Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja CC » 28 Loka 2010 11:28

Dieseli ei voi mennä laihalle. Jos dieseli on oikein laihalla, se käy tyhjäkäyntiä. 8]
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Notreal » 28 Loka 2010 12:03

CC kirjoitti:Dieseli ei voi mennä laihalle. Jos dieseli on oikein laihalla, se käy tyhjäkäyntiä. 8]
Näin olen itsekkin saanut "sivukorvalla" ymmärtää, hyvä että joku vahvisti oletukseni.
Ajatuksena aika mielenkiintoinen.. 8|
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Notreal » 28 Loka 2010 12:09

Nämä olisi aika mielenkiintoiset...
Toimintaperiaate pikkuisen ihmetyttää, laskeutuuko niistä vain pätkä stopparilevyä
"vastustamaan" virtausta???
Kuva
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja ainur » 28 Loka 2010 17:22

Juuri näin. Toimivat kuulemma tehokkaammin kuin perinteiset läpyskät. Ja noihin saa automaattisen tasonsäädön. Ite meinasin taannoin hommata noi busteriin, mut homma kariutui läpäriin, joka olis tarvinnu olla muistaakseni jotain 40mm...
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Simon » 28 Loka 2010 17:49

Kyllä, juuri niin ja toimii, niin hullulta kuin se tuntuukin. Kun tuota levyä lasketan alaspäin, niin vesi pakottuu tuota levyä vasten ja muodostaa kuin "trimmi tason" (näin mulle on kerrottu).

Kokeilin tuota ilmiötä omalla 5 metrin puuveveneellä joka 15 hp Yamahalla kulki 14 solmua seuraavasti: asensin ruuveilla peräpeilin alapuolelle 10 x 200 mm "haitat" molemmin puolin mahdollisimman reunaan, tuloksena, että ajettaessa keula trimmaantui liian syvälle.
Kokeilu jatkui ja puoilitin tuon korkeuden 5 milliseksi, johan toimi paremmin, mutta potkuri kavitoi, no se korjaantui kun laski konetta 20 mm alemmas, kaiken tämän kokeilun kruunasi kepsin näyttö, eli 16 solmua, joten mun lyhyt mökkimatka nopeutui n.40 sekunttia :P

Oho meni liputtajan kanssa vähän päällekkäin, mutta olimme samaa mieltä :))

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja ainur » 29 Loka 2010 09:27

Simon kirjoitti: Oho meni liputtajan kanssa vähän päällekkäin, mutta olimme samaa mieltä :))
Haitannooko tuo mittään, ko lipus on oikeet värit oikeilla paikoilla... 8]
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Notreal » 05 Marras 2010 10:54

Olen yrittänyt etsiskellä runkoon syntyvien resonanssi värinöiden syytä, jotta voisin
talvella korjailla...
Moottorista / voimansiirrostahan ne tulee, mutta paikallistamisen ongelma on,
ettei kumpikaan kone yksin aiheuta kyseistä värinää.
Sen havaitsee vain kun molemmat moottorit on käynnissä / käytössä.?

Sanon että voi pahus. 8-|
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja CC » 05 Marras 2010 11:25

Samaa havaittu. Selvää syyllistä ei tuntuisi olevan. Jotenkin tuntuu, että liittyy potkurivirran paineiskuihin perän alle.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 05 Marras 2010 11:57

Kyllähän se potkuri tekee oman melunsa siellä veneen perässä - ja varsinkin jos on kaksi potkuria. Lasikuitu- ja teräsveneissä ongelman ratkaisu on helppo (jos muut peräpään asiat kunnossa) kun laittaa muutaman kerroksen hitsattavaa kattohuopaa kuumailmapuhaltimella sinne potkurin yläpuolelle eli alueelle johon lapojen paineiskut kohdistuvat. Huopien väliin saa myös muutakin vaimennusmateriaalia kuten tehtiin erääseen Kulkuriin johon laitettin 20mm kivivillakerros siten että runkoa vasten tuli 3 kerrosta huopaa, sitten villa ja vielä päälle kerros huopaa. Tunnin ähisemisen jälkeen Kulkuri oli melkein kuin ilman...potkuria ;-)
Huopa muotoutuu tiiviisti melko monimutkaisiin rakenteisiin ja on helppo poistaa lämmittämällä jos joskus on tarvetta.
Puuveneessä homma on hiukan vaikeampi ratkaista rakenteen ja materiaalin takia mutta jo umpinaisella rakenteella pääsee aika pitkälle - mulla on kanssa samaa ongelmaa Dejah Thoriksessa ja takapiikkiin tuleekin suht tiiviit luukut pitämään mölyjä ahterissa...
Potkurimelua ei olisi huomannut jos ei olisi nostanut konetta kummitassuille.. 8}
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja CC » 05 Marras 2010 13:38

Veli-Matti kirjoitti:Kyllähän se potkuri tekee oman melunsa siellä veneen perässä - ja varsinkin jos on kaksi potkuria. Lasikuitu- ja teräsveneissä ongelman ratkaisu on helppo (jos muut peräpään asiat kunnossa) kun laittaa muutaman kerroksen hitsattavaa kattohuopaa kuumailmapuhaltimella sinne potkurin yläpuolelle eli alueelle johon lapojen paineiskut kohdistuvat.
Joopa, ja meilläkin kun on sillä alueella jo 50-60mm puuta... Sieltä se ravistelu kuitenkin tuntuisi tulevan, ja silloin kun kumpikin
kone työntää. Enimmäkseen vielä kovaa ajettaessa, saattaa olla jo vähän kavitoinnin tapaistakin mukana. Lapojen paineiskuja
ei taida saada synkattua, vaikka kierrokset saisikin.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 05 Marras 2010 20:43

Mahtaa siellä olla perän alla melkoista potkurivirran vilskettä kun kaksi vispilää pyörii...
Kahden potkurin äänien vaimennus mahtaa olla vaikausasteeltaan potenssiin 2 vaikeampi kuin yksipotkurisessa?

Dejah Thoriksessa potkuriäänet alkavat kuulua kuskinpukille siinä 7,5s vauhdissa ja auringonpalvojan (joka toimii sivutöikseen myös kansihenkilönä) mukaan avotilassa potkuriäänet nousevat häiritseviksi vajaassa 7 s vauhdissa.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

rickenbacker
Viestit: 175
Liittynyt: 02 Maalis 2010 04:32

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja rickenbacker » 06 Marras 2010 14:27

jossain hollantilaisessa teräsveneessä (en nyt muista mikä, venemestarissa oli juttu taannoin) oli ongelma ratkaistu(?) rakentamalla potkurin yläpuolelle rungon sisäpuolelle n.10-15cm korkea laatikko, reilusti potkurin halkaisija kanttiinsa, ja täytetty tämä kaukalo hiekalla ennen kannen kiinnihitsaamista. Kyseessä oli ns. uppoumarunko, ainakin liukuvissa veneissä painonlisäys on yleensä pahasta.
Itseasiassa nyt kun tarkemmin miettii, niin tuollainen laatikko olisi suht helppo rakentaa esim vanerista ja täyttää hiekalla, noin niinkuin kokeilumielessä ...heitää vesilintua sitten jos ei toimi, taidanpa kokeilla ensi keväänä. Minulla ongelma esiintyy yli 7 solmun nopeudessa ja matkanopeuden ollessa hieman reilu 8 solmua on tuota meteliä siis suurin osa kesän siirtymätaipaleista.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 06 Marras 2010 16:04

Ja se hiekkakerros on hengittävä, edellyttäen että sinne ei pääse kosteutta joten siinäpä voisi olla yksi ratkaisu...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Notreal » 17 Joulu 2010 13:13

Yksi jalan sipaisu sähköjohtoon joka aiheutti pistokkeen irtoamisen rasiasta pysäytti konetilalämmityksen... 8o
Sitten -21`C ulkona ja vaihtimet täynnä "merivettä" ja muuta ei sitten tarvitakkaan...

Kahtellaan mitkä kaikki osat sai kipeetä,
imuilman vaihtimet on ainakin antaneet päädyistä periksi kummassakin koneessa.

Dippadai dippadai dippadii, tänään on muuten pikkujoulut. :))
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Simon » 17 Joulu 2010 17:11

On se niin vähästä kiinni, harmi :-( ,enpä tiedä kaipaatko tässätilanteessa neuvoja :P , mutta sanon sen kumminkin: meillä on Arunissa 15 w lamppu ohjaamossa,joten ohiajaessa näkyy onko sähköt ok. |+|

Eka vuonna tuo lamppu oli punainen, mutta sittemmin väri vaihdettiin, koska ystävälliset ihmiset soitteli, että veneessä palaa joku hälytysvalo 8\

ps. Antoisaa pikkujoulun tunnelmaa.

Simo

Vastaa Viestiin