Potkurin pyörittäminen

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Ei ollenkaa

Viesti Kirjoittaja Jude » 23 Helmi 2008 07:36

Mile kirjoitti:Sillähän mää noita kirjottelinkin houreissani, että ei ne ole ihan yksinkertaisia kaavoja.
Tuohon vispilähommaan, kun oikein hyvin perehtyisi, niin siinä olisi ensin opiskeltava roimasti nesteiden dynamiikkaa. Sitä opiskellessa saattaisi huomata, että oma matematiikan osaaminen ei ihan riitä.

Ahkera mies tietenkin korjaisi matematiikan puutteensa ja ottaisi sen jälkeen nestedynamiikan kirjat jälleen esille. Nyt voisi ilmetä, että fysiikan perusasiat ovat unohtuneet tai, että niitä ei ole koskaan edes kunnolla osannut. Sitten vaan opiskeleman fysiikkaa.

Sitten jälleen kerran ajatuksen kanssa nestedynamiikan kimppuun. Sen jälkeen saattaa huomata, että nestedynamiikan oppikirjan kirjoittaja ei ole ymmärtänyt mistä kirjoittaa.

baden2
Viestit: 184
Liittynyt: 12 Helmi 2006 19:15
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja baden2 » 23 Helmi 2008 09:48

Tunnen kaverin joka on ikänsä ollut suunnittelupuolella laivojen ropelien kanssa ja tunnustaa tietävänsä aika vähän vieläkin. Tämä keskustelu lähti rönsyilemään mutta haitanneeko tuo mitään. Minulla ollut vuosia käppyrät joissa on teho/kierrosluku/potk.halkaisijan määrittämiseksi, aika hyvin on pitänyt kutinsa.

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 23 Helmi 2008 12:38

Tän topikin lukemisen jälkeen ei voi todeta muuta kuin, että onpas ollut tuuria kun se Mary II potkurikonstruktio toimii!!
Kannattanee jatkaa lottoamista!!!

Matti

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 25 Helmi 2008 08:10

Taas menneet vähän puurot ja vellit sekaisin...

Sopivan potkurin hakeminen veneeseen kun se edes jokseenkin tunnetaan ( siis se vene) ei ole vaikea homma, siihen on valmiita taulukoita ja käppyröitä ja aivan selkeät ohjeet. Näillä osuu aivan riittävän lähelle silloin kun ei välttämättä haeta sitä viimeistä solmun puolikasta tai muuten tavoitella tähtiä.

Mutta potkurin suunnittelu, se hipoo tähtitiedettä - ja varmaan tämä laivainsinöörikin tarkoitti tätä asiaa sanoessaan ettei siitä vieläkään juurikaan tiedä. Sen verran monimutkaisia kaikki nuo virtausopin alat, ettei niitä aivan tarkasti pystytä vieläkään laskemaan - ei edes sitä, miten kerma sekoittuu kahviin kun on ensin kerran lusikalla pyöräyttänyt. Katsokaapa sitä kahvetta ensi kerralla vähän tarkemmin ... eli pyöräytys lusikalla ja sitten loraus maitoa tai kermaa siihen keskelle, sitten vaan tarkkailemaan miten tuo loraus siitä lähtee leviämään.

Lentokoneita kun rakennetaan, niin aeromystiikka pitäisi pystyä laskemaan etukäteen alle prosentin tarkkuudella, mikä taas edelleenkin tuottaa päänvaivaa - siksi on tuulitunnelitkin keksitty.

Samoin on potkureille tehty koetunneleita joissa tiettyjä potkurisarjoja on testattu hallituissa olosuhteissa . Käppyrät ovat näistä peräisin ; ja niitä voidaan käyttää "riittävän" tarkasti potkuria valittaessa.

Noita käppyröitä ja muutama kaava:
http://picasaweb.google.fi/Milenvene/SL
momenttia pystyy laskemaan noista Kq käyristä J lukua vastaan ; noissa kuvissa sillekin selite ... toivottavasti kuvien tarkkuus riittää.
Mile

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09 Huhti 2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 25 Helmi 2008 23:39

Mile kirjoitti: Tehohan syntyy väännön tekemästä työstä, siis vääntö kertaa väännetty matka / työhön käytetyllä ajalla.
Eli suurin muuttuja on kulmanopeus, ei vääntö. Aikaahan ei tässä tarvinnu. MOT

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09 Huhti 2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 26 Helmi 2008 00:14

Mileä lainaten


Teho - tai paremminkin maksimitehon kierrosluvulla irtoava koneen antama max. momentti määrää suurimman mahdollisen potkurin halkaisijan jolla koneen pitäisi jaksaa ottaa täydet kierrokset. Sitten vene tai edes sen luokka tuntien ( hidas upouma, hinaaja jne. puoliliukuva, liukuva, kevyesti liukuva - lähes lentävä) , voidaan kokonaisluisto arvioida hihavakioilla ( ei missään nimessä mitään tarkkaa laskentaa) , lähinnä nopeuden perusteella . Potkurin nousu sitten lasketaan siitä kun teoreettiseen nopeudesta laskettuun luistottomaan nousuun lisätään luistoa vastaava osuus.

Tässä ei tarvita koneen vääntöä missään. Yleensä toimitaan tässä järjestyksessä. Lisäksi tulee tarkistaa lapakuormitus; ts. kavitaatiotarkistus, jota käytetään lapojen pinta-alan määritykseen ( yleensä DAR luku, developed area ratio / jossakin taisi olla mainittu disc area ratio , mutta sama asia ; lapojen levitetty yhteenlaskettu pinta-ala per potkurin halkaisijaa vastaavan ympyrän pinta-ala) .

Jos kaikki oliskin aina noin yksinkertaista. Nyt ois tämmönen tilanne että: Moottorista otetaan vaan osatehosta potkurin pyörittämiseen. Eli potkurin vois valita moottorista välittämättä jos laittaa kokonaan hydraulisen tai dieselsähköisen voimansiirron eli vaikkapa nopeusresistanssi nopeudelle 7solmua on 2kN matka-ajossa (tai vastaavasti 8,8 solmua 3,5kN jos haluaa pitää vauhtia) Ainoastaan potkurin halkaisija olis rajoitettu 19'':n
Saman voi tieten tehdä mekaanisella vaihteella jolloin rajataan max tehon kierrokset X/3600=1/2,65


Jos veneen tai paremminkin aluksen kulkuvastus tunnetaan tarkasti, niin potkurikin voidaan laskea hyvinkin tarkasti, kuten laivojen tapauksessa tehdään.

Eli 3,5kN

Siihen momenttikysymykseen
M ~ rpm^2

Hourailu jatkuu ...

ja sitten , miksi se halkaisija on niin tärkeä ? no kun se lavan nopeus veden suhteen ... ei olekaan vakio, vaikka nousu onkin. lavan kärki kun kiertää kehää jonka pituus on 2 pii R vai oliko se 2 x pii x k x aa/cc
( vitsi on samaa lajia kuin selitys miksi kiinasta tulee sutta ja secundaa ... no mitä muuta vois tulla paikasta jonka virallinen lyhenne on PE eeRR Cee ( PRC))

eli lavan kärjen nopeus veden suhteen on [(2 x pii x R x n/s)^2 + Va^2]^½ , missä n/s on kierrosta / sekunti, R potkurin säde, V olkoon veden nopeus potkurin kehän läpi eli veneen kulkusuunnan suuntainen nopeus ... ja nyt sitten tätä vastaava hydrodynaaminen paine on sitten hakaslausekkeen sisältö ilman puolikasta potenssia , eli korotettuna toiseen kertaa puolikas ja sitten veden tiheys---- eli ½ x 1000kg/m^3 x [(2 x pii x R x n/s)^2 + V^2] .. eli tosta näkee sokea reettakin, että R:llä ja sitä kautta halkaisijalla on suuri merkitys. , ja iavan yhtä suuri muuten kierrosluvullakin. mutta niiden tulo se vasta on poikaa.

ELi jos tästä olis kellekään mitään hyötyä => käytännön ohjeet:

- kone ei jaksa ottaa täysiä kierroksia , mitä teet ? a) huolla kone , b) laita halkaisijaltaan pienempi potkuri

- vene ei kulje riittävän kovaa ? osta isompi kone tai vaihda tervahöyry liukuvaan ... no nousua voi kasvattaa jos kone ottaa täydet kierrokset täydellä kuormalla

- vene ei kiihdy eikä jaksa vetää vesisuksia; kone kuitenkin ottaa lopulta täydet kierrokset , mitä teet? , pienennä nousua , ja kasvata halkaisijaa jos kone jaksaa kiertää

