Kokemusta Albin O-22? Kolisee...
-
Tämä lähti tänään veneestä ulos, odottaa nyt peräkärryllä. Raahata omaan kellariin vai viedä jonnekkin laitettavaksi? Siinäpä kysmys. Kun on tuo aika niin kortilla :/ Kansikin pitää ottaa puupuhtaaksi. Eli vinkkejä osaajista kiitos!? YV tai tähän palstalle!

Aika törkyä koneen alla, lienee ollut siinä viimeiset 38 vuotta. Ja altapäinhän sitä ei saa putsattua.

Aika törkyä koneen alla, lienee ollut siinä viimeiset 38 vuotta. Ja altapäinhän sitä ei saa putsattua.
Fiskari
-
-
-
-
Itse vaihdoin tuohon perkinsin (traktori) moottoriin kiertokangenlaakerit altapäin. Jos ei meinaan tekijää löydy, niin eiköhän tuosta saa laakerit vaihdettua puolenpäivän aikana.
Otat öljypohjan pois ja kiepautat kammella männän sopivaan kohtaan, että saat laakeripukin auki. Tuo alempi liuskahan tippuu itsekseen, mutta sen ylemmän saat pois ja uuden tilalle, kun liutat sen kaulaa pitkin. Tämän jälkeen kierrät toisen männän kammella sopivaan kohtaan ja toistat toimenpiteen. Öljypohja kiinni (sihti on hyvä putsata kans, kun on kerran auki) öljyt koneeseen ja menoks...
Otat öljypohjan pois ja kiepautat kammella männän sopivaan kohtaan, että saat laakeripukin auki. Tuo alempi liuskahan tippuu itsekseen, mutta sen ylemmän saat pois ja uuden tilalle, kun liutat sen kaulaa pitkin. Tämän jälkeen kierrät toisen männän kammella sopivaan kohtaan ja toistat toimenpiteen. Öljypohja kiinni (sihti on hyvä putsata kans, kun on kerran auki) öljyt koneeseen ja menoks...
-
- simo
Vanhassa "puuveneessäni" oli perkins 4.108. Piti myös rumaa kolinaa erityisesti kovemmilla kierroksilla. Moottorin purku paljasti kampiakselin olevan poikki vauhtipyörän päästä ensimmäisen runkolaakerin jälkeen.
Kyllä tuli monenlaisia ajatuksia päähän kun tapaus selvisi, olin ajellut kolisevalla moottorilla jonkin aikaa hieman pienemmillä kierroksilla.
Sellainen oli perkinsin kolina.
Korjasin moottorin ja sittemmin myin veneen. Muutamaa vuotta myöhemmin setämies kävi hiabilla nostamassa moottorin pois toiseen veneseen ts. moottorin ympäriltä loppui se jo minun aikani saattohoidossa ollut (kusilaidutettu) puuvene.
Kyllä tuli monenlaisia ajatuksia päähän kun tapaus selvisi, olin ajellut kolisevalla moottorilla jonkin aikaa hieman pienemmillä kierroksilla.
Sellainen oli perkinsin kolina.
Korjasin moottorin ja sittemmin myin veneen. Muutamaa vuotta myöhemmin setämies kävi hiabilla nostamassa moottorin pois toiseen veneseen ts. moottorin ympäriltä loppui se jo minun aikani saattohoidossa ollut (kusilaidutettu) puuvene.
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal
puuveneenomistaja
Åborginal
-
Mites toi O-22 eroaa tosta O-21? Mulla olis meinaan käyttämättömät liuskalaakerit, kun ehdin ostaa ne ennen kuin totesin, että lohko on halki. Jos ovat meinaan samaa kokoa niin saisit halvalla..Täytyy vielä varmistaa mutta saattaa olla että olis vielä toiset laakerot, jotka on piikin verran alikokoa..Mulla olis myös tuo O-21 vesipumppukin myytävänä ja yks dynastartti ja kaks vaihdelootaa...
-
Ainakin pakosarja on erillainen. Mutta nuo laakerit vois kiinnostaa! :) Laitan yv:tä!merimakkara kirjoitti:Mites toi O-22 eroaa tosta O-21? Mulla olis meinaan käyttämättömät liuskalaakerit, kun ehdin ostaa ne ennen kuin totesin, että lohko on halki. Jos ovat meinaan samaa kokoa niin saisit halvalla..Täytyy vielä varmistaa mutta saattaa olla että olis vielä toiset laakerot, jotka on piikin verran alikokoa..Mulla olis myös tuo O-21 vesipumppukin myytävänä ja yks dynastartti ja kaks vaihdelootaa...
Fiskari
-
-
Jaksoinhan minä ;)
Pata kyljellään

Taaempi kiertokanki, ei näkyvää vikaa :S

Ja etumaisempi kanki, ei näkyvää vikaa täälläkään :S

Välystä tuntuisi olevan vain sivusuunnassa ja sitäkin mitättömästi. Voiko noissa silti olla vikaa? Äkkiähän se on avattuna nuo kaksi mutteria. Näkeepi sitten enemmän.
Kannen ajattelin myös avata, veneen myyjä oli laittanut uuden tiivisteenkin mukaan mutta en itse nähnyt syytä lähteä vaihtopuuhiin.
Pata kyljellään
Taaempi kiertokanki, ei näkyvää vikaa :S
Ja etumaisempi kanki, ei näkyvää vikaa täälläkään :S
Välystä tuntuisi olevan vain sivusuunnassa ja sitäkin mitättömästi. Voiko noissa silti olla vikaa? Äkkiähän se on avattuna nuo kaksi mutteria. Näkeepi sitten enemmän.
Kannen ajattelin myös avata, veneen myyjä oli laittanut uuden tiivisteenkin mukaan mutta en itse nähnyt syytä lähteä vaihtopuuhiin.
Fiskari
-
Juu avata kannattaa, merkkaa nuo mutterit ja laakeripukit jollakin, että saat samanlailla takaisin ja sitten selvität noitten pukkien kahden mutterin momentit. Voit koittaa myös momenttiavaimella avatessa että mikä on se voima jolla lähtee mutterit aukeamaan. Kun saat tuon pukin alaosan (eli 2 mutteria) irti niin siellä pitäisi olla nuo liuskalaakerit. Sitten vaan tutkimaan, että onko nuo liuskat kulunut, ota kuvat ja laita tänne...
-
Varmista muuten, että nuo keltaiset vastapainot ovat kiinni, nekin on joskus saattanut höllentyä ja kolisee. Se on kyllä harvinaista, todennäköisesti nuo liuskalaakerit ovat kuluneet keskeltä kuopalle. Älä vaan lähde noita vastapainoja irrotteleen, ne on tasapainoitettu tehtaalla ja saattaa olla, että jos ne irroittaa, niin kotikonstein on vaikea saada tasapainoon uudestaan.
-
Laakerit reippaasti auki ja välysmittaus plastigagella.
Elikkä kone/laakeriliikkeestä laakerivälysmittahommelit (plastigage) hankintaan.
Mittaus tehdään niin, että lakeri avataan ja putsataan. Sitten mittasatsissa olevaa muovi/vahapuikoa laitetaan sopiva pätkä laakerin väliin. Laakeri kasataan ja kiristetään momenttiin. Lopuksi laakeri avataan ja mittapaketissa olevan asteikon avulla mitataan kuinka leveäksi laakerin väliin asetetu muovipötkö on levinnyt. Leveyden perusteella voidaan päätellä välys. Yksinkertainen homma. Mittatatina lähtee pois vaikka kynnellä raaputtamalla tai rätillä hinkkaamalla.
Olettaisin, että välyksen pitäisi olla jotain väliltä 0.01-0.05mm jos on yli 0.1, niin on kyllä koliseva.
Laakeripukkien välissä saatta olla shimmejä, joita vähentämällä voi laakerivälystä pienentää. (uusi mittaus)
Nää vanhat koneet, jotka on vuosilta miekka&kirves on sellaisia, joita voi hienosäätää miekalla ja kirveellä.

Risto
Elikkä kone/laakeriliikkeestä laakerivälysmittahommelit (plastigage) hankintaan.
Mittaus tehdään niin, että lakeri avataan ja putsataan. Sitten mittasatsissa olevaa muovi/vahapuikoa laitetaan sopiva pätkä laakerin väliin. Laakeri kasataan ja kiristetään momenttiin. Lopuksi laakeri avataan ja mittapaketissa olevan asteikon avulla mitataan kuinka leveäksi laakerin väliin asetetu muovipötkö on levinnyt. Leveyden perusteella voidaan päätellä välys. Yksinkertainen homma. Mittatatina lähtee pois vaikka kynnellä raaputtamalla tai rätillä hinkkaamalla.
Olettaisin, että välyksen pitäisi olla jotain väliltä 0.01-0.05mm jos on yli 0.1, niin on kyllä koliseva.
Laakeripukkien välissä saatta olla shimmejä, joita vähentämällä voi laakerivälystä pienentää. (uusi mittaus)
Nää vanhat koneet, jotka on vuosilta miekka&kirves on sellaisia, joita voi hienosäätää miekalla ja kirveellä.

Risto