Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Notreal » 12 Loka 2010 14:18

Kyseinen huojunta esiintyi myös vanhoilla öljyillä.

Kierrosluvun vakaamiseen keskipakoisvoimalla uskoisin asian kuitenkin liittyvän.
Koska huojuntaa esiintyy vain kylmäkäynnistyksessä ( 30-60s. ), saattaisi kylmän sylinterin "poltto" olla
hieman alitehoista jolloin kierrosluku ei ihan vastaa tyhjäkäynniksi säädettyjä kierroksia
ja kyseinen "automatiikka" pyrkisi lisäämään syöttöä jotta kierrosluku nousee hieman ja "lisäsyöttö" poistuu,
mutta koska sylinteri on edelleen kylmä toistuu tämä aiheuttaen huojuntaa kunnes sylinterin lämpö nousee ja käynti tasaantuu...?

Tämä sama "automatiikka" ilmeisesti toimii norm. ajossa siten, että jos koneen rasitus jostain syystä kasvaa,
lisää keskipakoisvoimalla säätyvä -luisti- syötön määrää yrittäen pitää kierrosluvun vakiona, ilman että kaasuvipuun tarvitsee koskea.

Voi olla että teoriani on ihan metsässä, mutta korjatkoon paremmin tietävät. 8-|
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja matti » 12 Loka 2010 15:45

Löytämäsi "akseli" on pumpun hammastanko, joka kiertää pumppuelementtien sylintereitä muuttaen pumpun tehollista iskunpituutta=syötön määrää.
Sylinterissä on viisto leikkaus josta männän päällä oleva p-aine pääsee purkautumaan pois ja tyhjäkäynnillä sylinteri on lyhimmillään =syöttö pieni, jne...
Ko hammastanko on yhteydessä keskipakopainoihin sekä kaasuvipuun jousen avulla; kun painat kaasua, niin kiristät em jousta joka vetää tangosta syöttöä lisää, kun kierrokset nousee niin keskipakopainot työntävät tankoa takaisin kunnes on saavutettu tasapaino joka määrää kierrosluvun, vastaavasti koneen kuormittuessa kun kirrokset laskee, niin jousi voittaa painot ja syöttö lisääntyy joten kone pitää halutun kierrosluvun.
Huojunta kylmänä johtunee juuri CC:n mainitsemasta viiveestä ja mahd klapista painoissa, yleistä vanhemmiten.
Lisäksi turbokoneissa löytyy em liittyen savutuksenestoa =painekalvo joka rajottaa/hidastaa syötön lisäämistä kunnes ahdin ehtii mukaan.

Matti

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Simon » 12 Loka 2010 18:55

Tuo samainen säädin ymmärtääkseni toimii myös, jos kuormitus jostain syystä äkillisesti kevenee, niin kone ei ryntää, vaan pitää nuo halutut kierrokset vakiona ( esim. pahin skenaario, potkurin menetys :-( )

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Notreal » 12 Loka 2010 19:04

Nonni, näin se syöttöpumpunkin sielunelämä alkaa avautumaan...
|+|
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 12 Loka 2010 20:59

Dejah Thoriksen Valmetissa on tuota samaa kierrosten lievää "humpaamista" kylmänä 20-30s ajan mutta kun kysyin syytä siihen Ukko-Turuselta hän vain totesi että niin sen pitää ollakkin mutta kyllä se saadaan viriteltyä poiskin jos tuntuu että sen takia yöunet menee.
Hyvin on nukuttanut...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Notreal » 21 Loka 2010 21:00

Tänään vähän tuunasin polttoainesyöttöä syöttöpumpun säätöriivista...
Mikähän olisi sellainne sopiva syötön määrä, ja voiko sitä määritellä testaamalla ( savutus / kierrosherkkyys ).
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja bonito » 26 Loka 2010 12:13

Työttömäksi jäänyt dieselasentaja sääti vähän mun karvalakkimallin Hiacen (10v.)pumppua, kun se oli niin laiska. Nyt se savuttaa kiihdytyksessä aikapaljon, pelkäsin vähän mennä katsastukselle, kun edellisvuonna oli savumittaus näyttänyt 0,69, mutta ei hätiä mitiä, nyt näytti katastuskonttorin mittari 0,99, sais olla 2,5, eikä kulutuskaan lisääntynyt kuin puolilitraa satasella. Ennen paatilta lähtiessä jonkun matkan päässä on silta, johon mennessä mittari ennen näytti 80km/h ja nyt kiihtyy samalle sillalle tullessa 93:een mittarin mukaan.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Notreal » 26 Loka 2010 20:02

Mulla veneessä syötön säätöala on 7 kierrosta ( täysin kiinni /auki ).
Aikaisempi asetusarvo kiinniasennosta 5,5 kierrosta aukipäin.
Toimi ihan ok, savutti jonkin verran mustaa jos tempaisi hanat kaakkoon tyhjäkäynniltä.
Jätti starttipaikkaan sellaisen mustan pilven mutta savutus loppui melko nopeasti.

Testailin aikanikuluksi säätöarvon muutoksen vaikutuksia.
Täysin auki asennossa mustan savun määrä lisääntyi selkeästi "rajussa kiihdytyksessä" mutta
silloinkin savutus loppui kun kone sai kerättyä kierroksia.
Täysin kiinni asennossa koneet käy, mutta vastaavat kaasuun tosi laiskasti eikä lähtenyt
kylmänä käyntiin. Savua ei saanut aikaiseksi millään ilveellä.

Jätin säätöarvon 3,5 kierrosta auki.
Lähtee kylmänä käyntiin, mustaa savua saa aikaiseksi pienen tuprun jos oikein yrittää.
Kulkee 18,5 solmua joka riittää näillä eväillä ( aikaisemmin 20 solmua ).

Testaan sitten keväällä vielä kulkuominaisuuksia näillä säädöillä, kunhan saan vesi- ja polttoainetankin täyteen ( + 800 kg ).
Uudelleen säätöön menee 2 minuuttia, joten pikkuvaiva jos tulee tarve.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Notreal » 27 Loka 2010 10:15

soon taas aivoriihi käynnistynyt tulevan talven projektin osalta.
Trimmitasot on mietinnän kohteena.
Mun veneen kiusallisin ominaisuus on kallistuminen ja siitä seuraava suunnan muutos
sivumyötäiseen ajaessa. Efekti on hidas mutta varsin vaikuttava.

Jos asentaisi "automaatti trimmit" jotka reakoisivat veneen sivutaiskallistumaan....

Markkinoilla olevat automaattisäätimet on ilmeisesti tarkoitettu veneen ajokulman säätämiseen,
ja ilmeisesti niissä on jokin anturi tätä mittaamassa. Jos kyseisen anturin asentaisi "poikittain"
reakoisi se mahdollisesti veneen sivukallistuskulmaan?

Onko kellään kokemusta asiasta?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 27 Loka 2010 11:01

Kyselisin vain, miten "suuri puuveneprojektisi" etenee, vai eikö se enää kiinnosta á) Sinua, b) poikaasi. ???
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Notreal » 27 Loka 2010 11:11

Donna 28 kirjoitti:Kyselisin vain, miten "suuri puuveneprojektisi" etenee, vai eikö se enää kiinnosta á) Sinua, b) poikaasi. ???
Donna 28 :)
Kyllä se on olemassa, etenee hieman verkkaisesti mutta toiveena on, että tahti kiihtyy kunhan tuo käyttövene nousee pukeille ja oma "aktiiviveneily" ja meripelastuspartiointikin loppuu marraskuun alussa. Veistokaarien tekovaiheessa mennään...
P.S. Olis aikuinen uroshusky tarjolla, tarviitko nelijalkaisen kaverin? 8|
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Simon » 27 Loka 2010 14:14

Eipä ole käytännön kokemusta, mutta pari vuotta sitten näin Göteborissa esittelyn ko. trimmeistä.
Ne toimivat juuri tuolla tavalla mitä olet tuumaillut, eli peräpeilissä olevat levyt nousivat ja laskivat automaattisesti pitäen ajoasennon vakaana, sekä pituus, että sivusuunnassakin.
En muista laitteen merkkiä enkä hintaa, mutta halpa se ei ollut. Kokoluokka muistaakseni 30 - 40 jalkaiselle. Varmasti löytyy myös eri kokluokkiin.

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja ainur » 27 Loka 2010 16:52

http://vppneuapps.volvo.com/wwlb/VPAC/d ... d=4741&sn=" onclick="window.open(this.href);return false;
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja bonito » 28 Loka 2010 08:59

Silloin kun painittiin alumiiniveneeni Sisu-moottorin säätöjen kanssa, Linnavuoren korjaamopäällikkö sano, että ko. moottoriin voi lisätä yhden kierroksen lisää syöttöä(Boschin rivipumpusta), mutta öljyt täytyy vaihtaa useammin, kun nokea menee öljyn joukkoon. Öljyn vaihtoväli on normaalisti 200h, niin hän kehoitti vaihtamaan 150h:n välein. Tämäkin aika alittuu normiveneilijällä, joka vaihtaa öljyt syksyisin, ajokauden päätyttyä, tai koska sitten vaihtaakin, kunhan vaihtaa kerran vuodessa. Musta savu pakoputkesta alkaa olla harmillista, kun se alkaa värjäämään pakoputken ympärystää. Kiihdytyksessä tuleva musta savu on normaalia, kun moottori saa pumpusta enemmän, mutta ei vielä ehdi polttaa kaikkea, kierrosten noustessa kone polttaa kaiken.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Notreal » 28 Loka 2010 09:33

Onko tietoa vaikutuksesta / seurauksista kun olen pienentänyt syöttöä rivipumpusta 2:lla kierroksella.
Bensakoneissa liian laihalla käyminen nostaa lämpötilaa ja kait siinä on männät vaarassa palaa puhki?
Mites Diesel.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Vastaa Viestiin