Tehot riittää vaikka hydrauliikka söis osan

yksi lapa lisää vastannee n. yhtä tuumaa lisää ( näillä veneen potkureilla) halkaisijassa, ; ja tuuma halkaisijassa vastaa paria kolmea tuumaa nousussa - siis kuormitukseltaan ; muuten nämä eivät ole päissään vaihdettavia tekijöitä


ja alkuperäiselle kysyjälle, jos vielä on jaksanut näitä lueskella ; jos sulla on olemassa kone jolla sitä hytikkapumppua pyörität, niin hommaa pumppu joka on mitoitettu koneen maksimiteholle ja vähän ylikin. Sitten laitat sinne letkun perään sellaisen hytikkamoottorin joka sekin jaksaa kaiken ton tehon. Sitten luet pumpun ja h. moottorin papereista että paljonko se kiertää ko. tuotoilla , ja sen jälkeen mitoitat potkurin tuolle kierrosluvulle ja varsinaisen koneen antamalle teholle vähennettynä n.20% häviöillä.

No kun ei tartte sinne veteen niitä maksimitehoja

Hydraulivetoa käytetään yleensä silloin kun kone ei jostakin syystä mahdu potkurin kanssa lähellekään samaa linjaa ja paikkaa ; letkut kun on kätevä vetää minne tahansa. Mutta tehohäviöt ovat melkoiset. Lisäksi tarvitaan tehokkaat öljynjäähdyttimet. Näppärä systeemi, mutta tulee kalliimmaksi ajaa kuin tavallinen akseliveto tai perävetolaite tai perämoottori jne.

Kaikki rahat tohon purteen uppoo kumminkin. Kölijäähdytys toimii kyllä hydrauliöljyillekin

Sähköinenkin vaihtoehto on olemassa, mutta niissäkään ei pienissä systeemeissä päästä mekaanisen voimansiirron kanssa samalle hyötysuhteelle ; isoissa laivoissa tilanne on aivan toinen. Sähkö myös mahdollistaa hybridikäytön, jolloin polttomoottori tuottaa sähköä sekä akuille että vetää akselia silloin kun käy, koneen ollessa sammuksissa ajetaan akuilla hetken aikaa. Mutta ilmaista energiaa ei saa kuin auringosta ja tuulesta joka sekin auringon synnyttämää ...

Ei toi nyt oo kun harkinnassa, ja jos homman saa toimiin yksinkertasemmin niin mikä ettei. Juttu on vaan semmonen että pitäs irrotella samasta myllystä apaut 10-15kW ihan muuhun käyttöön, eikä semmosta tehoo oikeen remmeillä oteta, ainkaan ilman erikoisempia ratkasuja

Tuli nuita kirjotus virheitä ja lainausvirheitä, enkä jaksa enempää korjata. Toivattavasti saapi selvää

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 26 Helmi 2008 07:58

No aloitetaan remmeistä; kyllä niillä saa 15 kW siirrettya kevyesti. Remmejä löytyy moneen lähtöön, kiilahihnoja voi laittaa monta rinnakkain. Kevythelikopetereissakin siis sellasissa joissa istuu kuskikin sisällä, käytetään voimansiirrossa kiilahihnoja rinnakkain, ja isojen V-8 koneiden Rootin puhaltimiin teho menee hammashihnalla.

Noista momenteista ja työntövoimista; ne molemmat löytyy noista käyristä ; Kt käyrät antavat työntövoimakertoimen ja Kq käyrät momenttikertoimen ; sitten vaan niillä sivuilla olleista kaavoista laskemaan T -trusti ja Q niinqu torque

tarvitset : P/D pitch / diameter luvun eli nousu/halkaisija
sitten lasket sen J luvun ja kertoimet katot käyrästöistä oletan että peittosuhteeksi sulla riittää 0.55 Ad/A eli katot sitä vastaavaa käyrästöruutua.

ja ei se mee välttämättä kertalaskulla, vaan kokeilet erilaisia nousun , halkaisijan ja kierrosluvun yhdistelmiä ; jos sulla on pumppu ja h-moottori olemassa , niin niiden tiedoista on hyvä lähteä - ajattelit kaiketi kuitenkin lähes kaiken sen hydraulimoottorin tehon käyttää potkurin pyörittämiseen?? vai ajattelitko siitä hydraulimoottorinkin tehosta suurimman osan käyttää muuhun?? tota juttua en aivan sisäistänyt ..

eli tahtoo sanoa, laita vaikka 100 hp moottori, sen perään h. pumpun joka tuottaa sulle max. painetuotollaan vaikka 10hp tehon , sitten sen perään vastaavan kokoisen moottorin, josta saat vielä ulos ehkä 8 hp ... ja sitten mitoittamaan sitä potkuria sille 8 hepalle.

ja sekin helpottaa elämää kun tietää että lähes mikä tahansa lotja liikkuu runkonopeuttaan n. 340W/t tehoilla ( Dave Gerr, Propeller handbook) , ja ellei se muoto ole peräisin kilpasoutuveneestä niin ei se sitten ainakaan pienellä tehon lisäyksellä kovin kovaa liikahda.

toki jos kerran tiedät sen tarvittavan työntövoiman, niin voit noista käyristä sitten laskea millä potkurilla ja miten nopeasti pyörittämällä saat haluamasi työntövoiman, sitten momenttikäyrän mukaan lasket paljonko momenttia siihen tarvitaan, sitten tiedätkin jo millaisen moottorin tarvitset sitä pyörittämään.


luistoa voi arvioida n. 35 -45 % näillä hitailla veneillä ; jos kyseessä olis hinaaja , niin luisto lähentelee 100%
Mile

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09 Huhti 2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 26 Helmi 2008 11:05

No aloitetaan remmeistä; kyllä niillä saa 15 kW siirrettya kevyesti. Remmejä löytyy moneen lähtöön, kiilahihnoja voi laittaa monta rinnakkain. Kevythelikopetereissakin siis sellasissa joissa istuu kuskikin sisällä, käytetään voimansiirrossa kiilahihnoja rinnakkain, ja isojen V-8 koneiden Rootin puhaltimiin teho menee hammashihnalla.

Juu remmit kestää, muttei koneen laakerointi jos otetaan hihnalla yhdelle puolelle eli pitäs kahdentaa eri suuntiin ja laittaa molemmille puolille konetta remmivetoset värkit. Koneen maahantuojalta on kyllä tulossa suosituksia miten heiän mukaan homma toimis..

ajattelit kaiketi kuitenkin lähes kaiken sen hydraulimoottorin tehon käyttää potkurin pyörittämiseen?? vai ajattelitko siitä hydraulimoottorinkin tehosta suurimman osan käyttää muuhun?? tota juttua en aivan sisäistänyt ..

No pitäs pyörittää korkeepainekompressoria eli n. 5-10kW X hyötysuhde eli maksimissaan 15kW (no apaut) tehoo päämoottorilta.
Ajatus oli nyt että jos tommosta tehoo ottaa hydraulipumpulla, niin miksei sitten kaikkee eli olis n 50kW hydraulipumppu josta voi ottaa tehot kompressorille 15kW potkurille 20kW ja vaikka generaattorille loput.
Sähköllä toi homma toimis kanssa, mutta ton tehon pelkkä dieselgeneraattori maksaa enemmän kun mun dieselmoottori ja noi kaikki hydraulipumput/moottorit yhteensä ja ei hirveesti kiehdo pelkään sähköön luottaminen merellä.
Lähinnä tässä koitan pähkäillä onko tommosessa järjestelyssä mitään järkee. Parikin tyyppiä tiedän (rapakon takaa) jotka on hydraulisia järjestelmiä tehny, ja sanovat että toimii. Ei kutenkaan oo taikinaa niin paljoo että vois ostaa sitä konsultaatioo, varsin kun ei vielä tiedä mitä oikeen on tekemässä ;)


ja sekin helpottaa elämää kun tietää että lähes mikä tahansa lotja liikkuu runkonopeuttaan n. 340W/t tehoilla ( Dave Gerr, Propeller handbook) , ja ellei se muoto ole peräisin kilpasoutuveneestä niin ei se sitten ainakaan pienellä tehon lisäyksellä kovin kovaa liikahda.


Joo, no tää on kevyehkö uppooma runko, eli teoriassa nousee aallollekin, mikä käytännössä on myötätuuleen purjeilla. Pitää vissiin hommata toikin oopus, johan noita on kohta metrin läjä eli Gerr, Vigor, Calder, Birmingham, Gougeon, Cappelle.
Ei sen puoleen hyvinhän toi aika kuluu lueskellessa

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 26 Helmi 2008 13:04

Saman tapainen kirjahylly täälläkin :-)

Näissä tämän kertaisen nettikeskustelun tyylisissä jutuissa on pari hauskaa juttua.
Ensimmäinen kysyjä ei juur koskaan kerro mitä varsinaisesti ajaa takaa, sitten seuraavat arvuuttelevat ja lähtevät järmäämään sivuraiteille, ensimmäinen helposti tuskastuu jne. .. no viihdettähän tämä on. Jos olisin ollut suomalaistyyliin tyypillinen tuppisuu niin , no tuskin täällä muuta tekisin kuin lueskelisin toisten kirjoituksia, mutta kunnon väittelyt käy aina viihteestä. Olis kai voinut napata siitä DuCanen kirjasta heti kättelyyn ne käyrät näytille, ja sanoo että kattoo noista - mutta sitten olis jääny keskustelut vähiin.

Edelleenkin epäilen että aiot käyttää kaiken sen tehon mitä potkurin akselille kytketystä hydraulimoottorista aiot ottaa? Hydraulikaupasta tai valmistajien luetteloista löydät tiedot pumpuista; otat siis sen kokoisen pumpun joka kykenee ottamaan vastaan sen tohon jota moottorisi antaa. Sitten jaat tuota tehoa eri laitteille letkuilla ja venttiileillä - eihän siinä ole mitään kummallista, se on täysin normaalia hydrauliikkaa.

Mutta älä aliarvioi sitä öljyn jäähdyttämisen tarvetta.
Löytäisit koko systeemin valmiina jostakin BobCat-koneen tapaisesta tai trukista. Sellaisten erikoisromuttamokin löytyy, Auto Lehtinen Salosta.

Siinä sulla olis venttiilit, pumput moottorit jne muut härpättimet valmiina pakettina.

Ja kun kumminkin pitää vänkäämisen vuoksi vängätä, niin toki noi romuttamon kamat voivat vaatia vähän huoltoakin. Mutta niihin yleensä löytyy varaosaa.

Remmipyrän olis toki voinut asentaa moottorin oman akselin jatkolle, ja tälle remmipyöräpaketille laittaa laakeripukit molemmin puolin. Mutta eihän se varmaan käy mitenkään.

***** sensuroitua marmatusta*****

sen generaattorin kytkisin kuitenkin suoraan päämoottoriin, siinä ei enää ole järkeä jos sitäkin käyttää hydrauliikalla.
Mile

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09 Huhti 2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 26 Helmi 2008 14:11

[quote="Mile"]Näissä tämän kertaisen nettikeskustelun tyylisissä jutuissa on pari hauskaa juttua.
Ensimmäinen kysyjä ei juur koskaan kerro mitä varsinaisesti ajaa takaa, sitten seuraavat arvuuttelevat ja lähtevät järmäämään sivuraiteille, ensimmäinen helposti tuskastuu jne.

Ihan kiva välillä katella mihin suuntaan juttu rönsyilee

Olis kai voinut napata siitä DuCanen kirjasta heti kättelyyn ne käyrät näytille, ja sanoo että kattoo noista - mutta sitten olis jääny keskustelut vähiin.

Samoin jos oisin kertonu mitä meinaan.

Edelleenkin epäilen että aiot käyttää kaiken sen tehon mitä potkurin akselille kytketystä hydraulimoottorista aiot ottaa?

Jep, mutta pointti on siinä että voisin valita hydaulimoottorin potkurin mukaan, tai jtn

erikoisromuttamokin löytyy, Auto Lehtinen Salosta.

Ei kuulemma enään. Euro-teli ehkä..

Remmipyrän olis toki voinut asentaa moottorin oman akselin jatkolle, ja tälle remmipyöräpaketille laittaa laakeripukit molemmin puolin. Mutta eihän se varmaan käy mitenkään.

Oikeestaan käy... ilmeisesti tilaakin riittää


sen generaattorin kytkisin kuitenkin suoraan päämoottoriin, siinä ei enää ole järkeä jos sitäkin käyttää hydrauliikalla.

Tota noin. Toi onnistuu just sillon jos potkuri muutetaan hydrauliikalle, niin Dieseli sais pöyriä vakionopeudella. Jos kuiten jätän normaalin akselivedon niin sitten menee taas vaikeeks

RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja RistoA » 26 Helmi 2008 15:36

Tässä rönsy..

Mites ajattelit hoitaa sen tiisselin kierrosnopeuden stabiloinnin ? (governing)
Ymmärsin niin, että meinaat tehdä dieselkoneesta hydraulivoima-aseman. Siinä vois olla mukavaa, että kierrosnopeuden (eli saatavan maksimitehon) voisi asentaa suht kiinteästi johonkin muuhun kuin joko täpöille tai tyhjäkäynnille.
Noin yleensä ainakin auton koneissa on kierrosnopeudenhallinta vain kahdessa pisteessä: tyhjäkäynnillä ja yläpäässä punarajalla. Tuossa välillä kierrokset säätyy enempi tai vähempi syöttövivun asennon, ahtopaineen ja kuormituksen välisenä suhteena, jonka hienosäädön kuski tekee portaattomasti ja jatkuvasti.
Visio:
Lyöt koneen käyntiin, mutta hydraulipuolelta ei vielä oteta tehoa. Kone käy omiaan. Sitten alat ottaa ajomoottorista (hydrauli) tehoa, joten moottorin pitäisi lisätä tehoja. No, näppäränä käännät syöttöä isommalle. Ahtopaine nousee, jolloin kone alkaa kehittää enempi tehoa, jolloin hydraulikoneikko pyörii liian kovaa, jolloin vedät säätöventtiiliä pienemmälle. Tiisselissä käy niin, että samalla kun ahtopaine on nousussa ja momentti nousussa, niin samalla tehon otto pieneneekin, jolloin kone ryntää...
Toisaalta saatat näppäränä konemiehenä vetää syöttöä hiukan pienemmälle, jolloin koneen kierrokset hiukan laskee, mutta jos meneekin liikaa, eikä tiisseli jaksakaan.. JNE..
Homma on vielä mielenkiintoisempi, jos käytätkin kahta tai useampaa hydraulikoneikkoa samalla pumpulla.
Tämmöisen hallintaan tarvitaan vehjettä, joka pitää koneen kierrokset jossain esiasetetussa arvossa riippumatta siitä, paljonko tehoa otetaan. (governor) Voi asentaa koneen pyörimään vaikkapa 2750 RPM +/- 50.
Tälleen pelaa se Bobcatti, joka huutaa vakiokierroksilla, tai ruohonleikkuri, tai agregaatti.

Risto

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09 Huhti 2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 26 Helmi 2008 21:48

Siinä yks niistä jutuista mitä tässä selvitellään.. On kai noita jousitoimisia joskus korjailtu, eikä ne mitään ihmevekottimia ole. Tosin siinä on muitakin vaihtoehtoja kuten hydraulivirtauksen ohjaus, eli syötetään sille generaattorin hydraulimoottorille vakiovirtaus. Muille moottoreille ei oo ihan niin tarkkaa.
Hankalinta tässä tuntuu olevan sopivan kokoisten (ym paine, vääntö, kierrosluku..) komponenttien etsiminen. Hommassahan ei enään mitään mieltä jos joutus vielä vaihdelaatikoita tunkeen joka väliin...

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 27 Helmi 2008 07:51

Kyllä toi Auto Lehtinen tossa vielä tänä aamuna nökötti, ja pitkä rivi trukkeja siellä pihalla. Tuovat muuten myös kolarikoneita mm. Saksasta. Joskus harkitsin VW TDI koneen marinointia omaan paattiin , olis järjestynyt vielä melko lyhyellä odotuksellakin.

http://www.auto-lehtinen.fi/
Mile

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09 Huhti 2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 27 Helmi 2008 10:34

Soitin sinne eilen niin sanoivat... Enpä tiiä sitten mitä niillä romuilla tekevät..

Herkko
Viestit: 5
Liittynyt: 03 Maalis 2008 21:13
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko » 06 Maalis 2008 00:10

Emmiekään paljo kaavoista tiiä,
mutta käytännön kokemuksia muistelen.

Kun ensimmäistä keskiKone paattia
maakrapuna ostelin,niin kylän rantakaupungin
pikkupojat kyseli,että "minkä koneen meinaat laittaa".

Kerroinpa,että 5-6 hp Wiken.

Pojat tuumas että "alkaakohan tärräämään"
(veneessä aika jyrkkä 3-lapanen).

No,oikeassa pojat oli,Wikke heilu ko mahoton
ja tärisi koko paatti.

Sittemmin laitoin ko.koneeseen kuuluvan
loivemman 2-lapasen,niin jo kulku oli lystiä.

Tämä vähän niinku kevennyksenä ja
maakravun kenttäkokemuksena.
-56 Wikström 4-5 hv.
-Olympia "K4"
-65 Anglia

Vastaa Viestiin