Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
-
juhahe
- Viestit: 168
- Liittynyt: 26 Elo 2003 15:56
- Paikkakunta: Kaarina
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja juhahe » 31 Tammi 2010 16:35
No on Milellä:
Mile kirjoitti:Joo, semmonen vanerinen tankki tuli tehtyä ; kaukalo vetää 146 l , pohja v-mäinen jotta keskeltä saa sitten kerätä moskat ja vedet täyttöputken kautta.
Kaukalo on 9 mm vaneria, tukirimat kulkevat ulkopuolella ( ei mitään levyjen päittäisliitoksia). Sitten kaukalo pinnoitettu sisältä epoksilla ja lasikudoksella; nurkissa ja särmissä moninkerroin lasia, mutta seinämillä ja pohjassa 2 kerrosta ( muistaakseni 120g/m^2 ) . Sitten loiskelevyt paksunnetulla epoksilla saumaten kiinni. Kaukaloa kiertää ulkopuolella kauluksena tukirimaa johon kansilevy ruuvattu ja epoksoitu kiinni. Kansilevyssä huoltoluukun reiän sisäpuolella vahvistekaulus vanerista, johon huoltoluukun kiinnityspultit liimattu pysyvästi. Kannen ja purkin välissä korkkitiiviste , ja kansi kiinni pelkin pultein ( pultit tulee siis kannesta läpi, ja päällä mutterit) .
Kansi tehty kahdesta 9 mm levystä päällisin liimattuna , ja sisäpuolella vielä pari kerrosta antamassa putkille tukea.
Imu/paluuputki happosta putkea, täyttöputki patarautaa. ..
Hyvin on litkut pysynyt sisällä, eikä vakuutustarkastajakaan huomauttanut mistään. Tankki on tosin tehty löpöä varten , bensatankkiin saa laminoida paksummin lasia, ja kannen tiiveys tulee tosiaan olla kaasutiivis. Eihän toi vuoda, ei edes haise.
http://puuvene.fi/keskustelu/viewtopic. ... kki#p13023" onclick="window.open(this.href);return false;

-
Mile
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
Viesti
Kirjoittaja Mile » 12 Helmi 2010 16:18
Vähän tuosta on jo kokemusta kertynyt. Dieseliä/polttoöljyä pitänyt sisällään vuotamatta kesästä 2004 , eikä koskaan kuivillaan. Loiskelevyjä 2 kpl .
Oikeastaanhan tuo on lasikuitu-epoksitankki, jolle tukevuuden antaa vaneri. Levytavara on muistaakseni 9mm koivuvaneria. Allas on vavistettu nurkista n. 1" x " rimoilla ulkopuolelta. sisänurkat pyöristetty / täytetty reippaasti paksunnetulla epoksilla. Itse allas sitten pinnoitettu 160g/m2 lasikuitukangas kudoksella epoksilla laminoiden, nurkissa ja saumoissa lisäksi vahvistuksina moninkerroin, yliläpättyinä ja vielä lapuilla/ nauhoilla , yhteensä n. 6 kerrosta joka nurkassa.
Loiskelevyissä ei ole kuin pelkkä epoksi, ja ne on liimattu altaan sisäseiniin vain paksuin epoksikittauksin. Mitään ruuveja tai muita vastaavia ei ole altaan läpi puhkomassa.
Kansi on kiinnitetty altaan yläreunan tukirimoihin ruuvein ja epoksikitin kanssa. Huoltoluukun ruuvit upotettu vahvikerenkaan alle kanteen valmiiksi , tiivisteenä aito korkki ja luukkuna vanerinen luukku joka tuossa kuvassakin näkyi.
Putkena (imu/paluu) 8mm happonen ( luulisin ainakin happosta olevan - tai jotakin erikoisseosta; ei ruostu) ohutseinäinen ( sitä löytyy jos joku tarvitsee) , täyttöputkena mustaa patarautaa, kun muuta ei siihen hätään löytynyt , mutta eipä siinäkään juuri ruostetta ole näkynyt.
Eli tällä kokemuksella ratkaisu on osoittautunut toimivaksi ja melko edulliseksi tehdä ; aikaahan siihen menee kun epoksin kovettumista välihiontoja varten saa aina odotella parisen päivää, ellei sitten saunan lämmössä koveta.
Alkoholia epoksi ei kestä - siitäkin on kokemusta, jo pidemmältäkin ajalta. Eli ei siis kestä nykyisiä uusia bensalaatuja joissa mukana alkoholipohjaisia lisäaineita.
Eihän se epoksi alkoholiin samalla tavalla katoa kuin joku styroxi häviää bensan alta, mutta pehmenee aivan rähmäksi muutamassa viikossa.
Mile
-
rickenbacker
- Viestit: 175
- Liittynyt: 02 Maalis 2010 04:32
Viesti
Kirjoittaja rickenbacker » 05 Huhti 2010 01:41
ihan mielenkiinnosta olisi kiva tietää kumpi (faneri-epoksi- vai aisi-tankki) loppuviimeksi tulee halvemmaksi valmistaa? (tarvikkeet + työ)
-
stuuvari
- Viestit: 315
- Liittynyt: 05 Syys 2014 21:02
Viesti
Kirjoittaja stuuvari » 27 Syys 2014 00:34
Kestääkö alumiiniputki tällaisessa diesel vaneritankissa imu, paluu ja täyttöputkena vai tuleeko jotain syöpymisongelmia?
-
stuuvari
- Viestit: 315
- Liittynyt: 05 Syys 2014 21:02
Viesti
Kirjoittaja stuuvari » 30 Syys 2014 09:34
stuuvari kirjoitti:Kestääkö alumiiniputki tällaisessa diesel vaneritankissa imu, paluu ja täyttöputkena vai tuleeko jotain syöpymisongelmia?
Huhuu..

kuka tietää..

-
Mile
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
Viesti
Kirjoittaja Mile » 30 Syys 2014 13:38
Kyllä alumiini kestää , ellei vieressä ole sitten jalompia kosketuksissa sen kanssa, kuten kuparia, rosteria jne.
Tuossa mun tankissa täyttöputki on mustaa patarautaa eikä mitään rosteria ja hyvin kestänyt ilman minkäänlaista jälkeä syöpymistä saati ruskeasta ruosteesta.
Kustannuksia joku kysyi ; itse tehden esim. Arsalin Jeti 500 epoksilla laminoiden tulee tankki varmaankin halvemmaksi kuin teetätetty. Epksia menee 3-5 kg , lasia 300-600 g / neliö ; itse suosin useampaa kerrosta ohuempia kankaita. Mutta 10 m pitkällä siivulla kudosta pärjää ( 160 g/m^2) tuollaisen 200 litraa vetävän kanssa. Vanerit päälle ja liittimet jne. siinä 200-300 € luokkaa voi varautua.
Halvin tankki = sininen muovitynnyri. Siihen liittimet kiinni. Nuo teollisuuden kemikaalitynnyrit kestää sekä bensaa että polttoöljyä.
Mile
-
Northling
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Northling » 30 Syys 2014 14:24
Moroo Mile
Onko siis niin että tuossa löpenteritankissa on sisäpinnassa ihan raaka epoksi (+lasi) ilman mitään maalipinnotteita?
Ja epoksi kestää sen löpön ihan paljaaltaan...
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
stuuvari
- Viestit: 315
- Liittynyt: 05 Syys 2014 21:02
Viesti
Kirjoittaja stuuvari » 30 Syys 2014 21:31
Northling kirjoitti:Moroo Mile
Onko siis niin että tuossa löpenteritankissa on sisäpinnassa ihan raaka epoksi (+lasi) ilman mitään maalipinnotteita?
Ja epoksi kestää sen löpön ihan paljaaltaan...
Nortti
Milen tankista en tiedä mutta Kevralta sanottiin että SP 106 kestää kyllä dieseliä, Arsalista taas sanottiin että ei uskalla luvata Jetin kestävyyttä tankkiin koska asiaa ei ole testattu ja tutkittu, omalla vastuulla siis. Mutta epoksiahan sekin on että luulis kestävän. Minä tein (tai on vielä kesken) Jetillä laminoinnit ulko ja sisäpintaan, sisälle tuli 450g katkokuitu ja sen päälle rowing 350g. Ulkopuolelle yksi kerros ja maali. Nurkissa ja taitteissa kerroksia 3-4. Vaneri on 9mm. Sisäpinnan maalaan vielä pari kertaa epocoat 21:llä, sitä kun sattuu olemaan hyllyssä ja selvitin asian ja sille luvattiin tankkiin sisäpintaan dieselin kestävyyttä. Maalaavat kuulemma suuriakin säiliöitä tällä aineella. Alumiiniputkea taidan laittaa kun sitä saa helposti useammasta liikkeestä. Biltemasta mittarianturit sisälle.
-
Mile
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
Viesti
Kirjoittaja Mile » 01 Loka 2014 12:38
Semmonen homma, että epoxin tiedetään kestävän dieseliä hyvinkin, mutta virallisia papereita ei välttämättä ole millään epoksilla.
Vinyyliesterihartsilla sellaisetkin löytyy, mutta vinyyliesteri vaatii jälkikovetuksen jopa 120 C lämpötilassa jotta ominaisuudet saadaan siitä irti.
Arsalin epoksin hartsi on samaa tavaraa kuin muillakin, ja kovete heidän oma resepti - tosin hyvin saman tapainen kuin muillakin.
Eli omassa tankissani on sisus pinnoitettu puhtaalla epoksilla , ja lisänä vielä epoksilla laminoitu lasikuitua sisäpinnassa. Kaikkein sisin pinta on tuon lasikuitu-epoksilaminoinnin pintaan vedetty n. 4 kerrosta pelkkää epoksia.
