Potkurikselin kiinnitys vaihteistoon

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
toeevo
Viestit: 52
Liittynyt: 12 Tammi 2005 18:47
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja toeevo » 19 Loka 2005 12:35

Kestääkö pyörän navat/napalaakerit painelaakerina?

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16 Huhti 2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 20 Loka 2005 08:59

Moro!
Tuo etuvetoisen akselin käyttö voi olla vähän kysymysmerkki. Tasanopeusnivel ei välttämättä ole suunniteltu päittäiskuormille, koska vetoakseli on aika usein vain toisesta päästään kiinni, yleensä pyörän navassa ja voi lähteä vaihteiston päästä vain ihan kevyesti vetämällä pois. Tosin jos puhutaan noin 10 hp:n tehoista, ei päittäisvoima kasva kovin suureksi muihin nivelessä vaikuttaviin verrattuna, mutta taitaa selvitä vain kokeilemalla. Muutenhan tasanopeusnivel sopisi tähän tarkoitukseen kardaania paremmin, ei aiheuta värinöitä senkään vertaa kuin ristikkonivel.

Näppituntumalta voisi vaikka toimiakin.

t.Matti

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 20 Loka 2005 09:03

Pelaa kunhan laittaa kunnon painelaakerin - vaikka siitä etuvetoisen etunavasta... Laakerin numerolla selviää katalookista millaista kuormitusta ja kuinka paljon painetta laakeri kestää.
Tosin pesän koneistukset sopivan mallliseksi voi olla melko työlästä kun niissä tahtoo olla melkoisesti valurautaa
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Rakentelija
Viestit: 4
Liittynyt: 19 Tammi 2006 19:15

Viesti Kirjoittaja Rakentelija » 19 Tammi 2006 19:24

Kuinka tuo etuvetoauton vetoakseli kestää kovia pyörimisnopeuksia?

Mulla on 7m veneessä Nissan sd22 diesel, ja perävetolaite, jotka on yhdistetty Nissanin vetoakselilla. Vetoakselin "ulompi" murros, joka on vetolaitteessa kiinni lämpiää mielestäni liian paljon. Käsittääkseni autossa normaaleissa ajonopeuksissa vetarin pyörintänopeus jää alle 1000rpm, kun taas veneessäni pyörii maksimissaan n. 3000-4000rpm nopeudella. Olenkin harkinnut takavetoisen kardaania/ristiniveliä, jotka ovat suunniteltu pyörimään suuremmilla nopeuksilla.

Mitä mieltä olette?

Vastaa Viestiin