Syyläri katolle?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Hercules
Viestit: 56
Liittynyt: 31 Heinä 2006 13:10
Paikkakunta: TAMPERE

Viesti Kirjoittaja Hercules » 05 Syys 2008 13:22

Kieli poskessa sikäli, ettei tuo moottorin rakentaminen ole ajankohtaista hyvään toviin

Tosissani sikäli, että mietin onko olemassa muuta estävää syytä, kuin tässäkin threadissa hyvin ilmi tullut "On vaikea järjestää syylärin ilmankirtoa ilman, että veneestä tulee karmean näköinen".

JussiK
Viestit: 318
Liittynyt: 20 Tammi 2006 13:24
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Syyläri katolle?

Viesti Kirjoittaja JussiK » 05 Maalis 2015 20:44

nostanpa tätä aihetta . Lähtökohta on että veneellä ajetaan melko paljon myös pakkasten aikaan. ja ongelma on että glykolien kanssa ei viitsisi läträillä . tuo "syyläriratkaisu kuulostaa epäilyttävälle lähinnä tehoepäilyjen ja puhaltimen metelin kannalta . mutta entä lämmön vaihdin veneeseen sisälle ,silloin palataan taas glykoli ongelmaan , vai onko jo joku mailmassa keksinyt ratkaisun ,? lämmön vaihdin kuulostaa muuten hyvältä ratkaisulta , mutta miten estää sen jäätyminen ? vedet pois LV, sta ajon jälkeen ?
Jussi K

Kippo
Viestit: 104
Liittynyt: 21 Kesä 2013 10:05
Paikkakunta: konginkangas

Re: Syyläri katolle?

Viesti Kirjoittaja Kippo » 05 Maalis 2015 22:10

tä.No jos tekee sen kölijäähdytyksen ja pistää kiertoon glykolin, ei tarvii läträtä eikä jäädy

Avatar
Qubik
Viestit: 1091
Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Syyläri katolle?

Viesti Kirjoittaja Qubik » 05 Maalis 2015 23:06

Köli/rungojäähdytys on metalliveneissä yleinen. Siirtopumppu moottorin oman kiertopumpun lisäksi ja kyllä jäähtyy. Ilmajäähdytyksella alle 10 asteen ulkolämpötilassa voi olla toivoa, mutta kesällä tuskin. Kannattaa muistaa, että vene moottori on aikalailla jatkuvasti täysillä kuormitettuna, autossa samaa on ylämäessä ja kiihdyttaessa. Siinä lämpötuotanto on melko erilainen.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

JussiK
Viestit: 318
Liittynyt: 20 Tammi 2006 13:24
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Syyläri katolle?

Viesti Kirjoittaja JussiK » 06 Maalis 2015 11:59

Kyseessä kuitenkin puuvene, jolla ajetaan jäissä ,eli ei mielellään edes niitä putkia siihen kölinviereen.
Jussi K

Avatar
Qubik
Viestit: 1091
Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Syyläri katolle?

Viesti Kirjoittaja Qubik » 06 Maalis 2015 14:23

Sitten ihan normitavalla lauhduttimien kautta se homma ja vedenotolle kolmiteihana, jonka yksi haara vie suppiloon. Ajon jälkeen hanaa suppiloapäin ja sinne glykooleja kaatamalla glykoolilla huuhtelu koneseen. Bioglykooli on saatavilla, joten ei haitttaa jos mereen menee. Mulla täs vieressä on Nautico, missä on kyseinen laitteisto ollut toistakymmentä vuotta.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Vastaa Viestiin