volvo penta mb 10 a pensa 14 hv
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Kun nyt sitten hoonaat pytyt ja laitat uudet renkaat niin se rupeaa käymään periaatteessa rikkaammalla ja silloin seosta täytyy laihentaa... Mutta kun kerran olet käsittääkseni ajellut vain pensiinillä niin veikkaan että ohjareissa on tuommoinen 0.6-0,8 mm:n välys. Vaihda ohjarit tai rotsaa ne ja hae tarviketorilta uudet paksummat venttiilit (n. 10-15 kertaa halvemmat kuin ruåtsin ihmeen orkkikset ja ota samalla ne männänrenkaat niin alat suorastaan tienaamaan rempassa ;) ). Sekä kairaa seetit joko 30 tai 44,5 asteen kulmaan venttiilien orkkiskulmista riippuen. Lättäpää kestää huomattavasti suuremmat välykset kuin kansiventtiilikone ennen kuin se alkaa karstoittamaan venttiilin varsia. Joku 0,2 on jo liian iso venttiileillä kannessa mutta lättiksessä se on jopa uuden karhean välys...
Tai jos koneen venttiilin varsissa ei ole ollut liikaa välystä tai se ei ole väljä niin koneesi on käynyt aivan liian kylmänä (niin kuin vähintään 90% vanhemmista venemoottoreista käy) tai sitten seokset ovat olleet very very muchos rikkaalla... Tarkistappa siis onko kaasuttimen imun lautanen vuotanut?
Tai jos koneen venttiilin varsissa ei ole ollut liikaa välystä tai se ei ole väljä niin koneesi on käynyt aivan liian kylmänä (niin kuin vähintään 90% vanhemmista venemoottoreista käy) tai sitten seokset ovat olleet very very muchos rikkaalla... Tarkistappa siis onko kaasuttimen imun lautanen vuotanut?
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
tere! ei siinä pytyissä ole välystä eikä rengastuksen tarvetta ja toiseksi ei alkuperäsiä osia venttileitä männänrenkaita ja tiivisteitä ei saa volvolta. ainut mahollisuus on etsiä jostakin tarvikkeena vastaavat. tai sovitta esim venttili jostain muusta vehkeestä. no kaikki muut venttilit on kunnossa, 1 pako oli kun varsi sorvissa puhdisteettin joskus selvästi leikkannu kiinni. kun sen kiillotti tuli siitä vielä käyttö kelponen.pitää vielä tahnalla pyöräyttää ja kokeilla rupeaako se pitämään. ohjari on väljempi kuin muissa. tuli vaan mieleen että kun edellinen omistaja ei ole käyttänyt lyijyä korvaavaa lisä ainetta oisko sen puute aiheuttanut leikkaamisen? seeti pinnat ei kumminkaan ollu uponnu ja venttiilin välykset oli n, 0,30mm. toiset kun sanoo että pitää käyttää lisaainetta ja toiset ettei tartte. no minä käytin viime kesänä ja viimesillä reissuilla rupes piiputtamaan. vai oliko vika aineessa?
- jansix
- Viestit: 578
- Liittynyt: 25 Joulu 2003 19:24
- Paikkakunta: oulu
- Viesti:
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Se tuo lyijy on semmoinen lisäaine joka nimenmaan vaikuttaa venttiililautasen kestoon ei sinne varteen... Bertta-Lotan aikaisempi omistaja oli myös ajellut ilman lisäaineita bensinillä ja kun en vielä ollut asiaa kysynyt niin sekoittelin lisäaineet viime kesänä polttoaineeseen. Eipä siitä ainakaan haittaa ole...
Kiva että patti alkaa olemaan kasassa.
Kiva että patti alkaa olemaan kasassa.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- jansix
- Viestit: 578
- Liittynyt: 25 Joulu 2003 19:24
- Paikkakunta: oulu
- Viesti:
joo ei menny se pakoventtilii läppäämällä , oli seeti pinta ja lautanen kananmunan mallinen. käytin venttiilit tutulla auto miehellä joka ajoi uudet pinnat kaikkiin venttiileihin. sitte lainasin sähkö mangeetilla olevan kairan niin rupes venttiili pitämään. että kyllä tämä ilmeisesti taas ens kesänä put puttaa kaikilla 2 pytyllä.
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: 15 Joulu 2004 21:23
- Paikkakunta: Korpilahti
- Viesti:
Volvo B 10
Terveppä taas
Albiniin saapi aikahyvin Kokkolasta uusia osasia, niillä on nettisivutkin jonka varmaan ootte huomannu. Osia saa pikku Albineihin paremmin, mutta 041 (24 hp) ja 0411 (40 hp) nelipyttyisiinkin jotain. Mulla on pari sota-aikaista konetta S-4 (ford prefektin kopio n 24 hp) ja A-4 (iso, painava ja tehokas 50 hp, en tiedä minkä kopio, sota-aikainen tai korkeintaan 50 lukuinen) näihin ei saanut Akku-Tehonkaan kautta. Mutta josko jollain olisi ko vimpaimia, eniten kiinnostaisi saada tähän pieneen ja nättiin S-4 moottoriin kytkin.
S-4 on rakennettu auton koneen malliin eli ei mene vauhtipyörä edellä ja virranjakaja on siis kannen läpi ja taas A-4 on tehty hyvällä vanhalla maulla eli menee vauhtipyörä edellä ja virranjakaja ja vesipumppu onpi koneen vierellä.
Tämmöisiä Albin törinöitä.
tv Scripps
Albiniin saapi aikahyvin Kokkolasta uusia osasia, niillä on nettisivutkin jonka varmaan ootte huomannu. Osia saa pikku Albineihin paremmin, mutta 041 (24 hp) ja 0411 (40 hp) nelipyttyisiinkin jotain. Mulla on pari sota-aikaista konetta S-4 (ford prefektin kopio n 24 hp) ja A-4 (iso, painava ja tehokas 50 hp, en tiedä minkä kopio, sota-aikainen tai korkeintaan 50 lukuinen) näihin ei saanut Akku-Tehonkaan kautta. Mutta josko jollain olisi ko vimpaimia, eniten kiinnostaisi saada tähän pieneen ja nättiin S-4 moottoriin kytkin.
S-4 on rakennettu auton koneen malliin eli ei mene vauhtipyörä edellä ja virranjakaja on siis kannen läpi ja taas A-4 on tehty hyvällä vanhalla maulla eli menee vauhtipyörä edellä ja virranjakaja ja vesipumppu onpi koneen vierellä.
Tämmöisiä Albin törinöitä.
tv Scripps
- wikumies
- Viestit: 128
- Liittynyt: 02 Joulu 2003 18:28
- Paikkakunta: veneliitto5544@gmail.com
volovo
moi tarviitko kyseiseen moottoriin alku.per.dynastarttiat.wikumies
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: 15 Joulu 2004 21:23
- Paikkakunta: Korpilahti
- Viesti:
Terve Veli-Matti vieraanakin
Eipä ole mikään uusi keksintö. Kuvaan sillä sanonnalla sitä, että virranjakajan akseli on pystysuorassa ja tulee sylinteriryhmän keskimmäisten pyttyjen vierestä ja sylinterinkannen läpi ihan niinkuin tyypillisesti monissa sivuventtiilikoneisissa auton mootoreissa. Virranjakaja on luonnollisesti sylinterin kannen päällä ja johtuen rakenteesta se on moottorin ylin osa. Tämä ei haittaa autossa mutta venemoottorissa se korottaa "ikävästi" moottori koppaa, siksi arvelisin sen olevan moottorin sivussa oman "marinointivälityksen" kautta ns koneen vesipumpunpäässä siirrettynä moottorin rinnalle monissa moottori malleisssa. Näin on esimerkiksi Volvon (Pentan) 30-40 luvun kuusisylinterisessa EC-6 moottorissa. Pentaksi marinoituna em virranjakajan reikä on tulpattu kauniisti messinki tulpalla ja kone marinoituna kulkee taas vauhtipyörä edellä ja toiseen päähän rakennetun "marinointihammaspyörien" kautta on virranjakaja ja pronssinen hammaspyörävesipumppu siirretty koneen sivulle ja ei ole koneen ylin osa.
Enpä tiedä auttoiko, mutta yriystä ainakin muutaman lauseen verran oli.
tv Scripps
ps eipähän ole vieläkään digikameraa näkynyt meitin perällä joten ne luvatut kuvaset vielä odotuttaa hieman itseään. Kun kamera näkyy yritän korjata tilannetta.
Eipä ole mikään uusi keksintö. Kuvaan sillä sanonnalla sitä, että virranjakajan akseli on pystysuorassa ja tulee sylinteriryhmän keskimmäisten pyttyjen vierestä ja sylinterinkannen läpi ihan niinkuin tyypillisesti monissa sivuventtiilikoneisissa auton mootoreissa. Virranjakaja on luonnollisesti sylinterin kannen päällä ja johtuen rakenteesta se on moottorin ylin osa. Tämä ei haittaa autossa mutta venemoottorissa se korottaa "ikävästi" moottori koppaa, siksi arvelisin sen olevan moottorin sivussa oman "marinointivälityksen" kautta ns koneen vesipumpunpäässä siirrettynä moottorin rinnalle monissa moottori malleisssa. Näin on esimerkiksi Volvon (Pentan) 30-40 luvun kuusisylinterisessa EC-6 moottorissa. Pentaksi marinoituna em virranjakajan reikä on tulpattu kauniisti messinki tulpalla ja kone marinoituna kulkee taas vauhtipyörä edellä ja toiseen päähän rakennetun "marinointihammaspyörien" kautta on virranjakaja ja pronssinen hammaspyörävesipumppu siirretty koneen sivulle ja ei ole koneen ylin osa.
Enpä tiedä auttoiko, mutta yriystä ainakin muutaman lauseen verran oli.
tv Scripps
ps eipähän ole vieläkään digikameraa näkynyt meitin perällä joten ne luvatut kuvaset vielä odotuttaa hieman itseään. Kun kamera näkyy yritän korjata tilannetta.
