"levää" polttoainetankissa??

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
tuikko
Viestit: 21
Liittynyt: 01 Elo 2008 09:00
Paikkakunta: Ii

Viesti Kirjoittaja tuikko » 19 Marras 2008 12:17

Tässä muuten pari kuvaa tankin löydöksistä.

http://picasaweb.google.com/tiukko/Hobby#

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10 Syys 2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pellis » 20 Marras 2008 11:46

Mulla on sellainen mustaa rautaa oleva 300 l kaksiosainen tankki, jossa ei ole manusluukkua laisinkaan. Laitoin keväällä uuden vedenerottimen/suodattimen tuohon ja kyllä sinne sakkakupiin on tuota bakteerimössöä ja ruostetta ym. kuraa muutamia hiutaleita ilmaantunut. Suodattimet eivät ole menneet kuitenkaan tukkoon, vaikka tossa uudessa on 2 mikroonin suodatin. Moderni kone ei varmaan kävisisi, mutta fordi puksuttaa kyllä. Täytynee lorauttaa tankkiin tuota myrkkyä ja antaa Racorin putsailla loput ajan mittaan. Lapolla voisi kyllä ensten imailla pahimmat kakkendaalit tosta tankin pohjalta pois.

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09 Huhti 2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 20 Marras 2008 19:49

Useinkaan tommonen mössö ei paljoa itestään ilmottele, onhan se sen verran tahmasta että tahtoo pysyä tankin pohjassa kiinni. Sitten kun kerran tulee se pahin keli missä paatti on ikinään tai miesmuistiin ollut, niin saattaapi vasta 10 tunnin jälkeen se psk irrota ja tehdä tuhonsa...
Ja voin kertoo ettei oo hauskaa ruuvailla kannelle avautuvassa pilssissä putkia ja filtteitä ja välillä tulee vettä niskaan ja jne...

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 21 Marras 2008 08:01

Oulun ylpeyden, satamahinaaja Alpon, miehistö vaihteli 2004 Normandian maihinnousun -60 vuotisjuhlareissullaan löpösuodattimia kuin konsanaan Esson baarin kahvinkeittäjä suodatinpusseja maanantaiaamuisin kun joutuivat Itämerellä myrskyyn. Perussyynä oli puhdistamattomat tankit...

Yksi siirtoajo tulee mieleen kun Oulu - Kaskinen välillä meni 6 satsia suodattimia paskan lähtiessä liikkelle merenkäynnissä. Kerran jouduttiin jopa turvautumaan merivartioston apuun mutta hengissä säilyttiin.

Ja sen jälkeen on ollut tankit suht puhtaina ja varasuodattimia ja muuta vaihtorensseliä mukana "tarpeeksi"...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Toni_V
Viestit: 328
Liittynyt: 19 Syys 2005 09:15
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja Toni_V » 21 Marras 2008 08:07

Tuossa joskus kuulin syitä miksi joudutaan merihätään/matka pysähtyy. 90% (vai oliko peräti yli) moottoriin liittyvistä ongelmista liittyi juuri polltoaineen syöttöön.

Tankissa on moskaa vaikka kuinka ja sitten kun kunnolla keinuttaa, se lähtee liikkeelle ja tukkii suodattimet. Tankin puhdistus olisi todella asiaa aina silloin tällöin.

Avatar
Kejonen
Viestit: 175
Liittynyt: 19 Kesä 2007 19:53
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kejonen » 21 Marras 2008 08:18

Mulla oli avofiskari Maisassa kanssa noita tankin lika ongelmia. Oli ihan uus kone ja ei ois pitäny olla mitään ongelmia. No niinpä vaan jäin ekalla pidemmällä neitsytmatkalla Porvoo-Kotka tonne Loviisan kulmille, kun suodattimet oli tukossa ja kone ei käynyt. Siinä keltanokkana oli sitten vähän aikaa sormi suussa kun ei ollut mitään hajua mikä vaivaa. Onneks oli peilityyni, eikä muuta liikennettä, niin siinä eväiden syönnin jälkeen, pääsin vahingossa liikkeelle ja 2solmua kitkuteltua loviisaan , tutun laituriin setvimään ongelmaa.

Eihän se heti selvinnyt. Uudet suodattimet ja menoksi. Kyllä se aikansa kulki ja sitten taas uudet suodattimet. Loppukesästä vasta keksin, että ostan 20l irtotankin missä on ajolöpöt, sillä kun kuitenkin ajoi melkein kotkasta loviisaan 12 solmua. Ei tarvinnut suodattimia kokoajan vaihtaa. Ja ei huvittanut vesillä alkaa repiä tankkia irti, kun se vaati veneen puuosien hajottamista.

Syksy tuli ja tankki irti. Manus luukun teetätys ja sieltä se ongelma löytykin. Tankin vanha anturi, oli aivan ruostunut ja hapettunut, kun tankki oli ollut tyhjänä talvet. Se oli sitten rapissut reilu 2dl mustaa ruoste yms roskaa tankin pohjalle, joka oli iloisesti imeytyt suodakkeisiin ja imuputkeen tukkien sen välillä kokonaan, josta johtui ne äkkilliset sammumisetkin. Onneksi oli esisuodatin, jota oli helppo vaihtaa, ja ilmauskin oli uudessa koneessa todella helppoa.

Mikossa on myös esisuodatin, ja sinne näyttää keräävän jonkun verran vettä pohjalle. Eli pitänee irrottaa tankit ja spuulata ne kunnolla tässä talven aikana. Että ei koiran ilmalla jää tonne matkalle tollasen takia.

http://hotsku.spaces.live.com/?lc=1035
iskänKaa ja äiskäKaa tuurinKaa tiusKaa

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 21 Marras 2008 14:52

Mulla on enen sitä Racor/CAV esisuodatinta linjassa vielä semmonen halpis karkeasihti ... hyvin näytti keräävän paksua moskaa viime kesänäkin.

Ensimmäisellä reissulla kone sammahti ensimmäisessä vähän isommassa aallokossa kun imuputken läpi tuli melkoinen pinaattilätty.... ei auttanut pelkkä tankin huuhtelu keväällä ennen vesillelaskua.

Ainakin Motonetistä löytyy tota terässihdillä olevaa karkeasuodinta dieselille 8mm letkukoolle , eikä ole kovin kallis lisävakuutus ( joku 2,5€), niitä hyvä pitää pakissa mukana.
Mile

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 15 Joulu 2008 19:14

Tämmöistä herkkua ( koiran kakkaa ) löytyi...olisko se nyt veden erotin tai mikälie nimeltään ( Sediment Bowl, manuaalin mukaan ). Tankista lähtiessä on ennen tätä "kapselia" yksi ja jälkeen kaksi suodatinta....
Mielenkiinnolla tutkailen mitä muista / tankista löytyy, tankki on tosin kuulemma hiekkapuhallettu v. 2005

Kuva
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 15 Joulu 2008 19:22

Hmmm kitos vaan! Nyt täytyy itekkin ottaa suodattimet auki ja tsekata mitä eläviä sieltä löytyy :D
E mare libertas

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 15 Joulu 2008 21:18

Juu, näkyy ihan selvästi että tankit on hiekkapuhallettu sillä jos mun lähilasit ovat vähänkin puhtaat niin tuosta mössöstä on iso osa juuri sitä hiekkaa...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 15 Joulu 2008 22:12

Jaa, olisko noin.
Tutkin löydöstä lisää kunhan nesteet imeytyy paperiin muutaman päivän.
Minäkun luulin että tankin syöjä tappajamikrobi on alkanut kukkimaan munkin tankissa...
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 30 Joulu 2008 23:36

Tuo vedenerottimesta löytynyt mömmö ( kuva pari viestiä ylempänä ) oli tuossa paperin päällä jokusen päivän kuivumassa ja kun sitä sen jälkeen sormien välissä pyöritelin oli se hyvin hienojakoista ja tahnamaista. Ei kuitenkaan oikein hiekalta tuntunut? Kun siirryn talvirempan kanssa tuonne tankkiosastolle, sieltä löytyy vielä polttoainesuodattimet, katsotaan onko siellä jotain ylläreitä. Koneen päässä olevat tuplasuotimet olivat kuitenkin aivan puhtaat.
Minusta tuntuu ettei noita vedenerottimia oltu avattu vuosikausiin vaikka suotimet on vaihdettu aikaajoin.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 31 Joulu 2008 08:26

3v. sitten kurkkasin (rosteri)tankin manosluukusta, näin siellä jotain mömmöä ajelehtivan. Imaisin ne pois lappopumpulla ja siivilöin sen automaalarien käyttämällä suppilosihdillä. Sihtiin jäi jotain mustaa, kuin liian kauan pureksittua lakritsipurkkaa. Mömmö ei tarttunut sormiin, kun sitä koskettelin. Näytin sitä tankkiauton kuskille, joka oli tuonut löpöä mulle viimeiset 5v., hän ei osannut sanoa mitä se oli. Ei mielestäni voinut olla raskasta öljyä, luulisin sen sekoavan kevyeen polttoöljyyn. Öljykuski epäili laivan tankissa olleen jotain ylimääräistä jäänteenä edellisistä kuljetuksista. Ko. öljy-yhtiöllä on Tahkoluodon öljysatamassa omat, maan päälliset öljysäiliöt. Vedenerottimessa oli hieman samaa mömmöä. En jatkanut tutkimuksia sen pidemmälle.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 31 Joulu 2008 15:55

Kyl alkaa oleen pehmee pää, kun olen kirjoittanut saman jutun kahteen kertaan, eikä ole kuin pari kuukautta väliä, ei muuta kuin Hyvää Uutta vuotta vaan, koettakaa kestää veljet.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 31 Joulu 2008 16:07

Hiekkapuihalluksessa hiekasta osa menee tomuksi ja jää karkeaan pintaan. Siitäpä sen sitten löpö pikkuhiljaa huuhtelee pois jos pintaa ei esim. maalata epoksimaalilla ja tomu (=sakka) painuu löpöä painavampana tankin pohjalle...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin