Työkalupakin sisältö
-
- Viesti:
- Veli-Matti
Olisin uskonut että Kinde tuntee Nahkasukka-sarjan aivan varmasti. Sarjan yksi osa kun sattuu olemaan Viimeinen Mohikaani seikkailuromaani...
Katoppas tuosta: http://fi.wikipedia.org/wiki/James_Fenimore_Cooper
Vaikka tuossa väitetään että kaikki 5 osaa olisi suomenennettu niin kyllä tuo Nuori kotka ja vanha metsästäjä-osa on jäänyt lukematta enkä ole siitä ennen edes lukenut kuin Wikipediasta. Kivahan se olisi hyllyssä jolloin Nhakasukka olisi täydellinen.
Amerikansuomalaiset ovat löytäneet muuten Natty Pumppolle suomalaiset sukujuuret - kuinkas muuten ;)
Minkähän alan kirjoja se Kinde oikein harrastaa - poikakirjojako?
Katoppas tuosta: http://fi.wikipedia.org/wiki/James_Fenimore_Cooper
Vaikka tuossa väitetään että kaikki 5 osaa olisi suomenennettu niin kyllä tuo Nuori kotka ja vanha metsästäjä-osa on jäänyt lukematta enkä ole siitä ennen edes lukenut kuin Wikipediasta. Kivahan se olisi hyllyssä jolloin Nhakasukka olisi täydellinen.
Amerikansuomalaiset ovat löytäneet muuten Natty Pumppolle suomalaiset sukujuuret - kuinkas muuten ;)
Minkähän alan kirjoja se Kinde oikein harrastaa - poikakirjojako?
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
Asiaa, jos polttoainesuotimen vaihtamiseen tarvii 11 mm avaimen , niin 10 mm on melko viraton, tai jos laturin hihnan vaihtamiseen tarvii 16 mm avaimen (volvo) niin 17 mm ei tee mittään jneVeli-Matti kirjoitti:No, mikä se sitten on asiallinen työkalu jos asiaa aletaan puntaroimaan useammalta kantilta - eipä taida olla ihan yksinkertainen juttu
Eli kannattaa sen verran ruuskata veneensä tekniikkaa että on just siihen sopivat työkalut mukana joko ostosina tai tehtyinä.
=yksinkertaisesti "tarvittavat työkalut" =ne millä em kaltaiset hommat sujuvat ja "pari muuta" lisäksi.
Matti
-
- Viesti:
Mulla pakissa oli pitkään pikku tiiviö jossa oli varrestaan katkaistu pensseli pellavaöljyssä ja pikku filmipurkillinen lakkaa. Ihan vaan että saa kolhut piiloon. Vielä paremmaksi meni kun keksin ottaa mukaan tuubin Le Tonkinois-pastaa, joka on vaseliinin paksuiseksi saostettua lakkaa. Sitä tuubista kolhuun ja tasotus peukulla, eikä tartte edes pensseliä. Suosittelen. Samaan settiin kuului tietty sikli, mutta siitä pirusta tahtoo paras terä ruostua veneessä, pitäis säilyttää varmaan jossain minigripissä kääräistynä öljyiseen paperinsuikaleeseen. Samalla tavalla säilyis hyvin viilat ja muut jotka pakkaa ruostumaan pilalle veneessä.
Omaa pakkia tehdessä kannattaa maata yksi kevätilta sen koneen vieressä ja kokeilla jotain avainta joka ruuviin mitä siellä on. Vaikka nyt kuivaharjoittelulla kokeilee ilmata koneen, irroitella osia tai vaihtaa vesipyörän. Aina sieltä jostain löytyy yksi joutava kuusiokoloruuvi jonka joku on kiertänyt ilmausruuvin tilalle taikka jotain muuta ihmeellistä. Tulee samalla vähän tutustuttua koneeseenkin kun valkkaa mukaan otettavia työkaluja.
Kirveellä tekee aina jotain, jos ei veneessä niin sitte rannalla.
Ja sitten mulla on aina ompelurasia mukana. Purjehanska, kymmenkunta neulaa, paria paksuutta lankaa, mehiläisvahaa langan vahaukseen, malspiikki, teippiä, irtoheloja ja narunpätkiä. Siitä on julmasti hyötyä muutenkin kun purjeveneessä, en mä muista että montaa kertaa olis purjetta paikattu, mutta köydenpäitä on rihmottu, housunpersettä ommeltu ja kaikkea pientä veneen roinaa kursittu kasaan.
Pekka
Omaa pakkia tehdessä kannattaa maata yksi kevätilta sen koneen vieressä ja kokeilla jotain avainta joka ruuviin mitä siellä on. Vaikka nyt kuivaharjoittelulla kokeilee ilmata koneen, irroitella osia tai vaihtaa vesipyörän. Aina sieltä jostain löytyy yksi joutava kuusiokoloruuvi jonka joku on kiertänyt ilmausruuvin tilalle taikka jotain muuta ihmeellistä. Tulee samalla vähän tutustuttua koneeseenkin kun valkkaa mukaan otettavia työkaluja.
Kirveellä tekee aina jotain, jos ei veneessä niin sitte rannalla.
Ja sitten mulla on aina ompelurasia mukana. Purjehanska, kymmenkunta neulaa, paria paksuutta lankaa, mehiläisvahaa langan vahaukseen, malspiikki, teippiä, irtoheloja ja narunpätkiä. Siitä on julmasti hyötyä muutenkin kun purjeveneessä, en mä muista että montaa kertaa olis purjetta paikattu, mutta köydenpäitä on rihmottu, housunpersettä ommeltu ja kaikkea pientä veneen roinaa kursittu kasaan.
Pekka
- Vandrock
- Viesti:
Garmin ei tarvitse ohjekirjaa. Kun sen saa päälle, muu hoituu itsestään. Kompassit, kartat, kolmiot, kellot, navigointiohjeet yms voi jättää pölyttymään kotiin. Samoin lokit, kaikuluotaimet yms vempeleet. Ainoa tarvittava varaosa on toinen Garmin. Puuvene on tyylikkäimmillään ilman tilpehöörejä -- pikkuGee riittää (ja ämpäri, jos Garminista huolimatta ajaa kiville=.Veli-Matti kirjoitti: Viime kesänäkin mieluummin luin Nahkasukka-sarjaa kuin Garminin ohjekirjaa ;)
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock
-
- Viesti:
Noniin analyysi vastauksista on tehty ja hyvä työkalupakin sisältö voisi olla tämän perusteella:
- Jakari iso
- Vähän pienempi jakari
- Kiintoavaimia 10mm….16mm
- Tongit
- Vasara
- Isohko talttapää meisseli
- Pieni talttapää meisseli
- Ristipää
- Puukko
- Rautasahan terä
- Viila
- Kirves
- Leatherman tai vast.
- Jännitteen koestin 12v
- Klemmareita
- Hiekkapaperia
- Rautalankaa
- LVI teippiä
- Eristysnauhaa
- Paddingia/Sikaa
- Vesipumpun siipipyörä varalle
- Polttoaineensuodattimen varapanos
- Sulakkeita
- Johdonpätkiä
- Letkunpätkiä
- Rassaajien käsienpesuaine
- Taskulamppu
- Ompelurasia
- Konjakkia
Jos laskee sen varaan että ihomiehelläkin tekee jotakin ja ettei kaikkea voi heti saada voisi tulos olla vaikkapa
- Jakari iso
- Vähän pienempi jakari
- Vasara
- Leatherman tai vast.
- Jännitteen koestin 12v
- Klemmareita
- Hiekkapaperia
- Rautalankaa
- LVI teippiä
- Eristysnauhaa
- Sulakkeita
Että sellaista
- Jakari iso
- Vähän pienempi jakari
- Kiintoavaimia 10mm….16mm
- Tongit
- Vasara
- Pieni talttapää meisseli
- Ristipää
- Puukko
- Rautasahan terä
- Viila
- Kirves
- Leatherman tai vast.
- Jännitteen koestin 12v
- Klemmareita
- Hiekkapaperia
- Rautalankaa
- LVI teippiä
- Eristysnauhaa
- Paddingia/Sikaa
- Sulakkeita
- Johdonpätkiä
- Letkunpätkiä
- Rassaajien käsienpesuaine
- Taskulamppu
- Ompelurasia
- Konjakkia
Jos laskee sen varaan että ihomiehelläkin tekee jotakin ja ettei kaikkea voi heti saada voisi tulos olla vaikkapa
- Jakari iso
- Vähän pienempi jakari
- Vasara
- Leatherman tai vast.
- Jännitteen koestin 12v
- Klemmareita
- Hiekkapaperia
- Rautalankaa
- LVI teippiä
- Eristysnauhaa
- Sulakkeita
Että sellaista
- kardinaali
- Viesti:
Pukkasin vanhan kunnon Waven kauan kaivattuun huoltoon alkuviikosta. Eilen postilaatikossa oli täysin uusi New Wave, koska vanhan mallin valmistus oli lopetettu ja Rovaniemellä ei ollut siihen enää varaosia. Saatekirjeessä valiteltiin koitunutta harmia. Höhöö.
Kaikki muut jo varmaan tämän tietävätkin, mutta New Wavessa kahvan pikkuterätkin lukkiutuvat auki-asentoon, toisin kuin vanhassa. Se on mainio parannus, muttei taida vielä ihan riittää korvaamaan koko työkalupakkia.
