Vanhan dieselin käyntilämpötila
- ainur
- Viestit: 652
- Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
- Paikkakunta: Savonlinna
Meikällä näkyy järviveden lämpötila lokista ja kaiusta.. ;)Notreal kirjoitti:Olisiko jotain ideaa asentaa lämpötola-anturi myös vaihtimeen?
Näkisi mikä se meriveden lämpötila on...
onhan se päivä vielä huomennakin...
Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;
Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Niin, tarkoitin kyllä vaihtimesta lähtevän meriveden lämpötilaa josta voisi todeta onko sen lämpötila liian korkea ( kattilakiven muodostuminen ) .ainur kirjoitti:Meikällä näkyy järviveden lämpötila lokista ja kaiusta.. ;)Notreal kirjoitti:Olisiko jotain ideaa asentaa lämpötola-anturi myös vaihtimeen?
Näkisi mikä se meriveden lämpötila on...
- ainur
- Viestit: 652
- Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
- Paikkakunta: Savonlinna
No se oli vitsi. Eikös siihen vaihtimeen vois kierteittää lämpöanturilleNotreal kirjoitti:Niin, tarkoitin kyllä vaihtimesta lähtevän meriveden lämpötilaa josta voisi todeta onko sen lämpötila liian korkea ( kattilakiven muodostuminen ) .ainur kirjoitti:Meikällä näkyy järviveden lämpötila lokista ja kaiusta.. ;)Notreal kirjoitti:Olisiko jotain ideaa asentaa lämpötola-anturi myös vaihtimeen?
Näkisi mikä se meriveden lämpötila on...
reiän ? Mikä on muuten liian korkea lämpötila paluuvedelle, että kattila kiveä muodostuu ?
onhan se päivä vielä huomennakin...
Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;
Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
mauri kirjoitti:Tuolla muutama on jo tiennytkin asian, mutta lainataanpa tekstiä kirjasta "Polttomoottorit" Otava v. 1962, tekijät Näretie, Riuttamäki.
Sivulla 140 lukee: "Jäähdytysveden lämpötila pidetään tavallisesti n. 45...50 astetta Celsiusta, kun käytetään merivesijäähdytystä. Vain poikkeustapauksissa se saa kohota 60 asteeseen Celsiusta, sillä moottorin kuumimmissa kohdissa jäähdytysveden lämpötila on paljon korkeampi kuin mitä lämpömittari osoittaa. Kuuma merivesi muodostaa kattilakiveä."
Kirjassa käsitellään pääasiassa talon kokoisia laivamoottoreita, mutta eiköhän tuo päde pikkukoneisiinkin.
-
- Viestit: 91
- Liittynyt: 27 Touko 2005 10:25
- Paikkakunta: Helsinki
Tästähän minulla ei ole varmaa tietoa, mutta olen käsittänyt kattilakiveä muodostuvan suoraan (ilman lämmönvaihdinta) merivedellä jäähdytetyissä moottoreissa, jos se on liian lämmintä.
Jos koneessa on epäsuora (makeavesi) jäähdytys ja lämmönvaihdin ei kattilakiveä muodostu moottorin jäähdytyskanaviin, vaikka lämpötila on korkeampi. Mitä sitten tulee kattilakiven muodostumiseen lämmönvaihtimen merivesipuolelle, niin kuvittelen ettei sitä sinnekään tule, koska merivesipuoli on tällöin luonnostaan viileämpää lämmönvaihtimen toiminnan tarvitsemasta lämpötilaerosta johtuen. Myöskään lämmönvaihtimessa ei voi olla noita "hot spotteja" kuten moottorin sisuksissa. Käsittääkseni jos lämmönvaihtimelle tulee koneelta vaikka 80 asteista vettä on merivesipuolen kuuminkin kohta kymmeniä asteita viileämpi. Korjatkaa viisaammat jos olen ymmärtänyt väärin.
Pitäisikin mennä taas katselemaan noita paikallisdieseleitä, joissa on vedestä - veteen jäähdytys. Siinä lämmönvaihdin pötkylän kyljessähän on tyyppikilpi, jossa lukee molempien puolten tulo- ja menoveden mitoituslämpötilat.
Jos koneessa on epäsuora (makeavesi) jäähdytys ja lämmönvaihdin ei kattilakiveä muodostu moottorin jäähdytyskanaviin, vaikka lämpötila on korkeampi. Mitä sitten tulee kattilakiven muodostumiseen lämmönvaihtimen merivesipuolelle, niin kuvittelen ettei sitä sinnekään tule, koska merivesipuoli on tällöin luonnostaan viileämpää lämmönvaihtimen toiminnan tarvitsemasta lämpötilaerosta johtuen. Myöskään lämmönvaihtimessa ei voi olla noita "hot spotteja" kuten moottorin sisuksissa. Käsittääkseni jos lämmönvaihtimelle tulee koneelta vaikka 80 asteista vettä on merivesipuolen kuuminkin kohta kymmeniä asteita viileämpi. Korjatkaa viisaammat jos olen ymmärtänyt väärin.
Pitäisikin mennä taas katselemaan noita paikallisdieseleitä, joissa on vedestä - veteen jäähdytys. Siinä lämmönvaihdin pötkylän kyljessähän on tyyppikilpi, jossa lukee molempien puolten tulo- ja menoveden mitoituslämpötilat.