Moottorin vaihto puufiskariin
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 21 Tammi 2008 23:07
Kiitoksia kommenteista. Vanha Fordi on sinänsä loistava moottori ja toiminut nykyisessä paikassaan jo vuosikymmeniä. Vene on kuitenkin tehty aikoinaan työkäyttöön jolloin iso moottori on laitettu pois kalastukseen tarkoitetusta avotilasta keskelle ohjaushyttiä kuskin jalkojen juureen. Nykyisessä paikassa moottorikopan lisäeristäminen vie loputkin kulkutilat veneessä.
Ajatuksena on yrittää siirtää konetta pari metriä taaksepäin. Tällöin samalla painopiste muuttuu, joko Fordin 700 kg:n tai uuden koneen 350 kg:n verran. Taempana oleva moottori sallisi kunnon konekopan ja mahdollisesti takaseinän ohjaushyttiin. Moottorin kiinnitys akseliin on vielä auki, joko kardaani tai vaihteisto jossa akselin lähtö on mahdollisimman alhaalla. Akkuja ja tankkeja voi samalla yrittää siirtää eteenpäin.
Vene kulkee nykyisellä moottorilla huippua 17 solmua, keula pystyssä ja perä sukeltaen. Matkavauhtina voi kuitenkin pitää 13-14 solmua muuten mukavasti, mutta kaikilla kuulosuojaimet päässä. Veneessä on jossakin vaiheessa ollut pienempi moottori, mutta siitä on palattu takaisin nykyisiin tehoihin.
Olen netistä katsellut eri vaihtoehtoja ja Lombardi tuntuu ainakin sopivalta kuten myös muut venelehdissä mainostettavat "akselikoneet". Pystytkö Simo arvioimaan kuinka paljon kustannuksia tuli ilmoitusten hyllyhintaan päälle, tai myös muut.
Ajatuksena on yrittää siirtää konetta pari metriä taaksepäin. Tällöin samalla painopiste muuttuu, joko Fordin 700 kg:n tai uuden koneen 350 kg:n verran. Taempana oleva moottori sallisi kunnon konekopan ja mahdollisesti takaseinän ohjaushyttiin. Moottorin kiinnitys akseliin on vielä auki, joko kardaani tai vaihteisto jossa akselin lähtö on mahdollisimman alhaalla. Akkuja ja tankkeja voi samalla yrittää siirtää eteenpäin.
Vene kulkee nykyisellä moottorilla huippua 17 solmua, keula pystyssä ja perä sukeltaen. Matkavauhtina voi kuitenkin pitää 13-14 solmua muuten mukavasti, mutta kaikilla kuulosuojaimet päässä. Veneessä on jossakin vaiheessa ollut pienempi moottori, mutta siitä on palattu takaisin nykyisiin tehoihin.
Olen netistä katsellut eri vaihtoehtoja ja Lombardi tuntuu ainakin sopivalta kuten myös muut venelehdissä mainostettavat "akselikoneet". Pystytkö Simo arvioimaan kuinka paljon kustannuksia tuli ilmoitusten hyllyhintaan päälle, tai myös muut.
- simo
- Viestit: 561
- Liittynyt: 16 Elo 2005 16:41
- Paikkakunta: Turku
Tee lista tarvitsemistasi vehkeistä ja pyydä tarjous. Tod.näk. saat moottorin ja tarvikkeiden listahinnasta alennusta. Et sunkaan meinaa maksaa hintalapussa olevaa hintaa?Pystytkö Simo arvioimaan kuinka paljon kustannuksia tuli ilmoitusten hyllyhintaan päälle, tai myös muut.
Sovi maksueristä ja maksa viimeinen erä vasta, kun toimitus on tapahtunut.
Nykyisin toimitus tapahtunee varmemmin ajallan, kun Vator ei enää ole Lombardinin maahantuoja.
Minulla meni koko koneenvaihtoruljanssiin alle 10000€.
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal
puuveneenomistaja
Åborginal
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 21 Tammi 2008 23:07
Mukavaa kun löytyi messuilta jotakin hyödyllisen tuntuistakin, ettei aina tartte tuijotella vain niitä kiiltäviä muovipulkkia. Löysin nimittäin parikin mielenkiintoista moottorivaihtoehtoa, FNM 155 ja Lombardini 160.
