
Perälaakerin välys ?
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Perälaakerin välys ?
Pysytään nyt kuitenkin veneenrakennuksessa eikä mennä konepajateollisuuden käyttämiin puulaakereihin... eikös esim vetureissa käytetty tietyissä osissa puulaakereita käytännössä yhtä pitkään kuin höyrykoneitakin 

Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
Re: Perälaakerin välys ?
Pysytään vaan. Ei muuten kuin niistä mitoituksista sillä vaan, että kun puu turpoaa kastuessaan, ettei tule puulaakeri liian tiukaksi. Pitää varmaan turpoamisvara ottaa huomioon jos puulaakeria kokeilee.
Puulaakerissa ja kumilaakereissa on se hyvä puoli kun kumpainen melko pehmeää materiaalia, niin akselin ja laakerin väliin joutuvat hiekanjyvät ym. painuvat sisään laakerin pintaan jolloin eivät raavi itse akselia niin pahasti kuin tekisivät kahden kovan materiaalin välissä.
Veturista tuli mieleen, että sellaista en ole päässyt koskaan ajamaan, se kun puuttuu listalta: ampunut tykillä, hmm. maistanut mustaa
, ja ajanut veturia ..
Puulaakerissa ja kumilaakereissa on se hyvä puoli kun kumpainen melko pehmeää materiaalia, niin akselin ja laakerin väliin joutuvat hiekanjyvät ym. painuvat sisään laakerin pintaan jolloin eivät raavi itse akselia niin pahasti kuin tekisivät kahden kovan materiaalin välissä.
Veturista tuli mieleen, että sellaista en ole päässyt koskaan ajamaan, se kun puuttuu listalta: ampunut tykillä, hmm. maistanut mustaa

Mile
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Perälaakerin välys ?
Ainakin ne puiset perälaakerit joihin olen törmännyt ovat olleet ihan selvästi kumisten esi-isiä vesivoitelu-urineen. 2 tai 4 matalaa uraa työstettynä akselin kiertosuunnan mukaisesti siten että voiteluaine "imeytyy" laakeriin akselin pyöriessä suuntaan tai toiseen.
Emmääkään oo ajanut veturilla enkä toisaalta sukellusveneelläkään![cool 8]](./images/smilies/icon_cool.gif)
Siinä mustassa ei kyllä ole mitään erilaista verrattuna vaaleampaan - samanmakuisia ne molemmat on - varsinkin pimeässä...
Tiesittekös että Mervi on maksettu Tapolasta ulos? Tuli vaan mieleen kun alettiin keskustelemaan makkarasta...
Emmääkään oo ajanut veturilla enkä toisaalta sukellusveneelläkään
![cool 8]](./images/smilies/icon_cool.gif)
Siinä mustassa ei kyllä ole mitään erilaista verrattuna vaaleampaan - samanmakuisia ne molemmat on - varsinkin pimeässä...

Tiesittekös että Mervi on maksettu Tapolasta ulos? Tuli vaan mieleen kun alettiin keskustelemaan makkarasta...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 270
- Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
- Paikkakunta: Tampere
Re: Perälaakerin välys ?
Ja on puulaakereita käytettä voimalaitosten roottoreitten kannatuslaakereissakin.
Mitoitusohjeet löytyy Tekniikan Käsikirja -sarjasta.
Kesti aika pitkään ennenkuin löydettiin materiaalit, jotka toimii yhtähyvin. Puu on jännä komposiittimateriaali.
Risto
Mitoitusohjeet löytyy Tekniikan Käsikirja -sarjasta.
Kesti aika pitkään ennenkuin löydettiin materiaalit, jotka toimii yhtähyvin. Puu on jännä komposiittimateriaali.
Risto
-
- Viestit: 340
- Liittynyt: 16 Huhti 2003 12:12
- Paikkakunta: Tampere
Re: Perälaakerin välys ?
Kotimaisissa Sampo -leikkuupuimureissa käytettiin ainakin vielä 80 -luvulla kohlimien laakereina puulaakereita myös. Olivat erityisen painavia klapeja ja muistaakseni ne oli jollakin öljyllä kyllästettyjä. Mitään voitelu-uria ei ollut, eikä voitelua muutenkaan, mutta hyvin nuo pyörivät.
Nyt mentiin vähän pellolle, mutta usein ne rajoittuvat veteen...
Sampolla oli muuten aikanaan mainoslausekin: Missä sorsa ui, siellä Sampo pui
Nyt mentiin vähän pellolle, mutta usein ne rajoittuvat veteen...
Sampolla oli muuten aikanaan mainoslausekin: Missä sorsa ui, siellä Sampo pui

- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Perälaakerin välys ?
Johtunee juuri noista puulaakereista 

Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 14 Maalis 2010 13:00
Re: Perälaakerin välys ?
Pitäs jossain vaiheessa alkaa rakentaa n.6m avofiskaria,tossa kun on kaikkee miettinyt ni eikös tollasta perälaakeria vois tehdä nailonista tai teflonista....meneekö liika hifistelyksi.
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Perälaakerin välys ?
Moro
Ei ainakaan nailonista kannata rakentaa mitään laakereita, jotka on vedessä, Nailon nimittäin turpoaa vedessä.
Tiedän ainakin yhden peräsinakselin, joka hirtti kiinni nailonlaakerin takia.
N
PS. No siinähän se jo yllä tulikin...
Ei ainakaan nailonista kannata rakentaa mitään laakereita, jotka on vedessä, Nailon nimittäin turpoaa vedessä.
Tiedän ainakin yhden peräsinakselin, joka hirtti kiinni nailonlaakerin takia.
N
PS. No siinähän se jo yllä tulikin...
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 14 Maalis 2010 13:00
Re: Perälaakerin välys ?
..toi nailonin turpoominen oli mulle kyllä ihan uus juttu,pitääpä kysyä työpaikan insinööreiltä 

- jouhok
- Viestit: 80
- Liittynyt: 06 Marras 2005 12:48
- Paikkakunta: Parikkala
Re: Perälaakerin välys ?
pitänee paikkansa. Rättisitikan rattiputkessa on myös nailonlaakeri ja sitä varoitettiin olla voitelematta millään juuri turpoamisen vuoksi.cash kirjoitti:..toi nailonin turpoominen oli mulle kyllä ihan uus juttu,pitääpä kysyä työpaikan insinööreiltä
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
Re: Perälaakerin välys ?
Polyasetaali on eräänsorttista teflonia, jolla on useita eri tuotemerkkejä esim. http://tuotteet.etra.fi/main.html?nodeU ... 980&path=1" onclick="window.open(this.href);return false; , ertacetal , delrin ym. siitä voi tehdä veden alla olevia laakereita, sen turpoaminen on tuhannesosamillien luokkaa
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11
Re: Perälaakerin välys ?
Ajattelin itsekin vaihtaa sen perälaakerin. Irtoaako se suosiolla kun ottaa ensin ne pari ruuvia irti? Mites sitten kannattaa edetä-putkitonkeilla varovasti vastapäivään...? Onko yleensä tiukassa (45 vuotta vissiin ollut sama laakeri 
Meneekö jenkat helposti? Saako lämmittää, vai irtoaako sitten vannasputki myös. Akseli on 22mm vannasputki aika paksu- oisko ainakin 35mm. Mitä kasatessa pitää ottaa huomioon? ym.
T:P

Meneekö jenkat helposti? Saako lämmittää, vai irtoaako sitten vannasputki myös. Akseli on 22mm vannasputki aika paksu- oisko ainakin 35mm. Mitä kasatessa pitää ottaa huomioon? ym.
T:P
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 14 Maalis 2010 13:00
Re: Perälaakerin välys ?
Nyt menee pikkusen ohi mut oon suunnitellu vannasputken sisemmäks laakerisysteemiks ihan normi laakeri/stefa yhdistelmää,ei siis mitään rasvanarujuttuja...mahtaiko toimia 

-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
Re: Perälaakerin välys ?
Mulla oli edellisessä veneessä sisäboksi, joka oli vannasputken päässä kumiletkulla kiinni. Löytyi rakennusaikainen piirustus, laita YV:llä email os, lähetän kuvan
- palonte
- Viestit: 194
- Liittynyt: 02 Tammi 2009 13:17
Re: Perälaakerin välys ?
cash mainitsi alussa tekevänsä 6m avofiskaria, eli siis koneen tehot liikkunee alueella alle 20hp. Tällaiseen kevyeen veneeseen pitäisi riittää aika kevyt ratkaisukin. Ehdotan 25mm akselia jossa vannasputken takapäässä on vesivoideltu kumilaakeri ja etulaakeria ei ole lainkaan, vaan akseli ottaa tukensa suoraan vaihteiston laipasta. Tuossa kokoluokassa tyypillisin ratkaisu. Vannasputken tiivistykseen helpoin tapa on käyttää nk. Volvon akselitiivistettä, jossa on valmiina pieni ohjurilaakeri+stefa. Ratkaisu kiinnitetään lemmareilla vannasputkeen. Ratkaisu ei kaipaa rasvavoitelua eikä kiristelyjä. Vesille laskettaessa tosin pitää huolehtia että vannasputki täyttyy vedellä, muuten stefa palaa pilalle. Tämäkin hoituu helposti kädellä hieman stefaa likistämällä.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata