lämpöä moottorin kierrosta

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Kolibri
Viestit: 125
Liittynyt: 24 Kesä 2007 13:36

Viesti Kirjoittaja Kolibri » 04 Elo 2007 08:57

Ande kirjoitti:Ei koska ainakin silloisessa koneessani (vetus) tuo lähtö/paluu oli varattu pelkästään lämppärille ja normaalisti ne olivat tulpattuna.
No sitten. Mitenköhän Traderissa..?

Kolibri
Viestit: 125
Liittynyt: 24 Kesä 2007 13:36

Viesti Kirjoittaja Kolibri » 04 Elo 2007 21:51

Mitäköhän kaikkea tarviketta tuollaisen lämmitinlaitteen rakentamiseen tarvitsee? Täydentäkää listaa jos tulee mieleen..

- auton lämmitinkenno
- siihen sopiva puhallin (löytyykö suoraan samalla systeemillä kuin syyläri ja flekti?)
- kotelo ympärille, toiseen päähän flektin taakse ilmanotto (50mm?) ja toiseen päähän ulostulot lämminilmapuhallukselle (koko?)
- portaaton säädin kojelautaan
- kaksi piuhaa, toinen akun miinus ja toinen akun plussasta sulakkeen kautta kytkimelle ja siitä flektille
- 9 metrisessä veneessä ajattelin suulakkeita näin: yksi etuhyttiin, yksi takahyttiin ja kolme tuulilasille (josta varmaan leviää tarpeeksi ohjaamoon?)

Menikö oikein?

Lisäksi tietysti letkut lämminilmasuulakkeisiin ja suulakkeet

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 05 Elo 2007 00:49

Kolibri kirjoitti:Mitäköhän kaikkea tarviketta tuollaisen lämmitinlaitteen rakentamiseen tarvitsee? Täydentäkää listaa jos tulee mieleen..

- auton lämmitinkenno
- siihen sopiva puhallin (löytyykö suoraan samalla systeemillä kuin syyläri ja flekti?)
- kotelo ympärille, toiseen päähän flektin taakse ilmanotto (50mm?) ja toiseen päähän ulostulot lämminilmapuhallukselle (koko?)
- portaaton säädin kojelautaan
- kaksi piuhaa, toinen akun miinus ja toinen akun plussasta sulakkeen kautta kytkimelle ja siitä flektille
- 9 metrisessä veneessä ajattelin suulakkeita näin: yksi etuhyttiin, yksi takahyttiin ja kolme tuulilasille (josta varmaan leviää tarpeeksi ohjaamoon?)

Menikö oikein?

Lisäksi tietysti letkut lämminilmasuulakkeisiin ja suulakkeet
kytkimet,kotelo ,puhallin jne. on yleensä kompakti paketti joka kannattaa ottaa kokonaisena jostain autosta tms.
tällöin et tarvi kuin :

-syöttö 12VDC
-puhallinkennokytkin kokonaisuus autosta
-ilmaletkua
-ilmasuuttimet
-mahd.Y-haaroja jos haluat vetää useampia suuttimia.(minä haluaisin laittaa joka ikkunalle ohjauskajuutassa, mutta käytännössä mahdotonta)
-jos otat veneen kyljestä korvaus ilman niin myydään sitä varten hienoja kiilloitettuja rosteri-ilmanottoritilöitä(n.40€, sis.letkulähdöt) tai muovisia vastaavia reilusti halvemmalla. ilmaa lämmppärille ei kannata ottaa konehuoneesta koska ilmasuuttimien kautta kuuluu moottorin mökä(nimim. kokemusta löytyy perkl.).

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14 Huhti 2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 05 Elo 2007 02:26

Vesiletkua, ja mahdollisesti eristeet letkuihin, ja hanat jolla saat kierron suljettua tarvittaessa, muutama klemmari, ja abiko liittimiä muutama, kyllä se siitä

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 05 Elo 2007 11:19

Kapu III kirjoitti:... hanat jolla saat kierron suljettua tarvittaessa, muutama klemmari...
klemmarit rosteria ja hanat messinkiä. mustaa rautaa ei minnekkään veneessä.

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14 Huhti 2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 05 Elo 2007 11:34

Niin ja ne hanat mielellään palloventtiilit ei ruuvattavat luisti tai neulaventtiilit koska ne tahtovat jumiutua asentoonsa missä ovat pitempään, lisäksi palloventtiilin kahvasta näkee heti onko venttiili auki vai kiinni.

santtu
Viestit: 95
Liittynyt: 26 Heinä 2005 18:32

Viesti Kirjoittaja santtu » 13 Joulu 2007 20:59

tälläisen "löydön" tein http://www.meronet.com/catalog/product_ ... cts_id=422

ei oo ainakaan hinnalla pilattu

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 14 Joulu 2007 09:27

Täällä on suurempi valikoima lämppäritouhuihin....
Electroparts vaasa

ps. sivut 44-61

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16 Elo 2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja simo » 14 Joulu 2007 10:08

täältä malli johon saa letkut kiinni:

http://www.mepratuote.fi/kalorilammittimet.html

googlettamalla "kalori compact" lisää myyjiä.
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 14 Joulu 2007 15:42

Kaikki varmaan pelittää kunhan kenno on vaan kupari tai messinkiä. Alumiini kenno hapettuu parissa kaudessa tukkoon.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
atros
Viestit: 53
Liittynyt: 18 Kesä 2004 12:44
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja atros » 12 Helmi 2008 12:56

Tarvitaanko lämmittimen lisäksi erillinen kiertovesipumppu jos halutaan
että lämmittimestä tulee lämmmintä ilmaa senkin jälkeen kun moottori ei
ole enää käynnissä?

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 12 Helmi 2008 13:06

Ei periaatteessa tarvita - eihän autoissakaan ole yleensä.
Mutta jos tosiaan haluaa että lämppäri on lämppäri koneen sammuttamisenkin jälkeen niin sitten tarvitsee.
Tutkaveneen koneeseen taisi mennä 12-13 litraa nestettä lämppärin asennuksen jälkeen. Valmetissa on sen verran malmia että kun iltasella sammuttaa koneen hiin nollakelilläkin lämppäri alkaa puhaltamaan haaleaa ilmaa aamulla ennen koneen käynnistystä. Kone antaa heti sammuttamisen jälkeen jonkinmoista lämpöa ehkä tunnin verran jos pitää puhallinta ja pumppua päällä.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
atros
Viestit: 53
Liittynyt: 18 Kesä 2004 12:44
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja atros » 13 Helmi 2008 12:17

Mahtaako venetarvikkeina myytäville kiertovesipumpuille olla vaihtoehtoja.
Esim. Meredinillä kiertovesipumppu maksaa 140€. Noilla hinnoilla kannattanee ensin kokeilla lämmitintä ilman pumppusysteemiä. Veneessäni olevasta, 500 kg painavasta Ivecosta tosin irtoaisi lämpöä pumpun avulla
pitempään.

msalmi1
Viestit: 226
Liittynyt: 26 Loka 2005 14:55
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja msalmi1 » 13 Helmi 2008 13:05

Tietokoneen vesijäähdytysjärjestelmän pumput ovat alkaen 35e, esim jimmspc-store.fi taitavat tosin olla kovin pieniä, eikä lämmönkestosta ole mainittu.

Asuntovaunujen pumput ovat ehkä mekaanisesti hankalia fiksata veneeseen.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 13 Helmi 2008 13:30

Hae autotarvikeliikkeestä.
Muistaakseni jatkuvaan käyttöön tarkoitettujen magneettivetoisten pumpujen hinnat alkoivat jostain 60€ tietämiltä. Oulussakin oli saatavilla kolmea erimerkkiä joista kahdessa luki jopa että "marine".
Oma pumppu oli muutaman euron kalliimpi koska halusin että lähdöt olivat juuri sillä tavalla mutta siitä sitten puuttuikin se marine-teksti...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin