Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )
Niin, ei niitä minunkaan mielestä pysty asentamaan kuin 1mm päin persettä.
Sen jälkeen tarvii jo kättä pidenpää nostamaan laatikkoa jotta saisi laipan pultit paikalleen.
Sen jälkeen tarvii jo kättä pidenpää nostamaan laatikkoa jotta saisi laipan pultit paikalleen.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )
Minullekkin tuli mieleen joku "ilmalukko" ongelma joka olisi korjattu tuolla "ylimääräisellä" huohotusletkulla, toinenCC kirjoitti:![]()
Tuolle ylemmälle nyt voisi jonkun tarpeen ilmausta helpottamassa keksiäkin, mutta kuumavesilinjasta paisariin ei mene järkeen.
tankki kun täytetään tuon väliletkun kautta.
Paisarin meinasin uudelleen asentaa vain pumpun jälkeiseen kylmälinjaan.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )
Ei, kyllä tämä on joku Kotkalainen kaavio.Mile kirjoitti:Ettei vaan olis joku nokialainen yhdysputki!
Nokian mallin mukaan se "ylimääräinen" ilmausletku olisi yhdistetty septitankin tyhjennysputkeen.

Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )
Sinänsä ehtivä kaveri se Ranen-Putki&Poraus Ky:n Rane. Eikös niitä asennuksia löytynyt muualtakin kuin Nokialta. Helsingin Rautatieaseman vesijohdon suojamuurinkin oli ehtinyt porailemaan.
Mile
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )
Koitin tässä selventää itselleni veneen runkonopeuteen liittyviä saloja.
Törmäsin yleismääritelmään:
alus kulkee runkonopeuttaan silloin, kun sen muodostaman peräaallon pituus on sama kuin aluksen vesilinjapituus
Osaisikos joku kertoa selkokielellä, mitä tarkkoittaa peräaallon pituus?
Koko asian mietiskely sai alkunsa kun joku netti laskuri antoi veneeni runkonopeudeksi 7,7 solmua.
Siitä syntyi ajatus ettei runkonopeuden saavuttamiseksi ainakaan juuri voimaa tarvita, koska veneeni
kulkee 6,3 solmua tyhjäkäynnillä? Siis gps:n mukaan...
Törmäsin yleismääritelmään:
alus kulkee runkonopeuttaan silloin, kun sen muodostaman peräaallon pituus on sama kuin aluksen vesilinjapituus
Osaisikos joku kertoa selkokielellä, mitä tarkkoittaa peräaallon pituus?
Koko asian mietiskely sai alkunsa kun joku netti laskuri antoi veneeni runkonopeudeksi 7,7 solmua.
Siitä syntyi ajatus ettei runkonopeuden saavuttamiseksi ainakaan juuri voimaa tarvita, koska veneeni
kulkee 6,3 solmua tyhjäkäynnillä? Siis gps:n mukaan...
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )
1hp/tonni suotuisissa olosuhteissa pienen kulkuvastuksen omaavalla rungolla?
Minä en ole niinkään pohtinut runkonopeutta, sillä se on mikä on, mutta joskus on tullut tärkeämmän ajattelun puutteessa pohdiskeltua tuota vesilinjaa - miten se mitataan oikein?
Minä en ole niinkään pohtinut runkonopeutta, sillä se on mikä on, mutta joskus on tullut tärkeämmän ajattelun puutteessa pohdiskeltua tuota vesilinjaa - miten se mitataan oikein?
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 271
- Liittynyt: 27 Joulu 2006 20:36
Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )
niin eikse mee suurin piirten metri /solmu?
-
- Viestit: 218
- Liittynyt: 20 Marras 2009 20:04
- Paikkakunta: Lpr
Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )
Näinhän se suunnillen menee..petrooli kirjoitti:niin eikse mee suurin piirten metri /solmu?
Mitäs sitten kun rungon pituus on 20 m, ja vesilinjan pituus n.18m?
Eikä saa millään kulkemaan juurikaan yli kymmentä solmua?
Raudassa ei ole raha hukassa...
-
- Viestit: 271
- Liittynyt: 27 Joulu 2006 20:36
Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )
Kymmenen metrin jälkeen tulle umppari:)
-
- Viestit: 218
- Liittynyt: 20 Marras 2009 20:04
- Paikkakunta: Lpr
Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )
Miksi?petrooli kirjoitti:Kymmenen metrin jälkeen tulle umppari:)
Raudassa ei ole raha hukassa...
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )
runkonopeus solmuissa = 2,43 × vesilinjan pituuden neliöjuuri.
Esimerkkejä:
vesilinja => runkonopeus
5,0 m => 5,43 kn
6,0 m => 5,95 kn
7,0 m => 6,43 kn
8,0 m => 6,87 kn
9,0 m => 7,29 kn
10,0 m => 7,68 kn
Rungon malli vaikuttaa ilmeisesti jotain markinaalista, mutta yleisesti ottaen jotakuinkin näin.
Esimerkkejä:
vesilinja => runkonopeus
5,0 m => 5,43 kn
6,0 m => 5,95 kn
7,0 m => 6,43 kn
8,0 m => 6,87 kn
9,0 m => 7,29 kn
10,0 m => 7,68 kn
Rungon malli vaikuttaa ilmeisesti jotain markinaalista, mutta yleisesti ottaen jotakuinkin näin.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
- Viestit: 271
- Liittynyt: 27 Joulu 2006 20:36
Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )
näkkyy kannatavan pysyä sitten alle kymppimetrisissä:)
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )
Tuon aikaisemman kaavan mukaan 67 jalkaa antaa 11 solmua runkonopeudeksi.Warjo kirjoitti:Näinhän se suunnillen menee..petrooli kirjoitti:niin eikse mee suurin piirten metri /solmu?
Mitäs sitten kun rungon pituus on 20 m, ja vesilinjan pituus n.18m?
Eikä saa millään kulkemaan juurikaan yli kymmentä solmua?
Siihen pitäisi päästä helposti ja sitten aletaan kysymään niitä konetehoja.
http://www.sailingusa.info/cal__hull_speed.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
- Viestit: 218
- Liittynyt: 20 Marras 2009 20:04
- Paikkakunta: Lpr
Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )
Notreal kirjoitti:Tuon aikaisemman kaavan mukaan 67 jalkaa antaa 11 solmua runkonopeudeksi.Warjo kirjoitti:Näinhän se suunnillen menee..petrooli kirjoitti:niin eikse mee suurin piirten metri /solmu?
Mitäs sitten kun rungon pituus on 20 m, ja vesilinjan pituus n.18m?
Eikä saa millään kulkemaan juurikaan yli kymmentä solmua?
Siihen pitäisi päästä helposti ja sitten aletaan kysymään niitä konetehoja.
http://www.sailingusa.info/cal__hull_speed.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
No niin, tuo täsmää nopeuden suhteen.
Minulla oli muuten aiemmin kuidutettu meriläismallinen 9.75m pitkä vene, jonka matkavauhti oli GPS:n mukaan n. 9 solmua ja huiput n. 11.5 solmua. Siinä tosin oli vesilinjan alapuolella noin kolme tuumaa leveät palteet..
Raudassa ei ole raha hukassa...