Olympia ,lisätty kuva
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 20 Marras 2009 22:54
Re: Olympia ,lisätty kuva
Olen tullu siihen tulokseen , että kone olis Olympia 36A 4-5 hv vuosimallista ei kyllä tietoo.Harmi kun tyyppikilpi on vuosien saatossa hävinnyt.
- Mikko Lehtikanto
- Viestit: 171
- Liittynyt: 24 Heinä 2007 11:33
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Olympia ,lisätty kuva
Kyllä se Wickström silti on.vanaja kirjoitti:Olen tullu siihen tulokseen , että kone olis Olympia 36A 4-5 hv vuosimallista ei kyllä tietoo.Harmi kun tyyppikilpi on vuosien saatossa hävinnyt.
http://www.kolumbus.fi/kari.solehmainen ... wikke.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei sama kone, mutta samoja sukupiirteitä joita ei Olympioissa esiinny.
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 20 Marras 2009 22:54
Re: Olympia ,lisätty kuva
Uusi kuva edestä, öljykuppi puuttuu kuvasta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
Re: Olympia ,lisätty kuva
Wiku on, siinä on hammasratas pumppu, Ollessa mäntäpumppu
- Simon
- Viestit: 958
- Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
- Paikkakunta: Kaskinen
Re: Olympia ,lisätty kuva
Vikulta tuo vieläkin näyttää, mutta vuosimalli on
, sillä mun vastaavassa, 1954 mallissa (ilman vaihteistoa) on jo Soleksin kaasutin ja hämmennystä lisää vielä tuo vaihdetanko?, joku on siihen istuttanut aikas ison nupin? Olympiassa oli yleensä messinkinen ja hieman pienempi ja käytöstä riippui kuinka kirkas se oli. Vikin vaihdevipu oli yleensä "kahvanmuotoinen" (naakeli) malli.
Onko tuossa sylinterin etupuolella tai sivussa merkkejä, että kilpi olisi poistettu (pitäisi löytyä kaksi tai neljä reikää).
Voi toki olla mahdollista aivan omavalmiste, minkä tiedän vielä 60 luvullakin ko. tehtaiden työntekijöiden kasailleen itselleen moottoreita (luvan kanssa), joten näitä yksilöitä saattaapi olla joitakin markkinoilla?

Onko tuossa sylinterin etupuolella tai sivussa merkkejä, että kilpi olisi poistettu (pitäisi löytyä kaksi tai neljä reikää).
Voi toki olla mahdollista aivan omavalmiste, minkä tiedän vielä 60 luvullakin ko. tehtaiden työntekijöiden kasailleen itselleen moottoreita (luvan kanssa), joten näitä yksilöitä saattaapi olla joitakin markkinoilla?
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 20 Marras 2009 22:54
Re: Olympia ,lisätty kuva
Joo tossa sylinterin etupuolella on ollut kilpi,siinä on neljä pientä niitin jälkeä.
-
- Viestit: 303
- Liittynyt: 18 Tammi 2005 11:17
- Paikkakunta: porvoo
Re: Olympia ,lisätty kuva
loppetakaa joo tuu turha jahkaillu. kone on sellainen Wickström AC-M 2-3 hv mitä V-M mukaa ei koskaa o tehty. 

ei oo riemulla rajaa kun Homelitellä ajaa.
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata
Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata
Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Re: Olympia ,lisätty kuva
Veikkaisin Olympia 36A 4-5 hv jota ei ole koskaan tehty. ![cool 8]](./images/smilies/icon_cool.gif)
![cool 8]](./images/smilies/icon_cool.gif)
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Olympia ,lisätty kuva
Mutta jos ollaan oikein tarkkoja niin yhtään perusmalli AC:tä ei ole koskaan tehty suunnanvaihtajalla - kyseessä on silloin malli AC-M
Tottahan toki olet oikeassa HB...
"Voi toki olla mahdollista aivan omavalmiste, minkä tiedän vielä 60 luvullakin ko. tehtaiden työntekijöiden kasailleen itselleen moottoreita (luvan kanssa), joten näitä yksilöitä saattaapi olla joitakin markkinoilla?" - Simon
Noita on mitä ihmellisimpiä ratkaisuja joko tehtaan väen tekeminä luvan perästä tai luvatta sekä sitten kyläseppien tekeminä. Tutulla on Olympia/Wikström joka on sepitetty kasaan -50 luvulla kahdesta eri tavalla "sipuloineesta" koneesta. Eikä vesijäähdytteinen 600cc HarleyDavidsson venemoottorikaan ole mikään kummajainen - tosin ehkä ainut maailmassa mutta kumminkin...
Mikäli muistan oikein Suomessa on tehty useampaa sataa ( ? ) eri merkkistä venemoottoria - useimpia toki muutamia tai muutamia kymmeniä kappaleita.

"Voi toki olla mahdollista aivan omavalmiste, minkä tiedän vielä 60 luvullakin ko. tehtaiden työntekijöiden kasailleen itselleen moottoreita (luvan kanssa), joten näitä yksilöitä saattaapi olla joitakin markkinoilla?" - Simon
Noita on mitä ihmellisimpiä ratkaisuja joko tehtaan väen tekeminä luvan perästä tai luvatta sekä sitten kyläseppien tekeminä. Tutulla on Olympia/Wikström joka on sepitetty kasaan -50 luvulla kahdesta eri tavalla "sipuloineesta" koneesta. Eikä vesijäähdytteinen 600cc HarleyDavidsson venemoottorikaan ole mikään kummajainen - tosin ehkä ainut maailmassa mutta kumminkin...
Mikäli muistan oikein Suomessa on tehty useampaa sataa ( ? ) eri merkkistä venemoottoria - useimpia toki muutamia tai muutamia kymmeniä kappaleita.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 678
- Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Olympia ,lisätty kuva
Minusta sylinterilohko on Olympiasta. Ennen sotia olleen Olympian alaosa on suuri kuin vene ja vauhtipyörä suuri.
V-M:lle sanon, että vuosia sitten juttelimme Olympian kaasuttimesta. Minun vanhoissa Olympioissa on juuri tuo kaasutin. Siinä on erikoinen ilman säätöventtiili siinä sivuputkessa. Putken sisällä on jousi ja sen alla läppä. Se kait aukeaa, kun kierrokset lisääntyvät. En vain tiedä, kuinka kireä sen pitää olla. Ei siinä säätöä ole, mutta vanha jousi voi olla jotain muuta, mitä alkujaan ajateltiin. Mulla kone alkaa laukata. Eli se saa kait läpän kautta liikaa ilmaa??? Ei kuuntele kaasuläppää.
V-M:lle sanon, että vuosia sitten juttelimme Olympian kaasuttimesta. Minun vanhoissa Olympioissa on juuri tuo kaasutin. Siinä on erikoinen ilman säätöventtiili siinä sivuputkessa. Putken sisällä on jousi ja sen alla läppä. Se kait aukeaa, kun kierrokset lisääntyvät. En vain tiedä, kuinka kireä sen pitää olla. Ei siinä säätöä ole, mutta vanha jousi voi olla jotain muuta, mitä alkujaan ajateltiin. Mulla kone alkaa laukata. Eli se saa kait läpän kautta liikaa ilmaa??? Ei kuuntele kaasuläppää.
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Olympia ,lisätty kuva
Tuo hana&hammaspyörähärdelli on taatusti AC-Wikusta vaikkakin pikkuOlympia on hätkähdyttävästi saman näköinen mutta siinä on magneeton akselin suunta styyrpuurista paapuriin kun se AC:ssä on perästä keulaan.
Tuossa se perusmoottori eli AC jota ei koskaan ole tehty suunnanvaihtajalla

AC-M on aikalailla erilainen jo valuiltaankin.
Ja tässä yksi välimallin Olympia "mallia ?" joka sekin usein sotketaan Wikströmiksi...

Tuossa se perusmoottori eli AC jota ei koskaan ole tehty suunnanvaihtajalla


AC-M on aikalailla erilainen jo valuiltaankin.
Ja tässä yksi välimallin Olympia "mallia ?" joka sekin usein sotketaan Wikströmiksi...

Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 270
- Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
- Paikkakunta: Tampere
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Olympia ,lisätty kuva
Paljonko putosi tehot - "viritys on katsottava onnistuneeksi jos tehot tippuvat korkeintaan 30%..."
Vanha mopomiesten sanonta -70 luvulta

Vanha mopomiesten sanonta -70 luvulta
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 270
- Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
- Paikkakunta: Tampere
Re: Olympia ,lisätty kuva
Vaikea sanoa tehoista. Vene on kevytkulkuinen ja kevytrakenteinen. Tuo kone vie venettä kovaa jo tyhjäkäynnillä ja täydellä höökillä perä on syvällä ja pauhu kauhea. Olen etsinyt loivempaa potkuria.
Tehoista on about mahdoton sanoa mitään oikeasti, koska kone on muistaakseni jotain 300 kuutioinen ja kiertää jonnekin 1300 paikkeille. Siellä pauhaa mahdollisesti 1-6 HP. Alunperin tuo on ajateltu ja myyty 2-3 heppaisena, petroolilla. En usko, että tehtaalla on ollut kovinkaan tarkkaa ymmärrystä oikeista tehoista, mutta jotain tietoa on asiakkaille tarjottava.
Kaasarin arvasin sopivaksi seuraavilla oletuksilla:
1. tehotavoite samaa luokkaa
2. virtausnopeus ~tontilla
3. hinta halpa
Näillä löysin sopivan kaasarin. Käyrät ja kurkut värkkäsin sitten itse menttaliteetilla: kun itse tekee, niin saa mitä tulee.
Hyvin toimii!
Tulppa pysyy sopivan näköisenä.
Risto
Tehoista on about mahdoton sanoa mitään oikeasti, koska kone on muistaakseni jotain 300 kuutioinen ja kiertää jonnekin 1300 paikkeille. Siellä pauhaa mahdollisesti 1-6 HP. Alunperin tuo on ajateltu ja myyty 2-3 heppaisena, petroolilla. En usko, että tehtaalla on ollut kovinkaan tarkkaa ymmärrystä oikeista tehoista, mutta jotain tietoa on asiakkaille tarjottava.
Kaasarin arvasin sopivaksi seuraavilla oletuksilla:
1. tehotavoite samaa luokkaa
2. virtausnopeus ~tontilla
3. hinta halpa
Näillä löysin sopivan kaasarin. Käyrät ja kurkut värkkäsin sitten itse menttaliteetilla: kun itse tekee, niin saa mitä tulee.
Hyvin toimii!
![cool 8]](./images/smilies/icon_cool.gif)

Risto
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 20 Marras 2009 22:54
Re: Olympia ,lisätty kuva
Onko noi kuvissa näkyvät moottorit sinun Veli-Matti?