lämmitysjärjestelmät ja niiden vertailu

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
louhi
Viestit: 82
Liittynyt: 08 Loka 2004 22:31
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja louhi » 04 Syys 2007 21:20

Minulla on refleks 66 lämmityskierukalla ja kahdella patterilla. Systeemi toimii vapaalla kierrolla (=ilman sähköä).
Systeemi on aivan loistava. En kaipaa Wallasta enää. Suosittelen, vaikka paketti on hieman kalliimpi kuin Wallas.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 05 Syys 2007 13:43

Simo, käytän ihan samaa sytytystapaa, mutta joskus vaan on niin tyven, ettei ehdi saada savuputkea paikoilleen, vedon saamiseksi, eikä sytytys aina vaadi sitä viittä tikkua. Voisiko joku sanoa miten pö-kamiinassa muodostuu häkää vai onko se ylipäätään mahdollista. Kaasun polttamisen aiheuttamaan happivajaukseen on kuollut monta, esim länsirannikolla 3 kalamiestä muistaakseni -70 luvulla. Sekin johtui siitä, kun kaasupullon päällä olevaa keitintä käytettiin lämmitykseen, pienessä kalaveneen hytissä.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 05 Syys 2007 13:50

Minulla on myös Refleks 66 M, jossa on yksi patteri, väänsin itse 4m, 12mm:n kupariputkea palovaipan ja ulkovaipan väliin, sopiva määrä yhdelle patterille. -70 luvulla väänsin 6m putkea Refleksiin, se oli liian paljon yhdelle patterille, systeemi piti "kitinää" lämpimällä, jonka tulkitsin sen johtuvan siitä, että vesi melkein kiehui. Mitenkä muut ovat ratkaisseen paisunta-astian. Mulla on pienin kalvopaisunta-astia ja 1,5 bar varoventtiili systeemissä.

Avatar
Jarmo Niinimäki
Viestit: 701
Liittynyt: 28 Syys 2005 12:55
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Diesel-uuniliesi

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 05 Syys 2007 14:23

Nyt menen kyllä ohi säikeestä, mutta kaasun ja löpön vertailuun tämäkin liittyy. Eli onko kenelläkään kokemusta dieselillä toimivista uuniliesistä? Ok,ok... on hidas, mutta mihin sitä veneeseen päästyään enää tässä iässä on kiire. Kaasu on monissa suhteissa hyvä ja sen kanssa on pärjätty, mutta en vain henk. koht. viihdy parhaalla mahdollisella tavalla samassa veneessä sen kanssa.
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16 Elo 2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja simo » 06 Syys 2007 19:40

Simo, käytän ihan samaa sytytystapaa, mutta joskus vaan on niin tyven, ettei ehdi saada savuputkea paikoilleen
OK.itse laitan piipun ensin paikoilleen ja tiputan tikun kaminaan kannessa olevasta pienestä tarkastus- (?) aukosta.

Paisunta-astiasta:
Rompparista hain ameriikan-auton jäähdytysjärjestelmän paisunta-astian, siinä kun näytti kiinnikkeet olevan kivasti reunassa. Sain suoraan ruuveilla seinään kiinni. Astian ylivuotoletku (korkin ulkopuolelle, niinkuin autoissa on) menee vessan lavuaarin viemäröintiin.
Korkkina on sama korkki mikä on ollut autossa. Veneen moottorivalmistaja suositteli moottorin jäähdytysvesisäiliön korkin vaihtamista 1bar:in korkkiin mikäli konevettä kierrätetään lämmitysjärjestelmässä.
Tämä siksi, että lämmitysjärjestelmän ylimpään kohtaa pitää asentaa oma paisunta-astia. Jos koneen korkki aukeaisi alemmalla paineella lämmityjärjestelmän vesi vuotaisi ulos sen korkin kautta. Se kun on alempana.
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 06 Syys 2007 21:11

Minä olen ihmetellyt että mikä noissa öljykamiinoissa oikein maksaa kun ne tehdään venekäyttöön - niissähän ei ole kuin polttomalja ja yksinkertainen neulaventtiili sekä tietysti vajaa neliö kiillotettua rosteripeltiä päällä...
Aikoinaan kun isäukko hitsaili Perämeren troolareita niin yksi haluttu vakiovaruste oli öljykamiina. En tiedä kuinka paljon isäukon niitä tuli tinailtua mutta reilusti yli kymmenen kuitenkin.
Säätökamppeet isäukko besorkkasi tavallisista öljykamiinoista ja kuoret Oulu yhtiön eläkerahaston rosteriputkista kuten savupiipunkin.
Kun troolarit alkoivat -80 luvulla kasvattaa kokoaan niin isäukko juotteli niihin myös kierukat pattereineen vesikiertoa varten.
Mitä tuossa keväällä kävin huoltamassa yhtä uudehkoa veneöljykamiina niin ihmetykseni vain lisääntyi suhteessa sen hintaan...
Öljykamiina on tosiaankin äärettömän yksinkertainen ja varmatoiminen lämmityssydeemi veneeseen - harmi vain että se vie kaikkinensa enemmän tilaa kuin "perinteiset" ilmalämppärit.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

louhi
Viestit: 82
Liittynyt: 08 Loka 2004 22:31
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja louhi » 06 Syys 2007 21:23

Minulla on paisuntasäiliönä n. kolmen litran säiliö, jossa on avonainen reikä päällä (ei ole siis muuta painetta kuin veden määrästä aiheutuva kuorma järjestelmään). Hyvin pelaa. Savuhormiin kamiinan yläpuolelle on hitasttu savuhormin kylkeen putki jossa on irrotettava tulppa. Sytytysvaiheessa tulppa irti, jolloin veto pienee ja kamina syttyy mukavasti. Kun koko pohjalla palaa niin tulppa kiinni ja veto on hyvä.

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16 Elo 2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja simo » 07 Syys 2007 09:40

Minä olen ihmetellyt että mikä noissa öljykamiinoissa oikein maksaa kun ne tehdään venekäyttöön - niissähän ei ole kuin polttomalja ja yksinkertainen neulaventtiili sekä tietysti vajaa neliö kiillotettua rosteripeltiä päällä...
Myyntihinnalla ja valmistuskustannuksella on hyvin vähän tekemistä keskenään. Vielä kun tuotteeseen liitetään sana "vene " tai "moottoripyörä" ero kasvaa entisestään.
vrt. kossun hinta, valmistuskustannus lienee noin 30-50snt litra (?)
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 07 Syys 2007 09:56

Niimpä...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

OT:joo-o

Viesti Kirjoittaja Northling » 07 Syys 2007 11:21

Moro, vähän OT

Niimpä... ja ajatelkaas mitä maksais "Kipparin Kapyysi Koshu" Special Edition!

Specia Edition tietenkin tarkoittais että se olisi kilisemätön muovipullo, jossa on tarra kiinnitys, jolla se on helppo kiinnittää Kipparskalta piiloon vaikka skantäkin alle.

t:Aki
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 07 Syys 2007 14:48

Mitä noita jaloja juomia piilottemaan miehistöltä?

Antaa vaan aina välillä käskyn; "Naaras, lirautappa kapulle pienet hömpsyt siitä baarikaapin vasemman puolimmaisesta konjakkipullosta..."

;-) vai olikos se ;-(
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Vandrock
Viestit: 354
Liittynyt: 20 Helmi 2005 21:27
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vandrock » 07 Syys 2007 16:11

Erikoisia vilukissoja, kun polttonestettä tarvitaan joko kamiinaan tai kapteeniin. Minulle on riittänyt tukeva makuupussi yöpymiseen kaikissa niissä keleissä, joissa mahonkia vielä kehtaa uittaa. Päivällä tukevasti fleeceä ja gorea, niin kyllä tarkenee. Jos oikein lämmintä kaipaa niin sitä varten mennään maihin ja saunaan.

Paras lämpöpuku oli muinoin Nauticat 35:ssä Pentti Siltalan tosipaksusta fleecestä tehty nallepuku. Kun vetoketjun veti kiinni, niin eipä tullut vilu millään kelillä.
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 07 Syys 2007 17:10

Eihän se kylmyys vaan loppukesästä ja alkusyksystä tiivistyvä kosteus.
Täälläpäin pystyy yöpymään mukavasti veneessä tuonne elokuun alkupuolelle ilman lämppäriä mutta sen jälkeen varsinkin miehistö rupeaa kitisemään kosteudesta - joka kipparin tai veneen ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

petrooli
Viestit: 271
Liittynyt: 27 Joulu 2006 20:36

kuparikierukka

Viesti Kirjoittaja petrooli » 07 Syys 2007 18:47

onko kellään kokemusta värkätä taylorssiin kierukkaa?
tuossa pähkälin että saako tarpeeks kierroksia että riittäs lämpö.

Avatar
Jenu
Viestit: 186
Liittynyt: 06 Loka 2006 07:34
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jenu » 07 Syys 2007 22:29

Veli-Matti kirjoitti:Eihän se kylmyys vaan loppukesästä ja alkusyksystä tiivistyvä kosteus.
Täälläpäin pystyy yöpymään mukavasti veneessä tuonne elokuun alkupuolelle ilman lämppäriä mutta sen jälkeen varsinkin miehistö rupeaa kitisemään kosteudesta - joka kipparin tai veneen ;-)
Vaivasi tuo tiivistyvä kosteus meitäkin aiemmin kun oli lasikuituinen ht-vene. Kosteusongelmasta päästiin eroon kun vaihdettiin puuveneeseen.

Vastaa Viestiin