Huoltoluukkua varten liimasin pultit tankin kanteen reiän sisäpuolelle epoksilla ja näiden lisäksi vanerinen kaulus vielä tankin sisäpuolella aukon reunoja vahvistamassa. Luukun ja tankin välissä tiivisteenä luonnonkorkkisesta tiivistelevystä leikattu tiiviste ja luukku kiinni nylock mutterein ; ei vuotanut koskaan , eikä edes korkki kastunut koko 4 cm matkalta. Eli tiivis on ollut, ei edes hajuja vuotanut.
HUOMIO sitten , EPOKSI EI KESTÄ NYKYBENSAA ( sen alkoholin takia, ja epoksi ei kestä alkoholeja - ei siis spriitä tankkiin, mutta varsinkaan metanolia )
Mile
-
stuuvari
- Viestit: 315
- Liittynyt: 05 Syys 2014 21:02
Viesti
Kirjoittaja stuuvari » 01 Loka 2014 13:56
Mile kirjoitti:Semmonen homma, että epoxin tiedetään kestävän dieseliä hyvinkin, mutta virallisia papereita ei välttämättä ole millään epoksilla.
Vinyyliesterihartsilla sellaisetkin löytyy, mutta vinyyliesteri vaatii jälkikovetuksen jopa 120 C lämpötilassa jotta ominaisuudet saadaan siitä irti.
Arsalin epoksin hartsi on samaa tavaraa kuin muillakin, ja kovete heidän oma resepti - tosin hyvin saman tapainen kuin muillakin.
Eli omassa tankissani on sisus pinnoitettu puhtaalla epoksilla , ja lisänä vielä epoksilla laminoitu lasikuitua sisäpinnassa. Kaikkein sisin pinta on tuon lasikuitu-epoksilaminoinnin pintaan vedetty n. 4 kerrosta pelkkää epoksia.
Huoltoluukkua varten liimasin pultit tankin kanteen reiän sisäpuolelle epoksilla ja näiden lisäksi vanerinen kaulus vielä tankin sisäpuolella aukon reunoja vahvistamassa. Luukun ja tankin välissä tiivisteenä luonnonkorkkisesta tiivistelevystä leikattu tiiviste ja luukku kiinni nylock mutterein ; ei vuotanut koskaan , eikä edes korkki kastunut koko 4 cm matkalta. Eli tiivis on ollut, ei edes hajuja vuotanut.
HUOMIO sitten , EPOKSI EI KESTÄ NYKYBENSAA ( sen alkoholin takia, ja epoksi ei kestä alkoholeja - ei siis spriitä tankkiin, mutta varsinkaan metanolia )
Kuulostaa toimivalta. Teitkö nimenomaan Arsalin epoksilla tämän sisäpuolen?
Ajattelin loiskelaipioksi, 70 l tankkeja 2 kpl, yhteen tankkiin vähintään yksi, 5mm alhaalta puolireijitetty vaneri johon en laita kuitenkaan kudosta vaan vain epoksikäsittelyt. Riittää varmaan vaikka onhan mahdollista että tulee imemään helpommin vaneriin löpöt. Toisaalta mitä se haittaa vaikka laipiossa on joskus löpökyllästys.
-
Mile
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
Viesti
Kirjoittaja Mile » 02 Loka 2014 12:11
Siihen aikaan käytin West Systemiä kun Bangilla oli tavaraa varastomyynnissä Konalassa jakelijoita edullisemmalla hinnalla.
Menneenä kesänä meni elämäni toiset 15 litraa Arsaliniä , tällä kertaa vielä ihan liimaukseen ja puun laminointiin, aikaisemmin tehnyt sillä lasikuidusta laminoimalla yhden valonheittimen joka tulee sitten joskus uudistuneen veneeni katolle, ja puuta liimaillut.
Kokemusta on West Systen, SP , ja Arsalin, sekä Araldit -laminointiepokseista näissä harrastuksissa.
Arsalin tuntuu imeytyvän erittäin hanakasti puuhun. Aikaisempi takaisku sattui kannen uudelleen pinnoituksessa kun vanha pinnoite oli jo kertaalleen kulunut puhki ja sen jälkeen hilseillyt irti, tässä kävi niin että uudelleen tehty pinnoite hilseili jo parin kesän käytön jälkeen isoilta alueilta irti. Syitä voi vain arvailla.
Arsalin epoksin hartsi on ktt:n mukaan sekoitus bisfenoli-A, ja bisfenoli-F pohjaisista epokseista. Bisfenoli-F tuo mukanaan vielä parempaa kemiallista kestävyyttä kuin olisi pelkällä BPA-pohjaisella epoksilla. Joten tässä suhteessa ainakin itse olen varsin luottavaisin mielin.
Mile