monta kysymystä kun ihmetyttää pientä kulkijaa..

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Viesti Kirjoittaja pellamo » 19 Touko 2009 22:51

Etuvastuksella oleva puola on mallia 8V.Startatessa virta ohjataan virtalukon kautta ohi vastuksen koska jännite tippuu isosta virtapiikistä johtuen useita voltteja jolloin puolan jännite on ehkäpä n.8V.Kun kone käynnistyy ja virta-avain palautetaan ns.IGN eli normikäyntiasetoon virta menee taas vastuksen läpi ja putoaa sinne 8Volttiin.Elikkä ei kannata pitkään käyttää vastus ohitettuna.
Mutta tästä huolimatta sun vikakuvailu kaikinpuolin viittaa rankasti liian rikkaaseen polttoaineseokseen jonka ehkäpä yksinkertaistakin syytä ei ...tutuksen vallassa huomaa .
Itse ruuvailin kerran ilmaruuvia samanlaisissa oireissa auki ja vielä lisää kunnes aukaisin kaasarin ja huomasin että se ruuvi säätikin bensan määrää kaasarin läpän ohi.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
Konradamus
Viestit: 20
Liittynyt: 18 Maalis 2009 11:43
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Konradamus » 19 Touko 2009 23:35

joo,tutkin huomenna uudestaan tuon puola asian.Kaasuttimen vaihdolla kone aloitti aivan uuden elämän.. Hetimiten kun bensa oli kaasuttimeen ehtinyt tärähti käyntiin ja toimi aivan kuten pitääkin. Plotterin anturin mittaama polttoaine kulutus tyhjäkäynnillä ilman vetoa oli 0,4-0,5 litraa tunti,kun se vanhalla kaasuttimella silloin kun sen sillä käyntiin sai oli n.4,5-5 litraa.Hippasen eroako? Ja nyt kurkussa on sumua eikä tipparoiskeita..Pikkuhiljaa tämä tästä iloksi muuttuu...Puola näyttäisi muuten olevan yllätys yllätys biltemasta se sininen tehopuola jota myydään ilman vastusta.Siinä toisessa taas näyttäisi se olevan...Ota tuosta nyt selvää:)

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23 Huhti 2007 11:58

Viesti Kirjoittaja Elwood » 20 Touko 2009 18:19

Tyhjäkäynnillä ei pitäisi kaasuttimen kurkusta näkyä mitään sumua tai roiskeita ja kaasua varovasi raottamalla pitäisi hajottajasta alkaa purkautumaan polttoainetta n. 2000 r/min kieppeillä. Nopealla likkeellä näkee sitten kiihdytyspumpun toiminnan.

Onhan tulppien lämpöarvo ok? ettei vain olisi mennyt "autotulpat" raakavesijäähdytteiseen koneeseen..

Avatar
Konradamus
Viestit: 20
Liittynyt: 18 Maalis 2009 11:43
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Konradamus » 21 Touko 2009 20:23

Elwood kirjoitti:Tyhjäkäynnillä ei pitäisi kaasuttimen kurkusta näkyä mitään sumua tai roiskeita ja kaasua varovasi raottamalla pitäisi hajottajasta alkaa purkautumaan polttoainetta n. 2000 r/min kieppeillä. Nopealla likkeellä näkee sitten kiihdytyspumpun toiminnan.

Onhan tulppien lämpöarvo ok? ettei vain olisi mennyt "autotulpat" raakavesijäähdytteiseen koneeseen..
Oikeassa olet,tyhjäkäynnillä ei mitään enää näykään. Kaasuttaessa kurkussa kyllä sumua näkyy, ja kone siis pelittää hyvin nyt. Mitkäs ne oikeat tulpat nyt sitten on lämpöarvoltaan ja mistä niitä saa?

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23 Huhti 2007 11:58

Viesti Kirjoittaja Elwood » 21 Touko 2009 21:03

Oikeiden tulppien arvailuun auttaisi kun tietäisi mikä B18 on kyseessä..
Autotarvikeliikkeistä löytyy taulukot sopivista tulpista.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 21 Touko 2009 21:37

Moottori Volvo Penta B 18 F
Kärkiväli 0,9
Tulpat NGK / B5HS

Lähde:
http://service.velhod.ru/pdfs/ngk_boote ... g_2004.pdf
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Viesti Kirjoittaja pellamo » 21 Touko 2009 21:52

Sellaiseen Volvon koneeseen ei kannata etuvastuspuolaa "sotkea".Turha semmosessa ikiliikkujassa joka käydäkseen tarvii vaan jotain väkevän hajuista usvaa ja kipinän ihan vaan koska sähkö keksittiin sen koneen jälkeen:-)
Jos jätät etuvastuksen pois niin kytkentään tietysti pieni muutos sillai että + tulee puolan + liittimeen sekä startatessa että normaalissa "virta päällä" asennossa.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23 Huhti 2007 11:58

Viesti Kirjoittaja Elwood » 22 Touko 2009 12:41

Notreal kirjoitti:Moottori Volvo Penta B 18 F
Kärkiväli 0,9
Tulpat NGK / B5HS

Lähde:
http://service.velhod.ru/pdfs/ngk_boote ... g_2004.pdf
Siis petrooli.. tulppa on tuo tai ennemminkin BP5HS, mutta kärkivälinä en käyttäisi isompaa kuin 0,7.

Vastaa Viestiin