Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Notreal » 21 Syys 2010 11:23

Eilen virittelin läpinäkyvän kanisterin jossa tilavuusmerkinnät letkulla polttoaineletkuun
ja sitten vain ajelemaan ja kulustusta mittailemaan...
Tuloksia:
Yhdellä koneella tyhjäkäyntiä ( 5 solmua ) kulutus 0,6 L/maili ( 3 L/h )
Kahdella koneella 1350 r/min ( 8,5 solmua ) kulutus 0,9 L/maili ( 7,65 L/h )
Liukukynnyksen ylityksen jälkeen pieni hyppäys kulutuksessa!
Kahdella koneella 1700 r/min ( 12,5 solmua ) kulutus 1,8 L/maili ( 22,5 L/h )
Siitä sitten nopeuden kasvaessa mentiikin kuutuksessa 2 L/mailin paremmalle puolelle. 8-| ( max. 48 L/h /nop. 20 solmua)

Vähän suuntaa antava tosin, koska "mittauskanisteri kytketty vain toiselle koneelle,
eli kahdella ajettaessa tuplasin kuutusmäärän olettaen koneiden vievän suunnilleen saman verran.
Myöskään paluuletkun polttoainemäärää ei ole huomioitu, mutta ei sieltä kaiketi merkittävää määrä
polttoainetta takaisin tule?

Summasummarum:
Aikamoinen ero toimintasäteessä takillisella ( 530 L ) jos olisi aikaa ajella hiljaa...
Max. nop. 20 solmua 220 mailia / 11h
ja 5 solmun köröttelyllä 883 mailia / 177 h
8-|
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja CC » 21 Syys 2010 12:28

Notreal kirjoitti: Vähän suuntaa antava tosin, koska "mittauskanisteri kytketty vain toiselle koneelle,
eli kahdella ajettaessa tuplasin kuutusmäärän olettaen koneiden vievän suunnilleen saman verran.
Myöskään paluuletkun polttoainemäärää ei ole huomioitu, mutta ei sieltä kaiketi merkittävää määrä
polttoainetta takaisin tule?
En tiedä miten noiden koneiden polttoaineen kierto toimii, mutta monesti siellä on ihan reilu ohikierto.
Ainakin jakajapumpullisissa paluuputkessa virtaa reilusti. Samaten meillä generaattorissa olevan pikkuYanmarin putkissa menee
kaikki minkä siirtopumppu pystyy siirtämään. kone vaan nappaa sitten tarpeensa siitä.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Notreal » 21 Syys 2010 13:11

Olen joskus taannoin saanut ymmärtää, ettei Fordin dieseleissä olisi kovin suurta paluuvirtausta?
Tai ainakin että muun merkkisessä voisi olla huomattavasti suurempi...
Mutta tiedä tuosta, kun kausi on ohi, lasken käytetyn polttoaineen kokonaismäärän
ajetuilla maileilla josta saan sitten keskiarvokulutuksen kesälle.
Sehän on tosiasiassa enempi kertova kuin jokin tietyn nopeuden kulutus...
Pääasiassa ajelen 16 - 18 solmun nopeutta ja arviokulutus tämänhetken tietojen mukaan on 2,3 L/maili.
Siinä on mukana myös lämmityslaitteen kulutus joka tosin taitaa olla aika markinaalinen
sekä polttoaineputkessa kesällä havaittu vuoto joka lirutti pilssiin löböä epämääräisen ajan ja määrän. :-(
tämän hetken saldo tälle kaudelle on 1534 mailia ja n. 3500 L dieseliä.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 22 Syys 2010 20:02

Oletpa näköjään tahkonnut, siis ollut vesilläkin.
Veneilyyn sijoitetut sentit eivät tunnu missään, mutta kun autosta menee jokin hajalle,
vaikkakin se olisi työkalu, niin xituttaa vietävästi.
Nimimerkillä juuri koneen vaihtanut. 8\
Donna 28 - eikä hymyilytä yhtään !!!
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 22 Syys 2010 21:49

Miten ihmeessä tuommoisissa Fordeissa voi olla paluuvirtausta - tuolla kulutuksella ;-) ?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Notreal » 23 Syys 2010 11:54

Veli-Matti kirjoitti:Miten ihmeessä tuommoisissa Fordeissa voi olla paluuvirtausta - tuolla kulutuksella ;-) ?
Millä kulutuksella? Saman verranhan sitä roiskuu kannelle tankatessa kuin mitä tämä ecoihmehypridi ( olutdiesel ) vie ajossa.. 8o
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 25 Syys 2010 20:53

2,3l/maili - no ei se taida olla noissa isoissa puoliliukuvissa edes sieltä pahimmasta päästä noilla nopeuksilla. Paljonko sun vene oikein painaa?

Dejah Thoris mennä köpöttelee 6,5-8,5s vauhtia siinä 0,5l kahtapuolta/maili. Selvää kuvaa ei vielä ole tarkasta kulutuksesta eikä sitä saakkaan koska plotterissa ei ole lokitoiminto päällä. Käyntituntimittari on mutta siitäkin puuttuu 40-50h kevään ja alkukesän ajoja. Mutta kesän mittaan olen tankkaillut melko tasaisesti tahtiin n. 50h ja 80 litraa ja viime tankkauksessa lörähti jo hieman kannelle kun tuli piripintaan täyteen...
Mutta sen huomaa löpömittarista että kun ajaa jotain pidempää legiä 8-8,5 solmua niin viisari suhteutettuna ajotunteihin tulee nopeammin alas kuin 6,5 s ruisaillessa.
Webasto hörsii, kuten sinullakin, samasta tankista kuin moottori mitä hörsii mutta se taitaa kuitenkin olla marginaalista 4,4l dieselin kulutukseen verrattuna eikä näy taida näkyä kokonaiskulutuksessa kuin korkeintaan kolmannen desimaalin muutoksena ylempään...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Notreal » 26 Syys 2010 18:49

Veli-Matti kirjoitti: Paljonko sun vene oikein painaa?
Esitteessä sanotaan 5,2t
Edellinen omista sanoi 6t.
Polttoaine ja vesitankkien yhteistilavuus on 800L joten
jos esitteen paino on "kuivana" saataisi määrät täsmätä...?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 26 Syys 2010 22:01

Kyllä siinä Foortit saa tehdä töitä riskisti kun kuljettaa 6 tonnin painoista venettä vajaata 20 solmua - taitaa olla kulutuskin ihan kuosissaan noilla lukemilla.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 26 Syys 2010 22:20

Ei tunnu pahalta, varsinkin kun on niitä ominaisuuksia, millä mm. manööverata. Ei paha.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 30 Syys 2010 16:22

:-) :-) :-) :-)
"Mutta kesän mittaan olen tankkaillut melko tasaisesti tahtiin n. 50h ja 80 litraa ja viime tankkauksessa lörähti jo hieman kannelle kun tuli piripintaan täyteen..." - voi ristus kun Valmet on vähäruokainen ;-)
Piti kirjoittamani; "... n. 20h ja 80 litraa..."
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 30 Syys 2010 17:14

Se varmasti johtuu siitä, kun nopeus on uppoumaveneille noituutta ja taas muille veneille runkonopeuden ylittävä nopeus puoli elämää. |+|
Sehän on arvostusasia, kuka mistäkin tykkää. Siis, jotkut haluavat päästä suhteellisen nopeasti määränpäähän ja kuten esimerkiksi minä olen jo määränpäässä kun lähden veneellä liikkeelle, kun ei nääs hirveästi nämä karavaanari paikat kiinnosta. Illasta toiseen ei jaksa ryypätäkään, saati sitten aamusta krapulaa parannella. Senhän jokainen tietää, mikä on lopputulos ;-)
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Notreal » 11 Loka 2010 21:24

Vaihdoin diesel-syöttöpumppujen öljyt...
Vanhat öljyt olivat olleet 3v. ja polttoainetta oli kertynyt öljyjen joukkoon suht. paljon.
Öljynvaihdon jälkeen oli merkillepantava huomio, että tyhjäkäyntikierrokset nousivat n. 50 r/min.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Notreal » 12 Loka 2010 10:59

Jatkan syöttöpumpun timoilta...
Moottori käyttäytyy seuraavasti:
Kun käynnistän sen kylmänä, käy moottori silleen "rouskuttamalla" ja kierrosluku vaappuu 800 - 900 r/min välillä.
Tätä huojuntaa ( taajuus n. 2 x /sekuntti ) kestää n. 30-60s. jonkä jälkeen käynti tasaantuu ja kierrokset vakiintuu.

Lähinnä kosmeettinen "haitta" jos nyt haitta ylipäänsä, mutta syy-yhteys tähän kiinnostaa.

Syöttöpumpun öljyn vaihdon yhteydessä kurkkasin samalla pumpun sisälle, ( koska halusin tietää
onko vettä kondendoitunut sisälle joka synnyttäisi pintaruostetta) ...?
Samassa yhteydessä havaitsin pumpun perässä kierteellä olevan hatun, jonka alla näkyy n. 5mm akselin pää.
Tämä akseli liikkuu reiässään pituus-suunnassa ja vaikuttaa moottorin käyntikierroksiin. Jos painoin akselin päätä ruuvarin kärjellä alkoivat moottorin kierrokset nousta. Vaikutti että akseli saa liikevoimansa joko paineesta tai keskipakoisvoimasta, koska se liikkui "ominpäin" ilman että esim. kaasuvipua liikutettiin.
Havainnoin, että kyseinen akseli teki pumppaavaa liikettä samassa tahdissa kuin kylmän moottorin kierrokset huojui.
Nyt tuumailen onko kyseessä syy vai seuraus?
Joku syöttöpumpun sielunelämää tunteva osaisi varmaan kertoa, mikä panee kyseisen akselin edestakaiseen liikkeeseen jne.
Ja heti.
8]
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja CC » 12 Loka 2010 13:03

Akseli voisi liittyä keskipakosäätimeen, joka pyrkii vakaamaan kierroslukua. Uusilla jäykemmillä öljyillä säätimen vaste on ehkä
hieman myöhässä, mikä voisi selittää huojunnan.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Vastaa Viestiin