Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
-
PoLe
- Viestit: 4
- Liittynyt: 14 Kesä 2005 14:43
Viesti
Kirjoittaja PoLe » 15 Kesä 2005 13:23
japek kirjoitti:Ongelma on kun kone lämpiää niin alkaa kaasarista paukkumaan. Johtunee siitä kun imusarja lämpiää liikaa. Mitä vaihtoehtoja ois sen jäähdyttämiseksi. Riittääkö jos lisää koneen jäähdytystä esim ulkoisella pumpulla.
Vaikka kone on kylmä niin silti paukkuu kaasarista.. Tässä ollaan käyty koko sytytys ja bensansyöttö puoli läpi, mutta edelleen sama tilanne.. pitäisiköhän aukasta koko sylinterinkansi ja vilkaista sinne?
Mistä sais nopeasti ja helposti kannen tiivisteitä?
-
Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
- Paikkakunta: Joensuu
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Jape » 15 Kesä 2005 16:29
Kyllä se mullakin paukkuu kylmänäkin, joskus jopa käynnistäessä tupsahtaa. Nyt on kyllä kaasari ainakin niin tiivis ettei varmasti vedä ilmaa mistään välistä, Lähenpä tässä ruuvailemaan sen paikalleen, niin sitten ainakin näkee että oliko se vika siinä.
Kannatta se ehkä ottaa kansi auki niin näkee onko siellä jotain vuotoja, tuossa meikäläisen koneessa niitä ei ollut.
Tällä palstalla on "wikumies", jolta voisi löytyä kannentiivisteitä.
-
Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
- Paikkakunta: Joensuu
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Jape » 15 Kesä 2005 19:54
Eipä auttanu kaasarin laittaminen paukkeeseen.
Sen huomasin, kun katkojankärkien koppa oli poissa, että sillointällöin kärkien välistä löi kipinää. Voikos nuo oireet johtua siitä? Onko siinä sitten kondensaattori viallinen. Vai onko se kipinöinti normaalia toimintaa.
Nyt tässä on jo sen verran varmaa tietoa että lämpenemisestä se pauke ei johdu kun sain vedet kiertämään niin hyvin että pakosarjan päälle voi kätensä laittaa milloin vaan.
-
Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Viesti
Kirjoittaja Veli-Matti » 15 Kesä 2005 20:59
Käytännössä magneeton jännitteet ovat niin alhaisia että pieni kipinöinti kärkien välissä ei vaurioita niitä. Ja ei se ainakaan pitäisi paukkua - konkka joko toimii tai ei toimi, siitä kiva vekotin. Jos haluat pikaisesti testata sen niin irroita johto ja tökkää raakaan perunaan ja maadoita se. Pottu pelittää niin kauan konkkana kuin siinä on kosteutta sen verran että virta kulkee sen läpi.
-
pontso04
- Viestit: 172
- Liittynyt: 09 Marras 2004 07:47
- Paikkakunta: keuruu
Viesti
Kirjoittaja pontso04 » 16 Kesä 2005 00:07
mites tankki on? tuleeko tankilta ainetta tarpeeksi? kokeilis vaikka laittaa normaalin perämoottorin "kumikäsipumpun" väliin ja kokeilla helpottaako yhtään.
-Kun tietäis mistä sais paljon rahaa, olisin rikasmies!
-
Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
- Paikkakunta: Joensuu
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Jape » 16 Kesä 2005 19:17
Tankilta tulee ainetta noin puol litraa minuutissa, elikkäs tunnissa 30 litraa, pitäis riittää tällaselle koneelle.
Tässä on kyllä jo niin monta päivää painittu tuon koneen kanssa että kohta kyllä jompikumpi luovuttaa.
Polttomoottorit on tuttuja mut tämä taitaakin olla hermojenpolttomoottori.
-
hkhk
- Viestit: 678
- Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
- Paikkakunta: Vantaa
Viesti
Kirjoittaja hkhk » 16 Kesä 2005 22:39
Voiko polttoaineletkuun tulla joku vesilukko?
Onko mahdollisuus kokeilla toisella magneetolla.
Voiko sytys muuttua, kun kone lähtee käyntiin, oletko kokeillut strobo-lampulla.
Onko vielä mahdollisuus kokeilla toisella kaasuttajalla.
Välistä koneet ovat kummallisia. Naapurin pojalta pysähtyi mopo pellolla, ajossa. Isä ei saanut moottoria pyörimään. Asentaja ei saanut. Luulin, että minä saan, en saanut. Naapurin ukko haki mopon ja luuli saavansa sen käyntiin, ei saanut.
Siinä kaikki näytti olevan kunnnossa ja moneen kertaan katsottuna, ei vain käynyt. Hieno kipinä, ei edes ryypyllä potkaissut, ei työntämälläkään mitään oireita. Männät OK. Eihän ne puristuksetkaan heti katoa, kun renkaat, sylinteri ja mäntä ovat OK.
On tuo Wiki nyt aikamoinen ihme. Suomen parhaat ukot asialla, ja ongelma ei ratkea.
Kyyrö
-
Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Viesti
Kirjoittaja Veli-Matti » 16 Kesä 2005 23:55
Ei suinkaan, kun asialla on täysin amatööritason harrastajat ;)
Alkaa muuten pelittämään kuin junan vessa viidessä minuutissa jahka tullaan velipojan kanssa käymään Jojensuussa hakemassa jotakin prujua ;) ;) ;)
Siis tuo edellinen oli semmoinen murjaisu mutta kyllä siihen paukkumiseen löytyy ihan looginen ja uskoakseni kaiken tämän jälkeen yksinkertainenkin syy.
Tässä vaiheessa minä nakkaisin tupla Ettanit huuleen, vihiriän nortin suupieleen ja korkkaisin Karjalan sekä alkaisin miettimään syntyjä syviä eli aloittaisin kaiken alusta.
-
Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
- Paikkakunta: Joensuu
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Jape » 17 Kesä 2005 18:56
hkhk kirjoitti:
Voiko sytys muuttua, kun kone lähtee käyntiin,
Siinäpä se, elikkäs laukaisulaite kulunut. Aiheutti sen että käynnistäessä naksahti reilusti myöhässä ja käynnissä ollessa sytytys oli reilusti aikaisella.
Korjasin silleen että siirsin magneeton ratasta pykälän aikaiselle että naksahtaa aiemmin ja katkojankärjet ruuvasin myöhäisempänä oleviin reikiin. Nyt lähtee laakista käyntiin eikä pauku varmasti.
V-M ois kyllä voinu jo heti alkujaan kertoa että vika oli tuossa niin ei ois mullakaan menny kun se viis minuuttia. ;) ;P
-
PoLe
- Viestit: 4
- Liittynyt: 14 Kesä 2005 14:43
Viesti
Kirjoittaja PoLe » 17 Kesä 2005 19:58
JEEE!!!
Vika löytyi... ja olise työn alla jumalauta. :)
Pyörijän akseliin tulevan matohammasrattaan sokka oli hieman kulunut ja se oli väljä, joten sytty saattoi välillä olla oikein ja välillä heitti pahasti. (liimattiin koko ratas kiinni).
Käytiin tuossa vesillä ja kone toimii kuin unelma! Ei ainoatakaan paukausta ole päästänyt!
Liekkö wikströmin tyyppi vika, kun muillakin on ollu hieman samanlaista onkelmaa?
-
Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Viesti
Kirjoittaja Veli-Matti » 17 Kesä 2005 23:06
Selaappas Japekki vahän taakse päin, olikos se tämän otsikon alla vai jonkun toisen vastaavan, siellä kerroin tuon mahdollisen syyn paukkumiseen. Ja sitä paitsi silloin kun sytkä tarkistetaan laukaisumagneetosta niin silloin pitää aina tarkistaa myös laukaisulaitteen oikea-aikainen toiminta ;)
-
Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
- Paikkakunta: Joensuu
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Jape » 17 Kesä 2005 23:10
Sehän se siinä hämäsi, kun ohjekirjassa, eikä muuallakaan ollut mainintaa koko laukaisumagneetosta ja sen ajoituksesta normaaliin sytytykseen nähden, mutta nytpä sitä on taas vähän viisaampi ja huomena pistän toisenkin wikun pelaamaan. (sama vaiva)
Ps: Voikos sytytyksen/kärkien aukeamisen tarkistaa muuten kuin pyörittämällä konetta takaperin?, siis kun ei ole lamppua käytössä.
-
Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Viesti
Kirjoittaja Veli-Matti » 17 Kesä 2005 23:32
Takaperinhän ne laukaisumagneetot pitää perusajoittaa kun on perinteiset konstit käytössä.
Yksi kikka on savukepaperin tai hiuksen käyttäminen ajoituksessa ja homma toimii niin päin että kun kärjet aukeaa "mittavälinettä" liikutellaan kärkien välissä ja sytkä on kohdillaan silloin kun se tarttuu kiinni.
Ihan viimosen päälle noin ei saa kun välykset mm. jakopäässä ovat väärään suuntaan mutta se hienosäätö sitten ajossa jos siltä tuntuu. Ja sen hienosäädönhän voi tehdä vaikka niin että laittaa pikaennakon säädön keskiasentoon ja sillä voi sitten rukkailla hommaa tarkemmin ajossa.
Muista sitten että älä anna koskaan megneeton lyödä tyhjää siten että kipinä ei pääse purkautumaan. Rasittaa käämitystä ja se voipi sanoa että poks...
Ei laukaisukoneiston kuluminen ole Wikströmmin tyyppivika kun se ei ole koskaan valmistanut magneettoja. SEM:iä tai Boshia noista pitää syyttää jos haluaa syyllisen hakea mutta samat viat on Lucaksessa, Wicossa, Darthissa, Suomen Magnetoissa, ILO:ssa, jne. Ja onko se loppujen lopuksi vika? Ajatelkaapa montako kertaa ne on jysäytetty vuosikymmenten aikana käyntiin "hirveän" iskun antavalla koneistolla? Sanoisin että uskomattoman lujia vehkeitä...