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Joup! Ei ole ihan tuommoista konetta, jossa virranjakaja tulee kirjaimellisesti kannen läpi, tullut vastaan kun olen mobilistien rakkaitten rakkineiden konepeltien alle päässyt vilkuilemaan. Semmoisista on mielikuvia että akseli nousisi ryhmästä suoraan ylös mutta kannessa on syvennys ulostuloa varten tai sitten on kaksi erillistä kantta ja niiden välistä akseli sitten kurkkii maailman menoa...
Onhan tuolla rakenteella toisaalta se etu että saadaan kapea moottori ja ilmeisesti mm. 1904 valmistuneessa mv Ilkassa on aikoinaan ollut sellainen "kapea" malli koskapa asiasta oikein tarkoituksellisesti artikkelissa mainittiin. Ja hommahan kierrettiin "entisöinnissä" asentamalla 15hp Kubota nemolla keulapiikkiin ;(
Onhan tuolla rakenteella toisaalta se etu että saadaan kapea moottori ja ilmeisesti mm. 1904 valmistuneessa mv Ilkassa on aikoinaan ollut sellainen "kapea" malli koskapa asiasta oikein tarkoituksellisesti artikkelissa mainittiin. Ja hommahan kierrettiin "entisöinnissä" asentamalla 15hp Kubota nemolla keulapiikkiin ;(
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- jansix
- Viestit: 578
- Liittynyt: 25 Joulu 2003 19:24
- Paikkakunta: oulu
- Viesti:
no nyt ois pentassa taas pakosarja ja lähtöputki paikallaan, hitsattuna. joku edelisistä omistajista oli korjannut revenneet korvat pakoputken laipasta pakkelilla ja sika fleksillä tai vastaavalla. pikkusen tiputti vettä parina kesänä ja nyt kun syksyllä aukasin nuo laipat irti toisistaan ja kaikki tuo p***a tipahti pöydälle. kaikke ne viitti laitaa, kyllä maali peittää ja sitte se pitäs vissiin olla hyvä. ja venat on myäs paikallaan kannen tiiviste ja pakosarjan tiivisteen tein 1,5 mm happivapaasta kuparista ja löijäsin ne. kesällä näkee miten pelittää, pari kappaletta tein molempia ylimääräisiä.
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Noissa vanhoissa lättäpäissä kestää pakosarjalla ihan tavallinen vihreä Glingerit (tai vastaava) tiiviste ilman mitää metalleja. Joskus on tullut tehtyä siten että olen sorvannut kuparista 1,2 milliset renkaat ja laittanut ne sitten 1,5 mm tiivistepaperissa pakoaukon reunoihin.
Tiivisteistä tuleekin mieleen mopoajat... kun kantta laskettiin niin paljon että "oikea" tiiviste piti jättää pois niin se yksinkertaisesti tehtiin sanomalehtipaperista. Joka kesti ainoastaan jos sen liimasi TIMEX-tiivisteliimalla ;)
Tiivisteistä tuleekin mieleen mopoajat... kun kantta laskettiin niin paljon että "oikea" tiiviste piti jättää pois niin se yksinkertaisesti tehtiin sanomalehtipaperista. Joka kesti ainoastaan jos sen liimasi TIMEX-tiivisteliimalla ;)
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- jansix
- Viestit: 578
- Liittynyt: 25 Joulu 2003 19:24
- Paikkakunta: oulu
- Viesti:
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 15 Syys 2005 21:48
Omistamme Volvo Penta 10A koneen ja tuli parisen viikkoa sitten otettua kone pois veneestä ja vaihdoimme öljypohjan tiivisteen, ja samalla tuli tarkastettua missä kunnossa öljypohja on.
Saimme moottorin paikalleen, mutta nyt on kipinä hukassa. Kone kävi vajaan 20sek kunnes sammui eikä luvannut enään. Kipinää tulpalle ei tule. Katkojan kärkiväliinkään ei tullut enään kipinää kuten on aina ennen tullut. Puolalta virranjakajalle menevään johtoon tulee kipinää kun sen vie rungon lähelle, joten vian täytyy olla virranjakajassa ja katkojankärjissä. Lueskelin netistä että katkojankärkiin ei saisi tulla kipinää, mutta kyllä meillä on aina tullut ja toiminut erittäin hyvin.
Saimme moottorin paikalleen, mutta nyt on kipinä hukassa. Kone kävi vajaan 20sek kunnes sammui eikä luvannut enään. Kipinää tulpalle ei tule. Katkojan kärkiväliinkään ei tullut enään kipinää kuten on aina ennen tullut. Puolalta virranjakajalle menevään johtoon tulee kipinää kun sen vie rungon lähelle, joten vian täytyy olla virranjakajassa ja katkojankärjissä. Lueskelin netistä että katkojankärkiin ei saisi tulla kipinää, mutta kyllä meillä on aina tullut ja toiminut erittäin hyvin.
- jansix
- Viestit: 578
- Liittynyt: 25 Joulu 2003 19:24
- Paikkakunta: oulu
- Viesti: