Kokemusta Albin O-22? Kolisee...

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 08 Tammi 2009 19:20

Ääninäte sivu ei auennut, mutta jos kyse on "hakkaavasta" äänestä niin ei juuri muita vaihtoehtoja jää kuin kiertokangen alapää...
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

putkimies2
Viestit: 66
Liittynyt: 01 Touko 2005 23:43
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja putkimies2 » 07 Maalis 2009 14:20

Tämä lähti tänään veneestä ulos, odottaa nyt peräkärryllä. Raahata omaan kellariin vai viedä jonnekkin laitettavaksi? Siinäpä kysmys. Kun on tuo aika niin kortilla :/ Kansikin pitää ottaa puupuhtaaksi. Eli vinkkejä osaajista kiitos!? YV tai tähän palstalle!

Kuva

Aika törkyä koneen alla, lienee ollut siinä viimeiset 38 vuotta. Ja altapäinhän sitä ei saa putsattua.

Kuva
Fiskari

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25 Loka 2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 07 Maalis 2009 15:37

Mikä tossa koneessa sitten on vikana?? Vai ihan vaan tarkistusta meinasit, että kaikki toimii yms.??
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..

putkimies2
Viestit: 66
Liittynyt: 01 Touko 2005 23:43
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja putkimies2 » 08 Maalis 2009 11:43

Kuulapää Wiku kirjoitti:Mikä tossa koneessa sitten on vikana?? Vai ihan vaan tarkistusta meinasit, että kaikki toimii yms.??
Ylimääräistä kolinaa rasitettaessa. Viittaisi laakerivikaan?
Fiskari

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25 Loka 2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 08 Maalis 2009 14:04

Veikkasin itse kiertokangen laakereita. Tosin voihan myös muissa laakereissa olla väljää.
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..

merimakkara
Viestit: 162
Liittynyt: 22 Kesä 2005 16:45
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja merimakkara » 08 Maalis 2009 14:59

Itse vaihdoin tuohon perkinsin (traktori) moottoriin kiertokangenlaakerit altapäin. Jos ei meinaan tekijää löydy, niin eiköhän tuosta saa laakerit vaihdettua puolenpäivän aikana.
Otat öljypohjan pois ja kiepautat kammella männän sopivaan kohtaan, että saat laakeripukin auki. Tuo alempi liuskahan tippuu itsekseen, mutta sen ylemmän saat pois ja uuden tilalle, kun liutat sen kaulaa pitkin. Tämän jälkeen kierrät toisen männän kammella sopivaan kohtaan ja toistat toimenpiteen. Öljypohja kiinni (sihti on hyvä putsata kans, kun on kerran auki) öljyt koneeseen ja menoks...

putkimies2
Viestit: 66
Liittynyt: 01 Touko 2005 23:43
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja putkimies2 » 08 Maalis 2009 16:52

Dodii, vonkale raahattu kellariin verstaaseen :)
Fiskari

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16 Elo 2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja simo » 08 Maalis 2009 17:44

Vanhassa "puuveneessäni" oli perkins 4.108. Piti myös rumaa kolinaa erityisesti kovemmilla kierroksilla. Moottorin purku paljasti kampiakselin olevan poikki vauhtipyörän päästä ensimmäisen runkolaakerin jälkeen.
Kyllä tuli monenlaisia ajatuksia päähän kun tapaus selvisi, olin ajellut kolisevalla moottorilla jonkin aikaa hieman pienemmillä kierroksilla.
Sellainen oli perkinsin kolina.
Korjasin moottorin ja sittemmin myin veneen. Muutamaa vuotta myöhemmin setämies kävi hiabilla nostamassa moottorin pois toiseen veneseen ts. moottorin ympäriltä loppui se jo minun aikani saattohoidossa ollut (kusilaidutettu) puuvene.
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

merimakkara
Viestit: 162
Liittynyt: 22 Kesä 2005 16:45
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja merimakkara » 08 Maalis 2009 19:39

Mites toi O-22 eroaa tosta O-21? Mulla olis meinaan käyttämättömät liuskalaakerit, kun ehdin ostaa ne ennen kuin totesin, että lohko on halki. Jos ovat meinaan samaa kokoa niin saisit halvalla..Täytyy vielä varmistaa mutta saattaa olla että olis vielä toiset laakerot, jotka on piikin verran alikokoa..Mulla olis myös tuo O-21 vesipumppukin myytävänä ja yks dynastartti ja kaks vaihdelootaa...

putkimies2
Viestit: 66
Liittynyt: 01 Touko 2005 23:43
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja putkimies2 » 08 Maalis 2009 22:46

merimakkara kirjoitti:Mites toi O-22 eroaa tosta O-21? Mulla olis meinaan käyttämättömät liuskalaakerit, kun ehdin ostaa ne ennen kuin totesin, että lohko on halki. Jos ovat meinaan samaa kokoa niin saisit halvalla..Täytyy vielä varmistaa mutta saattaa olla että olis vielä toiset laakerot, jotka on piikin verran alikokoa..Mulla olis myös tuo O-21 vesipumppukin myytävänä ja yks dynastartti ja kaks vaihdelootaa...
Ainakin pakosarja on erillainen. Mutta nuo laakerit vois kiinnostaa! :) Laitan yv:tä!
Fiskari

putkimies2
Viestit: 66
Liittynyt: 01 Touko 2005 23:43
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja putkimies2 » 15 Maalis 2009 15:24

Noniin, kone työhuoneessa ja öljyt tyhjätty pois. Flunssattaa, muuten oisin jo siellä..
Fiskari

putkimies2
Viestit: 66
Liittynyt: 01 Touko 2005 23:43
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja putkimies2 » 15 Maalis 2009 17:23

Jaksoinhan minä ;)

Pata kyljellään
Kuva

Taaempi kiertokanki, ei näkyvää vikaa :S
Kuva

Ja etumaisempi kanki, ei näkyvää vikaa täälläkään :S
Kuva

Välystä tuntuisi olevan vain sivusuunnassa ja sitäkin mitättömästi. Voiko noissa silti olla vikaa? Äkkiähän se on avattuna nuo kaksi mutteria. Näkeepi sitten enemmän.
Kannen ajattelin myös avata, veneen myyjä oli laittanut uuden tiivisteenkin mukaan mutta en itse nähnyt syytä lähteä vaihtopuuhiin.
Fiskari

merimakkara
Viestit: 162
Liittynyt: 22 Kesä 2005 16:45
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja merimakkara » 15 Maalis 2009 18:02

Juu avata kannattaa, merkkaa nuo mutterit ja laakeripukit jollakin, että saat samanlailla takaisin ja sitten selvität noitten pukkien kahden mutterin momentit. Voit koittaa myös momenttiavaimella avatessa että mikä on se voima jolla lähtee mutterit aukeamaan. Kun saat tuon pukin alaosan (eli 2 mutteria) irti niin siellä pitäisi olla nuo liuskalaakerit. Sitten vaan tutkimaan, että onko nuo liuskat kulunut, ota kuvat ja laita tänne...

merimakkara
Viestit: 162
Liittynyt: 22 Kesä 2005 16:45
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja merimakkara » 15 Maalis 2009 18:16

Varmista muuten, että nuo keltaiset vastapainot ovat kiinni, nekin on joskus saattanut höllentyä ja kolisee. Se on kyllä harvinaista, todennäköisesti nuo liuskalaakerit ovat kuluneet keskeltä kuopalle. Älä vaan lähde noita vastapainoja irrotteleen, ne on tasapainoitettu tehtaalla ja saattaa olla, että jos ne irroittaa, niin kotikonstein on vaikea saada tasapainoon uudestaan.

RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja RistoA » 15 Maalis 2009 21:22

Laakerit reippaasti auki ja välysmittaus plastigagella.
Elikkä kone/laakeriliikkeestä laakerivälysmittahommelit (plastigage) hankintaan.
Mittaus tehdään niin, että lakeri avataan ja putsataan. Sitten mittasatsissa olevaa muovi/vahapuikoa laitetaan sopiva pätkä laakerin väliin. Laakeri kasataan ja kiristetään momenttiin. Lopuksi laakeri avataan ja mittapaketissa olevan asteikon avulla mitataan kuinka leveäksi laakerin väliin asetetu muovipötkö on levinnyt. Leveyden perusteella voidaan päätellä välys. Yksinkertainen homma. Mittatatina lähtee pois vaikka kynnellä raaputtamalla tai rätillä hinkkaamalla.
Olettaisin, että välyksen pitäisi olla jotain väliltä 0.01-0.05mm jos on yli 0.1, niin on kyllä koliseva.
Laakeripukkien välissä saatta olla shimmejä, joita vähentämällä voi laakerivälystä pienentää. (uusi mittaus)

Nää vanhat koneet, jotka on vuosilta miekka&kirves on sellaisia, joita voi hienosäätää miekalla ja kirveellä.
;-)

Risto

Vastaa Viestiin