Perälaakerin välys ?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Perälaakerin välys ?

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 18 Marras 2009 15:43

Pysytään nyt kuitenkin veneenrakennuksessa eikä mennä konepajateollisuuden käyttämiin puulaakereihin... eikös esim vetureissa käytetty tietyissä osissa puulaakereita käytännössä yhtä pitkään kuin höyrykoneitakin ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: Perälaakerin välys ?

Viesti Kirjoittaja Mile » 18 Marras 2009 15:58

Pysytään vaan. Ei muuten kuin niistä mitoituksista sillä vaan, että kun puu turpoaa kastuessaan, ettei tule puulaakeri liian tiukaksi. Pitää varmaan turpoamisvara ottaa huomioon jos puulaakeria kokeilee.

Puulaakerissa ja kumilaakereissa on se hyvä puoli kun kumpainen melko pehmeää materiaalia, niin akselin ja laakerin väliin joutuvat hiekanjyvät ym. painuvat sisään laakerin pintaan jolloin eivät raavi itse akselia niin pahasti kuin tekisivät kahden kovan materiaalin välissä.

Veturista tuli mieleen, että sellaista en ole päässyt koskaan ajamaan, se kun puuttuu listalta: ampunut tykillä, hmm. maistanut mustaa ;-) , ja ajanut veturia ..
Mile

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Perälaakerin välys ?

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 18 Marras 2009 16:29

Ainakin ne puiset perälaakerit joihin olen törmännyt ovat olleet ihan selvästi kumisten esi-isiä vesivoitelu-urineen. 2 tai 4 matalaa uraa työstettynä akselin kiertosuunnan mukaisesti siten että voiteluaine "imeytyy" laakeriin akselin pyöriessä suuntaan tai toiseen.



Emmääkään oo ajanut veturilla enkä toisaalta sukellusveneelläkään 8]

Siinä mustassa ei kyllä ole mitään erilaista verrattuna vaaleampaan - samanmakuisia ne molemmat on - varsinkin pimeässä... ;-)

Tiesittekös että Mervi on maksettu Tapolasta ulos? Tuli vaan mieleen kun alettiin keskustelemaan makkarasta...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Perälaakerin välys ?

Viesti Kirjoittaja RistoA » 18 Marras 2009 20:39

Ja on puulaakereita käytettä voimalaitosten roottoreitten kannatuslaakereissakin.

Mitoitusohjeet löytyy Tekniikan Käsikirja -sarjasta.

Kesti aika pitkään ennenkuin löydettiin materiaalit, jotka toimii yhtähyvin. Puu on jännä komposiittimateriaali.

Risto

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16 Huhti 2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Perälaakerin välys ?

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 23 Marras 2009 14:41

Kotimaisissa Sampo -leikkuupuimureissa käytettiin ainakin vielä 80 -luvulla kohlimien laakereina puulaakereita myös. Olivat erityisen painavia klapeja ja muistaakseni ne oli jollakin öljyllä kyllästettyjä. Mitään voitelu-uria ei ollut, eikä voitelua muutenkaan, mutta hyvin nuo pyörivät.

Nyt mentiin vähän pellolle, mutta usein ne rajoittuvat veteen...

Sampolla oli muuten aikanaan mainoslausekin: Missä sorsa ui, siellä Sampo pui :-)

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Perälaakerin välys ?

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 23 Marras 2009 15:54

Johtunee juuri noista puulaakereista :-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

cash
Viestit: 4
Liittynyt: 14 Maalis 2010 13:00

Re: Perälaakerin välys ?

Viesti Kirjoittaja cash » 14 Maalis 2010 17:26

Pitäs jossain vaiheessa alkaa rakentaa n.6m avofiskaria,tossa kun on kaikkee miettinyt ni eikös tollasta perälaakeria vois tehdä nailonista tai teflonista....meneekö liika hifistelyksi.

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Perälaakerin välys ?

Viesti Kirjoittaja Northling » 14 Maalis 2010 17:36

Moro

Ei ainakaan nailonista kannata rakentaa mitään laakereita, jotka on vedessä, Nailon nimittäin turpoaa vedessä.
Tiedän ainakin yhden peräsinakselin, joka hirtti kiinni nailonlaakerin takia.

N

PS. No siinähän se jo yllä tulikin...
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

cash
Viestit: 4
Liittynyt: 14 Maalis 2010 13:00

Re: Perälaakerin välys ?

Viesti Kirjoittaja cash » 14 Maalis 2010 17:36

..toi nailonin turpoominen oli mulle kyllä ihan uus juttu,pitääpä kysyä työpaikan insinööreiltä :))

Avatar
jouhok
Viestit: 80
Liittynyt: 06 Marras 2005 12:48
Paikkakunta: Parikkala

Re: Perälaakerin välys ?

Viesti Kirjoittaja jouhok » 14 Maalis 2010 18:31

cash kirjoitti:..toi nailonin turpoominen oli mulle kyllä ihan uus juttu,pitääpä kysyä työpaikan insinööreiltä :))
pitänee paikkansa. Rättisitikan rattiputkessa on myös nailonlaakeri ja sitä varoitettiin olla voitelematta millään juuri turpoamisen vuoksi.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Re: Perälaakerin välys ?

Viesti Kirjoittaja bonito » 14 Maalis 2010 18:41

Polyasetaali on eräänsorttista teflonia, jolla on useita eri tuotemerkkejä esim. http://tuotteet.etra.fi/main.html?nodeU ... 980&path=1" onclick="window.open(this.href);return false; , ertacetal , delrin ym. siitä voi tehdä veden alla olevia laakereita, sen turpoaminen on tuhannesosamillien luokkaa

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11

Re: Perälaakerin välys ?

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 14 Maalis 2010 18:57

Ajattelin itsekin vaihtaa sen perälaakerin. Irtoaako se suosiolla kun ottaa ensin ne pari ruuvia irti? Mites sitten kannattaa edetä-putkitonkeilla varovasti vastapäivään...? Onko yleensä tiukassa (45 vuotta vissiin ollut sama laakeri :-)
Meneekö jenkat helposti? Saako lämmittää, vai irtoaako sitten vannasputki myös. Akseli on 22mm vannasputki aika paksu- oisko ainakin 35mm. Mitä kasatessa pitää ottaa huomioon? ym.
T:P

cash
Viestit: 4
Liittynyt: 14 Maalis 2010 13:00

Re: Perälaakerin välys ?

Viesti Kirjoittaja cash » 14 Maalis 2010 19:01

Nyt menee pikkusen ohi mut oon suunnitellu vannasputken sisemmäks laakerisysteemiks ihan normi laakeri/stefa yhdistelmää,ei siis mitään rasvanarujuttuja...mahtaiko toimia ???

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Re: Perälaakerin välys ?

Viesti Kirjoittaja bonito » 14 Maalis 2010 19:45

Mulla oli edellisessä veneessä sisäboksi, joka oli vannasputken päässä kumiletkulla kiinni. Löytyi rakennusaikainen piirustus, laita YV:llä email os, lähetän kuvan

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02 Tammi 2009 13:17

Re: Perälaakerin välys ?

Viesti Kirjoittaja palonte » 14 Maalis 2010 20:17

cash mainitsi alussa tekevänsä 6m avofiskaria, eli siis koneen tehot liikkunee alueella alle 20hp. Tällaiseen kevyeen veneeseen pitäisi riittää aika kevyt ratkaisukin. Ehdotan 25mm akselia jossa vannasputken takapäässä on vesivoideltu kumilaakeri ja etulaakeria ei ole lainkaan, vaan akseli ottaa tukensa suoraan vaihteiston laipasta. Tuossa kokoluokassa tyypillisin ratkaisu. Vannasputken tiivistykseen helpoin tapa on käyttää nk. Volvon akselitiivistettä, jossa on valmiina pieni ohjurilaakeri+stefa. Ratkaisu kiinnitetään lemmareilla vannasputkeen. Ratkaisu ei kaipaa rasvavoitelua eikä kiristelyjä. Vesille laskettaessa tosin pitää huolehtia että vannasputki täyttyy vedellä, muuten stefa palaa pilalle. Tämäkin hoituu helposti kädellä hieman stefaa likistämällä.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

Vastaa Viestiin