
lämmitysjärjestelmät ja niiden vertailu
-
- Viestit: 246
- Liittynyt: 23 Huhti 2007 11:58
Lueskelin tätä läpi ja kun tässä on vertiltu eri polttoaine vaihoehtoja niin tässä on pieni vertailu ellen ihan pieleen laskenut.. 11kg nestekaasupullo täytenä vastaa 14 l polttoöljyä ja jos metaania haluaa saman energia määrän, niin siihen tarvii 200bar täytöksellä 70 l vetoisen astian.. ehkä siinä on hyvä syy miksei sitä ole tarjolla.
Taitaa nuo määräykset nestekaasu laiteiden asennuksesta olla sellaisia että ajoneuvoissa ne on kiinteitä ja suljetulla kierrolla (palamisilma ulkoa ja palamistuotteet ulos). Erittäin tärkeä asia on asuintiloissa ilmanvaihto aukot 2x 100 cm2 joita ei saa suljettua. http://www.tukes.fi/fi/ tuolta voi etsiä lisää aiheesta.
Taitaa nuo määräykset nestekaasu laiteiden asennuksesta olla sellaisia että ajoneuvoissa ne on kiinteitä ja suljetulla kierrolla (palamisilma ulkoa ja palamistuotteet ulos). Erittäin tärkeä asia on asuintiloissa ilmanvaihto aukot 2x 100 cm2 joita ei saa suljettua. http://www.tukes.fi/fi/ tuolta voi etsiä lisää aiheesta.
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
- vanhami
- Viestit: 507
- Liittynyt: 16 Huhti 2003 14:35
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Moniiin henkilökohtaisiin kokemuksiini perustuen voin suositella venekäyttöön keskimäärin parhaiten soveltuvaksi diesel käyttöistä puhallinlämmitintä.
miksi?
En jaksa alkaa sitä juurta jaksaen tässä selostamaan, muutta jos joku haluaa sen kuulla, niin soittaa vaan rohkeasti virka-aikaan, niin kerron mielelläni.
Itsellä oli aikaisemmassa veneessä Safire, ja nykyisessä Webasto Molemmissa on puolensa. Omaan veneesen ei Safirelta löytynyt mielestäni riitävän rivakkaa lämmitintä, joten laitoin webaston.
Safire ilmoittaa muuten lämpötehon syötettynä polttoainemääränä palokammioon ja webasto delta T:stä mitattuna sisään ja ulostulevasta ilmasta mitattuna.
Tutkittiin testipenkissä kalorimetrillä. Safire 3200D antoi 2,5Kw samoissa olosuhteissa, kun webasto AT3500 antoi 3,7Kw
miksi?
En jaksa alkaa sitä juurta jaksaen tässä selostamaan, muutta jos joku haluaa sen kuulla, niin soittaa vaan rohkeasti virka-aikaan, niin kerron mielelläni.
Itsellä oli aikaisemmassa veneessä Safire, ja nykyisessä Webasto Molemmissa on puolensa. Omaan veneesen ei Safirelta löytynyt mielestäni riitävän rivakkaa lämmitintä, joten laitoin webaston.
Safire ilmoittaa muuten lämpötehon syötettynä polttoainemääränä palokammioon ja webasto delta T:stä mitattuna sisään ja ulostulevasta ilmasta mitattuna.
Tutkittiin testipenkissä kalorimetrillä. Safire 3200D antoi 2,5Kw samoissa olosuhteissa, kun webasto AT3500 antoi 3,7Kw
Veneiden näprääminen on kivaa. Samoin saaressa siggen polttelu takakannella olutpullo kädessä. Veneilystä en niinkään perusta.
http://www.mikavanhala.fi
Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/
http://www.mikavanhala.fi
Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/
-
- Viestit: 271
- Liittynyt: 27 Joulu 2006 20:36
Moro. Mulla on tuossa uudessa paatissa nyt refleksi ilman kierukkaa ja kuten edellisessa veneessä lämmin ilma ei tahdo mennä veneen keulapiikkiin, joten ajattelin laittaa kaminaan kierukan ja pistää patterin keulaan. mitenkähä toimis jos vetäisi putkituksen tuommoisella lämpöä kestävällä kumiletkulla? kun se olisi helpompi pujotella menemään..
-
- Viestit: 279
- Liittynyt: 25 Loka 2008 20:08
- Paikkakunta: Rauma
Ihan normaali kova muoviletkukin riittää, ei se lämpö siitä haihdu liikaa. Meillä reflexin kanssa 7cm teräsputkea vesikierrossa, ei tarvi pattereita, yhdessä veneessä olen nähnyt tuon muoviletku systeemin, ja hyvin on toiminut. Leytku oli siis sellasta kovaa, vähän kuin mustaa vesijohtoa, mutta kirkasta.
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..
-
- Viestit: 271
- Liittynyt: 27 Joulu 2006 20:36
jonssonin pumppu vie jotain 1A virtaa ja primuksen pumput 0.jotain amppeeria....vähiltä kuulostaa mut kun vehje on purkkarissa niin kaikki sähkö minkä voi säästää on plussaa..simo kirjoitti:Itse olen polttoöljykaminan kannattaja:
Aiempi omistaja oli itse värkännyt tuon kuparikierukan tuonne kaminan ja suojavaipan väliin. Järjestelmässä on 4 patteria ja pieni JohnssonPumpin kiertovesipumppu.
Itse laajensin systeemiä niin, että moottorin jäähdytysveden saa kiertämään järjestelmässä ajon aikana ts. patteriverkosto ja kamiina toimivat ajolamppärinä. Patteriventtiili auki ja vesi kiertää. En viitsinyt laittaa termostaattiventtiiliä. Yksinkertainen on toimintavarmempaa.
Toimii myös päinvastoin eli kaminalla voi lämmittää moottorin syyskylmällä ennen käynnistystä.
Kaminalla on oma tankki n.50 litraa. Tankki on asennettu keulaan moottoritankin yläpuolelle. Lisäsin kaminan polttoainelinjaan t-haaran, palloventtiilin ja linjan moottorin tankkiin. Eli kaminantankki on varatankkina. venttiili auki ja kaminatankki tyhjenee moottoritankkiin.
Mulla oli asuntoautossa tuollainen kaasulämmitin, lämmitti hyvin, rämisi ajossa ja puhallus kierrätti kaikki pölyt hyvin. Seuraavaan autoon valitsen vesikeskuslämmityksen.
Syttyy yhdelläkin tikulla seuraavasti: Avaa polttoaineventtiili ja varmista että polttoainetta valuu kaminan pohjalle. Kaada korkillinen spriitä kaminan pohjalle ja tiputa tikku perään.Hyviä puolia: lähes äänetön, lämpö tasaista, ei sähkön kulutusta, voi jättää syksyllä päälle vaikka viikoksi. Jos siitä hakisi huonoja puolia: savutorvi on joidenkin mielestä epäesteettisen näköinen, sytyttäminen voi joskus vaatia jopa viisi tulitikkua
Ei piippu paattia pahenna: Omatekoinen,
tai kaupan malli:
http://refleks-olieovne.dk/default.asp?pagenumber=1563
Kaasulämmittimestä:
Kyllä siitäkin palokaasut ulos johdetaan.
Millainen mahtaa olla korroosion kestävyys? Meri-ilmasto ainakin on aika ankara ja kondenssi kosteus syksyllä kovaa.
Sukulaismiehellä on Safire ja on erittäin tyytyväinen. Se varmaankin olisi minunkin valintani jos tupperwaarella ajelisin.
Puupaattiin valitsen ehdottomasti reflex kaminan.
Viimeksi muokannut petrooli, 12 Huhti 2009 23:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 271
- Liittynyt: 27 Joulu 2006 20:36
Mordor taas!
Taas tuli käytyä veneellä suunnittelemassa (vielä kun saisi jotain aikaiseksikin)
Elikkäs teenkö niin että kamiinaan tungen kuparikierukan siitä kevyttä nousua n,5cm/ metri. ja voinkos laittaa paisuntasäiliön tähän lähtöpuolelle korkeimpaan kohtaan? olisi ilmaus helpompaa.... sitten pattereille ja pikkuhilajaa alaviistoon kohti kamiinaa lopussa ehkä noin 5 cm ylämäkeen. Paisuntasäilöksi auton paisari painekorkilla.
Toimisko?
Taas tuli käytyä veneellä suunnittelemassa (vielä kun saisi jotain aikaiseksikin)
Elikkäs teenkö niin että kamiinaan tungen kuparikierukan siitä kevyttä nousua n,5cm/ metri. ja voinkos laittaa paisuntasäiliön tähän lähtöpuolelle korkeimpaan kohtaan? olisi ilmaus helpompaa.... sitten pattereille ja pikkuhilajaa alaviistoon kohti kamiinaa lopussa ehkä noin 5 cm ylämäkeen. Paisuntasäilöksi auton paisari painekorkilla.
