Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Notreal » 08 Joulu 2009 21:29

Niin, ei niitä minunkaan mielestä pysty asentamaan kuin 1mm päin persettä.
Sen jälkeen tarvii jo kättä pidenpää nostamaan laatikkoa jotta saisi laipan pultit paikalleen.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Notreal » 08 Joulu 2009 23:09

CC kirjoitti:8-|

Tuolle ylemmälle nyt voisi jonkun tarpeen ilmausta helpottamassa keksiäkin, mutta kuumavesilinjasta paisariin ei mene järkeen.
Minullekkin tuli mieleen joku "ilmalukko" ongelma joka olisi korjattu tuolla "ylimääräisellä" huohotusletkulla, toinen
tankki kun täytetään tuon väliletkun kautta.
Paisarin meinasin uudelleen asentaa vain pumpun jälkeiseen kylmälinjaan.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Mile » 09 Joulu 2009 09:04

Ettei vaan olis joku nokialainen yhdysputki! :-)
Mile

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Notreal » 09 Joulu 2009 10:58

Mile kirjoitti:Ettei vaan olis joku nokialainen yhdysputki! :-)
Ei, kyllä tämä on joku Kotkalainen kaavio.
Nokian mallin mukaan se "ylimääräinen" ilmausletku olisi yhdistetty septitankin tyhjennysputkeen. :))
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Mile » 09 Joulu 2009 11:55

Sinänsä ehtivä kaveri se Ranen-Putki&Poraus Ky:n Rane. Eikös niitä asennuksia löytynyt muualtakin kuin Nokialta. Helsingin Rautatieaseman vesijohdon suojamuurinkin oli ehtinyt porailemaan.
Mile

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Notreal » 11 Joulu 2009 22:22

Koitin tässä selventää itselleni veneen runkonopeuteen liittyviä saloja.
Törmäsin yleismääritelmään:
alus kulkee runkonopeuttaan silloin, kun sen muodostaman peräaallon pituus on sama kuin aluksen vesilinjapituus

Osaisikos joku kertoa selkokielellä, mitä tarkkoittaa peräaallon pituus?

Koko asian mietiskely sai alkunsa kun joku netti laskuri antoi veneeni runkonopeudeksi 7,7 solmua.
Siitä syntyi ajatus ettei runkonopeuden saavuttamiseksi ainakaan juuri voimaa tarvita, koska veneeni
kulkee 6,3 solmua tyhjäkäynnillä? Siis gps:n mukaan...
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 11 Joulu 2009 22:38

1hp/tonni suotuisissa olosuhteissa pienen kulkuvastuksen omaavalla rungolla?

Minä en ole niinkään pohtinut runkonopeutta, sillä se on mikä on, mutta joskus on tullut tärkeämmän ajattelun puutteessa pohdiskeltua tuota vesilinjaa - miten se mitataan oikein?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

petrooli
Viestit: 271
Liittynyt: 27 Joulu 2006 20:36

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja petrooli » 11 Joulu 2009 22:46

niin eikse mee suurin piirten metri /solmu?

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20 Marras 2009 20:04
Paikkakunta: Lpr

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Warjo » 11 Joulu 2009 22:55

petrooli kirjoitti:niin eikse mee suurin piirten metri /solmu?
Näinhän se suunnillen menee..
Mitäs sitten kun rungon pituus on 20 m, ja vesilinjan pituus n.18m?
Eikä saa millään kulkemaan juurikaan yli kymmentä solmua?
Raudassa ei ole raha hukassa...

petrooli
Viestit: 271
Liittynyt: 27 Joulu 2006 20:36

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja petrooli » 11 Joulu 2009 22:58

Kymmenen metrin jälkeen tulle umppari:)

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20 Marras 2009 20:04
Paikkakunta: Lpr

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Warjo » 11 Joulu 2009 23:02

petrooli kirjoitti:Kymmenen metrin jälkeen tulle umppari:)
Miksi?
Raudassa ei ole raha hukassa...

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Notreal » 11 Joulu 2009 23:22

runkonopeus solmuissa = 2,43 × vesilinjan pituuden neliöjuuri.

Esimerkkejä:

vesilinja => runkonopeus

5,0 m => 5,43 kn
6,0 m => 5,95 kn
7,0 m => 6,43 kn
8,0 m => 6,87 kn
9,0 m => 7,29 kn
10,0 m => 7,68 kn

Rungon malli vaikuttaa ilmeisesti jotain markinaalista, mutta yleisesti ottaen jotakuinkin näin.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

petrooli
Viestit: 271
Liittynyt: 27 Joulu 2006 20:36

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja petrooli » 12 Joulu 2009 00:42

näkkyy kannatavan pysyä sitten alle kymppimetrisissä:)

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Notreal » 12 Joulu 2009 06:48

Warjo kirjoitti:
petrooli kirjoitti:niin eikse mee suurin piirten metri /solmu?
Näinhän se suunnillen menee..
Mitäs sitten kun rungon pituus on 20 m, ja vesilinjan pituus n.18m?
Eikä saa millään kulkemaan juurikaan yli kymmentä solmua?
Tuon aikaisemman kaavan mukaan 67 jalkaa antaa 11 solmua runkonopeudeksi.
Siihen pitäisi päästä helposti ja sitten aletaan kysymään niitä konetehoja.

http://www.sailingusa.info/cal__hull_speed.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20 Marras 2009 20:04
Paikkakunta: Lpr

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Warjo » 12 Joulu 2009 08:47

Notreal kirjoitti:
Warjo kirjoitti:
petrooli kirjoitti:niin eikse mee suurin piirten metri /solmu?
Näinhän se suunnillen menee..
Mitäs sitten kun rungon pituus on 20 m, ja vesilinjan pituus n.18m?
Eikä saa millään kulkemaan juurikaan yli kymmentä solmua?
Tuon aikaisemman kaavan mukaan 67 jalkaa antaa 11 solmua runkonopeudeksi.
Siihen pitäisi päästä helposti ja sitten aletaan kysymään niitä konetehoja.

http://www.sailingusa.info/cal__hull_speed.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

No niin, tuo täsmää nopeuden suhteen.

Minulla oli muuten aiemmin kuidutettu meriläismallinen 9.75m pitkä vene, jonka matkavauhti oli GPS:n mukaan n. 9 solmua ja huiput n. 11.5 solmua. Siinä tosin oli vesilinjan alapuolella noin kolme tuumaa leveät palteet..
Raudassa ei ole raha hukassa...

Vastaa Viestiin