Vanhan dieselin käyntilämpötila

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 23 Heinä 2008 14:41

Olisiko jotain ideaa asentaa lämpötola-anturi myös vaihtimeen?
Näkisi mikä se meriveden lämpötila on...

ee.hoo
Viestit: 67
Liittynyt: 29 Kesä 2006 11:18
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja ee.hoo » 23 Heinä 2008 18:33

Mulla Vetus-Pösön manuaali ilmoittaa termarin arvoksi 72 astetta ja suunnilleen siellä on myös käyntilämpötila.Kone on 80-luvulta.

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja ainur » 23 Heinä 2008 20:41

Notreal kirjoitti:Olisiko jotain ideaa asentaa lämpötola-anturi myös vaihtimeen?
Näkisi mikä se meriveden lämpötila on...
Meikällä näkyy järviveden lämpötila lokista ja kaiusta.. ;)
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 24 Heinä 2008 08:11

ainur kirjoitti:
Notreal kirjoitti:Olisiko jotain ideaa asentaa lämpötola-anturi myös vaihtimeen?
Näkisi mikä se meriveden lämpötila on...
Meikällä näkyy järviveden lämpötila lokista ja kaiusta.. ;)
Niin, tarkoitin kyllä vaihtimesta lähtevän meriveden lämpötilaa josta voisi todeta onko sen lämpötila liian korkea ( kattilakiven muodostuminen ) .

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja ainur » 24 Heinä 2008 08:52

Notreal kirjoitti:
ainur kirjoitti:
Notreal kirjoitti:Olisiko jotain ideaa asentaa lämpötola-anturi myös vaihtimeen?
Näkisi mikä se meriveden lämpötila on...
Meikällä näkyy järviveden lämpötila lokista ja kaiusta.. ;)
Niin, tarkoitin kyllä vaihtimesta lähtevän meriveden lämpötilaa josta voisi todeta onko sen lämpötila liian korkea ( kattilakiven muodostuminen ) .
No se oli vitsi. Eikös siihen vaihtimeen vois kierteittää lämpöanturille
reiän ? Mikä on muuten liian korkea lämpötila paluuvedelle, että kattila kiveä muodostuu ?
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 27 Heinä 2008 22:10

mauri kirjoitti:Tuolla muutama on jo tiennytkin asian, mutta lainataanpa tekstiä kirjasta "Polttomoottorit" Otava v. 1962, tekijät Näretie, Riuttamäki.

Sivulla 140 lukee: "Jäähdytysveden lämpötila pidetään tavallisesti n. 45...50 astetta Celsiusta, kun käytetään merivesijäähdytystä. Vain poikkeustapauksissa se saa kohota 60 asteeseen Celsiusta, sillä moottorin kuumimmissa kohdissa jäähdytysveden lämpötila on paljon korkeampi kuin mitä lämpömittari osoittaa. Kuuma merivesi muodostaa kattilakiveä."

Kirjassa käsitellään pääasiassa talon kokoisia laivamoottoreita, mutta eiköhän tuo päde pikkukoneisiinkin.

mauri
Viestit: 91
Liittynyt: 27 Touko 2005 10:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mauri » 28 Heinä 2008 08:44

Tästähän minulla ei ole varmaa tietoa, mutta olen käsittänyt kattilakiveä muodostuvan suoraan (ilman lämmönvaihdinta) merivedellä jäähdytetyissä moottoreissa, jos se on liian lämmintä.

Jos koneessa on epäsuora (makeavesi) jäähdytys ja lämmönvaihdin ei kattilakiveä muodostu moottorin jäähdytyskanaviin, vaikka lämpötila on korkeampi. Mitä sitten tulee kattilakiven muodostumiseen lämmönvaihtimen merivesipuolelle, niin kuvittelen ettei sitä sinnekään tule, koska merivesipuoli on tällöin luonnostaan viileämpää lämmönvaihtimen toiminnan tarvitsemasta lämpötilaerosta johtuen. Myöskään lämmönvaihtimessa ei voi olla noita "hot spotteja" kuten moottorin sisuksissa. Käsittääkseni jos lämmönvaihtimelle tulee koneelta vaikka 80 asteista vettä on merivesipuolen kuuminkin kohta kymmeniä asteita viileämpi. Korjatkaa viisaammat jos olen ymmärtänyt väärin.

Pitäisikin mennä taas katselemaan noita paikallisdieseleitä, joissa on vedestä - veteen jäähdytys. Siinä lämmönvaihdin pötkylän kyljessähän on tyyppikilpi, jossa lukee molempien puolten tulo- ja menoveden mitoituslämpötilat.

Vastaa Viestiin