60-luvun Mercuryt

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
jansix
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 11 Helmi 2005 16:09

eli minä tämän kirjoitin, unohdin vissiin kirjautua.

Batman

Viesti Kirjoittaja Batman » 11 Helmi 2005 22:22

Vähän ohi aiheen, mut millä oot Jansix putsannu noi koneen alaosat? Ja millä maalannu? Oiskohan lasikuulapuhallus OK? Hiekka taitaa olla liikaa...
Mulla ois tollanen 55 Chrysler jota oon ajatellu joskus vähän kunnostaa.

jansix
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 12 Helmi 2005 09:15

tere! kumpaakin oon käyttänyt, hiekka on ihan okkun käyttää 0.1-0.6 eli sitä hienointa mitä rautakaupasta saa. happoväri pohjalle sitte pohjamaali, pinta väri ja lopuksi lakka. maaleina on käyttetty 2-komp. automaaleja merkillä ei ole väliä.

sytkä

Viesti Kirjoittaja sytkä » 14 Helmi 2005 08:56

Voiko kampiakselin/kiertokankien/mäntien neulalaakereiden kuntoa tarkistaa mitenkään?

Jos kampikannen irroittaa, niin pystyykö kampiakslein ja kiertokangen välisen välyksen todeta kädellä?

Onko yleisin laakerivika näissä koneissa juuri nuo neulalaakerit?

Menevätkö kerrasta vai antaako varoittavia ääniä?

Terveisiä venemessuilta...! (vain kiikarit ostin)

jansix
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 14 Helmi 2005 13:08

tere! välyksen voi kokeilla tulpan reiän kautta, pyöritä mäntä yläkuolo kohtaan ja liikuta vauhtipyörästä aavistuksen verran taasepäin ja toisella kädellä paina mäntää ruuvimeisselillä niin tunnet pienen välyksen. n. kymppiä enempää ei saa olla. mutta hankalampi on tietää missä se on, männän tapilla vai kampiakselilla. neulojen kunnon voi tarkistaa oikeasti vain purkamalla kone osiksi. näin näet ovatko neulat ja laakeripinnat akselilta, kiertokangista, männän tapilta syöpyneet. vian aiheuttaja on laimin lyöty talvihuolto, kampi koneisto on äkkiä sökö jos sitä ei öljytä talveksi kaasuttimien kautta. myös runko laakerit ylä ja alapäässä ja stefat on herkkiä öljyn puutteelle. nosta vauhti pyörästä yläspäin päittäis vlystä saa olla enintään n. 50kymppiä maksimi, tällöin ollaan remontin edessä lähiaikoina. tämä kampiakseli ja mäntä remontti on kaikinpuolin iso ja tarkkuuta vaativa homma. varsinkaan jos et ole ennemmin tehnyt vastaavaa , mutta kerta onensimmäinenkin. ps: jos tuntuu ylivoimaselta, olen noita tenyt ennenkin.

sytkä

täytyy kokeilla välykset

Viesti Kirjoittaja sytkä » 14 Helmi 2005 22:55

täytyy heti huomenna kokeilla nuo välykset. siis tulpan reijistä ja vauhtipyörältä.

tuo vauhtipyörän liikuttelu kertoo siis runkolaakereiden (kuulalaakerit) väljyyden pitkittäissuunassa. ja tulpanreijästä todettu välys voi olla myös runkolaakereiden poikittaista välystä?

mitä nuo mainitsemasi mitat tarkalleen ovat? onko kymppi = 1 mm ja 50 kymppiä = 5mm ?

jansix
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 14 Helmi 2005 23:41

tere! en tiedä oletko tosissaan, mutta kymppi on 10 sadasosaa ja 50 kumppiä on puolimilliä. ja vauhtipyörästä ylös alas liike kertoo vain päittäisvälyksen runko laakereilla, jos se tuntuisi tulpanreijästä mäntää painamalla kone olisi ihan finaalissa. ainoastaan tämä tulpan reistä kokeilu antaa tiedon remontin tarpeesta, jos välystä tuntuu niin se on joko kampiakselin ja kiertokangen välisissä neula laakereissa tai kiertokangen yläpään ja männäntapin välisissä neuloissa, mutta ota huomioon että kuntoa ei voi todeta kuin purkamalla koko systeemi. näin näet onko laakeripinnat ja neulat syöpyneet. vaikka välystä ei tunnu ja kone on seissyt useamman vuoden ilman suoja öljyä, laakeri pinnat on yleensä silloin syöpyneet ja kun kesän ajat niin myös ikävä kyllä välystä löytyy.

