Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
-
ainur
- Viestit: 652
- Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
- Paikkakunta: Savonlinna
Viesti
Kirjoittaja ainur » 16 Helmi 2010 20:19
Northling kirjoitti:Moro
Yksinkertaisin takaisintulvimisenesto syntyy sillä että pakoputkeen hitsataan U-käyrä ylösalaisin ennen jäähdytysveden syöttöä pakoputkeen.
Nortti
Mulla on juuri noin, ollu jo vuodesta -84.

-
Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Viesti
Kirjoittaja Notreal » 16 Helmi 2010 20:41
juhahe kirjoitti:Northling kirjoitti:Moro
Yksinkertaisin takaisintulvimisenesto syntyy sillä että pakoputkeen hitsataan U-käyrä ylösalaisin ennen jäähdytysveden syöttöä pakoputkeen.
Mulla on n 30 cm korkea käyrä suoraan moottorissa kiiinni, sen loppupäässä vasta on sitten se jäähdytysveden letkuyhde.
Nortti
Siinähän se, eikä hanan hanaa eikä sähkövitkaimia:
Voikohan se olla näin helppoa

Käytännössä kyllä kunhan pakosarjan jälkeisen ylösalaisin käännetyn U:n "yläkuolokohta" on korkein paikka putkessa
ja se on myös vesirajan yläpuolella.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
Simon
- Viestit: 958
- Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
- Paikkakunta: Kaskinen
Viesti
Kirjoittaja Simon » 16 Helmi 2010 21:04
No mitenkäs tuo lämmön eristäminen onnistuu kun kyseessähän on kumminkin runsas 60 cm kuumaa putkea konetilassa, toki onhan siihenkin konsteja.
Varmasti toimiva systeemi veneissä, missä tilakysymys ei ole esteenä.
Mutta tuohon alkuperäiseen, mietin tässä itsekseni "en väitä saatika tiedä", mutta jaksaisikohan nuo männät kumminkin kehittää sellaisen paineen, että vesi poistuisi putkesta???
-
Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Viesti
Kirjoittaja Veli-Matti » 16 Helmi 2010 21:08
Jos toimii niin hyvä ja jos ei toimi niin sekin on hyvä homma
Tuohon Simonille sen verran että riippuu koneen venttiilien ja pakoputkenpään korkeuserosta sekä tietysti putken ja mahdollisen äänenvaimentajan tilavuudesta. Jos ero on pieni niin todennäköisesti riittää mutta 35-40cm on jo todistetusti liikaa ainakin 6-traderille.
-
Northling
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Northling » 16 Helmi 2010 21:11
Moro
Kävin äsken nappasemassa muutaman kuvan tuosta pakoputkesta noin niikun malliksi:
Ei kuumene ajossa liiaksi, kättä polttaa, mutta ei paljon muuta.
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Viesti
Kirjoittaja Veli-Matti » 16 Helmi 2010 21:20
Useimmissa moottoriveneissä ei ole tilaa Nortin kuvien kaltaiselle ratkaisulle eikä taida olla läheskään kaikissa purkkareissakaan. Mutta jos on tilaa niin eipä ole tuota yksinkertaisempaa ratkaisua. Siinä tapauksessa yksikin hana on aivan liian tekninen ratkaisu

-
juhahe
- Viestit: 168
- Liittynyt: 26 Elo 2003 15:56
- Paikkakunta: Kaarina
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja juhahe » 16 Helmi 2010 21:36
Northling kirjoitti:Moro
Kävin äsken nappasemassa muutaman kuvan tuosta pakoputkesta noin niikun malliksi:
...
Ei kuumene ajossa liiaksi, kättä polttaa, mutta ei paljon muuta.
Nortti
Ajatustenlukija: kävin tunti sitten katsomassa äkkiseltään kaikki Ottilianan kuvat, mutta ei niistä ollut apua. Kiitos siis näistä uusista tarkoista kuvista!
Notreal kirjoitti:Käytännössä kyllä kunhan pakosarjan jälkeisen ylösalaisin käännetyn U:n "yläkuolokohta" on korkein paikka putkessa
ja se on myös vesirajan yläpuolella.
Niin minäkin sitä pähkäilin. Mutkan teho riippuu siitä, kuinka paljon ylempänä U:n yläkuolokohta on kuin muut pakosysteemi. Jos on hilkulla, niin tarvitaan vähän tuuriakin. Purjeveneessä vaikuttaa ilmeisesti vielä halssikin tuohon Northlingin edellä kuvaamaan täyttymiseen eli ei tuo sinällään autuaaksi tee, ellei mitoitus ole kohdallaan?
-
Simon
- Viestit: 958
- Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
- Paikkakunta: Kaskinen
Viesti
Kirjoittaja Simon » 16 Helmi 2010 21:54
Nortille, aivan okei, mutta kuuman väriseltä näytti!!
-
Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Viesti
Kirjoittaja Notreal » 16 Helmi 2010 21:58
Simon kirjoitti:Nortille, aivan okei, mutta kuuman väriseltä näytti!!
Ei hätää, käden lisäksi ei polta paljon muuta.

Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
RistoA
- Viestit: 270
- Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
- Paikkakunta: Tampere
Viesti
Kirjoittaja RistoA » 16 Helmi 2010 22:01
Toi on "mutka" ja usein siinä on vesivaippa.
Risto
-
Northling
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Northling » 16 Helmi 2010 22:43
NotReal:ille, joka tykkäää väännelle muitten tekstejä...
Pitkään kun ajaan koneella ja läppäsee käden pakoputkenkäyrään se polttaa sormia, niin että käsi tulee vetäistyä äkkiä pois, ei aiheuta kuitenkaan kädelle muuta vahinkoa, kuten rakkuloita tms palovammoja. Kait se jäähdytysvesi jäähdyttää sen menopään siitä putkesta ja lämpö johtuu sitten pois sitä kautta ettei kuumene liiaksi.
Tuo kuuman värinen sävy on tullut aikaa myöden vähitellen kuudessa kesässä. Kait siihen osansa antaa kaikemmoiset epäpuhtaudet, joita on käyrään tarttunut.
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
ijp
- Viestit: 292
- Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
- Paikkakunta: Siuntio
Viesti
Kirjoittaja ijp » 16 Helmi 2010 23:46
Northling kirjoitti:
Pitkään kun ajaan koneella ja läppäsee käden pakoputkenkäyrään se polttaa sormia, niin että käsi tulee vetäistyä äkkiä pois, ei aiheuta kuitenkaan kädelle muuta vahinkoa, kuten rakkuloita tms palovammoja. Kait se jäähdytysvesi jäähdyttää sen menopään siitä putkesta ja lämpö johtuu sitten pois sitä kautta ettei kuumene liiaksi.
Tuo kuuman värinen sävy on tullut aikaa myöden vähitellen kuudessa kesässä. Kait siihen osansa antaa kaikemmoiset epäpuhtaudet, joita on käyrään tarttunut.
Nortti
Eristä se putken pätkä esim.
Thermotec nauhalla niin Laituriparlamentti saa rauhan ja julistaa asian loppun käsitellyksi

Ilkka
-
Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Viesti
Kirjoittaja Veli-Matti » 16 Helmi 2010 23:54
Onko siinä värivaihtoehtoja
Eiköhän tuo mutka ole jo selvä - keskitytään pakaripuolelle pojat...
-
Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Viesti
Kirjoittaja Notreal » 17 Helmi 2010 07:42
Pahus kun en hoksannut kuinka herkäksi tämä onkaan mennyt.
Poistun sovinnolla takavasemmalle....
Pekka oli oikeassa kun kehoitti välttämään tulenarkoja puheenaiheita.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
markoaa
- Viestit: 42
- Liittynyt: 05 Huhti 2004 20:43
- Paikkakunta: iittala
Viesti
Kirjoittaja markoaa » 22 Helmi 2010 21:53
mulla oli v-8 dieselissä edellinen omistaja vetänyt joutsenenkaulat peräpeilille (sisäpuoli)
niin korkealle + isot äänenvaimentajat ...kone tyhjäkäynnillä täyttää äänenvaimentimet + putkista sammuttaessa "putoava" vesi .kone oli vaikea käynnistää..liikaa vettä ...
korjaus: lyhensin joutsenkaulat minimiin huomioiden vesirajan,mahd.peräaallon mittasin veden määrän ja muistin aina hieman ryntäyttää konetta ennen sammutusta starttaus parantui huomattavasti!(8v-koneissa pako/imu venttiilit melko alhaalla).
nykyisessä koneessa fnm.dsl. on vesivaippainen joutsenkaula heti turbon jälkeen ja siittä suoralla pudotuksella vetolaitteeseen putkessa takaisku läppä peräaaltoa varten.
melaisamania