Kaikki muut jo varmaan tämän tietävätkin, mutta New Wavessa kahvan pikkuterätkin lukkiutuvat auki-asentoon, toisin kuin vanhassa. Se on mainio parannus, muttei taida vielä ihan riittää korvaamaan koko työkalupakkia.
- Veli-Matti
Hyvä juttu se lukitus mutta se ei poista sitäkään tosiasiaa että Wawe ja New Wawe ovat leluja vanhan Super Toolin rinnalla. SuTo oli enemmän työkalumainen ja sopivan kantikas känsäiseen kouraan mutta Wawet ovat ehkä pikkasen "neitimäisiä" känsättömään kätöseen kivemmalta tuntuvilla pyöreillä kulmilla ;)
No jaa, onhan Wawessa tosiaan erinomainen timanttiviila mitä SuTossa ei ollut...
Tuo Leathermannin takuu on jotakin legendaarista - minä väänsin terän poikki ja ei muuta kuin huoltoon. Viikossa SuTo tuli takaisin ja molemmat terät oli vaihdettu uusiin!
No jaa, onhan Wawessa tosiaan erinomainen timanttiviila mitä SuTossa ei ollut...
Tuo Leathermannin takuu on jotakin legendaarista - minä väänsin terän poikki ja ei muuta kuin huoltoon. Viikossa SuTo tuli takaisin ja molemmat terät oli vaihdettu uusiin!
Veli-Matti
-
Multa löytyy noiden kaikkien työkalujen lisäksi mm. varavaihteisto, -dieselpumppu, vetoakselin ristinivelet, öljyä koneeseen ja vaihteistoon, viruvalgeaa vitutukseen ja henkiin jäämiseen, pelastuslautta... Itseasiassa kävin muutama päivä sitten ostaa kämpille uudet työkalut kun kaikki on aina veneessä.
Jos on purjevene niin voimapihdit (hyvät) kannattaa pitää mukana, rautasahalla on pikkuisen vittumainen sahata vantteja poikki (tietty vanttiruuvi on helpompi sahata poikki, mutta kestää aikaa) ja kun se tilanne tulee että joudut vetään vantit poikki niin silloin ei yleensä ole aikaa ja niitä vantteja kun on yleensä useampi mitkä katkaista... Voimapihtien lisäksi "koirien kynsisakset", niillä saa ne vantit lopullisesti poikki jos ne voimapihdit kuitenkin kolmannella puristuksella vääntyy eikä pure enää kunnolla.
Riippuen tietty veneestä ja kokoonpanosta niin tällainen tee itse -mies varautuu kaikkeen mahdolliseen mikä voi veneessä mennä rikki. Eli siis kun katselet veneessäsi ympärillesi niin mieti kohteita mikä voi mennä rikki tai mikä voi jättää sinut pulaan, varaudu korjaamaan/paikkaamaan kohta.
Elämä on täynnä yllätyksiä,,,suurin yllätys minun kohdalla on kun MD6 otti yhtäkkiä täydet kierrokset eikä suostunut enää sammumaan millään. Onneksi olin selällä ja oli tilaa pyöriä (olisi ollut vakuutusyhtiökin kiinnostunut jos olisin ollut juuri silloin satama-altaassa). Ensikerralla suljen vain polttoainehanan ja odottelen pari minuuttia niin kone sammuu.
Jos on purjevene niin voimapihdit (hyvät) kannattaa pitää mukana, rautasahalla on pikkuisen vittumainen sahata vantteja poikki (tietty vanttiruuvi on helpompi sahata poikki, mutta kestää aikaa) ja kun se tilanne tulee että joudut vetään vantit poikki niin silloin ei yleensä ole aikaa ja niitä vantteja kun on yleensä useampi mitkä katkaista... Voimapihtien lisäksi "koirien kynsisakset", niillä saa ne vantit lopullisesti poikki jos ne voimapihdit kuitenkin kolmannella puristuksella vääntyy eikä pure enää kunnolla.
Riippuen tietty veneestä ja kokoonpanosta niin tällainen tee itse -mies varautuu kaikkeen mahdolliseen mikä voi veneessä mennä rikki. Eli siis kun katselet veneessäsi ympärillesi niin mieti kohteita mikä voi mennä rikki tai mikä voi jättää sinut pulaan, varaudu korjaamaan/paikkaamaan kohta.
Elämä on täynnä yllätyksiä,,,suurin yllätys minun kohdalla on kun MD6 otti yhtäkkiä täydet kierrokset eikä suostunut enää sammumaan millään. Onneksi olin selällä ja oli tilaa pyöriä (olisi ollut vakuutusyhtiökin kiinnostunut jos olisin ollut juuri silloin satama-altaassa). Ensikerralla suljen vain polttoainehanan ja odottelen pari minuuttia niin kone sammuu.
- KS1030
- Viesti:
Ja paljonkohan mahtaa sun vene painaa... siis tyhjänä ja "varusteissa".... =)ossi75 kirjoitti:Multa löytyy noiden kaikkien työkalujen lisäksi mm. varavaihteisto, -dieselpumppu, vetoakselin ristinivelet, öljyä koneeseen ja vaihteistoon, viruvalgeaa vitutukseen ja henkiin jäämiseen, pelastuslautta... Itseasiassa kävin muutama päivä sitten ostaa kämpille uudet työkalut kun kaikki on aina veneessä.
- kardinaali
- Viesti:
-
Ja paljonkohan mahtaa sun vene painaa... siis tyhjänä ja "varusteissa".... =)
No onhan sitä kieltämättä rojua veneessä, mutta hyvin ne on mahtunu,,,vielä. Pelastuslautta on kuitenkin painavampi kuin mun työkaluboksi varavaihteistoineen... =)
Samapa tuo painaako vene 4ton vai 30kg enemmän...
Johan sitä on reissuun lähtiessä kaljaakin 16kg mukana...
Yks mistä voisi "veneen" painoa pudottaa ton 30kg, on kipparin outokumpu... =)
No onhan sitä kieltämättä rojua veneessä, mutta hyvin ne on mahtunu,,,vielä. Pelastuslautta on kuitenkin painavampi kuin mun työkaluboksi varavaihteistoineen... =)
Samapa tuo painaako vene 4ton vai 30kg enemmän...
Johan sitä on reissuun lähtiessä kaljaakin 16kg mukana...
Yks mistä voisi "veneen" painoa pudottaa ton 30kg, on kipparin outokumpu... =)
- Veli-Matti
Ne varaosathan pitää olla mukana joilla mieli on luottavainen ja olo merellä tuntuu turvalliselta. Mutta kyllä minusta henkilökohtaisesti tuntuu vaihteiston ja ristikkonivelten mukana olo liioittelulta ;-)
Eipä silti Bertta-Lotassa on varaosana varamagneetto valmiiksi säädettynä.
"Hanahitykki" Meriporsaan perässä on 9,9 Mercury vm -91 ja ajoa joka vuosi toistasataa tuntia. Varaosina on ollut mukana varatulpat ja avain eikä niitä ole vielä koskaan tarvittu mutta vaihteistoa olisi kun päräytin täysillä kiveen ja vaihteisto sanoi että poks! Oi jospa oisi ollut penkin alla varaperä ;-(
Niimpä Mercury onkin seissyt pari vuotta tallissa odottelemassa perään uusia kuoria...
Se on muuten uskomaton määrä rojua mitä kesän aikana veneeseen kertyy savustuspötöistä, uistinpakeista, lehdistä, kirjoista, jne alkaen.
Olen vakavasti harkinnut lukkojen laittamista Bertta-Lottaan kun sen seistessä laiturissa joku raahaa sinne tyhjiä olut- ja brändypulloja. Minä en ole sinne vienyt koskaan yhtään tyhjää pulloa...
Eipä silti Bertta-Lotassa on varaosana varamagneetto valmiiksi säädettynä.
"Hanahitykki" Meriporsaan perässä on 9,9 Mercury vm -91 ja ajoa joka vuosi toistasataa tuntia. Varaosina on ollut mukana varatulpat ja avain eikä niitä ole vielä koskaan tarvittu mutta vaihteistoa olisi kun päräytin täysillä kiveen ja vaihteisto sanoi että poks! Oi jospa oisi ollut penkin alla varaperä ;-(
Niimpä Mercury onkin seissyt pari vuotta tallissa odottelemassa perään uusia kuoria...
Se on muuten uskomaton määrä rojua mitä kesän aikana veneeseen kertyy savustuspötöistä, uistinpakeista, lehdistä, kirjoista, jne alkaen.
Olen vakavasti harkinnut lukkojen laittamista Bertta-Lottaan kun sen seistessä laiturissa joku raahaa sinne tyhjiä olut- ja brändypulloja. Minä en ole sinne vienyt koskaan yhtään tyhjää pulloa...
Veli-Matti
- Masa
Meille ostettiin reilu 15v sitten vähän käytettynä 7.5 siniraita Mercury, kun isäni kyseli myyjäliikkeen huoltomieheltä tulppa-avainta yms. työkaluja, huoltomies lupasi tulla itse rantaan laittamaan koneen käyntiin, jos ei sattuisi lähtemään.Veli-Matti kirjoitti:"Hanahitykki" Meriporsaan perässä on 9,9 Mercury vm -91 ja ajoa joka vuosi toistasataa tuntia. Varaosina on ollut mukana varatulpat ja avain eikä niitä ole vielä koskaan tarvittu
"Elämä on laho puuvene, mutta se on minun ikioma laho puuvene..."