sytkä

Viesti Kirjoittaja sytkä » 15 Helmi 2005 10:38

joo ei mulla ollu ihan noi mitat mietitty. eihän tietenkään välystä voi 0,5 senttiä olla...:)

pitää vain toivoa että ensi kesänä ei yllätyksiä tule. kyllähän tuo kone on ilman suojaöljyjä talvet luultavasti ollut...

millaista prosenttiä öljyä polttoaineen sekaan näissä koneissa kannattaa käyttää? onko tuo 2% hyvä?

jansix
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 16 Helmi 2005 00:34

kyllä se 2 prosenttinen riittä, ja kun käytät tcw-3 luokiteltua 2-t öljyä niin ei karstotu turhaan, merkillä ei niin väliä kun vain on tuo luokitus. se vesipumppu kannataa ainaski tarkastaa ja laittaa uudet peräöljyt jos et sitte isompaan remonttiin ryhdy.

sytkä

vinkkiä

Viesti Kirjoittaja sytkä » 22 Helmi 2005 10:42

onko vinkkiä miten perästä saa tuon ison mutterin (ulkokierteisen) auki. eli kyse on nyt perän purusta potkuriakselin suunnasta. ne "lukkojutut" on käännetty pois tieltä joten pitäisi pyöriä.

onko "normaali kätinen"?
lähteekö lyömällä ja tarviiko erikoistyökalua?

jansix
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 22 Helmi 2005 15:34

on normaali kätinen. onko se muovia vai alumiinia? se on todennäköisesti alumiinia ton ikäsessä ja käsittäkseni sulla on meri kone? tarttet pillit ja lämmität ja yrität uudelleen lyödä tylppällä tampilla ettei mutterin sakarat katkea, todennäköisesti katkeaa koska siihen pitäisi olla merkun oma avain. sillä se aukeaa koska saa kaikkiin sakariin tasaisen väännön. mutta viimeinen konsti on poraat mutterin sieltä potkurin puolelta poikki 2mm terällä kaks reikää ja lyöt poikki. ja pyörität jämän auki. minulla on uusia muttereita.

sytkä

avain

Viesti Kirjoittaja sytkä » 23 Helmi 2005 09:52

olen miettinyt jos tekisi putkesta jonkinmoisen avaimen. eli putken pätkä johon päähän lovitus...

olen varovasti napautellut niihin sakaroihin ilman tulosta. pitää laittaa crc:tä muhimaan ja kokeilla uudestaan.

sitten kun mutteri on irti niin seuraavaksi onkin se "torpedo"...heh... eli irroitettavaa riittää.

samoin vesipumpun runko tuntuu olevan kovasti kiinni. tosin sitä en ole vielä "käskenyt" kunnolla.

jansix
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 23 Helmi 2005 18:56

joo tehtaan avain on samanlainen, jako pitää saaha vaan tarkaksi. lämpöjä pitää antaa sille mutterille ja se torpedo on sitte kans varmasti kiinni kerran mutteri on kans. eli lämpöjä puoleen väliin, eli torpeedon koko matkalle. pistä potkuriakselille iso paksu rikka ja mutteri kiinni, ja rikkaan lekaa.

sytkä

Viesti Kirjoittaja sytkä » 24 Helmi 2005 10:01

eilen kerkesin hiukan katsella räjäytyskuvan kanssa perää. itse asiassa potkuriakselin stefahan näkyykin jo ilman mitään irroitusta. mutta onnistuuko tämän stefan vaihto vain niin että irroittaa torpedo/potkruiakseli/kartiohammasratas systeemin?

tarkoitan että kun tämä systeemi on pöydällä, niin silloinhan potkuriakselin saa torpedosta irti ja stefa on helppo vaihtaa, eikö näin?

samoin sen pystyakselin (vesipumpunalla) tiivisteen saa vaihdettua kun irroittaan pystyakselin, vai lähteekö ilman pystyakslein irroitusta?

jansix
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 24 Helmi 2005 14:34

enpä ole kokeillut, mutta saattaa se keplottelemalla onnistua. niitä stefoja on yleensä 2kpl. potkuriakselilla. mutta o-rengasta et pysty vaihtaan ilman torpedon irrotusta. hepompi on varmasti vaihtaa kun se on pöydällä ilman p-akselia. näin näkisit myös kytkimen kynsien kunnon. yläpään voi purkaa ja vaihtaa stefan ja o-renkaan ilman pystyakselin irrotusta.

Vastaa Viestiin