Molemmat koneet painavat noin 260 kg ja molempien asennus uuteen paikkaan näyttäisi onnistuvan suhteellisen kivuttomasti. Akselin lähtö on paljon alempana kuin vanhassa Fordissa, joten koneen työntäminen kapenevaan takarunkoon ei tuottane ongelmia. Kun vielä tankin, akut ja ankkurin helyineen siirtää eteenpäin, pari metriä taempana olevan uuden koneen ei luulisi aiheuttavan suuria ongelmia ajamiseen. Potkuri menee myös vaihtoon.
Uudessa paikassa koneen voi koteloida rauhassa juuri niin tiukasti kuin haluaa ja ympärille jää vielä kulkutilaa peräpäässä liikkumiseen. Tehoahan padoissa on varmasti riittävästi, mutta varsinkin FNM:n kohdalla hintaero kahteen muuhun samaan koneeseen perustuvaan pienempitehoiseen versioon on niin pieni kokonaiskonkurssissa, että samantien voi ottaa isomman. Kone kiertää huippua 4200 rpm, mutta suurin vääntö ja pienin kulutus asettuvat 3000 kierroksen tuntumaan, jolloin tehoa on 120 hp. Näin siis spekseissä, saa nähdä miten mahdollisesti käytännössä.
Jos koneenvaihto on niin suoraviivaista kuin miltä se messuhuumassa näyttää ja etelänmatka vaihtuu valokuvien katseluun, menee vanha Fordi myyntiin. Laitan siitä ilmoituksen ainakin Nettiveneeseen, jos jollekin kelpaisi, tai jos ei kelpaa menee se vaihdossa uuteen koneeseen.
Molemmat koneet painavat noin 260 kg ja molempien asennus uuteen paikkaan näyttäisi onnistuvan suhteellisen kivuttomasti. Akselin lähtö on paljon alempana kuin vanhassa Fordissa, joten koneen työntäminen kapenevaan takarunkoon ei tuottane ongelmia. Kun vielä tankin, akut ja ankkurin helyineen siirtää eteenpäin, pari metriä taempana olevan uuden koneen ei luulisi aiheuttavan suuria ongelmia ajamiseen. Potkuri menee myös vaihtoon.
Uudessa paikassa koneen voi koteloida rauhassa juuri niin tiukasti kuin haluaa ja ympärille jää vielä kulkutilaa peräpäässä liikkumiseen. Tehoahan padoissa on varmasti riittävästi, mutta varsinkin FNM:n kohdalla hintaero kahteen muuhun samaan koneeseen perustuvaan pienempitehoiseen versioon on niin pieni kokonaiskonkurssissa, että samantien voi ottaa isomman. Kone kiertää huippua 4200 rpm, mutta suurin vääntö ja pienin kulutus asettuvat 3000 kierroksen tuntumaan, jolloin tehoa on 120 hp. Näin siis spekseissä, saa nähdä miten mahdollisesti käytännössä.
Jos koneenvaihto on niin suoraviivaista kuin miltä se messuhuumassa näyttää ja etelänmatka vaihtuu valokuvien katseluun, menee vanha Fordi myyntiin. Laitan siitä ilmoituksen ainakin Nettiveneeseen, jos jollekin kelpaisi, tai jos ei kelpaa menee se vaihdossa uuteen koneeseen.
-
- Viestit: 364
- Liittynyt: 14 Huhti 2007 14:11
- Paikkakunta: Mänttä
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: 29 Heinä 2007 16:50
Taitaa olla tuo FNM 155:nen 1.9 litrainen? Fiatin dieselistä tehty, sama kone mitä mm. GM:nkin nelipyöräisissä ollut/on.Kapu III kirjoitti:Autopuolella noissa FNM:ssä on ollut nokkaketjun kanssa ongelmia kuulemma herkkä katkeilemaan, en tosin tiedä sen tarkenmaa mallia mutta kone on kuitenkin 2,4l 4:los diisseli jossa tätä tapahtuu.
Onko muilla parempaa tietoa ?