Laturi ei lataa

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
skarvonen

Viesti Kirjoittaja skarvonen » 06 Elo 2006 23:16

Niin vaihdoin itse juuri tasavirtalaturin vaihtovirtalaturiin ja minun piti maadoittaa laturi vielä erikseen että latauksen merkkivalo alkoi palamaan...MUTTA nyt se sitten palaa koko ajan eli ei ilmeiseti lataa. Olen tarkastanut johdotuksen eli virtalukosta ACC -> latauksen merkkivalo -> laturin IND. Voiko olla kyseessä että olen käyttänyt 2,5 neliön kaapelia eli onko kaapelin poikkipintala liian suuri latauksen herätykselle. Vai mistä hakisin vikaa?? Laturin + johto menee virtalukon (BAT) kautta amppeerimittarille ja sieltä akuille plussaan. Tuli vain mieleen kun on tällainen tee se itse sähkömies...

Niin ja laturi ja kaapelit ovat uusia ja huolellisesti asennettuja ;)

No huomenna mittailen jännitteitä.

-Sami-

mauri

Viesti Kirjoittaja mauri » 07 Elo 2006 08:39

Joo, niin se oli siinä minunkin näkemässä harjattomassa, että johdot oli rengasliittimillä ja muttereilla kiinni. En vaan voinut olla varma olisiko muunkinlaista rakennetta käytetty.

Ei se johtimen poikkipinta voi vaikuttaa latausvalon toimintaan, vaikka se yleensä laitetaankin ohuemmalla piuhalla. Kun en vieläkään muista noita napamerkintöjä niin onko se ACC sellainen napa mihin virta-avaimella tulee plussaa, kun avain on käyntiasennossa? Jos on näin, niin sitten on oikein kytketty. Ilmeisesti kytkentäsi on niin, että laturin ja akun plussat yhdistyy virtalukon BAT-navassa. Virta-avainhan ei saa katkaista tätä virtapiiriä.

pontso04

Viesti Kirjoittaja pontso04 » 07 Elo 2006 14:52

tuolla on aika hyvät sivut, jossa erillaisia kytkentäkaavioita ja merkintöjen selitykset. http://koti.mbnet.fi/matjarv/elektron/elektrs.htm

skarvonen

Viesti Kirjoittaja skarvonen » 07 Elo 2006 23:06

Joo... ko. sivujen mukaan teinkin pääosin kytkennät. Tänään mittailin ja yritin antaa herätevirtaa eri keinoin mutta ei se vain lataa. Eli laturi oli rikki jo ostaessani sen tai minä sähelsin sen rikki startatessani kun se ei saanut maita, jos näin oli niin vähästä se sitten rikki menee, mutta ostamma huomenna uuden...rahan meno ei haittaa kun vain vene toimii... ;) (ja ei kerrota vaimolle kaikkia takaiskuja)

-Sami-

mauri

Viesti Kirjoittaja mauri » 08 Elo 2006 09:49

No joo kyllä se maan puuttuminen on ihan hyvä syy laturin rikkkoutumiseen. Ei se kylläkään ole peruuttamattomasti rikki. Jännitteensäätimiä saa mallista riippuen jollain 10 eurolla ja jos päävirta- tai magnetointidiodeja on kärähtänyt, niin niitäkin voi vaihtaa, toisissa vaihdetaan koko diodipaketti ja joissakin (ainakin vanhemmissa) voi vaihtaa yksittäisiä diodejakin.

Nykyisillä laturihinnoilla on korjauttaminen ammattiliikkeessä helposti kannattamatonta, kun työn ja osien hinnalla saa jo uuden laturinkin. Eri asia on jos sitä pystyy itse tai kaveri harrastuksena rassaamaan.

t. Mauri

HR
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HR » 10 Elo 2006 12:12

Suunnilleen sama periaate kuin skarvosella. Nyt taas laturi lataa ja koeajollakin käyty.

Homma ratkesi näin. Konekopasta toinen sivu auki ja olemassa olevista luukuista mittailemaan niitä pisteitä mihin pääsee käsiksi. Siinä naapuriveneen omistajan kanssa jutellessa oli hänenkin mielipide että hiilet on mennyt ja tultiin siihen tulokseen että otin laturin muovikassiin ja seuraavana päivänä käymään Oulun Diesel-Sähkössä hakemassa tismalleen samanlainen laturi. Vanhasta oli korvakkeet rikki joten en viitsinyt ruveta sitä enään korjaamaan. Jos joku viitsii niin vanha laturi löytyy Oulun Rajahaudan venesataman roskiksen vieressä olevan jääkaapin päältä.

Oikeastaan uuden laturin asennuksessa suurin haaste oli saada laturin hihna pitämään. vinkuihan se vielä koeajollakin, mutta ei enään satamassa kun kokeilin jäljestä käsin. Alunperin moottorin kyljessä ollut laturi oli muuten hiilellistä mallia kuten nyt uusikin. Hiilettömiäkin olisi löytynyt em liikkeestä mutta hintaa reilu kaksisataa euroa mikä sekin on vaan puolet VP varaosahinnasta.

skarvonen

Viesti Kirjoittaja skarvonen » 10 Elo 2006 22:47

Niin mullakin alkoi laturi pelaamaan. Syy oli tietenkin se että olin ottanut sen maadoituksen väärästä paikasta, eli ottakaa se aina laturin korvalliselta eikä mistään liittimestä kuten minä tein. Jos sitä maata tarvii ottaa. Kun nykyajan tarvikelatureissa ei ole mitään manuskaa mukana ja kaikkia liittimiä ei ole edes millään merkitty tai siis sitä yhtä mistä minä maadoitin. Se oli ilmeisesti kiekkamittarin tai häiriön poistajan paikka, että tälleen, mutta nyt pelittää ja ei ole vielä mistään tullut asennussavuja ulos toistaiseksi siis veneen omatoiminen sähköjen uusiminen onnistui.

-Sami-

matti

Viesti Kirjoittaja matti » 11 Elo 2006 18:11

HR kirjoitti:Suunnilleen sama periaate kuin skarvosella. Nyt taas laturi lataa ja koeajollakin käyty.

Oikeastaan uuden laturin asennuksessa suurin haaste oli saada laturin hihna pitämään. vinkuihan se vielä koeajollakin, mutta ei enään satamassa kun kokeilin jäljestä käsin. Alunperin moottorin kyljessä ollut laturi oli muuten hiilellistä mallia kuten nyt uusikin. Hiilettömiäkin olisi löytynyt em liikkeestä mutta hintaa reilu kaksisataa euroa mikä sekin on vaan puolet VP varaosahinnasta.
Hihna oli varmaan tiukilla koska akku oli tyhjä ja uusi laturi pukkas niin paljon ämpäreitä(amppeereita), että ei meinannut pito riittää, koeajolla tuli jo akun "maha puolilleen" niin lakkas hihna vinkumasta.

Matti

Vastaa Viestiin