"levää" polttoainetankissa??
-
- Viestit: 434
- Liittynyt: 10 Syys 2007 20:57
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Mulla on sellainen mustaa rautaa oleva 300 l kaksiosainen tankki, jossa ei ole manusluukkua laisinkaan. Laitoin keväällä uuden vedenerottimen/suodattimen tuohon ja kyllä sinne sakkakupiin on tuota bakteerimössöä ja ruostetta ym. kuraa muutamia hiutaleita ilmaantunut. Suodattimet eivät ole menneet kuitenkaan tukkoon, vaikka tossa uudessa on 2 mikroonin suodatin. Moderni kone ei varmaan kävisisi, mutta fordi puksuttaa kyllä. Täytynee lorauttaa tankkiin tuota myrkkyä ja antaa Racorin putsailla loput ajan mittaan. Lapolla voisi kyllä ensten imailla pahimmat kakkendaalit tosta tankin pohjalta pois.
-
- Viestit: 430
- Liittynyt: 09 Huhti 2007 15:12
- Paikkakunta: Jäämeri
Useinkaan tommonen mössö ei paljoa itestään ilmottele, onhan se sen verran tahmasta että tahtoo pysyä tankin pohjassa kiinni. Sitten kun kerran tulee se pahin keli missä paatti on ikinään tai miesmuistiin ollut, niin saattaapi vasta 10 tunnin jälkeen se psk irrota ja tehdä tuhonsa...
Ja voin kertoo ettei oo hauskaa ruuvailla kannelle avautuvassa pilssissä putkia ja filtteitä ja välillä tulee vettä niskaan ja jne...
Ja voin kertoo ettei oo hauskaa ruuvailla kannelle avautuvassa pilssissä putkia ja filtteitä ja välillä tulee vettä niskaan ja jne...
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Oulun ylpeyden, satamahinaaja Alpon, miehistö vaihteli 2004 Normandian maihinnousun -60 vuotisjuhlareissullaan löpösuodattimia kuin konsanaan Esson baarin kahvinkeittäjä suodatinpusseja maanantaiaamuisin kun joutuivat Itämerellä myrskyyn. Perussyynä oli puhdistamattomat tankit...
Yksi siirtoajo tulee mieleen kun Oulu - Kaskinen välillä meni 6 satsia suodattimia paskan lähtiessä liikkelle merenkäynnissä. Kerran jouduttiin jopa turvautumaan merivartioston apuun mutta hengissä säilyttiin.
Ja sen jälkeen on ollut tankit suht puhtaina ja varasuodattimia ja muuta vaihtorensseliä mukana "tarpeeksi"...
Yksi siirtoajo tulee mieleen kun Oulu - Kaskinen välillä meni 6 satsia suodattimia paskan lähtiessä liikkelle merenkäynnissä. Kerran jouduttiin jopa turvautumaan merivartioston apuun mutta hengissä säilyttiin.
Ja sen jälkeen on ollut tankit suht puhtaina ja varasuodattimia ja muuta vaihtorensseliä mukana "tarpeeksi"...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 328
- Liittynyt: 19 Syys 2005 09:15
- Paikkakunta: Lpr
Tuossa joskus kuulin syitä miksi joudutaan merihätään/matka pysähtyy. 90% (vai oliko peräti yli) moottoriin liittyvistä ongelmista liittyi juuri polltoaineen syöttöön.
Tankissa on moskaa vaikka kuinka ja sitten kun kunnolla keinuttaa, se lähtee liikkeelle ja tukkii suodattimet. Tankin puhdistus olisi todella asiaa aina silloin tällöin.
Tankissa on moskaa vaikka kuinka ja sitten kun kunnolla keinuttaa, se lähtee liikkeelle ja tukkii suodattimet. Tankin puhdistus olisi todella asiaa aina silloin tällöin.
