volvo penta mb 10 a pensa 14 hv

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 19 Marras 2004 20:47

Jotenkin noinhan ne merkinnät varmasti menevät. Valmetilla vastaavat ovat B = bensiini BP = bensiini/petrooli ja PM = petrooli meriversio.
Ei siinä Jansixi ole sen kummepaa kuin haet kirjastosta teknisen sanaston ja aloitat jokaisen lauseen I want (one pc head casket to Volvo mikäs se nyt olikaan) ja pistät sitten loppuun postiosoitteesi. Puhelinnumeroa tai sähköpostiosoitetta liene turha laittaa tuolla kielitaidolla ;) ;) ;)
Ei vaiskaan, kokeile kepillä jäätä ja lähetä postia sinne ihan selvällä suomenkielellä. Elä nää pölijä mee ryyttäämää oulumurteella...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25 Joulu 2003 19:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 19 Marras 2004 21:08

joo kyllä tuo mb 10a on nimen omaan manuaalin mukaan meribensiinimoottori ja tilavuutta on 1018 ja oktaani vaatimus vähintään 80okt. teho 14 heppaa ja 2000 rpm eli mieletön litra teho, ku aikonaan audissani oli n.200hv litrateho toki teknikka oli hieman "hitekkiä" ja nykyaikasempi. mutta kyllä nämä on taas on ja varsinki tuo andros mielenkiintosia värkkejä ku ei oo tullu tämmäsiä 4tahtisia muinaisjäänteitä ennen rempattua.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 21 Marras 2004 15:50

Joo, onhan se Andros siinä mielessä edityksellinen että siinä on kansiventtiilit ("huippuventtiilit" ;) ) kun vastaavasti taas autoteollisuus, ah tuo ainainen huipputekniikan laboratorio, käytti pääasiassa vielä sivuventtiilikoneita aina -50 luvulle asti. Nuo Volvon litratehot ovat aikalailla tyypillisiä n.25hp/l aikalaisilleen. Noista pienistä litratehoista tuleekin mieleen niillä saatavat mahtavat väännöt: Alfa Romeo 1920 luvulta; suora kasi n. 200hp, tilavuutta 8,5 litraa ja kolmosvaihteen käyttöalue 18-180km/h... Ei taitais pelittää pelittää Jansixin Audilla ;)
Se on varmaa että Andros (kin) on jonkinasteinen kopio suurten teollisuusmaiden, todennäköisesti Ameriikan maan, jostain muusta merimoottorista. Mutta mistä - töytypä aloittaa surffailu Old Marine Engine-sivuilta www.oldmarineengine.com ;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25 Joulu 2003 19:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 21 Marras 2004 20:53

joo kyllä kattelin nuita sivuja ja kyllä siellä on niitä ihan selviä kopioita pikisaarenkoneestakin. eli se on toisinpäin tuo homma. ja ei ois onnistunu kyllä audilla ku sen huiput oli crossi välityksillä 180km/h mutta posket veny taakspäin vielä ku nakkas vitosen sisään, veto alue alko pannussa 3000-ja rajotin oli 7500:ssa vaihtovalo oli 6000 tonnissa että kerkes vaihtaa ennen ku veti rajotinta vasten. tuossa vehkessää kun ei voinu koneen kierroslukua kuunnella kun response ja hukkaportti anto oman lisän niin koneen äänet hukku sen suhinan ja paukkeen alle. jos muistaa miltä kuulosti vanhat b-ryhmän audit niin sitte mun ei tartte kuvailla enempää. ja tämä nyt ei taas kyllä ois kuulunu tänne.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 23 Marras 2004 00:52

Ei se kuule Jansix homma mene ihan noin päin noiden polttomoottoreiden kanssa. 1800 luvun puolivälistä ja 1900 luvun alun välillä Suomen Suuriruhtinaskuntaa alettiin teollistamaan oikein todenteolla ja sen aikainen opiskelijavaihto mm. kehittyneisiin teollisuusmahin Saksaan ja Iso-Britanniaan oli suhteutettuna väkilukuun oli lähes yhtä vilkasta kuin nykyäänkin. Suurin osa opiskelijoista oli tekniikan alalta mutta myös lääketiede ja erilaiset taiteet olivat vahvasti edustettuina. Osansa teollisuuden tekniseen kehitykseen antoi myös voimakas siirtolaisten paluu muutto Suomeen vaikkapa Ameriikasta. Ja ainahan reissussa jää mieleen jos ei kulje ihan silmät ummessa ja korvat luimussa ;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 25 Marras 2004 20:13

Viikolla tuli otetua kansi irti "uudesta" rautakakkonen Wikestä tyypiltään MA-M. Heppoja koneessa on tyyppikilven mukaan 10-16 ja iskutilavuutta "silimällä mulukastuna" 2,5 litraa ja painoa varovasti arvioiden 200-220 kiloa. Modernia tekniikkaa edustaa dynastartti joka tosin painaa kymmenkunta kiloa ja on 15 senttinen halkaisijaltaan...
Eli onpa siinä mielenkiintoista rapattavaa joutoaikoina.
Tuosta edellä kertomastani Alfa Romeosta sen verran että iskutilavuus ei suinkaan ollut 8,5 litran kieppeillä vaan tarkistetuani asian sitä olikin kokonaista 16,5 litraa eli reilu 2 litraa/muki ;). Litratehoahan siitä tulee hiukan yli 12hp/ litra.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

pontso04
Viestit: 172
Liittynyt: 09 Marras 2004 07:47
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja pontso04 » 25 Marras 2004 20:25

painoa w2.lla on 159kg ja iskutilaavuutta ohjekirjan mukaan 1110sm3 .onkohan petrooli ja bensakansilla mitta eroa ulkoapäin mitatessa,jos olis vaikka itelle jäänyt petroolikannet paikalleen?siinähän hukkuu "runsaasti" voimaa wikurista jos turhan korkeet kannet:)
-Kun tietäis mistä sais paljon rahaa, olisin rikasmies!

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 27 Marras 2004 19:08

W2 = MA-M ? Ei kait nyt sentään :)
MAMman rakenteesta näkyys selvästi W-sarjan koneiden tuleva kehityskaari eli mahdollisuus koneen paikoillaan purkuun (ja jopa pyttymäärän vähentämiseen). Mutta sen aikaisen tehtaaninssin palleissa se vasta orastaa mutta on tulossa ulos ihan piakkoin......
Muistini mukaan Wykkönen painaisi 96 kiloa niin miksi Wkakkonen painaisi 157kiloa? Ykköstä nostelee yhdellä kädellä auto peräkonttiin niin kakkonen tarvisi sitten vissiin vain kaksi kättä - sama vaiheisto, 20cm kampuraa, puolenkymmentäkiloa alumiina ja yksi lisäpytty = 61 kiloa?
Joku heittää... ;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25 Joulu 2003 19:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 27 Marras 2004 19:42

onko se nyt kilon päälle? kyllä nämä malmikasat painaa joka tapauksesa aivan sikana. mutta siinähän on ajateltu sitä että kestää isältä pojan pojalle. mutta jossakin vaiheesa tulee raja vastaan kuten antroksen kohalla josta on vesitilat puhki. kyllä se siitä vaikka painaa!

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 27 Marras 2004 20:02

No ei nyt ihan kilon päälle... mutta aamusella marssin talliin ja nappaan orkkis Wykkösen syliin ja punnitsen itseni... Jotenkin tuntuu se Wykkösen 96 kiloakin liialta - oisiko samanlainen mainosmiesten kikka kuin nykyään voimamieskisoissa? Eli mitä karmeampi kaveri kiloiltaan niin sen kovempi kisoissa :) Vrt - paljon rautaa = luja käytössä?
Selvä vertailukohta tuolle Wkakkosen painolle on Olympian 2F45 - kaksipyttyinen 10-12hp PB moottori joka oli vastine kilpailijan Wkakkoselle. Poliisin virallisessa sakotuspunnituksessa koneelle saatiin painoa 170 kg. Ohjekirja antaa painoa kuivana 165 UMPIVALURAUTAISELLE koneelle... Miten pääasiassa kevytmetallirakenteinen vastaavan kokoinen kone voisi painaa saman verran?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Masa
Viestit: 459
Liittynyt: 22 Tammi 2004 02:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Masa » 27 Marras 2004 21:47

Veli-Matti kirjoitti:No ei nyt ihan kilon päälle... mutta aamusella marssin talliin ja nappaan orkkis Wykkösen syliin ja punnitsen itseni... Jotenkin tuntuu se Wykkösen 96 kiloakin liialta - oisiko samanlainen mainosmiesten kikka kuin nykyään voimamieskisoissa? Eli mitä karmeampi kaveri kiloiltaan niin sen kovempi kisoissa :) Vrt - paljon rautaa = luja käytössä?
Kyllä, paino on voimaa, ylipaino on ylivoimaa!! =)
"Elämä on laho puuvene, mutta se on minun ikioma laho puuvene..."

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 19 Joulu 2004 17:19

nyt vasta oli aikaa otta pentan kansi pois, ja 1 pytynpakoventiili oli niin karstassa varreltaan että ei menny kiinni . onneksi tuli niin vähä ajettua syksyllä ettei ollu palanut. kyllä niistä muista sitten löytyi se kolmen kympän välys. pitää talven aikaan läpätä kaikki kun on auki. pytyt oli kyllä hyvät olkaa ei ollu oikeistaan yhtään. ruoste ongelmia ei löytyny. onneksi.

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25 Joulu 2003 19:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 19 Joulu 2004 17:21

mitähän tää taas herjaa vieraaksi?

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 19 Joulu 2004 20:09

1/8 ruuvia kiinni?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25 Joulu 2003 19:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 19 Joulu 2004 21:08

mitä meinaat ???? en ymmärtänyt? meni ohi?

Vastaa Viestiin