehdä.
Jos kamiina olisi konekopan takapäässä niin kopan päälle sitten saisi hyvin vaatetangon kamppeiden kuivatusta varten...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin