Velvet Drive 71 ongelma

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Velvet Drive 71 ongelma

Viesti Kirjoittaja Notreal » 14 Maalis 2010 19:30

Minun tapauksessa, koneet pyörivät edestä katsottuna myötäpäivään, molemmat.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02 Tammi 2009 13:17

Re: Velvet Drive 71 ongelma

Viesti Kirjoittaja palonte » 14 Maalis 2010 20:03

No joo hävis yx viesti bittiavaruuteen. Nyt siis tiedetään, että Notrealilla on erikätiset potkurit, mutta koneet pyörii samaan suuntaan. Vaihteisto siis kääntää suunnan. Pumppua kääntämällä en sen usko vaihtuvan, vaan sillä tosiaankin reagoidaan eri suuntiin pyöriviin koneisiin, sillä ne ei kaikki tunnetusti pyöri samoin. Minullahan ei edes olisi ollut koko ongelmaa kun pumppu oli värinpäin. Pumppu imee aina öljypohjasta ja painaa paineen ohjausventtiilistölle ja kääntö tehdään siksi että tuloakselit voivat tosiaankin pyöriä eri päin. Nyt siis tarvitaan tietoa että missä kohtaa Notrealilla toinen laatikko kääntää suunnan, tai käykö niin että kahvat eteen työntämällä toisen laatikon vipu liikkuukin taakse kun toisen eteen.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Velvet Drive 71 ongelma

Viesti Kirjoittaja Notreal » 14 Maalis 2010 20:18

Vivut toimivat identtisesti eli pyörimissuunnan vaihto tapahtuu vaihteistossa.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Velvet Drive 71 ongelma

Viesti Kirjoittaja CC » 14 Maalis 2010 23:52

bonito kirjoitti:Olen edelleen sitä mieltä, että moottorit pyörivät myötäpäivään(edestä katottuna), vaihteisto kääntää kiertosuunnan, kun pumppu käännetään. Automaattiöljyt kiertävät erikautta pumpusta eteenpäin ja pyörittää vaihteiston loppupäätä moottorin kiertosuunnan vastaisesti, eli ei ajeta pakilla eteenpäin. ZF:n vaihteistoilla(hydraulisilla) on sama mihin suuntaan vaihteiston laippa pyörii, valitaan vain potkuri sen mukaan. Itelläni oli ZF:ssä ensin oikealle pyörivä potkuri, kun vaihdoin eri nousuiseen, ei ollut oik kätistä, vaihdoin vas kätisen ja käänsin kaukosäätimestä vetävän vivun työntäväksi. Kyllä Notrealin moottorit pyörivät samaan suuntaan, vai kuinka. Eri suuntaan pyörivillä potkureilla kompensoidaan samaan suuntaan pyörivien potkureiden sivuttaisvääntö
Ei se mikään hydraulimoottori ole, siellä on ihan mekaaniset kytkimet, mitkä kytketään öljynpaineella. Pumpun käännöllä vaihtuu
in ja out ristiin. Eli öljy kulkee oikeaan suuntaan eri pyörintäsuunnilla.
Kyllä kai Velvetissäkin voi suunta vaihtua, mutta se on tehtävä rakenteellisesti ja alennusvaihdeosassa. Sen planeettavaihde
onkin rakenteeltaan sellainen, että suuntaoptio sopii mahdollisuuksiin.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02 Tammi 2009 13:17

Re: Velvet Drive 71 ongelma

Viesti Kirjoittaja palonte » 15 Maalis 2010 08:41

NONIIN. Rupesi asia sen verran kiinnostamaan, että piti soittaa maahantuojalle. Normaalitapauksessa pyörimissuunnanvaihto tapahtuu vaihteiston peräpään alennuksessa, joita saa kahta versiota kääntävä ja ei kääntävä. Kääntävä versio on käytettyjen markkinoilla kallis harvinaisuus, joten pidäpä siitä hyvää huolta Notreal. Suoraa (1:1) välitteistä laatikkoa ei tällaisena versiona saa lainkaan. Öljypumpun käännöllä reagoidaan tosiaankin vain moottorin pyörimissuuntaan. (niitäkin kuulemma on valmistettu samasta koneesta molemminkätisiä (perkins)). Tällaisessa tapauksessa kun laatikoiden alennuksissa käännetään suunta, on hauska nyansi , niiden välityksissä on pieni ero, en tiedä tarviiko sitä korjata potkureilla (tuskin).
Perusajatus laatikossa on kuitenkin että eteenpäin ajettaessa vaihteiston sisäiset IN ja OUT pyörivät samaan suuntaan ja jos kone jostain syystä on "vääränkätinen", hoituu se öljypumpun käännöllä.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Re: Velvet Drive 71 ongelma

Viesti Kirjoittaja bonito » 15 Maalis 2010 09:13

Mielenkiintoinen juttu, se että kääntää vastapäivään kiertävän koneen suunnan, mutta ei oikealle pyörivän suuntaa. Velvetillä ei saa pakittaa määrättömästi, suositus on 5 min. Lohiverkonlaskijat joutuivat raahaamaan verkkosäkit veneen takapäähän sen takia, kun ne olivat noston jäljiltä etupäässä. Olisi ollut helpompi pakittaa ne mereen.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Velvet Drive 71 ongelma

Viesti Kirjoittaja Notreal » 15 Maalis 2010 09:33

palonte kirjoitti:NONIIN. Tällaisessa tapauksessa kun laatikoiden alennuksissa käännetään suunta, on hauska nyansi , niiden välityksissä on pieni ero, en tiedä tarviiko sitä korjata potkureilla (tuskin).
Minun laatikoiden välityksissä on ero on 1,6 ja 1,58, potkurit on identtiset.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

JussiK
Viestit: 318
Liittynyt: 20 Tammi 2006 13:24
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Velvet Drive 71 ongelma

Viesti Kirjoittaja JussiK » 15 Maalis 2010 21:34

Semmottista komppausta täältä suunnalta ,että itselläni on 73 mallin velvet, ostin sen osittain osina, (alennus vaihde oli yhtenä kappaleena) eli tuli nähtyä sisuskalut, ja ainakin tässä mun kytkimessä oli monilevyinen uiva "pakka" toimintaperiaatteeltaan samanlainen kuin ainakin ennen oli mopojen kytkimet ,tässä vaan korkkien tilalla oli jokin liukuva metalli (pronssi?)
Eli samalla tavalla toimii pyöri sitten kummin päin tahansa,veto päällä = jouset pakottaa pakan nippuun , veto pois= öljynpaine pakottaa levyt irti toisistaan.tai päinvastoin.
Ellen nyt ole jotain aivan väärin ymmärtänyt 8-|

Alennus vaihde muuttaa tosiaan pyörimis suunnan , ja neuvoja uskoen asensin sen käännettävän otsalevyn koneen pyörimis suunnan mukaan ,

koekäytössä muuten kuului suht kova naputus kytkimestä ,syyksi selvisi liian alhaiset kierrokset koneessa ..jotka johtavat liian pieneen öljynpaineeseen joka pidemmänpäälle on kytkimelle kohtalokasta,,, kuulemma .
Jussi K

rickenbacker
Viestit: 175
Liittynyt: 02 Maalis 2010 04:32

Re: Velvet Drive 71 ongelma

Viesti Kirjoittaja rickenbacker » 24 Maalis 2010 10:49

Velvet 71 pumppu käännetty -82, sen jälkeen liikuteltu 10t:n uppoumarunkoa 1,5 kierrosta pallon ympäri, ei mitään ongelmaa. Vetolevy vaihdettu kerran n.10v sitten moottorinvaihdon (Volvo D47A -> D50B) yhteydessä.

Vastaa Viestiin