- Kejonen
- Viestit: 175
- Liittynyt: 19 Kesä 2007 19:53
- Paikkakunta: Kotka
- Viesti:
Mulla oli avofiskari Maisassa kanssa noita tankin lika ongelmia. Oli ihan uus kone ja ei ois pitäny olla mitään ongelmia. No niinpä vaan jäin ekalla pidemmällä neitsytmatkalla Porvoo-Kotka tonne Loviisan kulmille, kun suodattimet oli tukossa ja kone ei käynyt. Siinä keltanokkana oli sitten vähän aikaa sormi suussa kun ei ollut mitään hajua mikä vaivaa. Onneks oli peilityyni, eikä muuta liikennettä, niin siinä eväiden syönnin jälkeen, pääsin vahingossa liikkeelle ja 2solmua kitkuteltua loviisaan , tutun laituriin setvimään ongelmaa.
Eihän se heti selvinnyt. Uudet suodattimet ja menoksi. Kyllä se aikansa kulki ja sitten taas uudet suodattimet. Loppukesästä vasta keksin, että ostan 20l irtotankin missä on ajolöpöt, sillä kun kuitenkin ajoi melkein kotkasta loviisaan 12 solmua. Ei tarvinnut suodattimia kokoajan vaihtaa. Ja ei huvittanut vesillä alkaa repiä tankkia irti, kun se vaati veneen puuosien hajottamista.
Syksy tuli ja tankki irti. Manus luukun teetätys ja sieltä se ongelma löytykin. Tankin vanha anturi, oli aivan ruostunut ja hapettunut, kun tankki oli ollut tyhjänä talvet. Se oli sitten rapissut reilu 2dl mustaa ruoste yms roskaa tankin pohjalle, joka oli iloisesti imeytyt suodakkeisiin ja imuputkeen tukkien sen välillä kokonaan, josta johtui ne äkkilliset sammumisetkin. Onneksi oli esisuodatin, jota oli helppo vaihtaa, ja ilmauskin oli uudessa koneessa todella helppoa.
Mikossa on myös esisuodatin, ja sinne näyttää keräävän jonkun verran vettä pohjalle. Eli pitänee irrottaa tankit ja spuulata ne kunnolla tässä talven aikana. Että ei koiran ilmalla jää tonne matkalle tollasen takia.
http://hotsku.spaces.live.com/?lc=1035
Eihän se heti selvinnyt. Uudet suodattimet ja menoksi. Kyllä se aikansa kulki ja sitten taas uudet suodattimet. Loppukesästä vasta keksin, että ostan 20l irtotankin missä on ajolöpöt, sillä kun kuitenkin ajoi melkein kotkasta loviisaan 12 solmua. Ei tarvinnut suodattimia kokoajan vaihtaa. Ja ei huvittanut vesillä alkaa repiä tankkia irti, kun se vaati veneen puuosien hajottamista.
Syksy tuli ja tankki irti. Manus luukun teetätys ja sieltä se ongelma löytykin. Tankin vanha anturi, oli aivan ruostunut ja hapettunut, kun tankki oli ollut tyhjänä talvet. Se oli sitten rapissut reilu 2dl mustaa ruoste yms roskaa tankin pohjalle, joka oli iloisesti imeytyt suodakkeisiin ja imuputkeen tukkien sen välillä kokonaan, josta johtui ne äkkilliset sammumisetkin. Onneksi oli esisuodatin, jota oli helppo vaihtaa, ja ilmauskin oli uudessa koneessa todella helppoa.
Mikossa on myös esisuodatin, ja sinne näyttää keräävän jonkun verran vettä pohjalle. Eli pitänee irrottaa tankit ja spuulata ne kunnolla tässä talven aikana. Että ei koiran ilmalla jää tonne matkalle tollasen takia.
http://hotsku.spaces.live.com/?lc=1035
iskänKaa ja äiskäKaa tuurinKaa tiusKaa
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
Mulla on enen sitä Racor/CAV esisuodatinta linjassa vielä semmonen halpis karkeasihti ... hyvin näytti keräävän paksua moskaa viime kesänäkin.
Ensimmäisellä reissulla kone sammahti ensimmäisessä vähän isommassa aallokossa kun imuputken läpi tuli melkoinen pinaattilätty.... ei auttanut pelkkä tankin huuhtelu keväällä ennen vesillelaskua.
Ainakin Motonetistä löytyy tota terässihdillä olevaa karkeasuodinta dieselille 8mm letkukoolle , eikä ole kovin kallis lisävakuutus ( joku 2,5€), niitä hyvä pitää pakissa mukana.
Ensimmäisellä reissulla kone sammahti ensimmäisessä vähän isommassa aallokossa kun imuputken läpi tuli melkoinen pinaattilätty.... ei auttanut pelkkä tankin huuhtelu keväällä ennen vesillelaskua.
Ainakin Motonetistä löytyy tota terässihdillä olevaa karkeasuodinta dieselille 8mm letkukoolle , eikä ole kovin kallis lisävakuutus ( joku 2,5€), niitä hyvä pitää pakissa mukana.
Mile
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Tämmöistä herkkua ( koiran kakkaa ) löytyi...olisko se nyt veden erotin tai mikälie nimeltään ( Sediment Bowl, manuaalin mukaan ). Tankista lähtiessä on ennen tätä "kapselia" yksi ja jälkeen kaksi suodatinta....
Mielenkiinnolla tutkailen mitä muista / tankista löytyy, tankki on tosin kuulemma hiekkapuhallettu v. 2005

Mielenkiinnolla tutkailen mitä muista / tankista löytyy, tankki on tosin kuulemma hiekkapuhallettu v. 2005

Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Juu, näkyy ihan selvästi että tankit on hiekkapuhallettu sillä jos mun lähilasit ovat vähänkin puhtaat niin tuosta mössöstä on iso osa juuri sitä hiekkaa...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Tuo vedenerottimesta löytynyt mömmö ( kuva pari viestiä ylempänä ) oli tuossa paperin päällä jokusen päivän kuivumassa ja kun sitä sen jälkeen sormien välissä pyöritelin oli se hyvin hienojakoista ja tahnamaista. Ei kuitenkaan oikein hiekalta tuntunut? Kun siirryn talvirempan kanssa tuonne tankkiosastolle, sieltä löytyy vielä polttoainesuodattimet, katsotaan onko siellä jotain ylläreitä. Koneen päässä olevat tuplasuotimet olivat kuitenkin aivan puhtaat.
Minusta tuntuu ettei noita vedenerottimia oltu avattu vuosikausiin vaikka suotimet on vaihdettu aikaajoin.
Minusta tuntuu ettei noita vedenerottimia oltu avattu vuosikausiin vaikka suotimet on vaihdettu aikaajoin.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
3v. sitten kurkkasin (rosteri)tankin manosluukusta, näin siellä jotain mömmöä ajelehtivan. Imaisin ne pois lappopumpulla ja siivilöin sen automaalarien käyttämällä suppilosihdillä. Sihtiin jäi jotain mustaa, kuin liian kauan pureksittua lakritsipurkkaa. Mömmö ei tarttunut sormiin, kun sitä koskettelin. Näytin sitä tankkiauton kuskille, joka oli tuonut löpöä mulle viimeiset 5v., hän ei osannut sanoa mitä se oli. Ei mielestäni voinut olla raskasta öljyä, luulisin sen sekoavan kevyeen polttoöljyyn. Öljykuski epäili laivan tankissa olleen jotain ylimääräistä jäänteenä edellisistä kuljetuksista. Ko. öljy-yhtiöllä on Tahkoluodon öljysatamassa omat, maan päälliset öljysäiliöt. Vedenerottimessa oli hieman samaa mömmöä. En jatkanut tutkimuksia sen pidemmälle.
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Hiekkapuihalluksessa hiekasta osa menee tomuksi ja jää karkeaan pintaan. Siitäpä sen sitten löpö pikkuhiljaa huuhtelee pois jos pintaa ei esim. maalata epoksimaalilla ja tomu (=sakka) painuu löpöä painavampana tankin pohjalle...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."