Henkiin herätys - heräsi, henget puhuvat

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Moparmies
Viestit: 82
Liittynyt: 12 Loka 2005 18:41
Paikkakunta: Ryttylä

Re: Nato-öljyä

Viesti Kirjoittaja Moparmies » 16 Syys 2006 12:08

hkhk kirjoitti:Näillä palstoilla oli esillä joku "Natoöljy", vai mikä sen nimi nyt olikaan. Siitä asiantuntijat sanoivat, että se irrottaa mitä vain. Oliko se esillä viime syksynä vai milloin. Ise kaivan esiin, jos joudun ongelmiin. Niin hyväksi sitä kehuttiin.
Liekö ollut kyseessä Uponneen diisselin huolto-niminen keskustelu?

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 16 Syys 2006 15:11

Mobilisteilla (he jos jotkin ovat todellisia asiantuntijoita jumittuneiden koneiden irroittelussa) on mitä ihmeellisimpiä patenttiaineita irroitukseen. Yksi eksoottisin on vihreä Fairy raakana, toiset käyttävät seosta jossa on 50% valopetroolia, 25% 2T öljyä ja 25% Fairyä. Osa lämmittää männän päällisen kuumalla irroituslitkulla, osa kaataa vesitilan täyteen kuumaa öljyä - syynä tietenkin eri metallien keskinäinen eläminen eritahtiin jolloin litkuilla on parempi mahdollisuus tunkeutua rakoihin. Minä olen käyttänyt joskus tuota lokin lämmittämistä vesitilan kautta kuumalla öljyllä mutta tosin vain epätratidionaalisesti CRC:n apuna.

"Konstit on monet!" sanoi kissa kun mummolla pöytää pyyhki... ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

vielä natoöljystä

Viesti Kirjoittaja hkhk » 16 Syys 2006 21:48

Kävin katsomassa ne vanhat sivut. pinja kirjoitti "natoöljystä eli Belvona Molecularista 12.1.05. Tuotekoodi on 8311. Sitä saa hänen mukaansa Indutek Oy:stä, Sarkatie 5, 01720 Vantaa.
Mäntää on tosi hankala irrottaa. Mitä mieltä olette kiertokangen lenkin asennosta näissä hommissa. Itse jätän kangen vähän poikittain, kun vanha moottori jää seisomaan.
Kyyrö

Avatar
Virva
Viestit: 135
Liittynyt: 10 Elo 2006 22:27
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Virva » 18 Syys 2006 12:39

Eipä tunnu liikkuvan suuntaan eikä toiseen normaali voimankäytöllä.

Osia on ilmeisesti saatavan, joten taidan etsiskellä sopivan
avaimen ja vääntää ne neljä mutteria, jotka pitävät kantta
paikallaan auki - mitäpä tässä muutakaan......?

Juha
Jokaisen menestyvän miehen takana on hämmästynyt vaimo ..........

pinja
Viestit: 81
Liittynyt: 12 Tammi 2005 22:36
Paikkakunta: Perniö/Teijo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pinja » 18 Syys 2006 22:07

oliis yks keino jota koitin viime viikolla, koneeseen joka oli saanu vettä ja jumissa kansi irti ja jos mäntä on alhaalla niin hyvä, kostuta sylinteri naftalla tai polttoöljyllä sen jälkeen hoonilla ruosteet ja muut jämät sylinteristä pois, putsataan sylinteri puhtaaksi rätillä. voidellaan otetaan 2kg pajavasara jossa on puuvarsi toinen naputtaa varrenpäälä mäntää ja toinen kihnuttaa vauhtipyörästä edestakaisn nii kaunan kun alkaa liikumaan, kesti noin 10min

Avatar
Virva
Viestit: 135
Liittynyt: 10 Elo 2006 22:27
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Virva » 18 Syys 2006 22:13

No kokeillaanpa tuotakin. Työkaveri oli aikanaan kanssa irrotellut laittamalla sylinterin ja öljytilankin täyteen löpöä. Hyvin oli kuulemma irronnu.

Palataan astialle.............


Juha
Jokaisen menestyvän miehen takana on hämmästynyt vaimo ..........

pinja
Viestit: 81
Liittynyt: 12 Tammi 2005 22:36
Paikkakunta: Perniö/Teijo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pinja » 18 Syys 2006 22:45

indutek on muuttanut nykyinen osoite:
INDUTEK OY Nilsiänkatu 10–14, 00510 Helsinki 0403 100 040 fax (09) 5495 6861

pinja

Avatar
Virva
Viestit: 135
Liittynyt: 10 Elo 2006 22:27
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Virva » 19 Syys 2006 11:03

Manuaalista löytyi seuraava ohje sylinteriputkea varten:

Sylinteriputken alkuperäinen karheus on palautettava hiomalla sitä käden ympäri kiinnitetyllä smirkelikankaalla (karheus 80-100) sopivin liikkein.

Tämä työ suoritetaan seuraavasti:
1) Kierrä kappale smirkelikangasta (karkeus 80-100) toisen käden ympäri
2) Työnnä käsi sylinteriin ja liikuta sitä ylhäältä alas samalla painaen ja pyörittäen sitä oikealle
3) Toista tämä liike, mutta tällä kertaa vasemmalle kiertäen. Tuloksena on pinta, jossa kulkee viivoja ristiin (kuva16, sivu 30).

Kommentteja manuaalin ohjeeseen, kiitos.

Juha
Jokaisen menestyvän miehen takana on hämmästynyt vaimo ..........

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 19 Syys 2006 15:34

Mikäs tuossa ohjeessa, homma on niinkuin kerrotaankin eli sylinterin pinnan pitää olla hiukan karkea ja hiomajäljet männänliikkeeseen nähden 30-40asteen kulmassa. Yhtäkkiä tuo 80-100 tuntuu karkealta mutta karkeahan se on hoonauskivikin...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Virva
Viestit: 135
Liittynyt: 10 Elo 2006 22:27
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Virva » 20 Syys 2006 11:46

No johan heräsi henkiin - henget eivät kuitenkaan vielä puhu.

Elikkä kone pyörii. Sillai se aukesi kun avasi kannen pultit, otti
kannen pois ja kaato sylinterin täyteen löpöä, jonka antoi vaikuttaa reilusti yön yli. Sitten kun "varovasti" väänsi sorkkaraudalla vauhtipyörästä niin koko sylinterilohko nousi noin sentin ylös ja kun ihan
oikeesti varovasti nykäsi vauhtipyörästä käsin pyöräyttäen lohkoa alaspäin niin mäntä lähti liikkeelle ja varovaisen kitkuttelun jälkeen sylinterilohko kokonaan pois.

Mäntä vaan oli pikkusen ruostunut kiinni alimmasta renkaasta. Muuten kone pyöri ihan nätisti ja vaihteet pelasi eteen ja taakse.

Jatkossa vissiinkin uudet männänrenkaat ja sylinteriputken hoonaus.

Kaikille erittäin paljon kiitoksia hyvistä neuvoista ja avusta.

Jos joku kaipaa 1-pyttysen Aronan suomenkielistä manuaalia, niin voin tarvittaessa skannata sen ja lähettää sähköpostilla.

Juha
Jokaisen menestyvän miehen takana on hämmästynyt vaimo ..........

Terhi600
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Kesä 2007 19:39
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Terhi600 » 17 Kesä 2007 19:43

Jos joku kaipaa 1-pyttysen Aronan suomenkielistä manuaalia, niin voin tarvittaessa skannata sen ja lähettää sähköpostilla.

Juha[/quote]


Terve.
Vieläkö sulta löytyis tuo manuaali.
T:Jani
Jani.kanninen@POISTAmail.htk.fi

Terhi600
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Kesä 2007 19:39
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Terhi600 » 24 Kesä 2007 13:02

Tunteekos joku tota aronan myllyä paremmin? Meillä on 06 rempattu kone (edellisen omistajan aikaan) ja jotenkin tuntuu täristävän niin pirusti. Täristää vaikka vaihde vapaalla. Onko tossa voinut mennä tasapainotus pieleen. Miten noi muuten yleensä tasapainotetaan? Voihan se olla että se on vaan ominaisuuskin :) Mikös on tollaisen moottorin normaali lämpötila?
Kone on ad182.
T:Jani

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 24 Kesä 2007 21:32

Diesel, riesel, kiesel mikä siellä kiertääkään... Ominaisuus, ei vika - laita lättäpää ;.)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Terhi600
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Kesä 2007 19:39
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Terhi600 » 28 Kesä 2007 10:33

Heh kyllähän toi voiman pesä tietysti ravistaa jo sinällään, mutta nyt kun tutkailtiin vaihdelaatikon ja kardaaninvälistä laippaliitosta niin siinä on heittoa aika reilusti. Täytyy ruveta miettiin miten sen saisi kunnolla kohdistettua. Näyttää joltain itsetehdyltä kun on käytetty jotain auton vetoniveltäkin siinä välissä. Meen tänään kokeileen kohdistusta ja jos ei onnaa nappaan sen möhkäleen irti ja vien tasapainotettavaksi varuiks. Taidanpa lähteä tallilta hakemaan heittokelloa siis.
Jani

Terhi600
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Kesä 2007 19:39
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Terhi600 » 28 Kesä 2007 10:37

Niin ja jäi mainitsematta,että hyviä kohdistusvinkkejä tänne vaan :)
Jani
Ei riemulla rajaa kun 1-pyttyisellä ajaa ;)

Vastaa Viestiin