Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 04 Tammi 2009 09:50

Kompikos tässä ajatuksia lukee?
Minä pähkäilen valinnan runsautta niin sinä laitat linkin sopivista malleista...
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 04 Tammi 2009 14:59

Taitaa tulla yhdeksi projektiksi lämmitetyn verstaan väsäys tuleville talville.. Alkaa meinaan harmittaa kun on näpit ja varpaat kohmeessa...

Asiaan, putsailen uimatason ja rappusten puuosia. On fiksusti petsattu tumman ruskeaksi ( ehkä 10v. sitten, kunnosta päätellen ) ja altahan paljastuu jalopuuta joka mielestäni on teakkiä.
Meneekö homma ihan metsään jos lakkaan kyseiset puuosat....?

Edit: Lisään vielä että lakkaisin toki lämpöisessä...
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10 Syys 2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pellis » 04 Tammi 2009 22:46

Ton pöydän suhteen kannattaa tehdä kuiteskin kerrosrakenteena silleen, että tekee tiikistä raamit joiden sisällä on samanpaksuinen vaneri. Tähän sitten prässissä leikatut 1,4 mm viilut päälle. Sitten ajetaan muotoon pistosahalla ja jyrsitään mallineella loput n. 3 mm. Reunalistat siihen sitten ettei mukit tipu pöydältä. Kannattaa liimata epoksilla koko hoito, mutta onnistuu toki D3 kiillon liimallakin (veden/kosteudenkestävä).

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 04 Tammi 2009 23:30

Jos ( isolla J:llä ) itse alan väsäilemään, olin suunnitellut hakevani valmiin Teak-viilutetun vanerin Puukeskuksesta, samasta paikasta saisin myös listat. Alunperin ajatus pöydän teettämisestä tuli siitä, ettei halutanut hakea koko levyä yhden pikku pöydän takia. Saahan sitä paloinakin, mutta hinta leikkauksineen on saman verran....
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Viesti Kirjoittaja CC » 05 Tammi 2009 00:05

Älä sorru siihen teak-pinta vaneriin. Nissä on yleensä sitä teak-osaa
suunnilleen kopiopaperin paksuuden verran. Sen siistiminen hiomalla on
sitten myöhemmin käytännössä mahdotonta. Sivusta katsomalla ei edes
pysty sanomaan onko koko uloin viilu tiikkiä, vai onko siinä vaan ihan
pinta sitä aitoa. Pyydä pikkupala hiomalla tarkastettavaksi ainakin ensin.

Kun hioo sivun loivasti vinoon ja kostuttaa sen, niin näkee karmean totuuden. Se kun on kai tarkoitettu kalusteteollisuuteen, missä ei ajatella
huoltolakkauksia tai öljyämisiä.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 05 Tammi 2009 09:18

Aaaarrgg, voi kilin kellit.
Kohta mua ei huvita enää yhtään mikään.....***tana

Katsotaan nyt jos sattuisi löytymään joku kenellä tarveaineet ja vehkeet olisivat olemassa. Jos ei, teen sen pahuksen pöytälevyn vaikka takkapuista.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 06 Tammi 2009 17:57

Notreal kirjoitti:Taitaa tulla yhdeksi projektiksi lämmitetyn verstaan väsäys tuleville talville.. Alkaa meinaan harmittaa kun on näpit ja varpaat kohmeessa...

Asiaan, putsailen uimatason ja rappusten puuosia. On fiksusti petsattu tumman ruskeaksi ( ehkä 10v. sitten, kunnosta päätellen ) ja altahan paljastuu jalopuuta joka mielestäni on teakkiä.
Meneekö homma ihan metsään jos lakkaan kyseiset puuosat....?

Edit: Lisään vielä että lakkaisin toki lämpöisessä...
Kysymys ei enää voimassa, lakkaustyöt on jo käynnissä...
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 13 Tammi 2009 21:52

Mittaripanelin vaihto edessä,
nyt yritän opetella ulkoa johtojen värit / järjestyksen
että saan ne myöhemmin takaisin...

Kuva
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 14 Tammi 2009 09:04

Ai että kun on komia syherö!
E mare libertas

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Viesti Kirjoittaja CC » 14 Tammi 2009 12:00

Eihän nyt enää tartte opetella, kun kerran ton kuvan otit...
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 14 Tammi 2009 19:42

Eihän tuo ole edes keskivertoa pahempi syherö ja kun tuon kerran selvittää ja kytke euudelleen niin sen osaa itse mutta ei kukaan muu...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16 Elo 2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja simo » 14 Tammi 2009 21:09

mikä syherö?

tässä mallia parin vuoden takaa:


ja korjaus vaihe 1:

Kuva


vaihe 2:

Kuva

(huom. taustamateriaali!)

ja vaihe 3:

Kuva
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 14 Tammi 2009 22:40

Simolla onkin nyt "siisti" boksi.
Mulla samainen paikka näyttää tältä,
muutaman johdon oikaisun kun korjaan niin kelpaa mulle.

Osa sulakkeista on laitettu konehuoneen puolelle ?
Syytä en tiedä, olisihan ne mahtunut samaan muiden kanssa...

Kuva
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16 Elo 2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja simo » 14 Tammi 2009 22:53

oi tuonne on kiva otsalampun kanssa mennä iso kysymysmerkki pään yläpuolella "miksi se ei toimi?"

Multa puuttuu vielä se autotallissa oleva rekisterikilvenvalo "bybiltema". Se asennetaan , kunhan inspiroidutaan, tuohon "värkin" yläpuolelle pimiässä opastamaan.

Noihin kaapelikourujen kansiin kun vielä kirjoitat tussilla mitä ko. sulake suojaa, niin järjästelmä on lähes täydellinen.
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 14 Tammi 2009 22:58

simo kirjoitti:oi tuonne on kiva otsalampun kanssa mennä iso kysymysmerkki pään yläpuolella "miksi se ei toimi?"

Multa puuttuu vielä se autotallissa oleva rekisterikilvenvalo "bybiltema". Se asennetaan , kunhan inspiroidutaan, tuohon "värkin" yläpuolelle pimiässä opastamaan.

Noihin kaapelikourujen kansiin kun vielä kirjoitat tussilla mitä ko. sulake suojaa, niin järjästelmä on lähes täydellinen.
Tarkoitit varmaan: "Miksi se ei taaskaan toimi" ?
Pätkin varmaan sopivan mittaisista ruuveista kannat pois sulakkeiden tilalle,
etteivät turhaan pauku...;-)
Tällähetkellä joutuisin lähes jokaisen sulakkeen kohdalle kirjoittamaan: -Joku sähkölaite-
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Vastaa Viestiin