Äänenvaimennin

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Äänenvaimennin

Viesti Kirjoittaja ainur » 26 Loka 2009 19:28

Rupesin tänään väsäämään tota Vetusta paikoilleen. Asennusohjeen mukainen alimmainen mutka on aika v-mainen paikka, varsinkin kun sen joutuu talveks tyhjentämään. Omasta mielestä se kävis tonne peräänkin. Putki on nyt vedetty kuvan mukaisesti. Eli nousee loivasti konetta kohti. Mitäs mieltä ootte ?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Äänenvaimennin

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 26 Loka 2009 19:47

Kerrankin todella selkeä piirros!
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Äänenvaimennin

Viesti Kirjoittaja ainur » 26 Loka 2009 19:55

Veli-Matti kirjoitti:Kerrankin todella selkeä piirros!
Tarkoitin pöntön sijoitusta... 8}
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Äänenvaimennin

Viesti Kirjoittaja Notreal » 26 Loka 2009 19:57

Johtuuko nykyinen putken reitti veneen rakenteista joita joutuu kiertämään
vai onko alkupään putken nousun tarkoitus korvata perään kuuluva joutsenkaula?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Äänenvaimennin

Viesti Kirjoittaja ainur » 26 Loka 2009 20:02

Notreal kirjoitti:Johtuuko nykyinen putken reitti veneen rakenteista joita joutuu kiertämään
vai onko alkupään putken nousun tarkoitus korvata perään kuuluva joutsenkaula?
Se on tolleen ollu. Nyt laittasin putken poikki ja pöntön väliin...? Miksi se tarviis joutsenkaulan äv.n takia kun ei ole aiemminkaan ollu....? 8}
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Äänenvaimennin

Viesti Kirjoittaja Notreal » 26 Loka 2009 20:17

Kysyin koska sain jotenkin käsityksen että olet nyt asentanut putken kuvan mukaisesti.
Äänenvaimennin itsessään ei joutsenkaulaa kaipaa vaan pakoputki yleensä.
Nythän se kuitenkin on olemassa, paikka on vain vaihtunut perästä lähemmäs konetta....
Minusta vaimennin vaimentaa sen minkä pystyy juuri tuossa kuvasi mukaisessa paikassa.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Äänenvaimennin

Viesti Kirjoittaja ainur » 26 Loka 2009 21:39

Ookei. Toinen juttu, et ootteko käyttäny jotain rasvaa noissa liitoksissa ?
Ois helepompi irrotella :)
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Äänenvaimennin

Viesti Kirjoittaja Notreal » 26 Loka 2009 21:46

Mulla vaimentimen ja pakoletkujen sovitus oli niin tiukka ettei mennyt paikoilleen vaikka käytin "viemäriputkien" asennus liukastetta apuna.
Lopulta annoin vaimentimen liitospäille lämpöä sen verran että pehmenivät hieman ja antoivat sopivasti periksi letkua asennettaessa...
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Äänenvaimennin

Viesti Kirjoittaja ainur » 26 Loka 2009 21:49

Kyl ne paikalleen menee, mut alamutka ja tuleva äv.kin pitää saada tyhjäks talveks.... :)
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Äänenvaimennin

Viesti Kirjoittaja Notreal » 26 Loka 2009 23:32

Et ilmeisesti aja talvitelakoinnin yhteydessä glykoleja merivesipuolelle sisään?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Lampila
Viestit: 150
Liittynyt: 17 Syys 2008 11:36
Paikkakunta: Kotka

Re: Äänenvaimennin

Viesti Kirjoittaja Lampila » 26 Loka 2009 23:42

Eräs veneilykirja määrittelee ideaalin äänenvaimentimen paikan seuraavasti: "Äänenvaimentajan tulisi olla putkiston ominaisvärähtelyn solmukohtien välisen tilan keskikohdassa." Voiko sen selkeämmin enää ilmaista. Eli laskuna: pakoputken pituus pakosarjasta perähelaan kerrotaan pituuden kymmenesosalla. Tulosta vähennetään puolet äänenvaimentimen pituudesta. Tällöin saadaan vaimentimen etäisyys pakosarjasta. Nyrkkisääntönä 4/5 osan päässä pakosarjasta.

Tälläisi ohjeita eräästä kirjasta. Henk koht ei ole kokemusta
- Pohjalla on paremmin -

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Äänenvaimennin

Viesti Kirjoittaja ainur » 27 Loka 2009 11:02

Notreal kirjoitti:Et ilmeisesti aja talvitelakoinnin yhteydessä glykoleja merivesipuolelle sisään?
Juu en :)
Lampila kirjoitti:Eräs veneilykirja määrittelee ideaalin äänenvaimentimen paikan seuraavasti: "Äänenvaimentajan tulisi olla putkiston ominaisvärähtelyn solmukohtien välisen tilan keskikohdassa." Voiko sen selkeämmin enää ilmaista. Eli laskuna: pakoputken pituus pakosarjasta perähelaan kerrotaan pituuden kymmenesosalla. Tulosta vähennetään puolet äänenvaimentimen pituudesta. Tällöin saadaan vaimentimen etäisyys pakosarjasta. Nyrkkisääntönä 4/5 osan päässä pakosarjasta.

Tälläisi ohjeita eräästä kirjasta. Henk koht ei ole kokemusta
Tuon mukaan putki n. 3m * 0.3m = 0.9m - 0.15m (puolet äv.sta) = 0.65m pakosarjasta, jos ymmärsin kaavan oikein...
Mutta 4/5 osa on 3m / 5 = 0.6m * 4 = 2.4m pakosarjasta... 8}

Tekno-marinen konemestari sivuill luki näin:
"Asenna äv 0.7-1m etäisyydelle pakosarjasta, pakoputken alimpaan kohtaan"
Eli silloin tuo 0.65 m olis aika lähellä tuota ohjetta.
Mut meikän tapauksessa paikka on sen verran hankala et laitan sen tonne peräpäähän, kylhän sen kuulee toimiiko :)
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Äänenvaimennin

Viesti Kirjoittaja Northling » 27 Loka 2009 12:20

Moro

TÄRKEÄ ASIA!

Emmää mittää laksukaavoista ymmärrä, mutta muistakaa nyt ihmeessä laittaa ainakin purkkareihin riittävän korkea kuiva joutsenkaulamutka sinne moottorin päähän. Ei ole yks eikä kaks kertaa kun kone on kilahtanut sen takia, että pakoputkesta on päässy pakoventtiilin kautta vesi sylinteriin veneen kallistuessa. Yhdellä kaverilla ehti upouusi volvo nakuttaa parikymmentä tuntia ennen kuin oli männäkammet poikki ja bloki halki.

Mulla ed veneessä se mutka puuttui ja ainaskin pari kertaa oli sylintereissä vettä, mutta siinä oli onneks niin heikot akut ja startti ettei jaksanu rikkoa mitään. Sen sai kyllä puolpuristusvivuilla sitten käyntiin... Mutta ei voi tehdä hyvää koneelle tollanen ajoittainen suolavesihuuhtelu.

Ottilianassa on n 20 cm korkea rosteri mutka ennen jäähdytysvedensyöttöä.
Ongelma on ainakin tällaisissa double-endereissä, joissa on pakko laittaa pakoputken poisto kuhtuullisen ylös kun ei ole peräpeiliä.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Äänenvaimennin

Viesti Kirjoittaja Notreal » 27 Loka 2009 12:52

Minulla on pakoputken läpiviennissä läppä joka estää osaltaan veden pääsyn putkeen...
Toimii ainakin aaltojen osalta.
Kuva
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: Äänenvaimennin

Viesti Kirjoittaja Mile » 27 Loka 2009 13:45

Täällähän onkinurakalla lätisty kattiloista ja padoista!

Etteis vaa olis menny puurot ja vellit sekaisin välillä?
Vesilukkopöntön ensisijainen tai ainkaan ainut tehtävä ei ole toimia äänenvaimentajana vaan vesilukkona estämässä veden joutumista pakoputkesta takaisin koneelle koneen äkisti sammuessa. Tätä tehtävää se voi hoitaa kunhan se on tarpeeksi iso. Sen tilavuudella ei ole mitään tekemistä koneen tehojen kanssa , vaan ainoastaan pakoputken tilavuuden , sillä sen tulee olla niin iso että putkessa oleva vesi mahtuu siihen hulahtamaan ilman että nousee pakosarjaan sisään.

JA vaimentaahan se se helkkaristi pörinöitä kun pakokaasut joutuvat siinä pulputtamaan veden läpi ( tyhjäkäynnillä). varsinainen vaimennin on aivan eri pönttö, ja sellainen tulee vesilukon perään ennen uloskäyntiä ; ne vaimentavat myös siinä tilanteessa kun ajetaan hanat kaakossa ja vesilukkokin on lähes tyhjäksi puhallettu.

Niistä laskusäännöistä äänenvaimentajan paikalle en tiedä, elleivät ole märkään pakosysteemiin tehtyjä, niin mitenkähän hyvin toimivat. Kuivassa pakosysteemissä pakokaasujen lämpötila ja äänen eteneminen ovat melko toisenlaisia kuin vesi-pakokaasuseoksen tapauksessa märässä systeemissä. Pienillä kierroksilla vesilukko vielä "katkoo" pakoputkea äänen suhteen, täysillä taas koko putken mitta soi yhtenä torvena jos on soidakseen.

Paras vaimennus saadaan ajamalla pakokaasut suoraan veteen, kyljen tai pohjan läpi; näissä tarvitaan kaasuille ohitus hidasta ajoa varten. Siitä vaan putket pohjan läpi fiskarin peräsimen takaa , ja pikkupilli vähän ylempää vesirajan ylpuolelta.
Mile

Vastaa Viestiin