Toimisko?
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
Tein joskus-70 luvulla Refleksiin kierukan ja patterin, johon laitoin paisunta astia menopuolen putkeen. Siinä ei ollut painekorkkia, sen vuoksi ilmareiästä lorisi nestettä aina ennen kuin vesi alkoi kiertämään, vaikka paisunta-astia oli metrin verran kamiinan yläpuolella. Jälkeenpäin olen laittanut paisunnan paluuputkeen, kun sillä ei ole muuta virkaa, kuin paikka "turvonneelle" vedelle. Jälkeenpäin kun on ollut kamiina, jossa on ollut painemittari, paine ei ole noussut yli 0,5bar. Saattaisi se auton paisunta-astia toimiakin tuolla painekorkilla, vapaakierto toimii tuolla 5cm/metri korkeuserolla.
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
Helppo nakki, muutamia peltiruuveja auki ja ulommainen pelti irti, kierrät vaan kupariputkea palovaipan päälle tarvittavan määrän, joka riippuu patterien määrästä. Siitä kolosta, jossa on tuo krassausputki ja polttoöljyn meno palopesään, saa putken alapään hyvin tulemaan ulos, yläpään vaan laitat vaan tulemaan sopivasta reiästä. Ulkovaippa päälle ja sitten vasta putket sopivasta kohtaa poikki, helmiliittimet ja hanat viimeksi. Mulla oli ylimmän patterin ilmaruuvin tilalla hana ja siinä letku, joka meni auton pissapojan säiliöön. Sinne päästin ilmat ja kun sinne kertyi nestettä, avasin hanan(kun lämpö ei ollut päällä)niin alipaine veti sieltä nestettä takaisin kiertoon, sitä kautta myös täytin systeemin. Mulla kertyi ilmaa tasaisin välein, vuotoa en löytänyt, luulisin sen tulleen "sisäisesti", kiehumalla, kun sitä kupariputkea oli liikaa siellä kamiinassa. Siinä vaiheessa kun kierto ei ollut lähtenyt toimimaan, lähtevä putki oli tosi kuumaa, sylki kiehui. Siksi kannattaa laittaa hanan ja helmiliittimen kierteisiin karvoja ja tiivisteliimaa, kierreliimat sulivat. Myös lähtevän putken hanan tulisi olla kunnon kuulahana, minikuulahana ei kestä kuin jotain 80-90 ast.
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
Nonni! Nyt on Safire 1600D testattu. Hiljaa käypi, eikä polttoainepumpun naksutus kuulu, en tiedä sitten yön hiljaisuudessa, sekin kokeillaan Vapun jälkeen. Laitoin lähtevien pahviputkien päälle sammutuspeitteestä leikatun rimpsun, puolen metrin matkalle. Valmistaja kertoili, että ne kuumenee 100-110 asteiseksi, lavuaarin letku menee muutaman sentin päästä, saattaisi sulaa ilman eristeitä. Puhallusletkun mennessä jääkaapin takaa, laitoin siihen kohtaan Armaflex- eristeputkea, eihän ne periaatteessa toimi samaan aikaan vuodesta, mutta jos kuitenkin joskus.
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Tuossa alkukeväällä mittasin ulospuhalluslämpötiloja:
Webasto Top Air 3500 ( diesel )
Kun sisääntuleva ilma ( ulkolämpötila ) +6`C
Pakoputken läpimenosta +172`C
Lähin suulake, jossa kanavaa n. 2,5m +79`C
Varsinkin tuo pakoputken lämpötila on aika korkea jolloin
saattaapi sulaa lähellä kulkevat lämpöherkät jutskat jos eristys puuttuu...
Webasto Top Air 3500 ( diesel )
Kun sisääntuleva ilma ( ulkolämpötila ) +6`C
Pakoputken läpimenosta +172`C
Lähin suulake, jossa kanavaa n. 2,5m +79`C
Varsinkin tuo pakoputken lämpötila on aika korkea jolloin
saattaapi sulaa lähellä kulkevat lämpöherkät jutskat jos eristys puuttuu...
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10
Pakoputken lämpötila
Olisiko pakoputken lämpötila millään puhaltimella siirrettävissä hyttiin?
Ei tarvitsisi eristellä.
Donna 28
Ei tarvitsisi eristellä.
Donna 28