Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 04 Marras 2009 16:26

Vaan eikös ole venehommissa tuo vesi-imuri aika viisas kampe ;-)

Minä tyhjennin pöntön käyttämällä konetta ilman impelleripyörää.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Notreal » 05 Marras 2009 00:16

Veli-Matti kirjoitti:Vaan eikös ole venehommissa tuo vesi-imuri aika viisas kampe ;-)

Minä tyhjennin pöntön käyttämällä konetta ilman impelleripyörää.
Vesi-imuri on ehdoton värkki venehommissa, kesäisin tarpeet jääkin vähemmälle,
vaimo sillä joskun auton lattiat on imuroinut...Se kun on niin tarkka.
Sanoi kerran että minunkin pitäisi imuroida oma autoni, kun kysyin miksi? Kertoi havainneensa
meidän hiekkatien kadonneen ja löytäneensä sen autoni lattialta...;-(

Vaihdan uusiin nuo siipipyörät, mutta ennenkuin olen niin pitkällä on jo täystalvi päällä
ja kun tarvetta ei ole muualta vesia saada pois kuin pöntöistä, kävi näin imurilla sutjakkaasti.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Ande » 05 Marras 2009 10:58

Mulla oli valmiina tyhjennysnippa vaimentimen päädyssä.. Siihen vaan letku kiinni ja imaisu
E mare libertas

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Notreal » 05 Marras 2009 12:45

Ande kirjoitti:Mulla oli valmiina tyhjennysnippa vaimentimen päädyssä.. Siihen vaan letku kiinni ja imaisu
Senkin hifistelijä.
Kunnon vaimentimessa ei ole mitään valmiita nippoja vaan se pitää itse porata isolla koneella
pakkasessa ja niin että pöntön kylki on lopuksi halki. Sen voi korjata jeesusteipillä.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Ande » 06 Marras 2009 03:08

Pöh ekkai sä ny mitään muovia sinne ostanu :-)
Kunnon äänärissä on meinaan ihan metalliakin mihin o natsat heftattu :))
E mare libertas

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Notreal » 12 Marras 2009 08:42

Ehdotuksia minne kannattaisi viedä Turbot "huoltoon".
Huomasin akselissa klappia... Sitä ei kaiketi pitäisi olla 8\

Mistä saa dieselin puristuspainemittarin?

Mitataanko dieselin puristuspaine suuttimen reiästä vai
irroitetaanko "suuttimen runko" sylinterikannesta?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Notreal » 12 Marras 2009 17:24

Tutustuin aiheeseen ( Turbo ), mitä nyt netistä tähän hätään löysin.
Nettikeskusteluissa näytti olevan mielipide, että turbo on sökö
jos pitkittäis välystä esiintyy akselissa sormilla havaittavasti, poikittais välystä
kuulemma esiintyy ja kuuluukin, minkä öljynpaine sitten "korjaa"...

Kävin kahdessa Porvoolaisessa moottorikorjaamossa juttelemassa,
niissä annettiin ymmärtää ettei syytä huoleen välyksien suhteen jos
putkesta ei pukkaa sinistä savua.
Toisessa sanottiin, että kuulet kyllä kun turbo on syytä viedä huoltoon,
siivet kuulemma alkaa ottaa kiinni ja kertoo melko selvästi.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja ainur » 12 Marras 2009 20:06

Lainattu eräältä, esim. turbo-autoja käsittelevältä voorumilta:

"Turbon hajotessa öljyä tulee joko rankasti pakoputken kautta (savuttaa valkeaa) tai sitten paineputkeen (savuttaa sinistä). Paineputkessakin pieni määrä öljyä on normaalia.

Turbon laakeroinnin kunnon voit todeta kokeilemalla imuaukosta siiven kiinnitysmutterista. Välys ylös-alas (radiaalinen) suunnassa on normaalia, niin kauan kun siivet eivät pääse ottamaan koteloon kiinni missään asennossa. Välystä sisään-ulos (aksiaalinen) ei saisi olla uudessa ahtimessa lainkaan, mutta käytetyssä pieni määrä on hyväksyttävää. Jos sitä tuntuu reilusti ääriasennoissa loksahdusten kera, on turbon päittäislaakeri aika lailla vainaa."
:)
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Notreal » 12 Marras 2009 20:33

Thank`s
Näillä eväillä mennään ja turbot saa huolloksi vain ulkopuolisen pesun ;-)

Sylinterikannet lähtee koneistamoon.
Ensin meinasin vain vaihtaa kumit venttilivarsiin ja säädättää suuttimet.

Toisen koneen jäähdytysveteen aiheuttaman kuplinnan takia joudun kuitenkin
irroittamaan kannen, joten siellähän hoituu kaikki samalla.
Koneistamon "asiantuntija" epäili alkup. kannentiivisteen tulleen tiesä päähän,
eivät kuulemma ole ikuisia ??? ihme juttu, nyt jo sökö ja ikää vasta 32v....

Joten, jos näin on, on toisessa koneessa sama juttu, menköön koneistamoon molemmat kannet
niin ei tarvitse ensi talvena purkaa.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Notreal » 16 Marras 2009 17:05

Irroitin kannen toisesta koneesta.
Ihme juttu kun öljypohjaa ei tarvinnutkaan irroittaa ensin 8-|
Välillä kuitenkin tuntui että Fordin suunnittelijat on tahalleen suunnitelleet kaikki kilkkeet
joko kiinni kanteen tai ainakin kannen irroittamisen eteen esteeksi....
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Notreal » 18 Marras 2009 23:52

Non niin, nyt kaivataan dieselin polttoainepuolen asiantuntijan lausuntoa.
Kysymys kuuluu:
Ruiskutussuuttimista lähtee paluuputki tankille.
Moottoreissani paluuputki kiertää suuttimet venttiilikopan sisällä ja tulee ulos sylinterikannessa olevasta "reiästä".
Tähän "reikään" sitten paluuputkella varutettu holkki jne.
Tämä kyseinen holkki oli kiinnitetty "reikään" tavallisella pultilla....?
Siinä pultissa olisi pitänyt olla porattuna kanava polttoaineelle, jotta se olisi päässyt virtaamaan
holkin välityksellä paluuputkeen.

Onko mahdollista että kanavalla varustettu pultti olisi tarkoituksella vaihdettu "umpinaiseen"?
Huom. molemmissa moottoreissa oli sama juttu...
Mitä käytännössä tapahtuu kun paluuputki tukitaan kyseisellä tavalla?

Ja mikä osa polttoaineesta kuuluu ylipäänsä virrata paluuputkea pitkin takaisin tankkiin...?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja ainur » 19 Marras 2009 16:50

Rakennetta en ymmärtänt, sorry, enkä tosin ole mikään diesel tietäjäkään.
Mut paluukierto on oltava , koska pumppu työntää "löpön" kovalla paineella suuttimille, josta vain osa menee "käyttöön", ja ylimääräinen takas tankkiin. Jos paluu tukitaan veikkaan ettei kone käy... En tosin ole kokeillu....8}
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 19 Marras 2009 17:08

Sulla ilmeisesti on molemmat moottorit käyneet viimeaikoina joten huoleen on tuskin syytä
;-)
Anna olla polttoaineputkien ja -letkujen vaan tehdassydeemeissä niin toimivat parhaiten...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Notreal » 23 Marras 2009 21:40

Kävin jututtamassa diesel polttoainepuolen "erikoisliikettä".
Paluuputken tukkimiselle ei kuulemma mitään järjellistä syytä ole.
Syöttöpumpun paine joka avaa suuttimen, (joka on kuin mäntä sylinterissä) vuotaa aavistuksen paluuputkeen
ja tulee samalla voideltua. Paluun estäminen aiheuttaa yksittäisen suuttimen kohdalla mahdollisen jumiutumisen,
syöttöpumpun rikkoutumisen tai jonkun paikan repeytymisen ( syöttöpumpun kehittämä max. paine jopa 600 bar 8-| )
Minulla paluuputken tukos onneksi matkan varrella jolloin paluuputki yhteydessä kaikkiin suuttimiin ja ehkä pelasti isommalta remontilta.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 23 Marras 2009 22:11

Siis oliko tukos "jälkisyntyinen"?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin